Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@11:38:01 GMT

آغاز مهر و طلوع دوباره صبح دانش

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۳۲۳۷

آغاز مهر و طلوع دوباره صبح دانش

تهران- ایرنا- بوی ماه مدرسه سرآغاز تکاپو و هیاهوی معلمان و دانش آموزان است، معلمانی که با شروع سال تحصیلی سرمشق های تازه ای را دیکته می کنند و دانش آموزانی که به مدرسه می روند تا آینده سازان خوبی برای این مرز و بوم باشند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ « بوی ماه مدرسه، سرآغاز تکاپو و هیاهوی معلمان و دانش آموزان، تبیین پیام عاشورا و رسالت امام سجاد(ع) و رعایت حقوق کودکان با فراهم آوردن امنیت خانوادگی و اجتماعی» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (شنبه) برجسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** بوی ماه مدرسه، سرآغاز تکاپو و هیاهوی معلمان و دانش آموزان
با آغاز ماه مهر و سال تحصیلی جدید سیمای شهرها و مدارس دستخوش تغییر و تحول اساسی می شود وحضور دانش آموزان در کنار معلمانشان، انرژی مضاعفی را به نظام آموزشی تزریق می کند و دانش آموزان را برای فراگیری علم با رغبت هر چه بیشتر آماده می سازد.

روزنامه «آرمان» با درج گزارشی با عنوان «روی نامهربان مهر» نوشت: زنگ مهر امسال در حالی به صدا درمی‌آید که شرایط کمی برای جماعت علم‌اندوز فرق دارد. تنگنای ‌معیشتی خانواده‌ ها از یک طرف و افزایش نرخ‌ارز و کسری‌بودجه آموزش ‌و‌پرورش از طرف دیگر موجب‌ شده که دانش ‌آموزان در وضعیت نامساعد اقتصادی به استقبال مهری بروند که از نامهری ‌ها رنج می‌برد. با این وجود، بر اساس اعلام معاون وزیر آموزش ‌وپرورش در آموزش ‌ابتدایی، تا زمان تهیه این گزارش تعداد ثبت ‌نام‌ شدگان پایه ‌اول یک میلیون و 433 هزار و 811 نفر است که برآورد می‌شود تا پایان ‌شهریور به یک میلیون و 483 هزار و 264 نفر نیز برسد. همچنین تعداد ثبت ‌نام‌ شدگان دوره‌ تحصیلی ابتدایی هشت‌ میلیون و 21 هزار و 537 نفر است و برآورد می‌شود که شمار کل دانش ‌آموزان پیش ‌دبستانی و دبستانی دوره ‌ابتدایی هشت ‌میلیون و 877 هزار و 943 دانش‌ آموز باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: باز هم مهر، باز هم بهار آموزش‌ و پرورش و دانش ‌آموزانی که با هزار و یک امید به مدرسه می‌آیند و می‌خواهند که در فضای شادی ‌زایی وقت خود را بگذرانند، زیرا نه از گرفتاری‌های خانوادگی، اقتصادی سر در می‌آورند و نه مسائل ‌اجتماعی و سیاسی برایشان قابل ‌هضم است. بنابراین تنها راه پیش رویشان این است که با شادابی و نشاط به پیشرفت تحصیلی دست یابند، اما دریغ از آنکه این حق مسلم گاه نادیده گرفته شده و گاه آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. با این‌ وجود، اگر بخواهیم با دید مثبت به اتفاقات درون آموزش‌‌ و‌پرورش بنگریم، باید دست روی دورخیزی وزارت آموزش ‌‌و‌پرورش بگذاریم که قصد دارد با حذف آزمون‌ های تستی، ورودی تیزهوشان و سمپاد از دوره‌متوسطه اول فشار را از روی دانش ‌آموزان بردارد.

روزنامه «اعتماد» با درج یادداشتی با عنوان «مهر که می‌آید» می نویسد: مهر که می‌آید به سن و سالت نگاه نمی‌کند، تفاوتی نمی‌کند چه‌ کاره‌ای و چند سال از درس و مدرسه‌ات گذشته. بی ‌آنکه بخواهی تو را با خود می‌برد به خاطرات کودکی‌ات، تمام نوستالژی ‌های دوست‌داشتنی‌ات را برایت مرور می‌کند. مهر که می‌آید بوی دفتر و کتاب نو در فضا می ‌پیچد، آهنگ هم‌شاگردی در گوشت زمزمه می‌ش ود و صدای چفتی‌های فلزی کیف مدرسه‌ات در ذهنت مجسم می‌شود. روز اول مدرسه و شادی آمیخته با دلهره‌اش، معلم جدید و خط و نشان کشیدن ‌هایش، سوال تکراری آقا دفتر چند برگ‌بر داریم، خط‌کشی و تقسیم‌بندی نیمکت سه ‌نفره‌ات چون فیلمی دوست‌داشتنی برایت به نمایش درمی‌آید. دلت هوس می‌کند دوباره به آن روزها برگردی روزهایی که در عین سادگی صفا، صمیمیت و دوست داشتن موج می‌زد. روزهایی که برای همه یک‌رنگ بود. فقیر و پولدار نمی‌شناخت.

در ادامه این یادداشت که به قلم حفیظ ‌اله مشهور نگاشته شد، می خوانیم: همه با هم از یک راه به مدرسه می‌رفتند، شاید بالاترین تفاوت در قیمت کفش و لباس بچه‌ها خلاصه می‌شد اما زنگ مدرسه برای همه یک‌صدا داشت. آقا و خانم معلم همه یکی بود. در خانه و بیرون مدرسه هر طور که بودی اما وارد کلاس که می‌شدی تفاوت‌ها معنی نداشت. دوباره اول مهر است و موسم نوستالژی ‌های من و تو، اما این روزها اوضاع فرق کرده است. دیگر طنین زنگ مدرسه برای همه یک نوا ندارد. این روزها کلاس و درس و تفریح و... را طبقه‌بندی کرده‌اند و دانش‌آموز را نیز. این روزها مدرسه نیز بسان خیلی چیزهای دیگر کالا شده است و دانش ‌آموز مشتری. درجه‌بندی کالا را گریزی نیست و به تبع آن مشتری نیز درجه‌بندی خواهد شد. این روزها مدارس بالا و پایین شهر مثل هم نیستند، حتی مدرسه بچه‌های یک محله نیز مسیرشان یکی نیست. این روزها مهر را با نگاه به جیب مشتری عرضه می‌کنند. مدارس لوکس با شهریه‌های میلیونی در یک سو و مدارسی که تمام حقوق یک سال معلم شرکتی‌اش را که روی هم بگذاری به شهریه یک دانش‌آموز آن مدرسه لوکس نمی‌رسد در سوی دیگر. کلاس‌هایی که سال به سال فربه‌تر شده و استعداد و توانایی دانش ‌آموز بی‌ بضاعت را در شلوغی خود می‌بلعد در یک سو و کلاس‌هایی که به زور پول و مدرس اختصاصی و... علم را به مغز کودک تزریق می‌کند.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «جاماندگان از «مهر»» نوشت: سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می شود که همچون سال های گذشته تعداد زیادی از دانش‌آموزان نمی‌توانند به مدرسه بروند و درس بخوانند. عده ای به دلیل وضعیت اقتصادی خانواده باید کار کنند و ساعتهایی که به مدرسه می روند را در کارگاه‌های صنعتی یا تولیدی بگذرانند، عده‌ای به علت گران شدن هزینه‌های تحصیل مانند روپوش ، دفتر، کتاب و لوازم التحریر و از طرف دیگر هزینه ثبت نام در مدرسه اصلا ثبت نام نمی‌شوند یعنی پدر و مادر پولی برای هزینه‌های اولیه ندارند و از سوی دیگر فقر فرهنگی هم باعث می‌شود که مدرسه رفتن بچه‌ها هر سال عقب بیفتد و این طور می‌شود که هیچ وقت به مدرسه نمی‌روند. دخترانی که در روستاها یا مناطق محروم زندگی می‌کنند هم اجازه‌ای برای درس خواندن ندارند. خیلی ‌های ‌شان تا کلاس پنجم یا ششم درس می‌خوانند و دیگر اجازه ندارند که به مدرسه بروند. باید در خانه بمانند تا برای‌شان هر چه زودتر خواستگاری بیاید و ازدواج کنند. دخترانی که گاهی 10 یا 12 ساله‌اند و یک سال بعد از ازدواج باردار می‌شوند و گاهی بعد از چندین بار سقط جنین کودکان‌شان را به دنیا می‌آورند. مثلا در روستایی مانند ملانصرت که جمعیت آن 430 نفر است و 96 خانوار در آن زندگی می کنند، هیچ مدرسه‌ای وجود ندارد و دخترها برای درس خواندن باید به روستاهای دیگر بروند که این برای خانواده های ‌شان قابل قبول نیست. در روستاهای شمال کشور هم همین طور است. مریم در یکی از روستاهای نزدیک شهرستان آزادشهر زندگی می‌کند.

