Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@19:38:41 GMT

حجم سپرده‌های مردم در بانکها چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۸۹۵۸

حجم سپرده‌های مردم در بانکها چقدر است؟

در شبکه بانکی، این بانک‌های خصوصی هستند که بیش از ۱۰۷۷ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۷۰ درصد از مجموع سپرده‌های بانکی را در اختیار داشته و فاصله زیادی از این نظر با بانک‌های تجاری و تخصصی دارند. ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، مجموع سپرده‌های بخش غیردولتی در شبکه بانکی در آخرین آمارها به حدود 1560 هزار میلیارد تومان می‌رسد که این رقم عمده نقدینگی بیش از 1600 هزار میلیاردی را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که از بین سپرده‌های شبکه بانکی که در سه بخش بانک‌های خصوصی، تخصصی و تجاری قرار دارند، ‌عمده آن در بانک‌های خصوصی سپرده‌گذاری شده است؛ به طوری که در پایان تیرماه مجموع سپرده‌های بانک‌های خصوصی به حدود 1077 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با رقم 757 هزار میلیارد تومانی تیرماه 1395 حدود 300 هزار میلیارد تومان رشد را در دو سال اخیر نشان می‌دهد.

به هرحال این بانک‌ها هم از نظر تعدادی بخش زیادی از حدود 35 بانک و موسسه اعتباری فعال دارای مجوز در شبکه بانکی را تشکیل می‌دهند و هم اینکه بانک‌های خصوصی در سال‌های اخیر در پرداخت سود و طرح‌های تشویقی برای جذب سپرده نیز فعالیت‌های خاص خود را داشته‌اند.

اما بانک‌های تجاری با حدود 315 هزار میلیارد تومان سپرده در رده دوم سپرده‌های بانکی قرار دارند، که این رقم در مقایسه با تیرماه 1395 که حدود 185 هزار میلیارد تومان سپرده بخش غیردولتی در این بانک‌ها قرار داشت تا 130 هزار میلیارد تومان رشد دارد. بانک‌های تخصصی نیز که تعدادشان محدودتر است فقط 167 هزار میلیارد تومان از مجموع سپرده‌های بانکی را در اختیار دارند که به نسبت تیرماه 1395  این رقم حدود 60 هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

در حال حاضر نرخ سود سپرده در بانک‌ها بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار 15 درصد برای سپرده سالانه و تا 10 درصد برای سپرده کوتاه‌مدت است. در دو سال اخیر شورای پول و اعتبار مصوبه جدیدی برای کاهش نرخ سود نداشته، اما در سال گذشته با توجه به انحرافی که بانک‌ها در سود داشتند، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای آنها را ملزم به کاهش نرخ سود تا حداکثر 15 درصد کرد.

این در حالی است که با وجود نقدهایی که به بالا بودن نرخ سود مطرح می‌شود، بعید است با توجه به شرایط موجود اقدامی در این باره انجام شود، آنهم در شرایطی که بهم ریختگی بازارهایی مانند ارز و سکه در ماه‌های گذشته و ورود نقدینگی به این بازارها، موجب شد تا بانک‌ها در طرح‌های دست به بالابردن نرخ سود برای جذب منابع به سمت شبکه بانکی بزنند.

اما با توجه به جذب سپرده‌ای که بانک‌ها انجام می‌دهند باید در ازای آن رقمی را که بین 10 تا 13 درصد است از سپرده‌های دریافتی را نزد بانک مرکزی به عنوان سپرده قانونی قرار دهند. این سپرده‌ها در کنار اینکه ابزاری برای سیاست‌گذاری بانک مرکزی به شمار می‌روند به نوعی پشتوانه سپرده‌گذاران نیز محسوب می‌شوند.

آخرین آمار از این حکایت دارد که در تیرماه سال جاری حجم سپرده‌های بانک‌ها در بانک مرکزی به حدود 168 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با تیرماه 1395 حدود 50 هزار میلیارد تومان افزایش دارد. سپرده‌های قانونی بانک‌های تجاری تا 35 هزار و 300 میلیارد تومان، بانک‌های تخصصی 12 هزار و 200 میلیارد تومان و بانک‌های خصوصی 120 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

R30441/P30441/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۸۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد

به گزارش پارس نیوز ، بر اساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی مبلغ تراکنش روزانه برای خرید با ۱۰۰ میلیون تومان افزایش به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. پیش از این محدودیت تراکنش خرید در هر روز ۱۰۰ میلیون تومان بود.

در متن ابلاغیه‎‌ای که بانک مرکزی در خصوص سقف تراکنش‌های روزانه مجاز برای خرید صادر کرده، آمده است:

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال و مجموع تراکنش‌های انجام‌شده کارتی برای مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی روزانه از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت.

بر اساس این ابلاغیه‌ی بانک مرکزی، هر شخص حقیقی از طریق یک کارت بانکی در یک روز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز به انجام تراکنش خرید است.

علاوه‌براین، سقف مجموع تراکنش‌های بانکی یک شخص حقیقی با همه کارت‌های بانکی متعلق به او نیز ۲۰۰ میلیون تومان است.

منبع : اقتصادآنلاین

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی چگونه می‌تواند به کمک تحقق شعار سال بیاید؟
  • جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام ۱۰۰ میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول
  • ریل‌گذاری نظام بانکی چگونه باشد؟
  • همه چیز درباره کارت بانکی کهربا + جزئیات دقیق
  • جزئیاتی از سود ۳۰ درصدی سپرده بانکی و درآمد‌ثابت
  • بانک‌هایی که بیشترین سود سپرده را می‌دهند
  • چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
  • سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • دست انداز تازه برای واگذاری سرخابی ها به بانکها / مال بد،بیخ ریش صاحبش ماند!