Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:56:49 GMT

هند و پاکستان همچنان در مدار صفر درجه

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۰۱۱۸

هند و پاکستان همچنان در مدار صفر درجه

دهلی نو-ایرنا-دولت هند در کمتر از 24 ساعت پس از پذیرش درخواست نخست وزیر پاکستان برای دیدار وزیران خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک،این قرار را لغو کرد.

به گزارش عصر جمعه ایرنا به نقل از وب سایت ' دی ان ای ایندیا' ، این تصمیم هند پس از قتل سه نیروی پلیس در ایالت جامو و کشمیر گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نیروهای پلیس امروز در منطقه شوپیان در جنوب کشمیر توسط شبه نظامیان حزب المجاهدین ربوده شده و به قتل رسیدند.
دهلی نو که از قتل این سه نیروی پلیس و همچنین کشته شدن یک نیروی مرزی این کشور در امتداد مرز های بین المللی با پاکستان خشمگین است، دیدار با مقام های اسلام آباد در نیو یورک را لغو کرد.
این درحالی است که اعلام تصمیم هند برای دیدار آینده سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند با محمود قریشی همتای پاکستانی خود انتقادات گسترده ای را در جامعه هند به دنبال داشته است.
روز پنجشنبه دهلی نو با درخواست نخست وزیر پاکستان برای دیدار وزیران خارجه دو کشور موافقت کرده بود.
عمران خان در نامه ای به نارندرا مودی نخست وزیر هند خواهان دیدار سواراج و قریشی در حاشیه نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل در نیو یورک شده بود.
راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که برنامه نیویورک تنها یک دیدار است و به معنی احیای مذاکرات صلح میان دو کشور نیست.
عمران خان در نامه خود نوشته است که هند و پاکستان هر دو باید در جهت خواسته های مردم خود مشکلات موجود را از جمله جامو و کشمیر را برطرف کنند، اختلاف ها را کنار بگذارند و به یک نتیجه مورد قبول هر دو طرف برسند.
لغو دیدار مقام ها هندی و پاکستانی در حالی اتفاق می افتد که در یک ماه گذشته همکاری های مثبتی میان دوکشور رخ داده است.
ماه گذشته مودی نخست وزیر هند در نامه ای به عمران خان نخست وزیر جدید پاکستان در خصوص تعهد دهلی نو برای برگزاری مذاکرات سازنده و معنی دار با اسلام آباد توضیح داد و به گفت و گوی اخیر خود با نخست وزیر پاکستان در ارتباط با هدف مشترک دهلی نو و اسلام آباد برای برقراری صلح و نابود کردن تروریسم در شبه قاره اشاره کرد.
مودی در گفت وگوی تلفنی با عمران خان همتای پاکستانی خود که 30 ماه جولای انجام شد به یک منطقه عاری از تروریسم اشاره کرد و خواستار رشد و توسعه تمام منطقه شد.
اسلام آباد به دنبال برگزاری نشست کشورهای سارک در سال جاری است و مقام های پاکستانی اعلام کرده اند که عمران خان ممکن است از مودی برای شرکت در این نشست دعوت رسمی به عمل آورد اما دیروز کومار سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد که دهلی نو با برگزاری این نشست در پاکستان مخالف است.
همچنین اسلام آباد یک روز قبل از سوگند عمران خان(14 ماه اوت) به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان،30 ماهیگری هندی را آزاد کرد.
زمان آزاد کردن شهروندان هندی یک اقدام صلح آمیز دیگر از سوی پاکستان محسوب می شود. عمران خان پس از پیروزی خود در انتخابات در پیامی تلوزیونی خطاب به هند اعلام کرد که اسلام آباد از هر اقدام دهلی نو برای عادی سازی روابط با پاکستان استقبال خواهد کرد.
مودی نخست وزیر هند در پاسخ به این اظهارات عمران خان، با وی به صورت تلفنی تماس گرفت و پیروزی در انتخابات را به او تبریک گفت. نخست وزیر هند همچنین در خصوص امکان ورود دو کشور به مرحله جدیدی از روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد.
در گذشته نیز هند و پاکستان از آزادی زندانیان یکدیگر به عنوان اقدامی دوستانه در زمان های خاص استفاده کرده اند. هند سال گذشته پس از دیدار مودی نخست وزیر هند و نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه، 11 زندانی پاکستانی را آزاد کرد.
در سال 2014 درست پیش از سفر شریف به هند برای شرکت در مراسم سوگند مودی به عنوان نخست وزیر هند، وی دستور آزادی 151 ماهیگیر هندی را صادر کرد.
از سال گذشته تاکنون هر دو کشور به دنبال آزاد کردند زندانیان بالاتر از سن 70 سال و همچنین زندانیان زن بوده اند. پاکستان همچنین پیشنهاد داده است که زندانیان زیر 18 سال و بین سنین 60 تا 70 سال نیز آزاد شده و به کشورهای خود بازگردانده شوند.
اختلاف هند و پاکستان از دو سال گذشته به علت خشونت های کشمیر و چندین حمله شبه نظامیان به پایگاه ارتش در شمال هند افزایش یافت.
بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.
شبد**آساق**267**1424 **1010

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي هند پاكستان نيويورك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کشورمان در کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر کلمبو برگزار خواهد شد. دیدار دوجانبه، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک دو کشور، مراسم امضای اسناد و برگزاری نشست مطبوعاتی دیگر برنامه‌های این سفر هستند.

کد خبر 846838 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و سریلانکا خبر ویژه سید ابراهیم رئیسی سریلانکا

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
  • لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
  • رئیسی به سریلانکا سفر کرد
  • آیت‌الله رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
  • رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو
  • نتایج نمایندگان ایران در روز نخست اسکواش قطر جونیور
  • نتایج روز نخست مسابقات اسکواش قطر جونیور
  • نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور
  • نخست وزیر پشت ژاوی در آمد!