سه مسئله مهم عالم؛ دین، فلسفه و فن/ چه چیزی زیباتر از علم است؟
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۶۸۹۴
به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه «معرفت» که از شبکه ۴ سیما پخش میشود، در تفسیر اشعاری از باباطاهر همدانی اظهار داشت: باباطاهر از رؤیتالعلم صحبت میکند. به طور کلی دیدن، شنیدن و چشیدن، همه اینها از سنخ علم است. دانستن در مرحله حس است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: در این عالم زیباییهای زیادی وجود دارد اما چه چیزی زیباتر از علم است؟ یکی از خواص علم این است که خود را تولید میکند.
چهره ماندگار فلسفه افزود: ما در عالم اگر به تاریخ مراجعه کنیم، میبینیم سه مسئله مهم در این عالم وجود دارد که هیچچیز از آنها خارج نیست؛ دین، فلسفه و فن. اگر اینها با هم هماهنگ باشند، عالم به پیش میرود اما وای به زمانی که اینها از هم جدا شوند. امروزه فن بیشتر از دین و فلسفه وارد میدان است. وقتی میگوییم فن، یعنی همه علوم عملی؛ علم تجربی که نتیجهاش فناوری است.
ابراهیمی دینانی تصریح کرد: محصول فلسفه در کتب مختلف آمده است. محصول دین هم از طریق پیامبران آمده است، اما محصول فن و فناوری چه بوده است؟ فناوری در دوران مدرن به وجود آمده است. جنگهای جهانی اول و دوم هم در دوران مدرن به وجود آمدهاند. جنگ در عالم همیشه بوده است، اما جنگهای جهانی فقط در دوران مدرن امکانپذیر بوده است.
وی بیان کرد: علمی که این همه فساد داشته و باعث جنگهای جهانی شده است و میتواند جنگ جهانی سومی را هم به وجود بیاورد، علم حصولی است. صورت و مفهومی است. اگر از علم به عالم حضور و شهود برویم، در آن اصلاً جنگ نیست، چرا که صلح کل است. ما باید از عالم حصول به عالم حضور برویم.
عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران اظهار داشت: ما باید به تاریخ هم نگاه کنیم چرا که تاریخ با آگاهی به وجود میآید. اگر آگاهی نبود، تاریخ هم نبود. هیچ چیزی در این عالم وجود ندارد که مقصدی نداشته باشد. ما بخواهیم یا نخواهیم داریم با تاریخ پیش میرویم اما غایت تاریخ کجاست؟ آدمهای ماتریالیسم و پوزیتیویسم، غایت تاریخ را در خود تاریخ جستجو میکنند که نتیجهی آن، بمب اتمی میشود. ما میخواهیم غایت تاریخ را در بیرون از تاریخ جستجو کنیم.
ابراهیمی دینانی گفت: بین دو گروه اشاعره و معتزله ۱۴۰۰ سال است که بحث است. اشاعره به اراده بیشتر اهمیت میدهند و معتزله به علم و آگاهی. اشاعره چون خیلی دینی فکر میکنند، اینگونه فکر میکنند. میگویند خداوند گفته است «کن فیکون»، بیشتر روی اراده خداوند تأکید میکند. خداوند هم مرید است هم علیم است و هم دارای اراده است و هم دانا است. اشاعره فقط روی مرید بودن و اراده تأکید میکند. علیم بودن را در نظر نمیگیرند.
وی افزود: علم تجربی جنبه حصولی دارد ولی تمام علوم به حضور برمیگردد. شما علم به عالم و کرات دارید ولی علم به علم ندارید، علم از کجا پیدا میشود؟ ماده علم را بیرون میدهد یا ماده با علم اداره میشود؟ علم از درون ماده این عالم درمیآید یا عالم بر اساس یک آگاهی اداره میشود، البته که عالم بر اساس آگاهی اداره میشود. اینها فکر میکنند اول ماده بوده است و ماده بر حسب تکامل به آگاهی رسیده است؛ باید از آنها پرسید ماده آگاهانه تکامل پیدا کرده است یا ناآگاهانه.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: امروزه بیشتر جهان مادی فکر میکنند و میگویند اساس، انرژی است. میگویند مقدار انرژی ثابت است ولی از فکر صحبت نمیکنند. اندیشه و فکر را انرژی میدانند و میگویند مقدار انرژی ثابت است. ما امروزه در جهانی زندگی میکنیم که این حرفها در آن رایج، علمی و دانشگاهی است. اسطوره نیست چرا که میگویند زمان اسطوره گذشته است.
ابراهیمی دینانی عنوان کرد: انسان است که اسطوره دارد و اسطوره میشناسد و بین اسطوره و غیراسطوره تفاوت قائل میشود. بسیاری از امور گذشته را اسطوره میداند و میگوید امروز من به حقایق رسیدهام. آنچه که در این عالم است و به این عالم مربوط میشود و از درون تاریخ درمیآید، ممکن است به اسطوره تبدیل شود، ولی یک حقایقی است که ممکن است هیچوقت اسطوره نشود و آنچه در تاریخ به وقوع میپیوندد و فقط جنبه تاریخی دارد و از درون عالم ماده و تاریخ درآمده، پس از مدتی تبدیل به اسطوره میشود، ولی آیا ما حقایقی نداریم که هرگز تبدیل به اسطوره نشود؟ وجود خداوند تبارک و تعالی در مسیر مافوق تاریخ است. همیشه حقیقت مطلق است. باور به خداوند اسطوره نمیشود.
چهره ماندگار فلسفه در پایان خاطرنشان کرد: ما اسطورهها را باید معنی کنیم، دنیای امروز به اسطوره علاقه دارد و ممکن است که لفظ اسطوره را به کار نبرند ولی رمان میخوانند؛ رمان جنبه اسطورهای دارد. رمان خوب پیام دارد که پیام آن حقیقت است. اسطوره معنی دارد و معنیاش حقیقت است. حقیقت همیشه حقیقت است و همه چیز برای حقیقت است.
کد خبر 4408555منبع: مهر
کلیدواژه: برنامه معرفت تکنولوژی غلامحسین ابراهیمی دینانی ماه محرم عاشورا امام حسین ع معرفی کتاب فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مراسم عزاداری فلسفه نقد کتاب رادیو گفتگو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قرآن کریم قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرمخاطب مثل «گیلدخت»
خونه همه هویت ماست. رگ و ریشه ما از میون سنگ و چوب و خشت وگل خونههامونه که سربرمیاره. هیچچیز توی عالم سختتر و تلختر ازاین نیست که دیگری خونه و کاشانهات روتصاحب کنه. جلوی چشمات جولون بده و نفسکش بطلبه واونجا رو به خاک وخون بکشه. اینطور مواقع حرجی نیست که آدم همه هست ونیست وداروندارش روبده تا خونهاش روپس بگیره و اون رو دوباره آباد کنه.»درچکیده داستان هم آمده بود: «عالم را آب ببرد، بزرگان و درباریان مملکت محروسه را خواب برده است. در این هیاهو و غوغا، آصف میرزای قاجار رویای تکیهزدن بر تختطاووس را دارد و ولایت دارالمرز گیلان را بهعنوان مقر این طرح و توطئه انتخاب میکند، بیآنکه آگاه باشد آنجا گلنار خانزاده به یاری دلدادهاش اسماعیل میرشکار قصد بر باد دادن این رویا را دارند و میخواهند طرحی نو دراندازند.» اگر بیننده سریال نبودید، با این جملات دستگیرتان شده که این قصه درباره وطن است و از تاریخ روایت میکند اما بر این حکایت چاشنی عشق و دلدادگی را هم افزوده تا فضایی دلانگیزتر به قصه دهد. همین وجه البته برگ برنده تلقی میشود، زیرا تجربه ثابت کرده، مخاطبان تلویزیون دوستدار قصههای خانوادگی با مضامین عاطفی هستند و سریالهای تاریخی که برای بالا بردن بار دراماتیک خود از این عنصر بهره بردند، موفقیت بیشتری در جذب مخاطب دارند.«گیلدخت» نیز ازهمین زمره است؛ اثری محصول مرکز فیلم و سریال معاونت برونمرزی رسانهملی که پخش آن در بهار۱۴۰۲ نیز ادامه یافت. با توجه به حیات طولانی که روی آنتن داشت و همچنین قصه گیرا و قاببندیهای چشمنواز توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند تا جایی که در گزارشهای اعلامی مرکز تحقیقات صداوسیما تا تاریخ ۲۰اسفند۱۴۰۲، درمقام پربینندهترین سریال سیما در سال ۱۴۰۲ قرار گرفت. این سریال روی آنتن شبکه آیفیلم رفته تا برای مخاطبانی که از دیدن آن بازماندند، باردیگر ماجراهای گلنار در دورهای از حکومت قاجار را به نمایش درآورد و از این منظر، نگاهی هم به زیست اجتماعی وسیاسی زنان درآن برهه تاریخی داشته باشد، زیرا همانطور که گفته شد، شخصیت اصلی قصه یک زن است.کسی که خلاف جهت آب شنا میکند وازاینکه متفاوت به نظر برسد، نمیهراسد. چوب حرف مردم و اهل خانه را میخورد اما کوتاه نمیآید. در سرای اربابی خانه دارد اما دلش در گرو رعیتزادهای شجاع است و بهای این عشق را هم میپردازد.
نوشین مجلسی - سردبیر قاب کوچک