Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:19:58 GMT

73 سال مجمع عمومی و حاشیه های ماندگار

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۹۲۷۱

73 سال مجمع عمومی و حاشیه های ماندگار

تهران- ایرنا- سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل خود را موظف به رعایت هنجارهای دیپلماتیک و قواعد حضور در این سازمان بین المللی می دانند اما گاهی رفتارهایی عجیب و خلاف عرف از آنان سر می زند که در تاریخ به یادگار می ماند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل هر سال از میانه های ماه سپتامبر (روزهای پایانی شهریورماه) به مدت چند هفته برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سه روز اول این اجلاس، عالی رتبه ترین نمایندگان کشورها می توانند برای سخنرانی در مجمع عمومی پشت تریبون حاضر شوند.
مطابق هر اجلاس دیگری، قواعدی بر نشست مجمع عمومی حکم فرما است. بطور مثال همواره نماینده برزیل سخنران افتتاح کننده اجلاس سالانه و نماینده آمریکا نیز به دلیل میزبانی، دومین سخنران این جلسه است. نوبت سخنرانی و محل استقرار نمایندگان در این اجلاس براساس قرعه کشی مشخص می شود.
بطور معمول زمان مقامات کشورها در سازمان ملل محدود است و براساس تقسیم زمان بر تعداد سخنرانان، چیزی حدود 15 تا 30 دقیقه فرصت سخنرانی به هر نماینده می رسد. از آنجایی که قاعده ادب حکم می کند، سخنرانی یک رهبر سیاسی جهان قطع نشود، رئیس نشست موظف است با روشن کردن یک چراغ زرد یا قرمز، به سخنران تذکر بدهد که وقت او به اتمام رسیده است اما نمی تواند سخنرانی او را به هر دلیلی پایان دهد.
نمایندگان کشورها می توانند زمان حدودی سخنرانی خود و همچنین اینکه بعد یا قبل از کدام سخنران، قرار نگیرند نیز انتخاب کنند تا در صورت وجود اختلاف نظر میان دو رهبر، زمان سخنرانی آن ها تا حد ممکن به یکدیگر نزدیک نباشد.
در اغلب موارد، سخنرانان که رئیس جمهوری یا نخست وزیر یک کشورند، به طرح مهمترین دیدگاه های خود پرداخته و پیرامون مسائل مهم جهان سخن می گویند و تلاش می کنند تا رفتاری دیپلماتیک و اصولی از خود نشان دهند اما گاهی مواقع نیز رفتارهایی عجیب و غریب و خلاف عرف از سوی برخی نمایندگان سر می زند که در تاریخ به یادگار می ماند. در ادامه به برخی از این رفتارهای تاریخی اشاره خواهد شد.

** کفش های خروشچف روی میز
در سال 1960 و به هنگام سخنرانی «لورنزو سامولانگ» نماینده کشور فیلیپین، «نیکیتا خروشچف» رهبر اتحاد جماهیر شوروی، در اعتراض با کفش های خود روی میز کوبید. ماجرا از این قرار بود که سامولانگ در سخنرانی خود از سیاست های شوروی در کشورهای اروپای شرقی انتقاد کرد. خروشچف که در آن زمان رهبری شوروی را بر عهده داشت در ابتدا با مشت به روی میز کوبید تا اعتراض خود را نشان دهد و در ادامه نیز کفش های خود را در آورده و با کوبیدن آن های روی میز، نشان داد که از سخنرانی نماینده فیلیپین راضی نیست.
این اتفاق موجی از تبلیغات علیه شوروی را به دنبال آورد و رسانه های غربی به شدت به خروشچف تاختند. هرچند برخی مورخان معتقدند که در روایت شکل و نحوه وقوع رویداد اغراق شده است اما خروشچف هرگز انجام چنین کاری را رد نکرد. بعدها نوه خروشچف روایت کرد که این رهبر کهنه کار، کفش هایی نو و تنگ پوشیده بود. او که از فشار کفش ها بر پای خود خسته شده بود، آن ها را به صورت پنهانی در هنگام گوش سپردن به سخنرانی ها از پا بیرون آورد. در همین زمان و وقتی که سامولانگ مشغول سخنرانی شد، خروشچف که می دید صدای کوبیدن مشت هایش بر روی میز اثری ندارد، ناگهان چشمش به کفشهایش افتاد و آن ها را بر روی میز کوبید تا بدین ترتیب سخنرانی سامولانگ را بر هم بزند.

** سخنرانی بی وقفه کاسترو
«فیدل کاسترو» رهبر سابق کوبا، همواره به عنوان سخنرانی قهار و توانمند شناخته می شد. او که سخنرانی هایی طولانی و پر شور داشت، در سال 1960 رکوردی عجیب از خود برجای گذاشت و حدود 4 ساعت و 29 دقیقه و به صورتی بی وقفه سخنرانی کرد! او در این سخنرانی به شدت به سیاست های دولت آمریکا تاخت و «جان اف کندی»، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را یک «میلیونر بی سواد و نادان» خواند.

** عیدی امین و جایگزینی هیتلر با چرچیل
«عیدی امین» رئیس جمهوری نظامی «اوگاندا» (1979-1971) در سخنرانی خود در سازمان ملل و در زمانی که به شدت با لندن درگیر اختلافات متعدد بود، با حمله لفظی به نخست وزیر وقت بریتانیا «ادوارد هلتث»، او را با «آدولف هیتلر» مقایسه کرد. هدف عیدی امین آن بود که نشان دهد نخست وزیر انگلیس تا چه اندازه جنایتکار است اما عیدی امین کمی بعد به یاد آورد که خود او از ستایشگران هیتلر بوده و بارها از جنایات او تجلیل کرده است. از همین رو و با اصلاح صحبت خود، هلتث را همچون «وینستون چرچیل» نخست وزیر بریتانیا، جنایتکار خواند. این سخنرانی عیدی امین باعث شد تا انتقادات زیادی از رفتار شتابزده و جنجالی او میان رهبران سیاسی جهان صورت گیرد.

** سخنرانی با شاخه زیتون و تفنگ
سخنرانی «یاسر عرفات» رهبر جنبش آزادی بخش فلسطین در سال 1974 نیز در نوع خود بسیار جالب بود. عرفات، اولین رهبر یک جنبش آزادی بخش بود که در سازمان ملل سخنرانی می کرد و از این نظر یک تغییر مهم در سیاست های این سازمان در حمایت از ملت فلسطین محسوب می شد. وی در این سخنرانی، به شدت بر سیاست های دولت های غربی در حمایت از رژیم صهیونیستی تاخت و این رژیم را در ردیف دولت های استعماری در آفریقا توصیف کرد.
عرفات سخنرانی خود را با این جملات به پایان برد: امروز من آمده ام با یک شاخه زیتون در یک دست و تفنگ رزمنده راه آزادی در دست دیگر، کاری نکنید که شاخه زیتون از دست من رها شود. نگذارید شاخه زیتون از دست من به زمین افتد. نگذارید شاخه زیتون از دست من به زمین افتد. این سخنرانی در زمان خود بسیار تاثیر گذار بود و صدای مظلومیت فلسطینان را به گوش جهانیان رسانید.

** چاوز و جای پای شیطان
«هوگو چاوز» رئیس جمهوری سابق ونزوئلا در سخنرانی خود در سال 2006، وقتی که پشت تریبون آمد از حضور شیطان در جلسه گفت. منظور چاوز از شیطان، «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهوری وقت آمریکا بود که روز قبل در این اجلاس سخنرانی کرده بود. چاوز در این سخنرانی از یکی از کتاب های «نوام چامسکی» متفکر آمریکایی تعریف کرده و آن را کتابی فوق العاده خواند. جالب آن جا است که پس از این سخنرانی، فروش کتاب چامسکی چند برابر شد و در عین حال جنگ لفظی و اختلاف میان آمریکا و ونزوئلا به اوج خود رسید.

** قذافی و پاره کردن منشور ملل متحد
«معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی، از جمله رهبرانی بود که هرگز تمایلی به سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از خود نشان نداده بود و عملاً این سازمان را به رسمیت نمی شناخت اما زمانی که برای اولین بار و پس از چهل سال، در سال 2009 میلادی به این مجمع رفت، با سخنرانی طولانی و عجیب خود، نه تنها باعث شد سالن اجلاس از رهبران جهان که به این سخنرانی معترض بودند خالی شود که حتی مترجم او نیز از این سخنرانی طولانی و نامتعارف شاکی شد و ترجمه صحبت های او را نیمه کاره رها کرد. قذافی که براساس قاعده تنها 15 دقیقه حق سخنرانی داشت، برای رسیدن به جایگاه سخنرانی، 15 دقیقه اتلاف وقت کرده و پس از حضور در جایگاه نیز به سازمان ملل و اعضای آن حمله برد، از حکومت طالبان دفاع کرد و در نهایت با پاره کردن و پرتاب منشور سازمان ملل به سمت مسوولان جلسه، گلچین رفتارهای جنجالی خود را تکمیل کرد.

** نتانیاهو و نقاشی کودکانه
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، در سخنرانی خود در سال 2012 میلادی، یک نقاشی از یک بمب را با خود به جلسه آورد تا به اصطلاح خطر ایران را به جهان نشان دهد. او با ترسیم خط قرمزی روی این بمب کارتونی از احتمال دستیابی فوری ایران به بمب اتمی سخن گفت و در پایان جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرد. اغلب صاحب نظران و رهبران جهان این سخنرانی را کودکانه خوانده و تصویر کارتونی بمب، موجی از تمسخر نتانیاهو را به راه انداخت.

** سخنرانی بی ادبانه ترامپ
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال 2017 و در سخنرانی خود در سازمان ملل، با بکار بردن الفاظی بی ادبانه و غیردیپلماتیک، رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خطاب و این کشور را به «ویرانی کامل» تهدید کرد. ترامپ در ادامه سخنرانی خود ضمن توهین به جمهوری اسلامی ایران، برخی نقاط جهان را همچون جهنم توصیف کرده و فهرستی بلند بالا از توهین و تهدید را در این سخنرانی 40 دقیقه ای از خود برجای گذاشت؛ سخنرانی که کارشناسان به شدت از آن انتقاد کرده و آن را ناشی از بی تجربگی ترامپ در امور سیاسی خواندند.

** امسال چه سخنرانی هایی خواهیم داشت؟
پیش بینی ناظران از سخنرانی های امسال در سازمان ملل می گوید که ممکن است بار دیگر سخنرانی هایی تاریخی صورت پذیرد. حضور ترامپ، همواره احتمال انجام یک سخنرانی جنجالی را افزایش می دهد به ویژه که در اوج تخاصم با ایران، جنگ تجاری با اروپا و چین و تداوم اختلافات با شرکا و رقبا احتمال دارد در سخنرانی خود دوباره رفتارهایی پرهیاهو را تکرار کند.
پژوهش**ب.س**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مجمع عمومي سازمان ملل دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۹۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک جدید در حاشیه شهر بوشهر ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار مهرهر، احمد محمدی زاده دوشنبه‌شب در آئین آغاز عملیات اجرایی ۳۵۰۰ واحد مسکونی در بوشهر که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد اظهار داشت: استان بوشهر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور پیشگام است و اقدامات ارزشمندی در شهرستان‌های مختلف استان انجام شده است.

وی افزود: شهر بوشهر با وجود محدودیت زمین، در سایه ظرفیت‌های جدید اضافه شده، در اجرای طرح‌های مسکن، رشد محسوسی داشته است.

استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: در بوشهر با وجود کمبود زمین، اقدامات خوبی صورت گرفت و علاوه بر منطقه نیایش، در جوار محله‌های تنگک، نسبت به توسعه شهر بوشهر اقدام شد تا پاسخگوی رشد تساعدی جمعیت شهر بوشهر باشد.

وی با اشاره به افزایش جمعیت از ساخت شهرک جدید در حاشیه مرکز شهر بوشهر خبر داد و بیان کرد: با توجه به کمبود زمین مسکونی در مرکز استان، ساخت شهرک جدید در بوشهر در قالب نهضت ملی مسکن آغاز شده است.

محمدی زاده تصریح کرد: امروز عملیات اجرایی احداث ۳۵۰۰ واحد مسکونی ویژه کارکنان سازمان انرژی اتمی آغاز شد که با حمایت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، شاهد تسریع در عملیات اجرایی طرح خواهیم بود.

وی گفت: امروز با وجود همه تلاش‌های دشمنان و بویژه آمریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی برای ارائه جلوه ناکارآمدی از انقلاب اسلامی ایران، پیشرفت‌های روزافزون و چشمگیری در کشور در حال انجام است.

کد خبر 6085901

دیگر خبرها

  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع تکواندوی آسیا
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • شهرک جدید در حاشیه شهر بوشهر ایجاد می‌شود
  • گریه نماینده مالت در سازمان ملل برای مردم فلسطین
  • مجمع خیران مشارکتی طرح‌های محیط زیستی در ۳۱ استان کشور تشکیل می‌شود
  • خیز سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد مجمع خیرین در استان‌ها
  • عزم سازمان محیط زیست برای ایجاد مجمع خیرین در استان‌ها
  • توضیحات شرکت پلیمر آریاساسول در رابطه با مصوبات مجمع عمومی سال ۱۴۰۲
  • سپاه با مدیریت جهادی و اخلاص ماندگار شد