Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:15:36 GMT

اولین روز مدرسه به یادماندنی ترین روز زندگی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۴۴۸۸

اولین روز مدرسه به یادماندنی ترین روز زندگی

کرج-ایرنا- آغاز بهار دانش برای کلاس اولی ها یک روز تکرار نشدنی و خاص است زیرا به یاد ماندنی ترین روز زندگی آنان با خاطراتی خاص از خانه تا مدرسه شکل می گیرد.

ورود به مدرسه برای نوآموزان شروع یک زندگی جدید و زیباست هرچند برخی دراین روز به واسطه جدایی چند ساعته از والدین گریان و برخی شاداب هستند اما آغاز تمرین زندگی اجتماعی است، زندگی که با آموختن و رسوم متفاوت از خانه همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزهای نخست مدرسه با صف های نه چندان نا منظم و بازیگوشی کودکان دورانی شیرین برای تمام زندگی است و همه بزرگسالان آرزوی تکرار این روز به یادماندنی را دارند.
کودک دست در دست پدر یا مادر وارد دنیای جدیدی می شود ، برای آنانکه دوران پیش دبستانی یا مهد کودک را سپری نکرده اند، شاید روزهای نخست مدرسه دوری چند ساعته از والدین دشوار باشد.
نوآموز با ذهنی متفاوت از روزهای گذشته و در پس کنجکاوی دوستان جدید می جوید و حس و حال دیگری دارد، روزهای عجیبی برای نیازموده ها در نخستین روزهای درس رقم می خورد.
ناظم مدرسه ، کودکان را به نظم و سکوت و گاهی به خواندن شعرو نیایش دسته جمعی وادار می کند و کلاس درس با اما و اگرها ، باید و نباید ها اما با لحن آرام و شیرین معلم شروع می شود.
دوران اجتماع پذیری و آموختن برای کودکان جلوه ای متفاوت از گذشته برای کلاس اولی هاست ، کودکانی که باید مسیر آینده را ترسیم کنند لیکن نمی دانند چگونه باید آرزوهای کودکانه را تحقق بخشند، رویاها را به متن زندگی آورند و در آینده خودی نشان دهند.
نخستین روز مدرسه است و شکوفه های زندگی باید با علم و دانش پر و بال بگیرند و وجودشان با نهال فکری آنان با آموخته ها تناور شود.
کودکان با لباس های نو بهار تعلیم و تربیت را تجربه می کنند و روزهای نخست کلاس و درس برای آنان تجربه تازه ای است.
کارشناسان تعلیم و تربیت به والدین توصیه می کنند که از بیان تصورهای ذهنی منفی در خصوص مدرسه برای فرزندان خود قبل از سال تحصیلی یا در طول سال تحصیلی بپرهیزند زیرا آثار سوء روانی همانند هراس از مدرسه ، فرار از مدرسه ، ناهنجاری رفتاری ، بی انگیزگی نسبت به یادگیری و عدم ارتباط روابط دوستانه با همسالان را در پی دارد.
علی اسدی از روانشناسان البرز می گوید: از آنجایی که اولین روز مدرسه به یادماندنی ترین روز در زندگی همه افراد است، لذا این روز باید با شادی و نشاط برای نوآموز همراه باشد تا کودک به درس و مدرسه علاقه مند شود و خاطره ای شیرین در ذهنش نقش ببندد زیرا کلاس اول سنگ بنای زندگی است.
وی ادامه داد: در اولین روز مدرسه کودک به یکباره از خانه و خانواده دور می شود و پا به محیط جدید می گذارد با هم کلاسی ها و معلمان روبرو می شود و این فصل جدید زندگی می تواند در روح و روان او تاثیرگذار شود.
وی به نقش مهم دوره پیش دبستانی و مهد کودک در آماده سازی ورود افراد به اجتماع پرداخت و اظهارداشت: کودکانی که تجربه این 2 محیط آموزشی و مهارتی را دارند، هنگام ورود به مدرسه به خاطر سابقه ذهنی، هیچ مشکلی برای جدا شدن از خانه و خانواده ندارند.
اسدی یادآور شد: در اولین روز مدرسه همه کلاس اولی ها خندان نیستد و عده ای گریه می کنند واز محیط جدید اضطراب دارند.
وی خاطرنشان شد: آرامش روانی این کودکان که اکنون کلاس اولی نام گرفته اند نیاز به همراهی والدین دارد.
این روانشناس تصریح کرد: اگر از نظر رفتار شناسی، کودکان روزهای اول مدرسه را با آرامش و شادی سپری کنند، گرایش آن ها به مدرسه و کلاس بیشتر می شود در غیراین صورت فرار از مدرسه، افت تحصیلی، تمارض به شکل بیماری و دردهای صبحگاهی در رفتار کودکان ظاهر خواهد شد.
وی اضافه کرد: اولیای مدرسه به خصوص آموزگار باید با شعرخوانی، بیان خاطره از جذابیت مدرسه و برگزاری مسابقه در ماه نخست حضور در کلاس، دانش آموزان پایه اول دوره ابتدایی را به درس و مدرسه علاقه مند کند.
** اولین روز مدرسه خاطره ماندگار ذهن ها
مدیر کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: نخستین روز مدرسه برای کسانی که اولین بار پای در عرصه تعلیم و تربیت می گذارند، خاطره ای فراموش ناشدنی است، گذر از دامان پرمهر مادر به عرصه ای فراگیر با اشک ها و لبخندها برای کلاس اولی ها همراه است.
خسرو ساکی اظهار داشت: هر ساله با آغاز سال تحصیلی، نسلی جدید پای درعرصه تعلیم و تربیت می گذارد و به صفوف شاداب فراگیران علم ودانش می پیوندد، نسلی که نخستین روزهای مدرسه فضایی متفاوت از خانه و گذشته بر رویش می گشاید.
وی با اشاره به اینکه هر سال مراسم شکوفه ها در31 شهریورماه برگزار می شود، افزود: امسال با توجه به ایام عاشورای حسینی ، این آیین با حال و هوای محرم و دفاع مقدس در مدارس آغاز شد.
وی از کلاس اول به عنوان مهمترین پایه تحصیلی یاد کرد و خاطرنشان شد: در این سال آموزگاران دلسوز به بچه ها درس زندگی، مهارت های زندگی و خواندن و نوشتن را یاد می دهند که ارزش آن غیر قابل توصیف است.
** دستان نوازشگر معلم
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اینکه اولین روز مدرسه برای همه شیرین و در ذهن ها ماندگار است ، اظهارداشت: تعریف خاطرات روزهای خوش دوران تحصیل، مدرسه آرایی و برخورد گرم معلمان،نخستین روز مدرسه را به روزی خاطره انگیز برای نونهالان تبدیل می کند.
جعفر مقیمی یادآورشد: امسال 42 هزار دانش آموز کلاس اولی در یکهزار مدرسه استان البرز حاضر شدند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز به نقش معلم و اولیای مدرسه در کاهش استرس کلاس اولی ها اشاره کرد و گفت: بهترین ساعات و بیشترین اوقات کودک در مدرسه با معلم می گذرد به همین دلیل می توان گفت رفتار معلم تعیین کننده دلزدگی یا دلنشینی فضای درس و مدرسه برای دانش آموزان است.
رضوان حکیم زاده بیان داشت: معلمان باید بدانند که اگر کودکی گریه می کند او را با همکلاسی ها مقایسه نکنند چرا که بخشی از این ترس و گریه کردن ها طبیعی است و نباید به بچه ها خیلی فشار آورد.
وی یاد آورشد: باید با گشاده رویی و صبوری، خاطره خوبی از ورود به محیط مدرسه برایشان بسازنند تا به مرور زمان کودک یاد بگیرد که چگونه خود را با فضای جدید منطبق کند.
وی خاطرنشان شدد: ارتباط والدین با اولیای مدرسه هم بسیار اهمیت دارد و می توانند با هم کمک کنند تا سرعت انطباق پذیری بچه بیشتر شود.
2819/ 6155

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كلاس اولي ها اولين روز مدرسه البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۴۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است

«دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر ریاست منطقه کردستان عراق گفت که سفر نیچروان بارزانی به تهران با هدف تأکید بر عمق روابط دو طرف صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، در حالی که «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق از روز گذشته در تهران به سر می‌برد؛ «دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر او در مصاحبه‌ای گفت که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه‌ای تأثیرگذار است.

او به شبکه روداو گفت: «رئیس اقلیم در این سفر می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگان نخواهد بود و راهبرد اقلیم کردستان تعامل سازنده است».

سخنگوی ریاست کردستان عراق افزود: «اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روابطی تاریخی دارند و در دوران مبارزه با دیکتاتوری، ایران پناهگاه هزاران پناهنده عراقی بود و تا زمان سقوط رژیم دیکتاتوری، پایگاه مخالفان عراقی و اقلیم کردستان بود».

دلشاد شهاب همچنین گفت که از زمان تشکیل دولت در اقلیم کردستان، روابط اربیل و تهران بر پایه احترام به ایران بوده و طی این روابط، دو طرف منافع یکدیگر را حفظ کرده‌اند.

سخنگوی ریاست منطقه کردستان عراق، تأکید کرد: « جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرزهای طولانی ما را به یکدیگر مرتبط می‌کند و همچنین روابط اقتصادی و تجاری قوی در کنار روابط دیپلماتیک دائمی و ادامه‌دار با یکدیگر داریم».

دلشاد شهاب افزود: «در تمامی شرایط سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه نزدیک است».

او با بیان اینکه از حدود دو سال پیش روابط ایران و منطقه کردستان عراق به سردی گراییده است؛ تأکید کرد: «همسایگی و روابط در منطقه ما با فراز و نشیب همراه است و در این مدت اخیر این روابط مقداری به سردی گرایید و از طریق این سفر می‌خواهیم این پیام را بدهیم که منافع مشترک میان ما بزرگ‌تر از این است که سردی بر آن چیره شود».

سخنگوی منطقه کردستان عراق در ادامه گفت که «همه نیروهای عراقی که در حال حاضر در قدرت هستند، پیشینه روابط مستحکم با جمهوری اسلامی ایران دارند و روزگاری ساز و کار تشکیل حکومت فعلی در تهران انجام می‌شد و امروز هم شکی نیست که ایران قادر به کمک در بهبود روابط اربیل و بغداد است».

«نیچروان بارزانی» روز گذشته در رأس هیأتی وارد تهران شد و امروز نیز با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. او همچنین قرار است با مقام معظم رهبری و همچنین محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • امسال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش اصفهان می‌شود
  • ۱۰۰ هزار معلم تازه نفس در راه مدرسه
  • ساخت ۵۵ کلاس درس در اشنویه
  • فیلم رقص و‌ شادمانی معلم در کلاس در روز معلم
  • بهره برداری از ۱۵۷ کلاس درس در خواف
  • ساخت 55 کلاس درس در شهرستان اشنویه
  • مشق الفبای زندگی در آغوشی شاید مهربان‌تر از مادر
  • پیرترین معلم ایران یک قرن و ۷ سال عمر کرد | از ریاست آموزش و پرورش تا تالیف دو کتاب چاپ نشده
  • نقاشی شاهکار معلم ژاپنی روی تخته سیاه کلاس