Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز چهارشنبه پایگاه خبری «بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه نوشت مقام‌های آمریکایی توانسته‌اند فولکس واگن را متقاعد کنند که از بازار ایران خارج شده و خود را در معرض تحریم‌های یکجانبه آمریکا که تا دو ماه دیگر اعمال می‌شوند، قرار ندهد. پس از این خبر، «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین روز پنج‌شنبه از تصمیم مسئولان شرکت «فولکس واگن» برای پایان دادن به حضور این شرکت در بازار ایران استقبال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، گرنل که هنگام آغاز مأموریتش در برلین با توصیه به شرکت‌های آلمانی برای خروج از بازار ایران جنجال به راه انداخته بود، در واکنش به این خبر، در توییتر نوشت: «فولکس واگن به ما گفته که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را اجرا می‌کنند.»

وی ضمن ابراز خرسندی از این تصمیم این شرکت خودروساز آلمانی، ایران را به «گسترش خشونت و بی‌ثباتی در سرتاسر جهان» متهم کرد.

البته این تمام ماجرا نبود و پس خبر بلومبرگ، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که شرکت خودروساز «فولکس واگن» آلمان، با صدور بیانیه‌ای، گزارشات منتشر شده در خصوص تصمیم این شرکت برای خروج از ایران به خاطر فشارهای آمریکا را تکذیب کرده است. 

گرنل روز چهارشنبه گفته بود که چند هفته اخیر را به مذاکره با فولکس واگن گذرانده و بر سر جزئیات نوع روابط پساتحریمی این شرکت آلمانی با ایرانی‌ها، توافقاتی حاصل شده است.

اما رویترز روز بعد به نقل از یک منبع مرتبط با فولکس واگن گفته که کسی در این کارخانه با گرنل مذاکره‌ای نداشته است. سخنگوی فولکس واگن هم گفته که موضع این مجموعه صنعتی در قبال ایران تغییری نکرده است.

همچنین خبرنگار رویترز برای راستی‌آزمایی ماجرا، با سفارت آمریکا در برلین تماس گرفته و «کریستینا هیگینز» سخنگوی این هیأت دیپلماتیک بدون ارائه پاسخی روشن در خصوص داستان فولکس واگن، گفته: «سفیر آمریکا (در آلمان) مدتی است که مدیران اجرایی و رهبران صنایع مذاکراتی دارد و از آنها می‌خواهد که از قواعد تحریم‌های آمریکا تبعیت کنند.»

هرچند باید اضافه کرد که رویترز در گزارش خود آورده است که فولکس البته برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری عمده در ایران ندارد و ارتباط این شرکت با ایران، در حد مطالعه بر سر ایجاد یک شبکه فروش فولکس‌های وارداتی ایران بوده است.

بر اساس این گزارش، گرنل از حامیان سیاست های دونالد ترامپ رئیس آمریکا و فردی جنجالی است. او در ماه می و ساعاتی قبل از آنکه راهی آلمان شده و کارش را شروع کند، در توئیتی خطاب به شرکت های آلمانی خواست که «فورا» به فعالیت های خود در ایران پایان دهند.

اظهارات تازه گرنل بار دیگر باعث ایجاد جنجال شده و واکنش های انتقادی شدیدی را برانگیخته است. 

یک سخنگوی نزدیک به حزب «دموکرات های آزاد» در پارلمان آلمان گفت، مسخره است که فکر کنیم شرکت های آلمانی تحت فشار سفیر آمریکا تصمیم گیری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه «شرکت های آلمانی و اروپایی قوی هستند» تاکید کرد که آنها مانند مناطق تحت اشغال نیستند که از دیگران دستور بگیرند.

ترامپ 18 اردیبهشت از برجام خارج شد و دستور داد تحریم هایی که در چارچوب توافق هسته ای برداشته شده بود، دوباره وضع شود. این اقدام با خشم اروپایی ها و سایر طرف های تجاری با ایران روبرو شد. اروپا گفت با به روز کردن «قانون انسداد» از شرکت های خود در مقابل تحریم های آمریکا محافظت می کند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۱۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، اخیراً مصوبه‌ای را امضا و تبدیل به قانون کرد که فعالیت تیک‌تاک در این کشور را در صورت عدم واگذاری آن از سوی شرکت بایت‌دنس، ممنوع می‌کند.

قانون جدید به بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، ۲۷۰ روز مهلت می‌دهد تا مالکیت و دارایی‌های تیک‌تاک در ایالات متحده را واگذار کند. شو زی چو، مدیرعامل این پلتفرم اجتماعی در واکنش به این قانون گفت: «مطمئن باشید که ما جایی نمی‌رویم. حقایق و قانون اساسی به نفع ما هستند و انتظار داریم که دوباره پیروز شویم.»

قانون امضا شده از سوی بایدن تا روز ۱۹ ژانویه ۲۰۲۵، یک روز پیش از پایان دوره او، به این شرکت فرصت می‌دهد که برای فروش تیک‌تاک اقدام کند؛ اما اگر تشخیص داده شود که بایت‌دنس در حال طی فرایند اجرای این قانون است، مهلت مذکور می‌تواند تا سه ماه تمدید گردد.

این در حالی است که دادگاه ایالات متحده پیش‌تر و در سال ۲۰۲۰، تصمیم ترامپ برای ممنوعیت تیک‌تاک و وی چت را رد و ملغی کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد ممنوعیت این پلتفرم باشیم. مسئله مالکیت دولت چین است.»

چو با تأکید بر اینکه تیک‌تاک همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و محدودیت‌ها را به چالش می‌کشد، گفت: «اشتباه نکنید این یک ممنوعیت برای تیک‌تاک است.»

اکنون بسیاری از کارشناسان این پرسش را مطرح می‌کنند که در صورت تلاش بایت‌دنس برای واگذاری تیک‌تاک، آیا خریدار بالقوه منابع مالی لازم برای خرید این پلتفرم را دارد و آیا چین و سازمان‌های دولتی ایالات متحده فروش آن را تأیید می‌کنند؟

بر اساس برآورد‌های صورت گرفته، تیک‌تاک قصد دارد، این مصوبه را با استناد به متمم اول قانون اساسی آمریکا به چالش بکشد و انتظار می‌رود که کاربران این برنامه نیز مجدداً اقدامات قانونی را علیه تصمیم دولت به کار گیرند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد: «ممنوعیت یا الزام واگذاری تیک‌تاک یک سابقه جهانی نگران‌کننده برای کنترل بیش از حد دولت بر پلتفرم‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.»

دلیل این اقدام قانون‌گذاران ایالات متحده نگرانی گسترده از دسترسی چین به داده‌های آمریکایی‌ها و نظارت بر آن اعلام شده است. نبرد چهار ساله بر سر تیک‌تاک جبهه مهمی در جنگ بر سر اینترنت و فناوری بین واشنگتن و پکن محسوب می‌شود. از سوی دیگر، هفته گذشته نیز اپل اعلام کرد که چین به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی خواستار حذف واتس‌اپ و پلتفرم‌های متا از اپ استور این شرکت در چین شده است.

منبع: زاویه

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا+ فیلم
  • یک سال انتظار: بایرن بی‌خیال ستاره لورکوزن نمی‌شود
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا
  • این خودرو با چشم‌هایش شما را می‌بیند!/ عکس
  • موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه