Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ سالانه حدود 300هزار تن ضایعات مرغ و گوشت قرمز در کشور از چرخه مصرف انسانی خارج می شود ،که این محصولات علاوه بر هزینه های گزاف معدوم سازی ،مشکلات زیست محیطی متعددی را نیز به همراه دارد .
حدود 20سال پیش با توسعه طرح صنایع تبدیلی و اعطای تسهیلات کم بهره به سرمایه گذاران این بخش ، واحد هایی در ایران راه اندازی شد ، که علاوه بر اشتغال زایی و رفع مشکلات محیط زیستی ، با تبدیل این ضایعات به پودر گوشت، از این فرآورده برای تغذیه طیور و آبریان نیز استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در قاره اروپا ،از پودر گوشت ، ( meal Meat) خوراكي گوشت ویا flour meat) ) آرد گوشت به عنوان جایگزین سوخت های فسیلی در بسیاری از نیروگاه های تولید انرژی از جمله کوره های کارخانه های سیمان استفاده می شود.
چرا که صنعتگران این قاره اعتقاد دارند، پودر گوشت و استخوان حاوی آن دارای حدود 66 درصد انرژی سوخت های فسیلی از جمله زغال است .

امروزه صنعتگران اصفهانی نیز توانسته‌اند، با تولید سالانه حدود 60هزار تن پودر گوشت و صادرات حدود 40درصد این محصول به کشور های آسیایی به عنوان قطب تولید و البته صادرات این فرآورده در کشور معرفی شوند.

فعالیت 20واحد صنعتی استان در زمینه تولید و صادرات پودر گوشت
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان می گوید: روزانه بیش از150 تن پودر گوشت در مراکز صنعتی استان تولید و روانه بازار می شود.
محمدکشتکار می افزاید:ازاین استان امسال بیش از دوهزار و ۸۳۲ تن پودر گوشت به کشور های ترکیه ،عراق و افغانستان صادره شده است .
وی به افزایش 46 درصدی صادرات این محصول در مقایسه با مدت مشابه پارسال اشاره می کند و می گوید:این میزان صادرات بیش از ۷۶۴ هزار و ۶۰۰ دلار برای کشور و استان ارزآوری به همراه داشته است.
کشتکار پیش بینی می کند:صنعتگران اصفهانی تا پایان امسال بیش از شش تن پودر گوشت به خارج از کشور صادر کنند.
خود کفایی صنعتگران اصفهانی در تولید پودر گوشت
امید حاج هاشمی یکی از تولید کنندگان پودر گوشت استان اصفهان است، که از سال 92فعالیت خود را در زمینه تولید و صادرات این فرآورده آغاز کرده،
وهم اکنون،با ایجاد اشتغال برای 60نفر به طور مسقیم ،سالیانه بیش از سه تن از این محصول را به ترکیه صادر می کند .
وی با اشاره به اینکه صددر صد پودر گوشت مورد استفاده کشور در مراکز صنعتی داخلی تولید می شود ،عنوان می کند:این فرآورده براساس استانداردهای بین المللی در کشور تولید شده و قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی است.
این کار آفرین اصفهانی پخت در دمای 80 تا 90درجه سانتی گراد، چربی گیری، خشک کردن، آسیاب و بسته بندی را از مراحل تولید پودر گوشت برشمرد.
وی می گوید:این محصول حاوی بیش از 55درصد پروتئین ،17درصد خاکستر،4درصد کلسیم و 3 درصد فسفر است و می تواند جایگزین مناسبی برای محصول وارداتی سویا گیاهی مورد استفاده دام و آبزیان باشد.
رییس اداره قرنطینه امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان نیز سرعت بخشیدن به رشد طبیعی دام و طیور را از مزایای استفاده از پودر گوشت اعلام می کند و می افزاید : این محصول به دلیل داشتن اسید های آمینه و پروتئینی می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای غذایی حیوانات را تامین کند .
منصور کیمیایی تاکید می کند: همچنین استفاده از پودر گوشت علاوه بر درآمد زایی برای صنعتگران ، به دلیل تجدید پذیری ضایعات غیر قابل استفاده دام نقش موثری را در کمک به حفظ محیط زیست ایفا کرده است.
توسعه صنعت پودر گوشت، نیازمند حمایت مسوولان
کار آفرین اصفهانی با اشاره به اینکه هم اکنون ترکیه پودر گوشت خریداری شده از این استان را با بسته بندی جدید و با نام خود به کشورهای اروپایی صادر می کند،می افزاید: با گسترش روابط بین المللی و تسهیل در صدور مجوز فعالیت به تولید کنندگان داخلی می توان زمینه صادرات این محصول به کشورهای اروپایی ر ا نیز فراهم ساخت .
محمد شفیعی همچنین کمبود ضایعات دام و طیور برای تبدیل پودر گوشت به دلیل ممنوعیت خرید ضایعات از استان های کشور به دلیل مسائل بهداشتی را از دیگر مشکلات تولید این محصول در کشور برشمرد.
وی تاکید می کند: با برطرف شدن مشکل مواد اولیه در واحد های تولیدی ،می توان صادرات پودر گوشت از این استان را تا پنج برابر افزایش داد.
با توسعه صنعت پودر گوشت در کشور با توجه به فراهم بودن تمامی بسترهای لازم می توان در صورت حمایت مسوولان دولتی ،بازاریابی مناسب ،ایجاد نمایشگاه بین المللی و تخصصی و برداشتن محدودیت های صادراتی در بلند مدت ، از این فرآورده به عنوان یکی از مهم ترین محصولات صادراتی غیر نفتی کشور نام برد .

نگارنده : عاطفه بختیار

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اصفهان پودر گوشت ضایعات مرغ گوشت قرمز صنایع دام طیور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۹۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تولید ۱۷ هزار تن انواع ارقام توت فرنگی در مازندران جایگاه دوم این استان سطح زیر کشت این محصول در کشور مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بابک مؤمنی، امروز_سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در حاشیه بازدید از مزارع توت فرنگی شهرستان سیمرغ، مازندران را یکی از قطب‌های اصلی تولید انواع محصولات کشاورزی بیان و عنوان کرد: این استان با دارای یک هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت توت فرنگی حدود ۱۷ هزار تن تولید انواع ارقام توت فرنگی امسال برداشت داشته است.

وی افزود: با توجه به این میزان تولید مازندران رتبه دوم کشور را در سطح زیر کشت و تولید توت فرنگی دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشاورزان و باغداران در سال‌های اخیر علاوه بر عرضه این محصول در فصل بهار، کشت خارج فصل آن را در دستور کار دارند، گفت: سیاست‌های حمایتی بخش کشاورزی مازندران در رویکرد دولت مردمی سیزدهم، نگاه حمایتی به محصولاتی است که ارزش اقتصادی بالایی دارند و کشاورزی را در سبد اقتصاد دانش‌بنیان حفظ می‌کنند و ارتقا می‌دهند.

مؤمنی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی داریم بتوانیم توسعه کشت گلخانه‌ای توت فرنگی را در استان داشته باشیم، اظهار داشت: در این راستا سیاست‌های حمایتی و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش از سوی استانداری مازندران و سازمان جهاد کشاورزی استان در دستورکار قرار گرفت.

وی توسعه مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری و اصلاح سیستم‌های سنتی کشت در ارتقا عملکرد محصول توت فرنگی را مؤثر دانست و گفت: در این امر جهاد کشاورزی استان حمایت جدی می‌کند.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: بازار عرضه محصول توت فرنگی در صدد تدوین راهبردهایی هستیم که بتوانیم صادرات این محصول را دنبال کنیم و به بازار کشورهای منطقه اوراسیا و cis محصولات کشاورزی استان را عرضه کنیم.

کد خبر 747332

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • بانه ، قطب تولید گوشت مرغ در استان
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد