Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@16:23:53 GMT

امروز اکثر کشورهای دنیا از "زورگویی" آمریکا بیزارند

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۳۵۷۶

رئیس‌جمهور کشورمان طی یادداستی در روزنامه "واشنگتن‌پست" نوشت: من اطمینان دارم که دولت آمریکا یکبار دیگر مجبور خواهد شد تغییر رویه بدهد. اکنون مانند روز روشن شده که اکثر کشورها در دنیا با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف هستند و از شنیدن زور بیزارند. ناطقان: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقای روحانی در این مقاله با عنوان «ایران، بر خلاف ترامپ به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است» از سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده است. 
او می‌نویسد: «هنگامی که رئیس‌جمهور ترامپ روز ۸ ماه می خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران یا «برنامه جامع اقدام مشترک» را اعلام کرد من دو گزینه پیش رو داشتم. می‌توانستم مقابله به مثل کرده و خروج ایران را اعلام کنم که این اقدام به طور مطمئن منطقه را بیشتر درگیر ناامنی و بی‌ثباتی می‌کرد، یا اینکه می‌توانستم فرجه کوتاهی برای طرف‌های باقی‌مانده در نظر بگیرم تا آثار منفی تصمیم ایالات متحده درباره این توافق ارزشمند که بعد از ۱۲ سال مذاکرات سخت و فشرده به دست آمده بود، جبران کنند.»
رئیس‌جمهور ایران خاطرنشان کرده به منظور حفظ سنت ایران در زمینه احترام به حاکمیت قانون و هنجارهای بین‌المللی و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی گزینه دوم را انتخاب کرده است. 
روحانی در ادامه نوشته است: «ایالات متحده انتظار داشت با خروج عجولانه ایران مواجه شود تا بتواند ائتلافی بین‌المللی علیه ایران تشکیل داده و به طور خودکار تحریم‌های قبلی را احیا کند. رفتار ما جلوی چنین حرکتی را گرفت. گفت‌وگوها با طرف‌های باقی‌مانده و تأکید آنها بر پایبندی به توافق، ایالات متحده را در وضعیت انزوا قرار داد. شکافی چنین جدی میان ایالات متحده و شریکان اروپایی‌اش در یک مسئله مهم سیاست خارجی بی‌سابقه و بی‌همتا بود- می‌توانم بگویم این ثابت می‌کند ما در رویکردمان در قبال توافق هسته‌ای و دیپلماسی فعال و جریان‌سازمان درست عمل کرده‌ایم.»
آقای روحانی سیاست خارجی فعلی آمریکا در قبال ایران را «ناهماهنگ با واقعیت‌های میدانی موجود در ایران، منطقه و سراسر دنیا» توصیف کرده و نوشت واشنگتن دچار این توهم شده که احیای تحریم‌ها باعث امتیازدهی ایران خواهد شد. 
در این یادداشت آمده است: «سیاست خارجی فعلی آمریکا با واقعیت‌های میدانی موجود در ایران، منطقه و سراسر جهان ناهماهنگ است. من استدلال می‌کنم که چنین سیاستی حتی در راستای منافع ملی آمریکا هم نیست. دولت آمریکا تحت تأثیر اطلاعات نادرست و تحلیل‌های جعلی ارائه شده از سوی گروه‌های تروریستی و اسرائیل دچار این توهم شده که احیای تحریم‌ها باعث امتیازدهی ایران خواهد شد.»
روحانی تصریح کرده ست: «اما ایرانی‌ها در برابر فشار بیرونی هم‌صف شده و به مقاومت سرسختانه روی می‌آورند. ایالات متحده، قبل از برجام از طریق نظام فراگیر تحریم‌هایش نتوانست ایرانی‌ها را به تسلیم وادار کند. این ایالات متحده بود که تغییر رویه داد و مذاکرات را انتخاب کرد.»
روحانی هشدار داده در صورتی که دیگر طرف‌های حاضر در برجام نتوانند منافع ایران را تأمین کنند ایران روالی دیگر در پیش خواهد گرفت. 
در این مقاله آمده است: «در گفت‌وگوهای جاری با شریکان حاضر در برجام تأکید کرده‌ایم محافظت از منافع طولانی مدت مردم ایران از اهمیت شایانی برای ما برخوردار است. در صورتی که این منافع را بتوان علی‌رغم خروج آمریکا از توافق تأمین کرد، ما در توافق باقی می‌مانیم؛ در غیر این صورت، مسیر دیگری در پیش خواهیم گرفت. منطق ما ساده و روشن است: یا همه طرف‌های توافق از آن بهره‌مند خواهد شد و یا هیچ‌کدام. سکوت در برابر زورگویی آشکار آمریکا به سایر کشورها که با نقض آشکار قوانین تثبیت‌شده بین‌المللی آنها را به قطع روابط تجاری و اقتصادی با ایران فرا می‌خواند، قابل قبول نیست و جزو گزینه‌های ما محسوب نمی‌شود.»
روحانی در ادامه این یادداشت به ژست‌های دولت آمریکا برای پیشنهاد مذاکره با ایران پرداخته و نوشته که این پیشنهادها «صادقانه یا واقعی» نیستند. 
وی نوشته است: «پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران صادقانه یا واقعی نیست. ما چطور می‌توانیم به صداقت وی اعتماد داشته باشیم وقتی وزیر خارجه‌اش تا آنجا پیش می‌رود که فهرستی طویل از پیش‌شرط‌های  توهین‌آمیز برای گفت‌وگو تهیه می‌کند؟ از آن بدتر، چطور ما می‌توانیم به دولت آمریکا که حالا رسماً تعهدات بین‌المللی‌اش به ویژه قطعنامه ۲۲۳۱ را زیر پاگذاشته اعتماد کنیم؟ چطور ایران و دیگران به آمریکا اعتماد کنند وقتی که کشورهای دیگر را بابت اجرای همان قطعنامه‌ای که خودش از آن حمایت کرد و به آن رأی داد، تهدید به تنبیه می‌کند؟ توسل ایالات متحده به تحریم‌ها علیه ایران و مردم ایران- و از جمله دشوار کردن دسترسی مردم عادی به دارو یا سلب کردن امکان سفر ایمن از آنها با هواپیماهای جدید خریداری شده توسط شرکت‌های ایرانی- کاملاً غیرموجه و غیرقابل قبول هستند. با اصرار بر نفرت‌پراکنی و انتقام‌جویی، تظاهرهای آمریکا برای حمایت از مردم ایران سطحی، ریاکارانه و ناپذیرفتنی هستند.»
روحانی نوشته مطمئن است که دولت آمریکا یک بار دیگر مجبور خواهد شد مسیرش را تغییر دهد. او بر ادامه گفت‌وگوهای ایران با شریکان تجاری‌اش هم تأکید کرده است.
در این یادداشت آمده است: «من اطمینان دارم که دولت آمریکا یکبار دیگر مجبور خواهد شد تغییر رویه بدهد. صرفنظر از این، گفت‌وگوهای ما با شریکان تجاری‌مان کاملاً در جریان هستند و آینده‌ای روشن را برای تعاملات بین‌المللی ما نوید می‌دهند. اکنون مانند روز روشن شده که اکثر کشورها در دنیا با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف هستند و از شنیدن زور بیزارند.  ما حتی اگر در کوتاه‌مدت در روابط اقتصادی‌مان دچار مشکلاتی شویم، همراه با شریکانمان برای حل مشکلات تلاش خواهیم کرد و این روزها خواهند گذشت.
رئیس‌جمهور ایران در ادامه ضمن تأکید بر تعهد ایران برای گفت‌وگو و مذاکره به تلویح از اینکه واشنگتن راه گفت‌وگو درباره مسائل غیرهسته‌ای را سد کرده انتقاد کرده است. 
او می‌نویسد: «ما به مذاکره و گفت‌وگو متعهدیم و در وهله اول هم به همین سبب وارد مذاکراتی در موضوع هسته‌ای شدیم که ما را به یک توافق محکم و مفید فایده برای دو طرف رساند. اثبات حسن نیت تمام طرف‌های توافق و به خصوص ایالات متحده در گرو اجرای صادقانه توافق و پایبندی کامل به آن است. در جریان مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای رهبر عالیقدر ما گفت صداقت طرف مقابل راه را برای گفت‌وگو بر سر مسائل دارای منفعت دوجانبه باز می‌کند. رویکرد ناراست واشنگتن در اجرای برجام، از اولین روز تا روز خروج غیرقانونی از آن، نشان‌دهنده بی‌صداقتی در اجرای تعهدات بین‌المللی‌اش است.» 
رئیس‌جمهور ایران در بخش پایانی یادداشت خود تأکید کرده است: «تاریخ مدرن گواه این واقعیت است که ایران در طول ۲۵۰ سال گذشته هیچ تجاوز خارجی انجام نداده اما سرسختانه در برابر تجاوزگری و مداخله خارجی مقاومت کرده است. صلح، سلاح ما است و ما متعهد هستیم هر اقدام و حرکت صادقانه برای صلح را پاسخ دهیم. در این مورد، مصمم و استوار هستیم.»
منبع: فارس برچسب ها: حسن روحانی ، سازمان ملل ، واشنگتن پست ، تحریم

منبع: ناطقان

کلیدواژه: حسن روحانی سازمان ملل واشنگتن پست تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۳۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: عملیات طوفان الاقصی نقطه عطفی در تاریخ فلسطین، جهان اسلام و تمام دنیا است/زیاد النخاله: جمهوری اسلامی ایران با تمام ظرفیت‌های خود در حال همکاری با فلسطین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با زیاد النخاله:«هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبردهای تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت»

به گزارش مشرق، زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین که به همراه هیأتی به تهران سفر کرده است، بعد از ظهر امروز (پنجشنبه، ۹ فروردین ماه ۱۴۰۳) با حضور در بهارستان با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار، ضمن خوشامدگویی به دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان، پیروزی‌های اخیر مقاومت را حاصل ایستادگی رزمندگان و ملت غزه دانست و این مقاومت بی‌نظیر در طول تاریخ را به رزمندگان جهاد، حماس و ملت فلسطین تبریک گفت و افزود: امروز با گذشت حدود ۲۵ هفته متوالی جنگ نابرابر و سخت لازم است یاد و خاطره شهدای اخیر غزه و شهدای سال‌های قبل که باعث به وجود آمدن این ظرفیت برای مقابله با اشغالگران صهیونیست شدند را گرامی بداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین یاد و خاطره شهید سلیمانی را گرامی می‌دارم که به همراه سایر شهدای جبهه مقاومت باعث شدند رشادت‌هایی رقم بخورد که در نتیجه آن پیروزی‌های مکرر این جبهه را شاهد باشیم و امیدواریم به زودی شاهد پیروزی نهایی ملت فلسطین باشیم.

وی در ادامه عملیات طوفان الاقصی را در عرصه بین‌المللی، جهان اسلام و فلسطین نقطه عطفی دانست و افزود: تاریخ بعد از این حماسه بزرگ، به قبل و بعد از این رویداد تقسیم شد و امروز هر تحلیلی تحت تأثیر این حماسه عظیم است. این رویداد از این جهت مهم و کلیدی است که همه آنچه رژیم صهیونیستی در ۷۵سال گذشته با تمام راهبردهای تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی و چهره و هیمنه‌ای که از خود ساخته بود در همان هفته نخست این عملیات، فرو ریخت و پوشالی بودن این رژیم به‌صورت کامل مشهود شد.

قالیباف ادامه داد: آمریکایی‌ها با تمام وجود فروپاشی اسرائیل را در جریان این عملیات حس کردند از این رو بود که آمریکایی‌ها شخصاً وارد عرصه شده و مدیریت این جنگ را به دست گرفتند. از همین جهت است که این عملیات هیچگاه فراموش نمی‌شود و به‌عنوان ثمره خون شهدا در تاریخ به‌عنوان یک افتخار بزرگ خواهد بود که با تکیه بر قرآن، رسول خدا(ص) و سنت‌های الهی به دست آمده و امروز توانسته است، یک ابرقدرت را اینگونه به ذلالت بکشاند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه این پیروزی در تاریخ ماندگار است و هیچ یک از شرایط پیش رو نمی‌تواند این را تغییر دهد، تأکید کرد: امروز با واقعیت دیگری در غزه روبرو هستیم و آن این است که جنگ امروز به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده و ادامه دارد از این رو باید بدانیم در مسیر پیش رو هر جبهه‌ای که مقاومت بیشتری کند، به پیروزی نهایی می‌رسد. این جنگ با شدت بمباران یا عملیات‌ها به نتیجه نمی‌رسد بلکه صرفاً با مقاومت است که می‌تواند به نتیجه برسد و با این مقاوت مثال زدنی مردم غزه و نیروهای مقاومت حتماً پیروزی از آن جبهه حق است.

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی، فلسطین، سوریه، عراق، لبنان، یمن و همه کشورهای جبهه مقاومت که دغدغه اسلام را دارند باید خود را برای چنین مقاومتی آماده کنند و در صحنه حضور داشته باشند از این رو ما در جمهوری اسلامی ایران نیز خود را مسئول دانسته و از شما پشتیبانی می‌کنیم.

قالیباف گفت: اگر امروز شما با تمام سختی‌های موجود در عرصه بایستید و مقاومت کنید، طبق وعده قطعی الهی، پیروزی نهایی از آن شما در جبهه مقاومت خواهد بود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی بر اساس باورهای خود و طبق منویات رهبر معظم انقلاب به حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین اهتمام دارد.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین: تسلیم شدن گزینه فلسطینی‌ها در برابر صهیونیست‌ها نخواهد بود/مقاومت تنها راه مقابله با اسرائیل است

زیاد نخاله نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در مجلس شورای اسلامی، تشکر از استقبال گرم مسئولان جمهوری اسلامی ایران، تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آغاز سال نوی ایرانی، گفت: امروز در حالی به جمهوری اسلامی سفر کرده‌ایم که ملت فلسطین در یک جنگ تمام عیار برای حفظ هویت خود در برابر رژیم صهیونیستی قرار دارد که در این مسیر ایران همواره در کنار جبهه مقاومت بوده لذا قصد داریم تاریخ مشترک میان ملت فلسطین و ملت ایران در این زمینه را اعلام کنیم.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ادامه با بیان اینکه امروز ملت فلسطین در برابر وحشی‌گری صهیونیست‌ها و ائتلاف بین‌المللی که به دنبال پایان دادن به مسأله فلسطین و ضایع کردن حق این ملت است، مقاومت می‌کند، اظهار کرد: در این بین جمهوری اسلامی ایران با تمام ظرفیت‌های خود در حال همکاری با فلسطین است.

وی افزود: امروز ملت فلسطین صرفاً علیه اسرائیلی‌ها مبارزه نمی‌کند بلکه علیه کشورهای غربی با ریاست آمریکا مبارزه می‌کند که نه تنها با سلاح‌های نظامی خود بلکه با تأیید و حمایت سیاسی خود از رژیم صهیونیستی در حال مبارزه با فلسطین هستند و تمام سازمان‌های بین‌المللی نیز از آنها پیروی می‌کنند. امروز علیرغم ادامه جنایات صهیونیست‌ها، فلسطین با مقاومت خود توانسته همه سازوکارهای اخلاقی که در حال حاضر از هم فرو پاشیده را به چالش بکشد.

نخاله در ادامه با بیان اینکه در گذشته مردم صرفاً این جنایات را می‌شنیدند اما امروز با چشمان خود آن را می‌بینند و شاهد سقوط پایه‌های این رژیم هستند، یادآور شد: متأسفانه امروز برخی نظام‌های عربی نیز به دنبال صلح و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند اما ملت فلسطین علیرغم این اتفاقات با همه قوا علیه این نیروهای شرور مقاومت می‌کند.

این مقام بلندپایه فلسطینی همچنین ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی در حمایت از ملت فلسطین، گفت: در حال حاضر در آینده نزدیک هیچ افق نزدیکی برای رسیدن به یک توافق در جریان مذاکرات وجود ندارد چرا که آمریکا همچنان برای دو هدف پایان دادن به مقاومت و آزادی اسرای صهیونیست از اسرائیل حمایت می‌کند که هیچگاه محقق نخواهد شد و این امر نیز به دلیل یکپارچگی جبهه‌های مقاومت از جمله حماس و جهاد است.

وی با اشاره به مواردی که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است، گفت: آنها دو گزینه پیش روی فلسطینی‌ها گذاشته‌اند که یا تسلیم بشوند و یا تسلیم بشوند اما ما گزینه مبارزه را با هر نتیجه‌ای بر می‌گزینیم و قطعاً گزینه تسلیم، گزینه ما نخواهد بود.

نخاله ادامه داد: ما در مسیر مقاومت خود، چالش‌هایی پیش رو داریم که حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان و برادران ما در یمن محور بزرگی را تشکیل داده که به ما امید و انگیزه می‌دهد لذا قطعاً ملت فلسطین نیز در برابر رژیم صهیونیستی تسلیم نمی‌شود. گفتنی است، امروز مقاومت صرفاً در غزه نبوده بلکه کرانه باختری نیز شاهد درگیری‌های مشابه است که گردان‌های جهاد در این زمینه در عرصه مبارزه قرار دارند. ما امروز در میانه نبرد قرار داشته و قصد تسلیم شدن را نداریم.

دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین همچنین با بیان اینکه ما به عنوان یکی از محورهای جبهه مقاومت همواره در حال برنامه‌ریزی برای ادامه روند مقاومت در فلسطین هستیم، اذعان کرد: ما به برقراری ارتباط مستمر با برادران ایرانی خود و سایر کشورهای حامی جبهه مقاومت معتقد هستیم و امیدواریم با افزایش همکاری ها بتوانیم با کاهش چالش‌های موجود، شرایط سخت این روزها که به مردم غزه فشار می‌آورد را تسهیل کنیم.

دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در پایان خاطرنشان ساخت: با توجه به اتحادی که میان فلسطین و ایران وجود دارد، قطعاً می‌توانیم به راه حل‌های مناسبی برای مشکلات خود دست پیدا کنیم. جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای قدرتمند در حوزه غرب آسیا بوده و به عنوان یک کشور قوی می‌تواند کمک شایانی به جبهه مقاومت داشته باشد.

دیگر خبرها

  • قالیباف: عملیات طوفان الاقصی نقطه عطفی در تاریخ فلسطین، جهان اسلام و تمام دنیا است/زیاد النخاله: جمهوری اسلامی ایران با تمام ظرفیت‌های خود در حال همکاری با فلسطین است.
  • اروپا قواعد گمرکی علیه اوکراین را تشدید می‌کند
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • رئیسی: امروز حقانیت مسئله فلسطین و موضع مدافعان آن برای مردم دنیا اثبات شده است
  • محمد غلوم: مادحین برای تولید اثر جهانی فکر کنند / امروز خیلی‌ها در دنیا فارسی یاد می‌گیرند که صحبت‌های رهبری را متوجه شوند+فیلم
  • محمد غلوم: مادحین برای تولید اثر جهانی فکر کنند / امروز خیلی‌ها در دنیا فارسی یاد می‌گیرند که صحبت‌های مقام معظم رهبری را متوجه شوند+فیلم
  • حماس: امکان توافق آتش‌بس با اشغالگران وجود ندارد
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟
  • کاهش نرخ باروری در اکثر کشورها در دهه های آینده