Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@13:54:06 GMT

200 هزار سند اداری جنگ در خراسان رضوی موجود است

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۱۹۷۸۷

200 هزار سند اداری جنگ در خراسان رضوی موجود است

مشهد- ایرنا- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: افزون بر 200 هزار برگ سند از هشت سال دوران دفاع مقدس که عمدتا سندهای اداری و عملیاتی هستند در این بنیاد نگهداری می شود.

سرتیپ دوم پاسدار اجمد نجاتی روز شنبه به مناسبت هفته دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موارد شامل سندهای ساده اداری از جمله برگه اعزام و درخواستهای جاری و تدارکاتی جبهه و سندهای عملیاتی از جمله اسناد محرمانه جنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: سندها مربوط به نیروهای لشکر 77 خراسان، تیپ 61 محرم ارتش جمهوری اسلامی ایران، لشکر پنج نصر، لشکر21 امام رضا(ع)، لشکر ویژه شهدا و یگانهای بسیج در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: علاوه بر این بنیاد که زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت دارد، ارتش نیز اسناد دفاع مقدس یگانهای خود را جمع آوری و به تهران ارسال کرده است. سپاه پاسداران هم در قالب یک مرکز حفظ آثار، اسناد یگانهای مختلف این نیرو را در مشهد جمع آوری نموده است.
وی افزود: همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با محوریت شهدا و وصیتنامه آن عزیران مرکز اسناد قابل توجهی در استان راه اندازی کرده و در حال توسعه آن است. سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز باجمع آوری حدود 70 هزار سند از اسناد دفاع مقدس مرتبط با جهاد اقدام خوبی در این زمینه انجام داده است.
سردار نجاتی به راه اندازی مرکز اسناد دفاع مقدس در آستان قدس رضوی نیز اشاره و بیان کرد: شهرداری مشهد هم در قالب فعالیتهای فرهنگسرای پایداری و امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اقدام به مصاحبه و جمع آوری خاطرات شفاهی رزمندگان اعزامی از نهاد متبوع خود کرده اند که اقدامی قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: مشکل عمده جمع آوری اسناد جنگ در دستگاههای اداری، بی توجهی احتمالی به عودت این اسناد به بنیاد است لذا لزوم نگهداری اسناد دفاع مقدس در ادارات مورد تاکید قرار دارد. بر اساس اعلام بنیاد و مرکز اسناد کتابخانه ملی در خراسان رضوی واحدهای بایگانی ادارات ملزم هستند وجود هرگونه سند دفاع مقدس را به مرکز اسناد و یا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی اطلاع دهند تا با حضور کارکنان این نهادها در محل جمع آوری و نگهداری شود اما مشاهده شده بعضا مسئولان بایگانی پس از یافتن سندی مربوط به 30 سال پیش، از تحویل آن به این مراکزخودداری کرده اند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: دستگاههای اداری و خدماتی از جمله آموزش و پرورش، شرکتهای آب و برق، ادارات راه و شهرسازی، شهرداری، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به جمع آوری اسناد دوران دفاع مقدس ما را یاری کنند و مردم نیز درصورتی که عکس و یا سندی از آن دوران در اختیار دارند جهت اسکن و ذخیره سازی آن را به این بنیاد امانت دهند.
250 هزار رزمنده از خراسان رضوی در طول دوران دفاع مقدس به جبهه های جنگ هشت ساله اعزام شده بودند. همچنین این استان 17هزار و 139 شهید، 48 هزار و 671 جانباز و سه هزار و 383 آزاده در راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.
3221/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي حفظ آثار دفاع مقدس اسناد جنگ خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۹۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۳۷ سال انتظار به آغوش خانواده

فیلم| بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۳۷ سال انتظار به آغوش خانواده

دیگر خبرها

  • استان قزوین میزبان شهید گمنام
  • تشییع پیکر شهید گمنام تازه تقحص شده دفاع مقدس در یزد
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون مشهد مقدس
  • تشییع پیکر چند شهید دفاع مقدس در مشهد و تهران
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون در مشهدالرضا
  • تشییع پیکر شهدای تازه تقحص شده دفاع مقدس در اصفهان
  • پیکر ۴ شهید دفاع مقدس در اصفهان تشییع می‌شود
  • تعویق در روند تحقیقات جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان  
  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس استان کرمان
  • فیلم| بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۳۷ سال انتظار به آغوش خانواده