Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@11:28:50 GMT

خودروهای اسقاطی مقصران اصلی رشد مصرف

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۶۶۸۲

خودروهای اسقاطی مقصران اصلی رشد مصرف

اوج گیری مصرف بنزین و سایر حامل‌های انرژی در کشور زنگ خطر تند شدن شیب صعودی مصرف را به صدا در آورده تا توجه افراد را به این عامل مهم جلب کند.

به گزارش مشرق، شدت گرفتن مصرف سوخت در ماه‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه انرژی تبدیل شده تا جایی که ادامه این روند زنگ خطر اوج گیری مصرف را به صدا در می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر آمار ارائه شده میانگین مصرف سوخت در ایران ۷،۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در دنیا ۵.۵ لیتر اعلام شده که در آینده نیز این رقم به کمتر از این میزان نیز کاهش خواهد یافت. بیشتر بخوانید: افزایش قاچاق بنزین با حذف کارت سوخت طبق آمار دیگری مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌دهد که این حجم در نوع خود قابل توجه بیان می‌شود. کارشناسان برای این موضوع دلایل مختلفی را ذکر کرده اند که از جمله آن می‌توان به وجود خودروهای فرسوده، قاچاق سوخت، قیمت بنزین، افزایش سفرها در فصل تابستان اشاره کرد که هر کدام سهم مخصوص خود را دارند. در این میان حضور خودروهای فرسوده در سطح شهر و مصرف بالای بنزین در آن‌ها انتقادهای فراوانی را به همراه داشته و به عنوان یکی از مقصران اصلی در صعودی شدن شدت مصرف حامل‌های انرژی مطرح شده است. طبق اعلام شرکت‌های ذی ربط از تعداد ۱۶ میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور حدود ۲،۳ میلیون دستگاه اسقاطی هستند که باید برای آن چاره اندیشی شود. ساسان کاظمی‌نژاد مدیر بهینه‎سازی در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به اینکه سالانه در بخش حمل‌ونقل حدود ۲۵۸ میلیون بشکه معادل نفت خام فرآورده‎های نفتی مصرف می‎شود، گفت: در بخش حمل‌ونقل بیشترین مصرف در بنزین، نفت و گاز انجام می‎شود که اگر بتوان معیارهای استاندارد را برای مصرف سوخت رعایت کرد و از طرفی استفاده‎کننده‎ها ملزم به رعایت استانداردها باشند، می‎توان سالانه ۵،۷ میلیون بشکه معادل نفت خام در مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل صرفه‌جویی کرد. در این میان باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که خودروهای فرسوده در کنار مصرف بالای سوخت، آلودگی فراوانی نیز تولید و در محیط پراکنده می‌کند، به همین خاطر طرح نوسازی ناوگان عمومی و حمل و نقل در بازه‌های زمانی مختلف اجرا شده است. گفتنی است با توجه به اهمیت موضوع شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به همراه سازمان ملی استاندارد و مجلس شورای اسلامی، سختگیری‎هایی در صدور برچسب انرژی خودروها در دستور کار خود قرار داده است. بدون شک بهینه سازی مصرف سوخت در کشور، همت همگانی را می‌طلبد که وظیفه آن تنها بر عهده یک سازمان یا وزارت خانه نیست بلکه باید با اراده جمعی به سمت این هدف حرکت کرد تا همگی از منافع آن منتفع شویم. منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی هفته دفاع مقدس حمله تروریستی اهواز بنزین خودرو مصرف بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۶۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند

جعفر سالاری نسب گفت: سال گذشته تلاش کردیم که حداکثر مردم به دنبال کارت سوخت شخصی خودشان باشند به طوری که ما در این سال ۴ میلیون کارت سوخت شخصی تولید و تحویل دادیم. 

 او افزود:۹۳ درصد از هموطنان حدود ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر مصرف سوخت دارند ما آلان تاکسی اینترنتی را داریم که از کارت اضطراری استفاده می کنند. 

سالاری نسب افزود:  در حال حاضر ۱۱۸ میلیون لیتر مصرف سوخت داریم در ایام نوروز مردم ۷۰ درصد از کارت شخصی خود استفاده کرده‌اند

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • ۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند
  • در هنگام سوخت گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنید