Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-06@16:31:11 GMT

مرگ فاتح چالدران

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۳۱۴۳

مرگ فاتح چالدران

بنابر گزارش‌های موجود، سلیم اول در ١٥١٦ در راس سپاه عثمانی برایجنگ دوباره با شاه اسماعیل از استانبول حرکت کرد اما در میانه راه و پس از اینکه دشمنی قانصوه غوری فرمانروای ممالیک مصر، با عثمانی‌ها و هم پیمانی وی با شاه اسماعیل آشکار شد، مقصد سپاه را از ایران به سمت شامات تغییر داد با توجه به اینکه در سال ١٤٩٠ شیخ‌الاسلام ملاعرب، فتوایی مبنی بر حرمت جنگ با ممالیک مسلمان، صادر کرده و زمینه مصالحه میان دو طرف را فراهم کرده بود، جنگ با ممالیک نیازمند فتوای جدیدی از سوی شیخ‌الاسلام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش جلال‌زاده مصطفی چلبی در سلیم‌نامه، از آنجا که سلاطین ممالیک مسلمان بودند و برای جنگ با آنها اذن و فتوای شرعی لازم بود، سیلم اول از سگوت در نزدیکی اَلبِستان (واقع در شرق قیصریه)، فرستاده‌ای را به استانبول فرستاد و از «مفتی‌المسلمین» یعنی شیخ‌الاسلام عثمانی علی جمالی افندی درباره جایز بودن محاربه با ممالیک با توجه به هم پیمانی با شاه اسماعیل استفتاء کرد. شیخ‌الاسلام نیز در جواب، فتوایی به این صورت صادر کرد که «در صورت مسفور [بیان شده] آنها قاطع الطریق بوده، بنابراین حمله به آنها شرعی است. قتال و محاربه با آنها جهاد و غزا است.»

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم گلبال اردبیل فاتح لیگ دسته یک کشور شد

بهزاد سالمی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دور برگشت این رقابت ها با شرکت ۷ تیم و با حضور محمدرضا مظلومی رییس فدراسیون نابینایان وکم بینایان و بهمن دوستی سرمربی تیم ملی گلبال کشورمان در اردوگاه شهید عظیمی بابلسر برگزار شد .

وی خاطرنشان کرد: با انجام ۴۲ بازی در مجموع رفت وبرگشت تیم اردبیل با کسب ۳۴ امتیاز در جایگاه نخست ایستاد، مناطق نفت خیز جنوب با ۲۷ امتیاز دوم شد و درنا مازندران با ۲۶ امتیاز در ردیف سوم قرار گرفت.

رییس هیات نابینایان و کم بینایان استان اردبیل بیان کرد: در این رقابت ها بهترین خط حمله با ۱۴۹ گل زده و بهترین خط دفاع با ۷۰ گل خورده به تیم اردبیل تعلق گرفت.

سالمی ادامه داد: مصطفی صادقی از تیم درنا مازندران نیز با ۸۴ گل به عنوان آقای گل این مسابقات معرفی شد.

وی افزود: در پایان این مسابقات تیم های اردبیل و مناطق نفت خیز جنوب جواز حضور در لیگ برتر گلبال را به دست آوردند.

کد خبر 6096013

دیگر خبرها

  • آیندهوون فاتح لیگ هلند شد
  • لژیونرهای ایرانی فاتح لیگ قهرمانان اروپا
  • ستاره‌های ایرانی دوباره فاتح لیگ قهرمانان اروپا!
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • شهروند خبرنگار؛پیگیری تخریب پل روستایی در چالدران
  • ساسولو سومین تیم تاریخ سری آ که فاتح اسکودتو را دبل می‌کند
  • گلبالیست های اردبیلی فاتح لیگ یک کشور
  • رئال مادرید با شکست بارسلونا مقابل خیرونا، فاتح لالیگا شد!
  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد
  • تیم گلبال اردبیل فاتح لیگ دسته یک کشور شد