Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@04:54:11 GMT

عوارض مصرف استاتین ها و لیپتور برای کاهش کلسترول

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۱۸۳۴

عوارض مصرف استاتین ها و لیپتور برای کاهش کلسترول


اول از همه باید بگوییم که کلسترول دشمن سلامت شما نیستبدن ما مانند فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی به کلسترول هم نیاز دارد.

چه چیزی باعث شد باور کنیم کلسترول مضر است
مطالعاتی که در 7 کشور در سال 1956 انجام شد با وجود اطاعات ناقص در سال 1987 در آمریکا منتشر شد و مردم را متقاعد کرد که اگر سطح کلسترول مان را پایین نگه نداریم باعث سکته قلبی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محققینی که مطالعاتی روی قند ها انجام می دهند هم نقض فریبنده ای داشتند و به صورت جهت دار از مصرف کلسترول به نفع کربوهیدرات های فراوری شده ممانعت کردند.

همه این اطلاعات اشتباه دری شد برای ورد اولین داروی پایین آورنده کلسترول در سال 1987 به نام استاتین statin.

لیپتور Lipitor، رایح ترین داروی استفاده شده از گروه استاتین که از سال 1996 وارد بازار شد، سودی 150 میلوین دلاری برای تولید کنندگانش داشت.

واضح است که این سود انگیزه شرکت Pfizer برای منتشر کردن عوارض جانبی بسیار زیادی لیپتور و سایر استاتین ها را کم کرد.

عوارض جانبی استاتین ها که باعث تخریب در سراسر بدن می شوند
این داروها می توانند در تولید کوآنزیم Q10 که از سیستم عصبی و ایمنی بدن و عضلات قلب حمایت می کند تداخل ایجاد نماید.

باعث افزایش مقاومت انسولین و خطر ابتلا به دیابت می شوند.

باعث اختلال در عملکرد میتوکندری می شوند.

باعث افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر و پارکینسون و افزایش سرطان سینه و پروستان می شوند.

باعث تولید بیش از حد آنزیم های گوارشی و آسیب کبدی جدی می شوند.

کاهش وکنترل کلسترول به روش های طبیعی
چرا باید با مصرف این داروها خودتان را در معرض چنین خطراتی قرار دهید؟ بهتر نیست از جایگزین های طبیعی استفاده کنید؟

برای شروع می توانید از روغن زیتون، روغن آجیل ها و عصاره برگاموت در رژیم غذایی خود استفاده کنید که به طور طبیعی سطح کلسترول را تنظیم می کند.

ولی ویتامینی هم وجود دارد که می تواند در کنترل کلسترول به شما کمک که و احتمالا چیزی از آن نشنیده اید.

ویتامینی که کلسترول بد را بدون آسیب رساندن به سطح کوآنزیم کیو10 کاهش می دهد.

در واقع کاهش کلسترول فقط یکی از مزایای این ویتامین برای سلامت است.

اسید پانتوتتنیک : ویتامین B کمتر شناخته شده
اسید پانتوتنیک Pantothenic acid که به نام ویتامین B5 هم شناخته می شود به اندازه ویتامین B12 برای مقابله با کم خونی و ویتامین B3 ( نیاسین ) و B2 ( ریبوفلاوین ) برای حمایت از سلامت آدرنالین، اهمیت دارد با این حال اطلاعات زیادی از این ویتامین نداریم.

در مطالعه ای که سال 20111 در مرکز تحقیقات پرینستون در نیوجرسی انجام شد متوجه شدند که مکمل پانتتین که یکی از مشتقات ویتامین B5 است می تواند کلسترول کلی و LDL را در افرادی که در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند، کاهش دهد.

در سال 1984 مطالعات حیوانی نشان داده بود که مکمل های پانتنین باعث کاهش سطح کلسترول کل به اندازه 67 درصد می شود.

ویتامین B5 برای چه عملکردهایی در بدن ضروری است

ایجاد گلبول قرمز

حفظ سلامت دستگاه گوارش

فراوری سایر ویتامین ها به ویژه ریبوفلاوین

تولید هورمون های مرتبط با رابطه جنسی و غدد فوق کلیه

مواد غذایی غنی از ویتامین B5
بهترین منابع غذایی ویتامین B5 عبارتند از:

کلم بروکلی

سیب زمینی سفید و سیب زمینی شیرین

غلاتکامل

قارچ

آجیل

لوبیا

عدس

گوشت قرمز

مرغ

لبنیات

تخم مرغ

مقدار ویتامین B5 مورد نیاز روزانه 5 میلی گرم است.

علایم کمبود ویتامین B5

سردرد

خستگی

تحریک پذیری

اختلال در هماهنگی عضلات

مشکلات دستگاه گوارش

بهترین موضع در مقابل کلسترول

به یاد داشته باشید که بدنتان به کلسترول نیاز دارد.

