Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@04:05:11 GMT

آشنایی با ۵ غار هیجان‌انگیز ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۱۸۱۸

آشنایی با ۵ غار هیجان‌انگیز ایران

غارها انگار انبوهی از رمزها و رازها را در خود جای داده‌‌اند. همیشه در فیلم‌های تاریخی وقتی قرار است از رازی پرده برداشته شود، پای غار به میان می‌آید و آن‌وقت افسانه «افسانه» می‌شود. در سراسر تاریخ انسان‌های اولیه از غارها استفاده کرده‌اند و روی آنها با خراشیدگی نقش و نگارهایی برجای گذاشته‌اند.

نخستین فسیل انسان در غارهایی از سری غارهای نزدیک کروگرزدراپ و موکوپانه در آفریقای جنوبی یافت شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران غارهای زیادی داریم که می‌تواند به‌عنوان مقصد سفرهای هیجان‌انگیز انتخاب شود. کدام غارها؟ مثلا همین ٥تایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم.

مکان خفاش‌های نامدار


غار خفاش از غارهای ایلام است و در نزدیکی دهلران قرار گرفته. این غار گردشگران بسیاری را در طول تابستان جذب می‌کند. طول این غار ۲۵۵متر، عرض آن ۳۰متر و ارتفاع آن ۵۰متر بوده و به علت زندگی هزاران خفاش در آن به غار خفاش معروف شده است. این غار با خفاش‌های فراوان از ٧گونه همچون «دم موشی» از غارهای کمیاب در خاورمیانه به حساب می‌آید. غار خفاش یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی در زمینه این پستاندار عجیب است و دانشجویان و محققان باید آن را مورد مطالعه قرار دهند.



این غار آن‌طور که باید شناخته و معرفی نشده است. غار خفاش دهلران دارای استالاکیت‌ها و استالاکمیت‌های فراوانی است و ده‌ها گونه از خفاش دمدار و خفاش بال پهن در آن زندگی می‌کنند. ازدیاد خفاش در این غار باعث می‌شود در هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به صورت دسته‌های بزرگ انجام می‌شود، فضای جالبی را برای علاقه‌مندان به طبیعت ایجاد کند. این خفاش‌ها مسیر ٣کیلومتری تا شهر را طی می‌کنند و بعد از مدتی به محل غار بازمی‌گردند.

تالار مریم در قوری‌قلعه



قوری قلعه در ٨٦کیلومتری شهر کرمانشاه در مسیر جاده روانسر به پاوه و در شمال شهر جوانرود واقع شده است. این غار که هم‌اکنون به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه و غرب کشور محسوب می‌شود، طبق نظر کارشناسان بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار آبی ایران است. بعد از گذر از دالان ورودی غار نخستین مکان وسیعی که وجود دارد، به تالار مریم نامگذاری شده است.



این محوطه همانند دریاچه وسیعی است که گرداگرد آن را قندیل‌هایی بسیار زیبا با اشکال مختلف فرا گرفته است. این قندیل‌ها که هریک اشکال خاصی را تداعی می‌کنند، دلیل اصلی نامگذاری هرقسمت از این غار شده که به‌عنوان مثال وجود قندیلی به شکل حضرت مریم دلیل نامگذاری نخستین تالار این غار به نام تالار مریم شده است.

معبدی در رودافشان



غار رودافشان در دامنه کوه‌های حوالی روستایی با همین نام و در استان تهران قرار دارد. رسیدن به دهانه غار نیازمند مقداری کوهپیمایی است. دهانه بزرگ و تالار وسیع این غار از شاخصه‌های اصلی‌اش است. مسیر راهپیمایی در غار حدود ٨٠٠متر است. غارنوردی در «رودافشان» کمی سخت است و باید از مسیرهای سختی عبور کرد. درضمن برای حرکت در غار حتما نیاز به چراغ قوه قوی دارید. در تالار اصلی و مسیر غار همواره قطرات آب از سقف به زمین می‌ریزد که همین چکه‌ها باعث تشکیل طاقدیس و ناودیس‌های بدیعی شده است. وجود تعدادی ایوان ساخته‌شده با سنگچین و مقادیری خرده‌سفال، نشانه سکونت انسان‌ها در غار در روزگار گذشته است.



دهلیزی در این غار وجود دارد که به معبد آناهیتا معروف است. غار هوایی نمناک و سرد دارد. علی‌رغم ریزش قطرات آب، کف مسیر غار تنها مرطوب بوده و در نقاط معدودی آب در آن جمع شده است. مسیر این غار در اثر فرسایش آب و املاح موجود در آن در زمانی که آب به‌طور کامل در آن جریان داشته، ایجاد شده است.

آپارتمان کتله‌خور!



تا به‌حال از یک غار طبقه‌ای بازدید کرده‌اید؟ «کتله‌خور» یکی از نمونه غارهای طبقه‌ای است. این غار از طریق جاده آسفالته زنجان- سلطانیه، خدابنده-گرماب و از طریق جاده زنجان- بیجار- گرماب و همچنین از طریق جاده همدان- کبودرآهنگ قابل دسترسی است. یکی از عجایب و زیبایی‌های این غار تعدد طبقات آن است که اینگونه غارها در جهان بسیار کم‌نظیرند. گمان می‌رود که این غار دارای ٧ طبقه باشد که البته تاکنون تنها ٣ طبقه آن کشف شده است. این غار به ٣ بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی تقسیم شده ‌است.



بخش ورزشی آن که مورد استفاده غارنوردان و صخره‌نوردان قرار می‌گیرد، حدود ٤کیلومتر است و هنوز انتهای آن کشف نشده ‌است. بخش تفریحی غار که جهت بازدید عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد، حدود ٢کیلومتر مسیر مستقیم است. بخش فرهنگی غار نیز در بخش جنوبی آن قرار دارد و قسمت اصلی آن دالانی است طبیعی که جهت برگزاری مراسم مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این دالان هیچ‌گونه راه خروجی به بیرون نداشته و راه خروجی آن به صورت مصنوعی کنده شده اما خود دالان تماما طبیعی ‌است.

بی‌نظیر؛ مثل علیصدر



همدان میزبان رویداد ٢٠١٨ است و به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیا انتخاب شده. برای همین یکی از جاذبه‌های هیجان‌انگیز آن، یعنی غار علیصدر روزهای شلوغی را می‌گذراند. این غار یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ قرار گرفته. ارتفاع غار از سطح دریا ٢١٠٠متر است.



محوطه غار دالان‌های پیچ درپیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آب ها، دریاچه بزرگی درون غار به وجود آمده و از این‌رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر بیست‌وسومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ١٥ دی ١٣٨٧ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. منبع: روزنامه شهروند

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گردشگری غار غار علیصدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۱۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک حذف غم‌انگیز برای ستاره والیبال ایران در چین

به گزارش "ورزش سه"، در چارچوب‌ سومین بازی از سری مسابقات مرحله یک چهارم نهایی سوپرلیگ والیبال چین تیم تیانجین که‌ امیرحسین اسفندیار دریافت کننده‌ قدرتی تیم ملی والیبال ايران را در ترکيب خود داشت با نتيجه سه دو شکست خورد.

در این مسابقه، تیم هبئی ست های دوم، سوم و پنجم را به ترتيب با نتایج ۲۵بر ۱۷، ۲۵ بر ۱۸ و ۱۵ بر ۱۰ پیروز شد و یاران امیرحسین اسفندیار نیز گیم های اول و چهارم را با نتایج ۲۵ بر  ۲۰ و ۲۵ بر ۲۲ بردند تا این تیم هبئی باشد که راهی نیمه نهایی شوند. لازار چیروویچ دریافت کننده سابق صربستان درتیم هبئی حضور دارد.

بازی های این دور به صورت دو برد از سه مسابقه برگزار شد و تیانجین با امیرحسین اسفندیار نتوانست راهي نيمه نهایی شود و ضمن ناکامی بزرگ در این فصل باید برای رتبه های پنجم تا هشتم بجنگد. تیم های شانگهای و پکن از شانس های اصلی قهرمانی هستند.

تیانجین احتمالا همچون دیگر جام های لیگ چین پنجم شود.

دیگر خبرها

  • قدرت شگفت انگیز پلنگ در شکار از نمای نزدیک (فیلم)
  • ورود هیجان‌انگیز امباپه به قلمرو کین
  • درجه بندی شدن پنج غار مهم خراسان رضوی
  • تمرینات سخت و آمادگی جسمانی شگفت‌انگیز مایک تایسون در ۵۸ سالگی (فیلم)
  • یک حذف غم‌انگیز برای ستاره والیبال ایران در چین
  • آشنایی استادان و دانشجویان قرقیزستانی با فرهنگ ایرانی
  • سفر به غارهای عصر پارینه سنگی و دیدن ابرسرو هرزویل
  • هیجان انگیز است که من را با مارادونا مقایسه می‌کنند
  • ۴ تنگه شگفت‌انگیز در ایران که نباید از دست داد
  • گردش هیجان‌انگیز در کارخانه ۵ میلیارد دلاری تسلا با پهپاد