Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه مراکز غیردولتی باید رویکرد درآمدزایی خود را تغییر دهند، گفت: تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه جهت مهارت افزایی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در نشست تشریح و تبیین برنامه‌ها و اقدامات وزارت علوم که صبح امروز در ساختمان وزارت علوم با حضور مدیران ارشد این وزارتخانه برگزار شد، گفت: برخی دانشگاه‌ها با توجه به شرایط اقلیمی برنامه سال تحصیلی را از هفته گذشته و برخی از امروز یا فردا آغاز کرده‌اند و آئین نامه یکپارچه‌ای به دانشگاه‌ها ابلاغ و اختیارات بسیاری به دانشگاه‌های سطح یک و دو واگذار شده است و همچنین برخی دانشگاه‌ها شیوه نامه‌های خود را به وزارت علوم تحویل داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه با اشاره به طرح مهارت افزایی گفت: در سال تحصیلی جدید طرح مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری در چهار بند ابلاغ شده که شامل ضرورت توجه به دروس عملی و کاربردی در مقطع کارشناسی، تقویت ظرفیت دروس اختیاری برای دانشجویان ( تا دو درس اختیاری متناسب با شرایط بازار و رشته تحصیلی با توجه به محدود سنوات به دانشجویان ارائه شود)، مهارت عمومی که دانشگاه‌ها می‌توانند دوره‌هایی را با توجه به توانمندی در حوزه‌های مختلف برگزار کنند (این دوره‌ها می‌تواند در حوزه هنری، کارآفرینی و فن بیان باشد تا دانشجویان در آینده بتوانند مهارت‌های خود را در جامعه افزایش دهند که در این راستا دانشگاه‌هایی مانند صنعتی اصفهان، بهبهان، علامه طباطبایی، تهران و دانشگاه صنعتی شریف کارگاه‌هایی را به صورت خودجوش برگزار کرده اند) این طرح به دانشگاه‌ها توصیه شده که با اختصاص دو درصد از درآمد خود به مهارت افزایی دانشجویان در دوره‌های کارشناسی بپردازیم و تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه جهت مهارت افزایی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است.

شریعتی نیاسر در خصوص ظرفیت دانشگاه‌ها افزود: ظرفیت دانشگاه‌ها در مقاطع دکتری در سال ۹۷، ۱۱ هزار و ۶۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد ۱۸۹ هزار نفر، در مقطع کارشناسی ۴۴۴ هزار نفر و در مقطع کاردانی به کارشناسی ۶۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به زمان ثبت نام مراکز غیر دولتی گفت: مهلت ثبت نام مراکز غیردولتی برای دانشجویانی که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند از فردا به مدت یک ماه تمدید خواهد شد و دانشگاه آزاد نیز از ۲۴ شهریور ماه تمدید شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه گفت: از مجموع ۶۹۱۹ رشته محل که دانشگاه‌ها اعلام کرده اند بیش از ۶۰۰۰ رشته محل ( بیش از ۹۶ درصد) مورد تایید وزارت علوم بوده و به سازمان سنجش اعلام شده است و دانشجویان می‌توانند انتخاب رشته کنند.

شریعتی نیاسر با اشاره به تفاوت کنکور امسال و سال‌های گذشته اظهار کرد: در سال‌های گذشته داوطلبان رشته تجربی فقط مجاز به انتخاب رشته در تجربی بوده اند، اما امسال برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی داوطلبان تجربی مجاز به انتخاب رشته‌هایی در ریاضی و علوم انسانی شدند تا مشکل عدم توازن نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به استعداد‌های درخشان تصریح کرد: در شرایط کنونی از جذب دانشجویان در رده استعداد‌های درخشان استقبال می‌کنیم و طبق مصوبه دانشگاه‌های سطح یک و دو تا سقف ۴۰ درصد، دانشگاه سطح سه تا ۳۰ درصد و سایر دانشگاه‌ها تا ۲۰ درصد از ظرفیت خود را می‌توانند به جذب دانشجویان استعداد‌های درخشان اختصاص دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین افزود: علاوه بر امتیازات سال قبل استعداد‌های درخشان می‌توانند به صورت هم زمان تا حداکثر ظرف دو ترم بعد از قبول شدن در دوره کارشناسی ارشد رشته دوم کارشناسی را به صورت رایگان ادامه دهند.

وی در ادامه گفت: با توجه به رشد کمی دانشجویان امسال به طور جدی نظارت و اعمال قانون در نظر گرفته شده و دانشگاه‌ها باید به قانون مداری توجه کنند تا به ارتقای دانشجویان نیز کمک شود.

وی در خصوص بخش‌های غیرانتفاعی اظهار کرد: از سال ۹۴ تاکنون ۳۰ موسسه در بخش غیرانتفاعی منحل شده است و ۱۶ موسسه ظرفیت شان صفر شد که دلیل آن تخلفات آموزشی بوده است و همچنین مراکزی که فعالیت‌های مثبتی در جهت ارتقای کیفیت داشته اند تشویق شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص مدارک تحصیلی دانشجویان و پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: مدارک تحصیلی کلی دانش آموختگان زیر نظام‌های مختلف با مجوز آموزش عالی معتبر است و طبق بخش نامه ابلاغ شده در خرداد ماه هیچ دستگاه اجرایی، دانشگاهی نمی‌توانند فارغ‌التحصیلان دارای مدارک معتبر را استخدام نکنند.
وی در ادامه گفت: از دو سال گذشته یک نظام رتبه بندی، موسسات را با توجه به مقیاس عملکردی تقسیم و سطح بندی می‌کند، اما این سطح بندی به معنای درجه بندی نیست به معنای هم قیاسی است که باید در کنار هم باشند و نظارت معناداری نیز بر فعالیت آن‌ها باشد.

وی در خصوص دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی گفت: به دانشگاه‌ها اجازه داده شده که با دیگر دانشگاه‌های خارجی دوره‌های مشترکی را آغاز کنند و تعاملی بین ایران و دیگر کشور‌ها ایجاد شود. در حال حاضر با کشور‌هایی همچون کره جنوبی، بلغارستان دوره‌های مشترکی ایجاد شده تا به ارتقای توان بین المللی کشور نیز کمک شود.

وی در خصوص سازماندهی موسسات آموزش عالی تصریح کرد: طبق مصوبه طرح آمایش در اسفند ۹۴ این طرح با قدرت پیش می‌رود و برنامه ساماندهی به زودی تمام خواهد شد و موسسات دولتی و غیردولتی که با استاندارد‌ها فاصله دارند باید ادغام و تجمیع شوند یا تحت حمایت دانشگاه دیگر قرار گیرند که این مسئله فردا در کمیسیون آموزش بررسی خواهد شد و نکته مهم این است که دانشگاه‌های برتر دنیا در سال‌های گذشته اقدام به انجام این طرح کرده اند تا ظرفیت بزرگی از کشور خود را در عرصه رقابت نشان دهند. ما نیز باید پتانسیل‌های موجود را با یکدیگر ادغام کنیم.

شریعتی نیاسر در خصوص ساماندهی دوره‌های تحصیلی گفت: ساماندهی دوره‌های تحصیلی در دستور کار قرار دارد و امید است در سال تحصیلی جدید با معیار‌های جدیدی در دانشگاه راه اندازی شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص حذف کنکور اعلام کرد: حذف کنکور به صورت کامل در شرایط فعلی امکان پذیر نیست، اما اجرای آن به صورت مرحله‌ای مورد توجه است تا بار روانی از روی دوش خانواده‌ها نیز کاهش یابد و طرح حذف مرحله‌ای کنکور برای داوطلبانی که بدون شرکت در کنکور در رشته محل‌ها پذیرفته می‌شوند امکان داشته باشد و امیدواریم در سال آینده فاز اول این طرح اجرا شود.

وی در خصوص جذب دانشجو در دستگاه‌های اجرایی گفت: طبق مصوبه شورای عالی، دانشگاه‌ها از جذب دانشجو بصورت مستقل منع شده‌اند البته جز برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علوم انتظامی و مراکز غیردولتی وابسته به مراکز علمیه که می‌توانند به طور مستقل به جذب دانشجو بپردازند.

شریعتی نیاسر در ادامه گفت: عقیده داریم که نهاد‌های قانونی مانند شورای عالی انقلاب و مجلس باید با یکدیگر همکاری کنند و همچنین تاکنون همکاری خوبی با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم.

وی طی توصیه‌ای به اعضای هیئت علمی افزود: به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها توصیه می‌کنم که با توجه به شرایط فعلی علاوه بر آموزش علمی آموزش‌های تربیتی و اخلاقی نیز به دانشجویان داشته باشند و تلاش کنند علاوه بر آموزش علمی کمک فکری نیز به آن‌ها دهند تا در آینده نیز موفق شوند.

شریعتی نیاسر توجه به برنامه‌های شاد در دانشگاه‌ها را از توجهات وزارت علوم دانست و گفت: باید به نسل جوان و روحیه شاد آنان توجه شایانی شود و دانشجویانی که وضعیت خوبی ندارند با هم افزایی و مهارت می‌توان به آن‌ها کمک کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: معاونان پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند تا آینده دانشجویان نیز تامین شود.

وی در خصوص مراکز غیردولتی اظهار کرد: مراکز غیردولتی باید رویکرد درآمدزایی از شهریه را تغییر دهند و اگر برای شهریه به جذب دانشجو بپردازند صحیح نیست. دانشگاه‌ها باید براساس فعالیت‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی درآمدزایی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزارت علوم ظرفیت دانشگاه ها مهارت افزایی دانشگاه ها بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۹۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

به گزارش وبدا، سامانه انتقال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جهت نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ فعال خواهد شد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در زمان بندی اعلام شده نسبت به ثبت درخواست، رسیدگی و پاسخگویی به تقاضا‌های انتقال دانشجویان بر اساس بازه‌های زمانی اشاره شده با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در رشته مقاطع مختلف اقدام کنند.

زمانبندی سامانه انتقال دانشجویان در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ماه تا چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳: ثبت درخواست توسط دانشجویان متقاضی در دانشگاه‌های مبداء و بارگذاری مدارک لازم

شنبه ۲ تیر تا شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳: بررسی مدارک و اعلام نقص توسط دانشگاه مبداء و ویرایش توسط دانشجو

یکشنبه ۱۷ تیر تا یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳: رسیدگی و اعلام نتیجه اولیه توسط دانشگاه مبداء

دوشنبه ۱ مرداد تا سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳: بررسی مدارک و اعلام نقص توسط دانشگاه مقصد و ویرایش توسط دانشجو

چهارشنبه ۱۷ مرداد تا چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳: بررسی و اعلام نتیجه توسط دانشگاه مقصد و تایید نهایی و تثبت نتیجه نهایی فرایند توسط دانشگاه مبدا و ارسال به دانشگاه مقصد

سامانه میهمانی در طول نیمسال تحصیلی فعال بوده و نیازی به رعایت این جدول زمانبندی نیست.

همچنین با توجه به ممنوعیت انتقال دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، تصمیم گیری در خصوص انتقال این دسته از دانشجویان طبق روال سنوات گذشته به عهده کمیسیون موارد خاص انتقال دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (Ph.D) وزارت بهداشت خواهد بود.

در دانشگاه‌هایی که سامانه انتقال در موعد مقرر فعال نیست، مسؤولیت به عهده همان دانشگاه بوده و از ارجاع هرگونه مکاتبه اداری و یا دانشجو به وزارت بهداشت جهت اخذ مجوز خارج از سامانه خودداری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • ۳۰ دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند
  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • خدمت دانش آموختگان دانشگاهی باکسب مهارت عمومی و تخصصی
  • زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت
  • احیای مراکز تحقیقاتی در راستای پایداری منابع درآمدی
  • احیا کردن مراکز تحقیقاتی در راستای پایدار کردن منابع درآمدی