** تبیین پیام عاشورا و رسالت امام سجاد(ع)
امام سجاد(ع) چهارمین پیشوای شیعیان پس شهادت امام حسین(ع) در واقعه عاشورا با برعهده گرفتن رسالت شیعیان، در رساندن پیام حماسه عاشورا به جهانیان بسیار کوشید و با خواندن خطبه هایی مشهور و کوبنده در برابر یزیدیان در رسوا ساختن دشمنان و دفاع از خاندان اهل بیت(ع)، نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.

روزنامه «ایران» با انتخاب یادداشتی با عنوان «در سوگ پیام آور کربلا» نوشت: بنا به قولی مشهور دوازدهم محرم مصادف با شهادت چهارمین خورشید پرفروغ هدایت، امام سجاد(ع) است. سی وسه سال پس از واقعه عاشورا در چنین روزی آن حضرت با دسیسه ولید بن عبدالملک خلیفه وقت اموی مسموم شد و به شهادت رسید. دوران امامت آن حضرت(ع) از ویژگی خاصی برخورداربوده و به دو دوره قابل تقسیم است؛ دوره اول که شباهت‌هایی با دوران امامت امیرالمؤمنین علی(ع)، امام حسن وامام حسین(ع) داشت، امتداد وضعیتی بود که باطل با سرپوش ریا و عوامفریبی، هم عرض حق جلوه گر شده و مدعی جانشینی پیامبر خدا(ص) بود و با استعانت از حمایت واعظان دین فروش و شاعران و مداحان سست عنصر، کار را به جایی رساند که از منابررسمی و دینی نسبت به خاندان رسول خدا(ص) توهین و جسارت روا می‌داشت و آنان را خارجی و فتنه گر لقب می‌داد. این دوره که با جنگ و خشونت مشروع نیز همراه بود با انتشار پیام عاشورا و کنار رفتن پرده ریا و عوامفریبی از چهره امویان، دیری نپایید و به غلبه مذهبی خلافت اموی پایان داد. دوره دوم امامت حضرت سجاد(ع) ویژگی هایی داشت که آن ویژگی ها تا اواخر دوران امامت امام موسی کاظم(ع) ادامه یافت، ضمن خلع دستگاه حاکمه از جایگاه وموقعیت تبیین عقیده اسلامی، به تربیت طبقه‌ای از عالمان دینی پرداخت تا با نشر و تبلیغ شریعت محمدی(ص) علاوه برمسئولیت پاسخگویی به ابهامات و شبهات دینی، طرح تفصیلی تشریح آموزه‌های دینی را به اجرا درآورند و جمع زیادی از مسلمانان را با معارف دینی آشنا کنند.

