Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@12:28:32 GMT

بی‌توجهی تار و پود فرش آذربایجان‌غربی را از هم گسست

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۷۵۸۱

بی‌توجهی تار و پود فرش آذربایجان‌غربی را از هم گسست

تار و پود فرش‌های ریزماهی خوی و افشار تکاب با بی‌توجهی مسئولان از هم گسیخته است و قالیبافان حقیقی دست‌شان از تسهیلات اشتغال‌آفرین و امکان بیمه کوتاه است‌. ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ استانها آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان‌غربی حداقل دو برند جهانی در صنعت فرش دستباف دارد که شامل فرش ریزماهی خوی و افشار تکاب است و هزاران نفر علاوه بر این دو شهر در سایر شهرهای این استان در این صنعت مشغول به کار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر‌اساس آخرین آمار اعلامی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزون بر 72 هزار نفر در این صنعت فعالیت کرده و سالانه هزار متر فرش تولید کرده و روانه بازهای ملی و جهانی می‌کنند.

فرش ریزماهی خوی در دنیا شناخته شده ‌و مشتریان خاص خود را دارد چراکه نقشه منحصر به فردی دارد که به همین خاطر علاقه مندان را به خود جلب می‌کند این فرش در سال 92 در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) مستقر در ژنو به ثبت جهانی رسیده است.

از چند سال پیش روند ثبت جهانی برند طرح فرش افشار تکاب نیز به همراه 9 طرح دیگر از سایر استان‌ها در مراحل بررسی و کارشناسی و طی این پروسه قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند با ثبت جهانی فرش‌های ایرانی، امکان کپی‌برداری و سوء استفاده برخی رقبای ایرانی فرش دستباف ایرانی از بین می‌رود.

اما این روزها دغدغه اشتغال و بیمه در اغلب قالیبافان آذربایجان غربی نیز وجود دارد و با تلاطم ایجاد شده در بازار به دلیل بی ثباتی نرخ ارز و سکه تبعات آن دامن گیر سایر صنوف از جمله قالیبافی نیز شده است.

72 هزار قالیباف شناسایی شده در آذربایجان غربی

جای تعجب و تأسف است که از 72 هزار قالیباف آذربایجان‌غربی فقط 15 هزار نفر بیمه هستند و ما‌بقی این عزیزان از حداقل حقوق بیمه‌ای خود برخوردار نیستند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اذعان به وجود این مشکل در صنعت فرش استان می‌گوید: افزایش تعداد بیمه شدگان مستلزم یارانه‌ای است که سازمان تأمین اجتماعی برای هر نفر مطالبه می‌کند بنابراین در بودجه دولت باید لحاظ شود تا برای سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود.

اسد درویشی می‌افزاید: به همین دلیل سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی این موضوع را در چند مرحله به مرکز ملی فرش ایران و سازمان تأمین اجتماعی منعکس کرده ولی تاکنون جواب قطعی برای اضافه کردن تعداد بیمه شدگان دریافت نشده است.

بی‌توجهی به ظرفیت‌های صادراتی فرش‌های برند آذربایجان غربی

اما صادرات دو برند مشهور فرش آذربایجان غربی نیز با مشکلات عدیده‌ای روبروست و به همین خاطر ثبات مورد انتظار در بین شاغلی به این صنعت چندان که باید و شاید وجود ندارد.

اما نکته جالب ماجرا در توزیع نامناسب منابع مالی جایی مشخص می‌شود که حدود 400 هزار نفر قالیبافان استان از تسهیلات مشاغل خانگی بهره‌مند شده‌اند اما بنا بر اعلام خود سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی فقط 72 هزار قالیباف در استان وجود دارد که از این بین هم فقط و فقط 15 هزار نفرشان بیمه شده‌اند.

با تأمل در تناقض‌های فوق به سادگی می‌توان دریافت چرا حال‌وروز بازار و صادرات دو برند مشهور فرش آذربایجان غربی خوش نیست.

برگزار نشدن نمایشگاه‌های فرش ملی و محلی در آذربایجان غربی

مدت‌هاست در آذربایجان غربی نمایشگاه فرش در خور نیاز مردمان این استان برگزار نشده و در سال‌های اخیر سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی ارومیه به یک تاجر فرش اهل استان آذربایجان شرقی اجاره داده می‌شود که وی فقط می‌تواند به میزان محدودی فرش‌های خود را به نمایش بگذارد که در این پروسه نیز اتفاق مفیدی برای فرش دستباف آذربایجان غربی نمی‌افتد چرا که اساساً حساسیتی برای معرفیان در قالب نمایشگاه وجود ندارد.

از سوی دیگر فروش و بازاریابی فرش دستباف در کل کشور، با مشکلاتی مواجه است که تبعات آن فرش آذربایجان‌غربی را نیز در برگرفته ‌چراکه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی جا‌به‌جایی دلار و ارز ‌را با مشکل مواجه کرده و علاوه بر آن تحریم فرش دستباف ایران توسط آمریکا و کانادا که 30 درصد صادرات فرش، به این دو کشور انجام می‌شد مدت‌هاست صدور فرش را با مشکل مواجه کرده است.

کشورهایی همانند هند، پاکستان، نپال و تا‌حدودی چین که رقیبان اصلی ایران در صادرات فرش محسوب می‌شوند برای صادرکنندگان فرش آذربایجان‌غربی و 2 برند مشهور این خطه مشکل‌آفرینی کرده‌اند و در این میان فقدان برنامه حمایتی مشخص برای بیمه قالیبافان، بی‌توجهی به معرفی اثربخش دو برند مشهور استان در کنار بی‌برنامگی در بازاریابی جهانی برای این محصول جزو مؤلفه‌هایی است که بازار اشتغال و فروش این محصول را دچار مشکل کرده است.

گزارش از محمد آقایی‌پر

انتهای پیام/ ز

R41361/P41362/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۷۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در ۲۴ ساعت گذشته این چند خبر بیشترین تعداد بازدید را در میان خبرهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی به خود اختصاص داده اند.   دانه‌های آجیلی خوی به نام کشاورز و‌به کام واسطه یازده هزار مشترک آذربایجان‌غربی، بسیار بدمصرف بودند هوشمندسازی و کنترل پذیری ۱۰۰ درصدی مشترکین کشاورزی آذربایجان غربی دستگیری عامل تیراندازی در بوکان امواج ناپایدار بارشی آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

دیگر خبرها

  • دوره آموزشی آشنایی با قوانین بیمه و مالیات در صنعت گردشگری در ارومیه
  • افزایش تدریجی دما در آذربایجان غربی در روزهای آتی
  • پربازدیدهای خبرگزاری صداوسیمای آذربایجان غربی در شبانه روز گذشته
  • ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد
  • بیمه رایگان ظرفیت ویژه برای آینده زنان خانه‌دار است
  • رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد
  • رشد ۱۶۱ درصدی اشتغال در صنعت آذربایجان‌غربی
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته
  • هفت هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • ۷ هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند