Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:08:05 GMT

تهدیدها و فرصت‌های تحریم

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۳۶۲۶

تهدیدها و فرصت‌های تحریم

تهران- ایرنا- «تبدیل تهدیدها به فرصت» استراتژی نسبتاٌ جدیدی است که از ادبیات سیاسی میانه سده بیستم برخاسته است. هرچند ریشه‌های فکری این اندیشه را می‌توان در فیلسوفان عصر کلاسیک رد‌گیری کرد اما تبدیل این اندیشه به‌عنوان یک روش پراگماتیستی به قرن بیستم مربوط می‌شود.

روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم علیرضا خانی سردبیر، آورده است: ژاپنی‌ها نخستین ملتی بودند که کشوری بدون منابع زیرزمینی و ویران شده در جنگ جهانی دوم را که نیمی از شهرها و تقریباً همه تأسیسات صنعتی‌اش نابود شد و متوالیاً گرفتار زلزله‌های پیاپی و فوران آتشفشان‌های متعدد است را، با استراتژی تبدیل تهدید به فرصت، طی فقط چند دهه ـ و نه چند قرن ـ تبدیل به یکی از قطب‌های صنعتی جهان و مدرن‌ترین کشورهای پیشرفته عالم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



استراتژی تبدیل تهدید به فرصت، امروزه به‌عنوان یک‌روش مدیریتی درآمده است. فی‌المثل، کاهش ارزش پول ملی، به‌هر‌ دلیل که رخ دهد، البته عوارض زیادی دارد که ازجمله آن، کاهش قدرت خرید اقشاری است که صاحب درآمد ثابت‌اند. این عارضه، البته می‌تواند به‌صورت آزار دهنده‌ای سطح تمکن و رفاه طبقات متوسط را خراش دهد و به شکل ویرانگری طبقات ضعیف را به اضمحلال کشد. دولت، البته در برابر چنین اتفاقاتی مسئول است و ضرورتاٌ باید به استفاده از همه ابزارهای نسبتاً گسترده‌ای که در اختیار دارد، برای کاهش ملموس عوارض آن، اقدام کند. این کار هم باید دقیق باشد و هم به موقع٫ اما در عین حال، نمی‌توان انکار کرد که این تهدید، خود می‌تواند به فرصت‌هایی نیز تبدیل شود.

دولت می‌تواند در بزنگاه چنین شرایطی، حمایتش را بر کالاها و صنایع داخلی متمرکز کند تا به موازات فروریختن فرصت‌های شغلی مشاغل مرتبط با واردات، فرصت‌های شغلی جدیدی در حوزه تولید داخلی خلق شود.

کنترل سطح قیمت محصولات داخلی در برابر افزایش فزآینده بهای محصولات غیر استراتژیک وارداتی، فرصتی است که می‌تواند مصرف‌کننده نهایی کالا را به سمت و سوی کالاهای ساخت داخل سوق دهد. این روش در واقع، نوعی حمایت هوشمند از کالاهای داخلی، در وانفسای گران شدن بهای کالاهای وارداتی به خاطر افزایش نرخ تسعیر ارز است.

طبعاً، کالاهای استراتژیک که عموماً مربوط به دو حوزه غذا و دارو و تجهیزات پزشکی است، در حوزه حمایت دائمی دولت‌ها قرار دارند اما حمایت هدفمند دولت از سایر کالاهای ساخت داخل، می‌تواند موجب تفاوت قیمت چشمگیر و معنی‌دار آنها با نوع وارداتی شود. این تفاوت، خود به خود، مصرف‌کننده را به سوی کالای داخلی گسیل می‌دارد.

فراموش نکنیم در اقتصاد، مهم‌ترین ابزار کنترل مصرف کالاها، نه موعظه و پند، بلکه ابزار قیمت است. بنابراین «چالش یا تهدید کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها» را می‌توان به «فرصت بازسازی تولید ملی» تبدیل کرد.

فرصت دومی که افزایش بهای ارز برای اقتصاد ملی ایجاد می‌کند، به صرفه شدن صادرات است. صادر کننده‌ای که ارز حاصل از صادرات را تا چند ماه پیش به بهای کمتر از 4 هزار تومان در داخل عرضه می‌کرد امروز می‌تواند آن را به بهای بیش از 9 هزار تومان در بازار ثانویه ارز عرضه کند. طبیعی است که چنانچه دولت بتواند به عنوان یک کاتالیزور(تسهیل‌گر) فرایند اداری و اجرایی صادرات را مهیاتر از پیش کند، صرفه اقتصادی بوجود آمده می‌تواند آمار صادرات غیرنفتی کشور را به صورت جهشی بالا ببرد. این فرصتی است که تحریم‌کنندگان کشور، به صورت ناخواسته در اختیار ما گذاشته‌اند اگر دولت، چابکی و ظرفیت استفاده حداکثری از آن را داشته باشد و بدون تلف کردن لحظه‌ها، به یاری بخش های توانمند اقتصاد خصوصی در امر صادرات برخیزد.

اما به هم خوردن بالانس قیمت‌ها در داخل و خارج، همزمان با ایجاد فرصت برای صادرات، تهدید مهمی را در قاچاق از داخل به خارج بوجود می‌آورد. گزارش‌هایی از خریدهای نجومی برخی اتباع کشورهای همسایه از بازار داخلی وجود دارد اما مهم‌تر از همه آنها، افزایش نگران‌کننده قاچاق سوخت بویژه بنزین به خارج از کشور است.

تا پیش از گران شدن بهای ارز، قیمت هر لیتر بنزین در برخی از کشورهای همسایه 2 تا 4 برابر ایران بود اما اینک به 10 تا 15 برابر رسیده است. همین امر، افزایش هراس‌آور قاچاق سوخت را موجب شده به گونه‌ای که برخی رسانه‌های داخلی خبر داده‌اند روزانه تا40 میلیون لیتر سوخت از ایران قاچاق می‌شود. دولت باید برای حفظ منافع و منابع ملی، با هر ابزار ممکن، جلوی این تاراج سازمان یافته را بگیرد.

*منبع: روزنامه اطلاعات،1397،6،31
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اطلاعات تحريم توليد ملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۳۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول

قیمت خودرو امروز، چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، دومین روز نزولی خود را تجربه می‌کند. اغلب محصولات در بازار کاهشی گزارش می‌شوند، اما تعداد معدودی از آن‌ها، صعودی یا بدون تغییر معامله می‌شوند.

به گزارش مشرق، قیمت خودرو امروز، چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ وارد دومین روز نزولی خود شده است. افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی دیده می‌شود، اما باز هم در برخی موارد معدود، قیمت خودروها افزایش داشته یا ثابت مانده است.

روز گذشته نرخ دلار به عنوان مهم‌ترین محرک بازار خودرو در بازار آزاد کاهشی شد و همین موضوع، دلیلی شد بر کاهش قیمت بیشتر در بازار خودرو. بنابراین از ابتدای روز جاری، بازار خودرو به صورت یک دست منفی گزارش می‌شود، اما شیب کاهش قیمت چندان بالا نیست.

با توجه به قیمت‌های وب‌سایت کارنامه، بازار خودروهای داخلی و مونتاژی نسبت به روز گذشته کاهشی است.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی همانند روز گذشته، نزولی گزارش می‌شود.

کوییک اتوماتیک R یکی از هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت دنده اتومات در بازار محسوب می‌شود که از ابتدای روز، تغییری ندارد و با قیمت ۵۴۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

شاهین G دیگر محصول تولیدی و رده بالای شرکت سایپا به شمار می‌رود که همانند برادر کوچک‌تر خود، هیچ نوسانی ندارد و به نرخ ۷۶۶ میلیون تومان قابل خریداری است.

دنا پلاس اتوماتیک رکورددار افت قیمت در بازار امروز بوده که ۱۴ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با نرخ یک میلیارد و ۸۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

تارا دنده‌ای V۱ یکی از سدان‌های رده بالای ایران خودرو است که از صبح امروز افت پنج میلیون تومانی دارد و با ۷۶۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی به مراتب باثبات‌تر از خودروهای داخلی است.

جک J۴ آپشنال اقتصادی‌ترین محصول مونتاژی کرمان موتور بوده که از صبح امروز تغییری ندارد و با ۸۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فونیکس آریزو ۶ پرو که جزو سدان‌های رده بالای مونتاژی محسوب می‌شود که این خودرو نیز نوسانی ندارد و به نرخ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

هایما ۸S جدیدترین کراس‌اوور مونتاژی ایران خودرو از ابتدای امروز ۲۰ میلیون تومان ارزان شده و با یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

دیگنیتی پرستیژ یکی از محبوب‌ترین محصولات گروه بهمن به شمار می‌رود که ۴۰ میلیون تومان نسبت به روز گذشته ارزان‌تر شده و با دو میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

منبع:تجارت‌نیوز

دیگر خبرها

  • حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است
  • حمله به رفح به یک درگیری سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • افتتاح ۳ مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای ۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم
  • قادری: باید بدون توجه به تحریم‌ها کشور را به بالاترین حد توانمندی برسانیم
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است