در ادامه این یادداشت که به قلم اسماعیل علوی نگاشته شد، می خوانیم: امام سجاد(ع) با پیشه کردن روشی تازه درشرایط جدید، در خاستگاه رهبری معنوی جامعه قرار گرفت وبسیاری از مسلمانان برمرجعیت و فضیلت و برتری آن حضرت(ع) گردن نهادند. در این مرحله امام سجاد(ع) با حمایت ضمنی از حرکت‌هایی که تحت تأثیر حرکت عاشورایی امام حسین(ع) به مقابله با خلافت امویان برخاسته بودند آنها را مورد تأیید قرار داد و به نتیجه ‌بخشی این حرکت ‌های جمعی مدد رسانید. آن حضرت(ع) با ترسیم کامل خط‌ مشی اسلام ناب، فرصتی برای مقایسه با اسلام خلفای اموی به وجود آورد و برای مصون ماندن آن از آسیب‌های جدی تدابیر مؤثری اندیشید. امام سجاد(ع) همچنین در راستای استحکام قواعد و پایه‌های توحید از راه استدلال به مسائل موافق عقل و فطرت سلیم کوشش فراوانی نمود. موقعیت معنوی امام سجاد در میان جامعه، همچنین دلبستگی عاطفی و روزافزون مسلمانان نسبت به آن حضرت(ع)، دستگاه حاکمه را نگران ساخت و به آلودن دست خود به خون یکی دیگر از فرزندان رسول خدا(ص) واداشت.

روزنامه «خراسان» در یادداشتی با عنوان ««فضایل قرآنی » سید الساجدین(ع)» می نویسد: دوران امامت امام سجاد(ع) در شرایطی آغاز شد که جامعه اسلامی از هر سو، دچار مشکلات عدیده اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی بود. آن امام همام، در دوران پراختناق عصر اموی، تمام تلاش و کوشش خود را برای معرفی و آموزش آموزه‌های ناب اسلامی به مردم، به کار گرفت. نمونه‌ای از این کوشش‌ها را می‌توان در ادعیه تأثیرگذاری که از آن حضرت باقی مانده و به دست ما رسیده است، مشاهده کرد. امام سجاد(ع)، در عمل و رفتار نیز، همچون دیگر ائمه معصومین(ع)، الگو و مصداقی تمام عیار از انسان کامل محسوب می‌شود. تطبیق سیره آن حضرت با آموزه‌های قرآنی، شاهدی بر این مدعاست.

در ادامه این یادداشت آمده است: « وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ وَ الْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ»(آل عمران-134)؛ خشم خود را بر خود چیره نکردن، بخشودن خطاکاران و شفقت بر ناتوانان، از خصلت های خاص و شناخته شده رسول خدا (ص) است؛ تا آن جا که قرآن او را به این خوی نیکو ستوده است:« وَ إِنَّکَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیم‏»(قلم-4). همه فرزندان او که پیشوایان امت‌اند، از این مزیت برخوردارند و علی بن الحسین(ع)، چهره درخشان این صفت عالی انسانی است. روزی کنیزی، بر دست او آب می ریخت؛ ناگاه ظرف آب از دستش افتاد و جراحتی بر امام(ع) وارد شد. کنیز گفت: خدا می فرماید «وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ»! امام(ع) فرمود: خشم خود را فرو خوردم! کنیز افزود: «وَ الْعافینَ عَنِ النَّاسِ»! امام(ع) پاسخ داد: خدا از تو بگذرد! باز کنیز گفت: «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ »! امام سجاد(ع) تبسمی کرد و فرمود: تو را در راه خدا آزاد کردم. امام سجاد(ع) نه تنها با انسان‌ها، بلکه با جانداران نیز مهربان بود. شتری داشت که با آن به مکه می‌رفت. در میان راه، هیچ‌گاه آن شتر را نَزَد. کلینی می‌نویسد: 22 بار بر پشت آن شتر حج کرد و هرگز شتر را آزار نرساند.

روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با عنوان «اول اسارت، ابتدای آزادی» که به قلم علی متقیان نگاشته شد، آورده است: پس از شهادت یکایک یاران امام حسین (ع) از صبح عاشورا و به شهادت رسیدن اباعبدالله در بعد از ظهر روز عاشورا آرایش جنگی لشکر کوفه به پایان رسید و مرحله دیگری از جنایت آغاز شد. در خیمه‌گاه امام هم با بیماری سخت امام سجاد (ع)، فرماندهی ادامه راه به زینب کبری (س) واگذار شد. دختری که تربیت شده خانه حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) است، از کودکی حق کشی‌ها بر علیه پدر و مادرش را لمس کرده، ظلم‌هایی که به مادر کردند تا منجر به شهادتش شد را دیده،در مقابلش پدرش را با سر شکافته از مسجد آورده‌اند، مصیبت جنازه تیر باران شده برادر را تحمل کرده، در روز عاشورا دو فرزند خود را در راه خدا تقدیم کرده، در یک روز تمام مصیبت‌های عاشورا و میدان و معرکه را از نزدیک مشاهده کرده، علاوه بر فرزندانش، شهادت همه یاران امام بویژه پنج برادر، تعدادی برادرزاده و این همه شهید را از نزدیک دیده، اکنون با تمام قدرت بنا بر سفارش برادر، مسئولیتی بزرگ را عهده دار می‌شود.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: مسئولیتی که به دوش گرفته نه تنها کمتر از برادر نیست، بلکه به بار نشاندن قیام و ماندگاری ابدی نهضت حسینی را عهده دار شده است. هرچه آثار از این قیام باقیمانده به برکت فرماندهی این بانوی یگانه است. حضرت زینب (س) در این فرماندهی تحت ولایت امام سجاد (ع) حرکت می‌کند، اما اگر دشمن بداند فرماندهی با امام است او را به شهادت می‌رساند و حضرت زینب (س) در این مقام، هم حفظ جان امام را عهده‌دار است، هم نگهداری و سامان دادن حدود زن و بچه، هم کنترل و حفظ آنان در برابر دشمن و... از سویی دیگر، کوفیان عهدشکنی که در مقابل میهمانان خود صف کشیده بودند، هر ظلمی را برمهمانان روا داشته و از هیچ جنایتی کوتاه نیامدند.

** رعایت حقوق کودکان با فراهم آوردن امنیت خانوادگی و اجتماعی
کودکان با توجه به محیط اجتماعی خود نسبت به هر آنچه که برایشان اتفاق می افتد، می اندیشند و بر پایه همان تصمیم می گیرند. آنان باید از امنیت خانوادگی و اجتماعی کافی و حمایت های خاص در مقابل صدمه ها و آزارهای جسمی و روحی برخوردار باشند تا قربانی خشونت نشوند. به همین سبب می توان با برنامه ریزی و فراهم سازی زمینه ها از این عوارض جبران ناپذیر در مسیر زندگی آنها جلوگیری کرد.

روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «انتقاد ازتشخیص صلاحیت بر اساس سلایق فردی» به گفت وگو با صاحبنظران این حوزه پرداخت و نوشت: مساله ازدواج کودکان، موضوعی است که سال ‌هاست مورد انتقاد فعالان و کارشناسان مختلف است. بسیاری معتقدند که ازدواج کودکان زیر 18 سال باید ممنوع باشد. نکته مهم‌تری که در قانون فعلی ازدواج مورد انتقاد وارد می‌شود این است که بر اساس ماده 1041 قانون عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر‌قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت‌ مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است. بر اساس این قانون اگر ولی دختری زیر 13 و پسری زیر 15 سال تصمیم بگیرد که فرزندش باید ازدواج کند، با اجازه دادگاه حکم ازدواج صادر و زندگی مشترک آغاز می‌شود. بعضا با حکم دادگاه به دختر 10‌ساله‌ای حکم رشد داده می‌شود و دادگاه تشخیص می‌دهد که یک کودک به سن ازدواج رسیده است اما آنچه مهم است این است که ازدواج کودکان به دلیل فقر فرهنگی یا فقر مالی رخ نداده باشد. با حکم رشد دادگاه، دختران می‌توانند بین سن 13 تا 15 سالگی عقد کنند و اگر ازدواج زیر 13 سال رخ دهد جرم محسوب می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: ازدواج کودکان نیازی به حکم رشد ندارد. ازدواج دختر حکم رشد نمی‌خواهد. سه ماده 1041، 1043 و 1044 قانون مدنی درباره ازدواج و شرایط آن صحبت می‌کند. در این قانون می‌گوید: عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر‌قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت‌ مصلحت و تشخیص دادگاه صالح. « در بخش ازدواج دختر اصلا به تنها چیزی که نیاز نیست، رشد است. فقط در معاملات افراد است که نیاز است یا افراد به 18 سال رسیده باشند یا بین سنین بلوغ تا 18 سالگی از دادگاه تقاضای حکم رشد بکنند. بنابراین برای ازدواج طبق ماده 1041، 1043 و 1044 ازدواج دختران در هر سنی قبل از 18سالگی و بعد از آن اگر دوشیزه و باکره باشند، نیازی به حکم رشد ندارد و با اجازه پدر یا جد پدری اجازه ازدواج صادر می‌شود و اگر دختر پدر و جد پدری نداشته باشد، می‌تواند با اجازه دادگاه ازدواج کند.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «قربانیان کوچک جرایم بزرگ» نوشت: انسان از بدو تولد وارد دنیایی می‌شود که خیر و شر دو رکن اساسی آن هستند. مسیر زندگی برخی از ما سیاه است و شر، مسیر برخی سفید و خیر و بسیاری میان این دو، در رنگ خاکستری زندگی می‌کنند. در قوانین جزایی که بشر برای خود وضع کرده است، افراد کمتر از 18 سال به دلایلی شامل قوانین کلی نمی‌شوند. این افراد که عموما کودک و نوجوان تلقی می‌شوند بسته به شرایط زندگی و محیط جغرافیایی وارد دنیای شرارت می‌شوند. مجازات‌هایی در انتظار این گناهکاران کوچک است و باندهای خلافکار به واسطه مصونیتی که دستگاه‌ های قضایی جهانی برای این قشر سنی در نظر گرفته‌اند بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند تا به اهداف شوم خود برسند. حال اینکه در برخی کشورهای فقیر در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، کودکان و نوجوانان خود، تن به خلاف می‏دهند! براساس گزارش ارزیابی عملکرد 5 ساله قوه قضاییه کودکان و نوجوانان بخش مهمی از تخلفات را در سال ‌های اخیر به ثبت رسانده‌اند. جرایم اطفال و نوجوانان که در سال 94 نسبت به 93 با کاهش قابل توجهی مواجه بود، حالا دو سال است که رو به افزایش گذاشته و در سال 96 نسبت به 95 بیش از 50 درصد رشد داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: براساس این گزارش آمار ورودی پرونده‌ها به محاکم اطفال در سال 92، 10 هزار و 503 مورد بوده که این رقم در سال 93 به 9 هزار و 910 مورد کاهش یافته است. ادامه این کاهش جرایم اطفال به گونه‌ای پیش رفت که در سال 94 نسبت به سال 93، حدود 70 درصد پرونده‌های وارده اطفال کاهش یافت و از حدود 10 هزار به 3 هزار و 201 مورد کاهش پیدا کرد. به گفته نادرصادقیان، جامعه‌شناس. جرایم اطفال در جامعه‌ای کمتر است که آن جامعه در حوزه‌های کلان وارد مشکل نشده باشند. این جامعه ‌شناس به «ابتکار» می‌گوید: بیشتر جرایم خرد را قشر ضعیف و حاشیه‌‌‌نشین‌ها مرتکب می‌شوند؛ این بدان معناست که وضعیت اقتصادی در ارتکاب جرم حرف اول را می‌زند. حال افراد جامعه‌ای دچار ارتکاب جرم نمی‌شوند که از نظر اقتصادی تامین باشند. متعاقباً این موضوع به اطفال نیز سرایت می‌کند چرا که آن‌ها نیز در تامین معیشت نقش خواهند داشت.

روزنامه «اطلاعات» با انتخاب گزارشی با عنوان «نظر دیگران برای کودکان هم مهم است‎» نوشت: مطالعات جدید نشان می‌دهد که حتی برای کودکان نوپا نیز نظر دیگران مهم است. برای کودکی که 30 تا 36 ماهه است و قبل از اینکه که حرف زدن را کامل یاد بگیرد، مهم است که اطرافیانش چه فکری راجع به وی می‌کنند‎.‎‏ مطالعات پیشین نشان می‌داد که این رفتار کودکان ابتدا در کودکان 4 تا 5 سال ظاهر می‌شود و نشانه یک رفتار پیچیده اجتماعی است‎.‎‏ این در حالی‌ است که یافته‌های اخیر حاکی از آن است که نوزادان نسبت به محیط اطراف خود آگاهی بیشتری دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: محققان دانشگاه اموری آمریکا 4 آزمایش انجام دادند که 144 کودک با رده‌سنی 14 تا 24 ماه را مورد بررسی قرار دادند. در این پروژه از یک ربات اسباب‌بازی نیز استفاده شد‎.‎‏ در اولین آزمایش، محققان از کودکان نوپا خواستند که با استفاده از ریموت و دکمه‌های ربات از آن استفاده کنند‎.‎‏ نتیجه این بررسی نشان داد، زمانی‌که کودکان در حین انجام این کارها مورد توجه قرار گرفتند، بیشتر خجالت کشیدند‎.‎‏ این رفتار دقیقا مشابه با کودکان بزرگتر است. زمانیکه دیگران این کودکان را نظاره‌گر هستند، رفتارهای خوب از خود نشان می‌دهند.‏

پژوهش**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه ها اجتماعي و فرهنگي 31 شهريور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۳۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتکاف علمی دانش آموزان کنکوری لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: به منظور فراهم کردن محیطی آرام برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم و کنکوری ۱۵ مدرسه از شهرستان‌های استان به پایگاه اعتکاف علمی دانش‌آموزان در نوروز ۱۴۰۳ تبدیل شده است.

رضا عزتی شامگاه نهم فروردین‌ماه در بازدید از پایگاه دبیرستان دخترانه شاهد ناحیه ۲ خرم‌آباد ضمن بازدید از شرایط این پایگاه اعتکاف علمی، اظهار کرد: برای اینکه دانش آموزان در جریان دید و بازدیدهای نوروزی دغدغه‌ای نداشته باشند ۱۵ مدرسه در سطح استان برای دانش آموزان دختر و پسر اختصاص داده‌ایم که در محیطی آرام به مطالعه و مرور درس‌های خود بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: در این مراکز که دبیران مجرب هم حضور دارند دانش آموزان علاوه بر رفع اشکالات و ایرادات درسی خود به مرور تست‌های کنکور و حل آنها می‌پردازند.  

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: برای ارتقا و برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و تقویتی و همچنین اعتکاف علمی اعتباری در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان لرستانی هم چون سال گذشته در آزمون سراسری بدرخشند.

گفتنی است، سال گذشته بعد از تجزیه و تحلیل امتحانات دی ماه با حضور مدیران شهرستان‌ها و مناطق کلاس‌های تقویتی و فوق برنامه برای دانش آموزان برگزار شد که نتیجه آن درخشش دانش آموزان در آزمون سراسری بود.

در این بازدید که عبدالله بهاروند مدیر و محمدی حراست آموزش و پرورش ناحیه ۲ حضور داشتند دانش آموزان با ابراز رضایت از محیط مدرسه خواستار استمرار طرح اعتکاف علمی در ایام تعطیل به‌ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه بعد از تعطیلات نوروز شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) رقص پرشور دانش آموزان یک مدرسه ابتدایی
  • اعتکاف علمی دانش آموزان کنکوری لرستان
  • آغاز اجرای طرح کانون مدرسه در آذربایجان غربی
  • صدای زیبای این پسر دانش آموز فضای مجازی را ترکوند
  • پیش فروش نمایش «طلوع خونین» آغاز شد
  • پیش فروش نمایش طلوع خونین آغاز شد
  • تعطیلی عید فطر برای دانش‌آموزان مسلمان ایتالیا
  • آغاز پیش‌فروش بلیت «طلوع خونین»
  • مدارس و ادارات ۱۴ فروردین تعطیل است؟
  • حضور امام جمعه همدان در بیمارستان فوق تخصصی کودکان