Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@07:58:36 GMT

سربازان دفاع مقدس؛ پیام آوران صلح

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۰۳۳۳

سربازان دفاع مقدس؛ پیام آوران صلح

تهران- ایرنا- درک ابعاد و واقعیت های جنگ طی سالیان دفاع مقدس سبب شد تا به موازات تقویت توان دفاعی کشور، گسترش اندیشه و پیام صلح نیز مورد توجهی ویژه قرار گیرد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سی و هشتمین سالگرد حمله رژیم بعثی عراق به ایران و آغاز دفاع مقدس در برابر تهاجم دشمنی که تحت حمایت قدرت های جهانی، براندازی نظام نوپای انقلابی و تصرف خاک ایران را در سر می پرورانید با روز جهانی صلح قرین شده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیست و یکم سپتامبر، روز جهانی صلح امسال مقدمه ای برای ورود به هفته دفاع مقدس است؛ جنگی که انگیزه آن برای «صدام حسین» دیکتاتور وقت عراق و حامیانش جز کشورگشایی، اشغالگری و زیاده خواهی نبود و برای ایرانیان معنایی جز دفاع از میهن و انقلاب نداشت.
همزمانی روز جهانی صلح با آغاز هفته دفاع مقدسِ امسال، یادآورِ هدف غایی جنگ هشت ساله برای ایران یعنی برقراری صلح و ثبات و آرامش برای مردم و کشور بود. همچنان که سال ها پس از پایان جنگ، جمهوری اسلامی ایران بارها منادی صلح و امنیت در منطقه و جهان گشته و با گفتمان هایی چون «گفت وگوی تمدن ها» و «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» مردم و دولت ها را مخاطب خود قرار داده است.
در همین ارتباط و تبیین واقعیات و اهداف دفاع مقدس ملت ایران، گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری میزگردی را با عنوان «بررسی لایه های پنهان جنگ تحمیلی» و با حضور «امیر فرودگاهی» مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی، «قاسم رحیمی» مدیر خانه سرباز صلح و «پریوش ابراهیمی» مدرس دانشگاه و پژوهشگر مطالعات جنگ برگزار کرد که در این نشست حاضران به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

** صلح مفهومی ماندگار و بسیار فراتر از متضادِ جنگ
به گفته فرودگاهی اکنون سی سال از پایان جنگ گذشته و از جنبه های گوناگون به آن پرداخته شده است؛ پدیده ای که چه مقدس و چه با انگیزه های جهانگشایانه فی ذات مخرب است و این قابل انکار نیست و کسی هم قاعدتا طرفدار جنبه مخرب جنگ نیست. آنچه کمتر بدان پرداخته شده صلح است که مفهومی ماندگارتر است. جنگ صلح را متزلزل می کند و مجددا صلح را به عنوان هدف خود معرفی می کند. صلح البته دارای مفهومی فراتر از آن چیزی است که در تضاد با جنگ قرار گیرد اعم از صلح فرد با خویش، صلح در خانواده، اجتماع و ... .
به گفته این کارشناس نظامی، حرکت به سوی صلح طلبی به معنای تسلیم پذیری و عقب نشینی در برابر دشمنان و تهدیدات آنان نیست بلکه صلح طلبی را می توان نمودی از اقتدار به شمار آورد. بنابر این کسب آمادگی و توان افزایی برای دفع هرگونه تهدید زمینه ای برای صلح است. به ویژه برای کشور ما که در طول تاریخ خود هیچگاه پیشگام جنگی نبوده و سابقه تجاوز به خاک کشوری دیگر را نداشته است.
وی افزود به رغم این تاریخ صلح طلبانه، ما چندان با خود و درون خود در صلح نیستیم و برای همین می گویند جامعه ما یکی از عصبانی ترین جوامع است. رئیس جمهوری ما چند سال پیش منادی مبارزه با خشونت و افراطی گری در جهان شد و این ایده وی هم مورد استقبال بین المللی قرار گرفت اما برای نهادینه سازی صلح ما باید به سوی خشونت زدایی از خود، خانواده، جامعه، محیط زیست و ... حرکت کنیم.
فرودگاهی سخنان خود را این گونه تکمیل کرد: کسانی قدر و ارزش صلح را درک می کنند که خود در جنگ حضور یافته و ابعاد و زوایای آن را به درستی درک کرده باشند. از این رو یکی از مهمترین بایسته های ما ایجاد آموزش همگانی برای گسترش سربازان صلح در جامعه است.

** ضرورت تکریم کهنه سربازان جنگ
به گفته مهندس رحیمی، سپاه، بسیج و افسران و درجه داران ارتش هر کدام پس از جنگ تشکل های خاص خود را داشتند اما قشر بزرگی از سربازان دفاع مقدس بالغ بر 2 میلیون و 450 هزار نفر به علاوه سربازان ژاندارمری فاقد ارگانی بودند که آنان را تحت پوشش خود قرار دهند. این در حالی بود که این جمعیت در صحنه های مختلف جنگ دلیرانه در صف مقدم نبرد حاضر بودند و جانفشانی کردند؛ زمانی که از یک یگان هشتصد نفری سربازان ارتشی تنها 70 نفر زنده ماند می توان گفت بار سنگینی از جنگ بر دوش این سربازان کم نام و نشان بوده که دوره خدمت وظیفه خود را در دفاع مقدس گذرانده اند.
وی ادامه داد: بسیاری می گویند این خدمت اجباری آنان بوده است حال آنکه برخلاف دوران پهلوی اول که افراد مشمول با اجبار به خدمت در می آمدند، در دوران جنگ ما سربازگیری نداشتیم و سربازان وظیفه به نوعی داوطلبانه پا به عرصه نبرد می گذاشتند.
به گفته رحیمی، اکنون در بسیاری از کشورها سازمان های مردم نهاد مربوط به سربازان فعالیت دارند و در سطح جهانی نیز تشکلی به نام فدراسیون بین المللی کهنه سربازان فعالیت هایی حمایتی از آنان و نیز پویش های ضدجنگ را پیش می برد. به همین دلیل ما هم با ایجاد سازمانی مردم نهاد دو هدف عمده را دنبال کردیم؛ یکی تجلیل و تکریم کهنه سربازان جنگ که به قول رئیس جمهوری هیچگاه در پی سهم خواهی از ثمرات دفاع مقدس برنیامدند و باید شکر جانفشانی آنان را به جای آورد. دوم اینکه با حضور در مجامع بین المللی پیام صلح دوستی خود را به عنوان سربازان صلح به گوش جهانیان رسانده و به عنوان کشوری که هیچگاه آغازگری جنگی نبوده واقعیات مربوط به دوران دفاع و صلح در ایران را بنمایانیم.

** دلیل جنگ طلبی گاه دستیابی به مفهوم کیفی صلح است
ابراهیمی مدرس دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره وجود تمایلات جنگ طلبانه در میان برخی طیف ها و نخبگان سیاسی اظهار داشت: برخی به واسطه اینکه خود را حق مطلق انگاشته و دیگران را باطل تصور می کنند از وقوع جنگ استقبال می کنند. این در حالی است که حق برای اثبات خود نیازمند جنگ نیست. حضرت رسول (ص) با وجود حقانیت آغازگر جنگی نبود و شیوه خود را بر گفتمان و مدارا قرار داده بود.
وی افزود: ما در هر کشوری منجمله کشور خود نهادهایی را داریم که متولی امر دفاع در برابر تهدیدات خارجی هستند. با این حال صلح نیز در سطح جهانی مفهومی پرتکرار به شمار می آید. بیش از همه اما سخن از مفهوم کمّی صلح در میان است مثلا صلح در خاورمیانه، مذاکرات صلح میان قوای متخاصم و ... اما گاهی مفهوم صلح با مفاهیم دیگر مانند عدالت در می آمیزد و شکلی کیفی به خود می گیرد. به عبارتی کسانی که برای اثبات حقانیت خود از جنگ مدد می جویند خود مفهوم صلح را در ارتباط با عدالت، برابری، آزادی یا ... جست وجو می کنند.
طی جنگ هشت ساله ما، کسانی هدف حملات دشمن متجاوز قرار گرفتند که ابدا درکی از جنگ نداشتند و در خانه و کاشانه خود زیر آوار و آتش بمب و موشک های دشمن جان خود را از دست دادند. تاثیرات هولناک جنگ باعث شد تا سال ها بعد بسیاری همچنان از صدمات جسمی و روانی آن رنج ببرند. حال بسیاری از کسانی که جنگ را با تمام وجود خود حس کرده اند می توانند سربازانی برای تحقق هدف صلح باشند.
پژوهش**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي دفاع مقدس صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۰۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶٨ گلزار شهید چهارمحال و بختیاری در انتظار ساماندهی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، اسماعیل عسگری افزود: ۱۷۷ گلزار شهید در استان ساماندهی شده و ۵۶ اماکن مقدس در دست اقدام است.
وی با اشاره به نقش ویژه عشایر در دفاع از کشور، خاطرنشان کرد: مقرر است در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری یادواره شهدای شاخص عشایری چهارمحال و بختیاری با هدف شناسایی بیشتر این شهدا برگزار شود..
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری گفت: سردار شهید الیاس ارجمند فرمانده اطلاعات-عملیات تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم (ع) و دانش آموز شهید ظفر خالدی به عنوان شهید شاخص سال ۱۴۰۳ کشور انتخاب شده‌اند و کوچکترین رزمنده دفاع مقدس محور این یادواره است.

دیگر خبرها

  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • ۶٨ گلزار شهید چهارمحال و بختیاری در انتظار ساماندهی
  • همایش "شن‌ها مامور خدا بودند" در تهران برگزار می‌شود
  • معرفی و دانلود بهترین طرح‌های بکگراند دفاع مقدس
  • پیام دریادار سیاری به فرمانده کل سپاه+ جزئیات
  • پیام تبریک سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت سالروز تأسیس سپاه
  • پیام فراجا به مناسبت سالروز تشکیل سپاه پاسداران
  • موج نوی سینمای دفاع مقدس