Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@02:26:54 GMT

16 راهکاري که والدين کلاس اولي‌ها بايد بدانند

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۳۸۸۴

16 راهکاري که والدين کلاس اولي‌ها بايد بدانند

خبرگزاري آريا -

گريه فرزندان براي نرفتن به مدرسه گاها يک امر طبيعي است
با نزديک شدن به ماه مهر مهمترين موضوعي که به ذهنمان مي‌رسد، بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها است. رفتن به مدرسه شايد براي بيشتر دانش آموزان يک امر عادي و حل شده باشد. اما براي خانواده‌هايي که قرار است، فرزندشان براي اولين بار سر کلاس درس حاضر شوند گاها مشکلات اساسي به وجود مي‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خيلي از بچه‌ها نمي‌توانند با اين موضوع که قرار است، نيمي از روز را از محيط خانه و يا فاصله از پدر و مادر، کنار بيايند. در چنين مواردي بچه‌ها براي رفتن به مدرسه بهانه‌جويي کرده و والدين خود را به دردسر مي‌اندازند. حال اين سوال پيش مي‌آيد چه راهي وجود دارد تا بچه‌هاي کلاس اولي با رفتن به مدرسه کنار بيايند و بتوانند خود را با اين محيط جديد وفق دهند. براي اکثر والدين داراي فرزند کلاس اولي اين مشکل وجود دارد که فرزندشان با گريه مي‌گويد:«مادر من به مدرسه نمي‌روم».
گريه فرزندان براي نرفتن به مدرسه گاها يک امر طبيعي است، چرا که کودک از اينکه مي‌خواهد از والدين خود فاصله بگيرد، احساس نا امني مي‌کند چون از محيط مدرسه و رفتارهايي که قرار است، در طول کلاس با آنها روبه‌رو شود، بي‌خبر است. در اينجا 16 نکته که توسط کارشناسان کودک ارائه شده است، مي‌تواند به کمک والدين بيايد. اين نکات مي‌توانند به فرزندان کلاس اولي کمک کنند تا با شرايط جديد کنار بيايند. اين کار هم به نفع کودکان است و هم به سود والدين آنها.
16 راهکار براي اينکه فرزندتان بدون استرس به محيط مدرسه عادت کند
1. از خانه، تمرين جدايي را شروع کنيد
شما مي‌توانيد قبل از رفتن بچه‌ها به مدرسه، تمرينات جدايي را آغاز کنيد. براي اين کار مي‌توانيد فرزندتان را براي چند ساعت از روز به پدربزرگ و يا مادر بزرگ خود بسپاريد و به مرور زمان اين زمان را اضافه کنيد. اين کار باعث مي‌شود تا وابستگي زياد فرزند به شما کمتر شود. والدين بايد از قبل به فکر اين مشکل باشند و براي رفع آن چنين اقداماتي را انجام دهند.
2. فرزند خود را بهتر بشناسيد
اگر فرزند شما وابستگي زيادي به شما ندارد، ديگر جاي نگراني نيست. به گفته اليزابت پانتلي نويسنده راه حل‌هايي براي گريه نکردن کودکان که مي‌گويد:«زماني مشکلي براي کودکان پيش دبستاني و آنهايي که براي اولين بار به مدرسه مي‌روند، پيش نمي‌آيد که استرس نداشته باشند. شما مي‌توانيد درباره مدرسه رفتن با فرزند خود صحبت کنيد تا ذهنشان با محيطي که قرار است در آن بروند آشنا شود. بسياري از اضطراب‌ها و استرس‌ها ناشي از ناشناخته بودن محيطي است که در آن قرار مي‌گيريم. بچه‌ها بايد بدانند که به چه مکاني قرار است، بروند. در توضيح چنين مواردي تعادل در گفتار داشته باشيد و بيش از حد درباره مدرسه صحبت نکنيد. چرا که ممکن است بچه‌ها در مقابل آن موضع بگيرند».
3. نقش بازي کنيد
براي اينکه کودکتان بفهمد با چه چيزي در مدرسه رو به رو خواهد شد، رفتارايي که نشان مي‌دهد، براي به مدرسه رفتن چه کارهايي بايد انجام دهند را به نمايش بگذاريد. سعي کنيد تمام حرکاتي را که قرار است، فرزندتان براي رفتن به مدرسه بايد انجام دهد، رويش پياده کنيد. به طور مثال؛ بيدار شدن به موقع از خواب، پوشيدن لباس، خوردن صبحانه و ديگر کارهايي که هر دانش آموزي قبل از رفتن به مدرسه بايد انجام دهد را پياده کنيد و در نهايت مي‌توانيد بگوييد اين موارد کارهايي است که بايد قبل از رفتن به مدرسه انجام دهد. Lori Lite موسس مادران و کودکان بدون استرس مي‌گويد؛«فقط با کمي خلاقيت و برنامه‌ريزي مي‌توانيد تمامي اضطراب و استرس‌هاي کودک خود را از بين ببريد و او را براي مدرسه رفتن آماده کنيد».
شما مي‌توانيد قبل از رفتن بچه‌ها به مدرسه، تمرينات جدايي را آغاز کنيد
4. ايجاد تقويمي با شمارش معکوس
تقويمي درست کنيد و با فرزند خود نيز در ميان بگذاريد تا تعداد روزهايي که به سال تحصيلي جديد مانده است را به نمايش بگذارد. اين تقويم بايد به شکلي باشد که هر روزي به زمان بازگشايي مدارس نزديک مي‌شويد، تعداد روزهايش کم شود و نهايتا به روز مدرسه رفتن ختم شود. اين کار ذهن کودک شما را براي مدرسه رفتن آماده مي‌کند. شما مي‌توانيد با استفاده از محيط ورود تاريخ هر روز را درون يک مربع کوچک قرار دهيد. وقتي روز تمام شد آن را ببريد و يا رنگ کنيد. سعي کنيد رنگ زدن و يا جدا کردن مربع روزهاي تمام شده را به فرزند خود بسپاريد.
5. براي فرزند خود دوست همکلاسي پيدا کنيد
سعي کنيد از همسايه‌ها يا مديريت مدرسه، درباره بچه‌هايي که قرار هستند هم‌کلاسي فرزندتان شوند آمار بگيريد. شما قبل از شروع مدرسه مي‌توانيد اين کار را بکنيد. شايد بچه‌هايي که در دوران پيش دبستاني با فرزند شما هم کلاسي بودند، در دبستان نيز با او همکلاس شوند. در اين مورد مي‌توانيد به فرزند خود اطمينان خاطر دهيد، دوستاني را که در دوره پيش دبستاني داشت در اين دوران نيز در اختيار دارد. اين امر خودش قوت قلبي براي کودکتان مي‌شود.
6. با هم براي خريد لوازم مدرسه به فروشگاه برويد