بهترین روش این است که کلسترول را با رژیم غذایی و ورزش کنترل کنید نه دارو.   منبع: سیمرغ 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: استاتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۱۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند

ایسنا/قم معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان اینکه داروخانه‌های دارای مجوز فروش اینترنتی، مجاز به فروش شیرخشک نیستند، اظهار کرد: برای مبارزه با قاچاق، تهیه شیرخشک‌های روزانه با شماره ملی و تاریخ تولد امکان پذیر است و به تعداد ۱۰ عدد در ماه بیمه‌ای حساب می‌شود. همچنین برای تهیه شیرخشک رژیمی علاوه بر کد ملی و تاریخ تولد حتما به نسخه پزشک نیاز است.

دکتر هدی ابوالحسنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امروزه در دنیا طب تلفیقی مطرح است، اظهار کرد: به عقیده ما تنها افرادی که در حوزه طب سنتی صلاحیت تجویز نسخه برای بیماران را دارند، پزشکان متخصص طب ایرانی هستند.

وی با بیان اینکه داروها و مکمل‌های گیاهی حتما باید با تجویز پزشکان متخصص مصرف شود، عنوان کرد: عطاری‌ها اجازه فروش داروهای گیاهی را ندارند و تنها مجاز به فروش فرآورده‌های فله گیاهی به صورت پودر نشده هستند. همچنین به هیچ عنوان مجوز طبابت و تجویز نسخه و دارو را ندارند.

ابوالحسنی بیان کرد: مردم ما باید به این نکته توجه کنند که مرجع درست برای تهیه دارو و مکمل‌های گیاهی منحصر به داروخانه‌ها است، لذا باشگاه‌های ورزشی، عطاری‌ها و سایت اینترنتی مجوز ندارند و مرجع مناسبی برای خرید مکمل‌ها نیستند.

وی با اشاره به اینکه هیچگونه نظارتی بر داروهای گیاهی بدون برچسب اصالت وجود ندارد، تصریح کرد: تنها داروهای گیاهی دارای برچسب اصالت و قابل شناسایی در سامانه تیتک غذا و دارو مورد تأیید هستند.

مکمل‌های دارویی با نظر پزشک مصرف شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد عوارض مصرف خودسرانه مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها، اضافه کرد: مصرف بالای مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها می‌تواند منجر به ایجاد مسمومیت در بدن شود.

ابوالحسنی با تاکید بر اینکه ویتامین‌ها به دو صورت محلول در آب و محلول در چربی هستند، ادامه داد: ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C و B حتی اگر بیشتر مصرف شوند پس از جذب میزان مورد نیاز بدن از طریق ادرار دفع می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: این در حالی است که مصرف زیاد ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A و E در ارگان‌های مختلف بدن به ویژه کبد رسوب می‌کنند و منجر بروز مسومیت‌های جدی می‌شوند.

وی با بیان اینکه عملکرد پزشکان در تجویز دارو در نسخه‌های الکترونیکی قابل رصد است، یادآور شد: برخی از پزشکان تعداد 10 قلم دارو را در یک نسخه تجویز می‌کنند، در حالی که استاندارد جهانی تجویز اقلام دارویی، حداکثر دو قلم دارو است، لذا عملکرد پزشکان تحت نظارت است و در صورت ادامه دار شدن این فرآیند ممکن است توسط نظام پزشکی به مراجع قضایی معرفی و یا از ادامه فعالیت محروم شوند.

داروخانه‌های اینترنتی فقط مجاز به فروش محصولات آرایشی و بهداشتی هستند

ابوالحسنی تعداد بالای تجویز فرآورده‌های تزریقی در برخی نسخ را مورد توجه قرارداد و گفت: بعضا افزایش تجویز فرآورده‌ها تزریقی مانند سرم به دلیل تقاضای بالای بیماران است لذا در این راستا در حوزه پایش و نظارت غذا و دارو این پزشکان را رصد می‌کنیم. در همین زمینه سال گذشته پزشکانی که عملکرد مطلوبی در حوزه تجویز دارو داشتند مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی با اشاره به اهمیت حضور مسئول فنی در داروخانه‌ها اظهار کرد: در صورت تقاضای شهروندان برای تهیه مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی، مسئول فنی داروخانه‌ها حتما باید از علت مصرف این مکمل توسط فرد آگاهی پیدا کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم، تاکید کرد:  نظارت و بازرسی بر عملکرد داروخانه‌ها به صورت مستمر در حال انجام است و در کنار آن گزارشات مردمی در خصوص تخلفات را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

ابوالحسنی با بیان اینکه داروخانه‌های دارای مجوز فروش اینترنتی فقط می‌توانند مکمل‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی را به فروش برسانند، یادآور شد: شهروندان باید آگاه شوند مرجع مورد تأیید وزارت بهداشت برای تهیه داروها و شیر خشک داروخانه‌ها هستند و مکمل‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی دارای برچسب اصالت را از طریق فضای مجازی، تنها از داروخانه‌هایی که مجوز فروش اینترنتی دارند، تهیه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد