Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-04@15:35:54 GMT

بررسی تاریخی؛ پرسپولیس چگونه قرمزپوش شد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۹۹۴۴

به گزارش ایلنا، پرسپولیسی‌ها روز 16 فروردین در نخستین روز فوتبال خود با رنگ مورد علاقه موسس باشگاه یعنی علی عبده با پیراهن‌هایی به رنگ قرمز آجری و مشکی به دیدار تاج و سابق رفتند. حال آنکه شاهینی‌های سابق علاقه داشتند سفید بپوشند. جالب اینکه پرسپولیسی‌ها در روز اول تاریخ پرسپولیس مجاز به پوشیدن لباس سفید نبودند چرا که رقیب آنها یعنی تاج هم آن روز با لباس سفید به میدان آمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید یادآوری کنم که در سالیان گذشته بازیکنان در یک فصل فوتبالی تنها با دو یا نهایتا سه دست لباس بازی می‌کردند.

از بحث دور نشویم. در مرداد سال 1348 بازیکنان پرسپولیس بر اساس یک پروتکل همکاری بین علی عبده و محمود خیامی به تیم پیکان پیوستند. آنجا دیگر مردان پرسپولیس به راحتی پیراهن مورد علاقه خود یعنی پیراهن شاهین را به تن کرده و بدون دردسر دوباره سفیدپوش شدند. در تابستان 1349 اما بازیکنان قدیمی شاهین با مسوولان پیکان به مشکل خوردند و یکی یکی به پرسپولیس برگشتند. جالب اینکه آنها بعد از بازگشت، در پرسپولیس هم سفید می‌پوشیدند تا سنت شاهین را حفظ کنند و وفاداری خود را به رخ بکشند.

رنگ پیراهن پرسپولیس یک سال بعد برای همیشه تغییر پیدا کرد، درست همزمان با آمدن آلن راجرز که در تابستان سال 1350 سرمربیگری پرسپولیس را به عهده گرفت. از آن موقع، پرسپولیس قرمزپوش شد. راجرز انگلیسی به خاطر علاقه‌اش به آرسنال رنگ پیراهن این تیم را برای پرسپولیس انتخاب کرد، همان رنگی که اتفاقا مورد علاقه مدیر باشگاه هم بود. البته سرمربی انگلیسی قرمز و سفید را دوست داشت اما انتخاب عبده قرمز و مشکی بود که در نهایت حرف راجرز به کرسی نشست. بعد از آن پرسپولیس لباس‌هایش را اینگونه به مسوولان لیگ تخت‌ جمشید معرفی کرد: «پیراهن قرمز با آستین‌های سفید، شورت ورزشی سفید و جوراب قرمز.»

درباره این لباس‌ها زنده‌یاد ابراهیم آشتیانی همیشه می‌گفت: «آلن راجرز به لندن رفت و با خرید پیراهن‌های آرسنال ما را قرمزپوش کرد.» هر چند تا سال‌ها بعد از رفتن راجرز از ایران بعضی از شاگردان او در پرسپولیس که برای خودشان مربی شده بودند، کماکان به منویات و شیوه او پایبند ماندند. مثل علی پروین و خود آشتیانی که به غیر از رنگ پیراهن، نوع تمرینات آلن راجرز را هم در تیم‌هایشان پیاده می‌کردند. بعدها وقتی شاهین با نام شهباز مجوز بازگشایی گرفت، با پیراهن‌های سفید و آبی فعالیت کرد و فرهنگش از فرهنگ پرسپولیس جدا شد. در آن سال‌ها بازیکنان زیادی پرسپولیس را ترک کردند و جایشان را به تازه‌واردهایی دادند که در صدر آنها علی پروین حضور داشت که عاشق رنگ قرمز بود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: باشگاه پرسپولیس پرسپولیس علی پروین فوتبال لندن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۹۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فریم به فریم با درگیری فیزیکی کاپیتان پرسپولیس و ستاره سپاهان (عکس)

به گزارش صدای ایران از خبرآنلاین، پرسپولیس در یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل خود در ورزشگاه آزادی میزبان سپاهان اصفهان بود. سرخ‌ها امیدوار بودند با پیروزی در این بازی با توجه به تساوی استقلال در تبریز به صدر جدول برسند.

امید عالیشاه، کاپیتان باتجربه پرسپولیس که در بازی با صنعت نفت مصدوم شده بود، در این مسابقه شرایط بازی پیدا کرد، اما این بار با دریافت کارت قرمز تا انتهای بازی در زمین نماند.

در دقیقه ۸۲ در شرایطی که عالیشاه مشغول بحث با دو بازیکن سپاهان بود، برایان دابو، هافبک سپاهان خود را به او رساند و با امید وارد درگیری فیزیکی شد. این اتفاق واکنش عالیشاه را به همراه داشت و با هل دادن دابو، او نقش بر زمین شد تا داور با کارت قرمز به سمت عالیشاه برود.

از ظرفی دیگر میلاد زکی‌پور و امید نورافکن نیز به این درگیری ملحق شدند تا درگیری سرخابی‌ها در دقایق پایانی ال‌کلاسیکو ایران تکمیل شود.

دیگر خبرها

  • تلاش ستاره قرمز‌ها برای رسیدن به پرسپولیس
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • مشتری جدی برای پیراهن خاص پرسپولیس (عکس)
  • امام جمعه خرم آباد : مانتوی بدون دکمه و پیراهن‌ کوتاه در بازار دیده می‌شود 
  • بررسي مسائل و مشکلات محله تخت استاد يزد
  • فریم به فریم با درگیری فیزیکی کاپیتان پرسپولیس و ستاره سپاهان (عکس)
  • مهاجم اسبق پرسپولیس برای بازی با قرمز‌ها برمی‌گردد
  • ستاره پرسپولیس مقابل تیم سابق اما با لباس شخصی
  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • قلم قرمز سرمربی پرسپولیس روی نام ۲ بازیکن