همانطور که مي‌دانيد امروزه اکثر معلمان چند هفته مانده به شروع کلاس‌ها از والدين مي‌خواهند که لوازم مورد نظر آموزشي را براي فرزندان خود تهيه کنند. اگر حتي چنين مواردي را نيز در اختيار نداشته باشيد، باز هم مي‌دانيد که؛ کيف يا کوله پشتي، مداد رنگي، دفتر نقاشي از لوازم واجب براي دانش آموزان است. با علم به اين موضوع به همراه فزند خود براي گرفتن وسايل مورد نظر به فروشگاه برويد. اين خريد هم براي شما و هم فرزندتان، مي‌تواند سرگرم کننده باشد. اجازه دهيد فرزند شما آنچه را از وسايل آموزشي دوست دارد با اختيار و البته راهنمايي شما تهيه کند. اين کار مي‌تواند تصوير حس خوبي از رفتن به مدرسه براي فرزندتان ايجاد کند.
7. برنامه خواب فرزندتان را تنظيم کنيد
بسياري از کودکان با توجه به روزهاي گرم و طولاني فصل تابستان، بعد از ظهرها به خواب مي‌روند. شما قبل از شروع مدارس بايد خواب فرزند خود را براي زمان مدارس تنظيم کنيد. مي‌توانيد به تدريج ميزان خواب آنها را کم کنيد به طور مثال روزي 15 الي 30 دقيقه خوابشان را کاهش دهيد. به اين ترتيب هنگامي که به شروع فصل تحصيلات مي‌رسيد، ساعت خواب دروني کودکتان تنظيم مي‌شود.
8. خواندن مرتب کتاب داستان براي بچه‌ها
شانون چو (Shannon Choe) بنيان گذار Premier Baby Concierge مي‌گويد:«شخصيت‌هاي خيالي راهي براي ايجاد موقعيت‌هاي دشوار هستند، زيرا هميشه يک پايان شاد دارند». وي در ادامه مي‌گويد:«چنين داستان‌هايي مي‌توانند به کودکتان اعتماد به نفس دهند. سعي کنيد به دنبال کتاب‌هايي باشيد که آخر داستان به خوشي تمام شود. اين کتاب‌ها روحيه کودکتان را بالا خواهد برد».
9. ديدن کلاس درس پيش از شروع کلاس‌ها
اگر شما به مدرسه‌اي که قرار است فرزندتان در آنجا درس بخواند، دسترسي داشته باشيد. مي‌توانيد با هماهنگي مسئول مربوطه فرزند خود را با کلاس‌هايي که قرار است در آنها درس بخواند آشنا کنيد. اين کار يک پيش زمينه‌اي براي کودکان ايجاد مي‌کند که پيش از شروع مدارس با محيط کلاس‌ها و فضاي آموزشي بيشتر آشنا شوند.
10. آماده کردن وسايل پيش از خواب
به فرزند خود آموزش دهيد تا شب‌ها قبل از اينکه به خواب برود وسايل مدرسه خود را مثل: لباس، کوله پشتي، لوازم مدرسه، مواد غذايي را آماده کند. اينگونه تمرين‌ها، آنها را براي رفتن به مدرسه آماده مي‌کند. چرا که صبح وقتي از خواب بيدار مي‌شوند، ممکن است به خاطر خواب‌آلودگي برخي از وسايل خود را فراموش کنند. در ضمن اين کار به آنها اجازه مي‌دهد تا صبح کمي بيشتر بخوابند.
11. روز اول مدرسه به موقع حاضر شويد
سعي کنيد روز اول مدرسه فرزندتان ساعت زنگدار خود را نيم ساعت قبل از رسيدن سرويس کودک کوک کنيد. وقتي فرزندتان به موقع بيدار شود و با آرامش صبحانه خود را ميل کند، تمرکزش براي رفتن به مدرسه بيشتر مي‌شود. تشويق بچه‌ها براي به موقع رسيدن به مدرسه نيز مي‌تواند راه موثري براي بيدار کردن اول صبح آنها باشد.
اجسامي که خاطره مادر را براي فرزندان تداعي ميکنند، مي‌توانند اضطراب را از کودکان دور کنند
12. گذاشتن اسباب بازي مورد علاقه فرزندتان در کيف مدرسه‌اش
اگر فرزندتان در خانه به يک چيز کوچک مثل عروسک علاقه بسياري دارد، آن را درون کوله پشتي‌اش قرار دهيد تا در طول ساعاتي که در مدرسه به سر مي‌برد، وقتي احساس دل تنگي کرد با نگاه کردن به وسيله و يا عروسکي که عاشقش است، کمي آرام شود. Thomas Seman متخصص اطفال در بوستون امريکا مي‌گويد:«يک وسيله آشنا مي‌تواند حافظه کودک را حتي از طريق بوييدن نيز تحريک کند. در کل اجسامي که خاطره مادر را براي فرزندان تداعي کنند، مي‌توانند اضطراب را از کودکان دور کنند».
13. ايجاد يک نوع خدا حافظي ويژه قبل از رفتن بچه‌ها به مدارس
قبل از اين که فرزندتان راهي مدرسه شود، سعي کنيد با يک خداحافظي گرم و متفاوت روحيه بچه را براي رفتن مدرسه بالا ببريد. اين کار خاطرات خوشي از شما در ذهن فرزندتان ايجاد مي‌کند.
14. مدت خداحافظي را حتما کوتاه کنيد
يکي از بزرگترين اشتباهات والدين اين است که زمان خداحافظي با فرزندشان را بيش از اندازه کش مي‌دهند. حتي اگر فرزندتان پيش از رفتن به مدرسه گريه کرد، سعي نکنيد با بغل گرفتن‌هاي متناوب وي را از رفتن به مدرسه منصرف کنيد. ديگر زمان آن رسيده است که به معلمان کودک خود اعتماد کنيد.
15. قبل از پايان کلاس‌ها منتظرشان باشيد
به هيچ وجه براي آوردن فرزندتان از مدرسه دير نکنيد. پس از اينکه فرزندتان را پس از پايان کلاس مشاهده کرديد، به او بگوييد:«تو افتخار مني و تو چقدر بزرگ شده اي» با چنين کلماتي حس بزرگ شدن را به فرزندان خود القاء کنيد.
16. به دنبال رفع مشکل باشيد
صبور باشيد، به طور کلي چند هفته طول مي‌کشد تا کودک شما به طور کامل به برنامه‌هاي مدرسه عادت کند. يادتان نرود که زمان خداحافظي را کوتاه کنيد. توجه داشته باشيد که کودک دلبندتان به محيط مدرسه عادت خواهد کرد.
منبع: fardanews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۳۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت 55 کلاس درس در شهرستان اشنویه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر آموزش و پرورش شهرستان اشنویه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: هم اکنون ۹ مدرسه با ۵۵ کلاس درس در این شهرستان درحال ساخت است که از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار هستند و از این تعداد دو مدرسه به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

رئوف برهانی افزود: همچنین به همت دستگاه قضایی ۴۰۰ میلیون تومان احکام حبس جایگزین صادر و در حوزه‌ آموزش و پرورش  این شهرستان هزینه شده است.

برهانی، در ادامه با بیان اینکه به همت همکاران فرهنگی ۵۳ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل در شهرستان اشنویه جذب شدند، اضافه کرد: از این تعداد ۲۸ نفر در مقطع ابتدایی، ۱۵ نفر متوسطه اول و ۱۰ نفر متوسطه دوم بازمانده از تحصیل جذب شدند.

در پایان نشست از اصحاب رسانه تجلیل شد.

 

 

دیگر خبرها

  • ساخت ۵۵ کلاس درس در اشنویه
  • فیلم رقص و‌ شادمانی معلم در کلاس در روز معلم
  • ساخت 55 کلاس درس در شهرستان اشنویه
  • کلاس اولی‌ها برای سنجش سلامت ثبت نام کنند/آخرین مهلت آخراردیبهشت
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت/ زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع مشخص نیست
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از کی شروع می‌شود؟
  • زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص شد
  • اعلام زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها ؛ روند ثبت نام الکترونیک است
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۴ روز دیگر
  • ۶ ویژگی منحصر به فردی که تک فرزند‌ها دارند