Web Analytics Made Easy - Statcounter

آئین‌ سنتی دسته چوبی یکی از آئین‌های کهن مردم دیار استرآباد و گرگان در ماه محرم است که نشان از عشق و ارادت این مردم به اهل بیت (ع) دارد. ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ استانها گلستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، آئین‌ها و رسوم هر مردمی، برخاسته از فرهنگ مردم آن دیار است، برخی از این آداب و رسوم در طول تاریخ دستخوش تغییر و تحول شده‌اند، برخی از این آداب و رسوم کمرنگ شده و بر روی برخی هم گرد و غبار فراموشی نشسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم دیار استرآباد نیز با پیشینه فرهنگی غنی، آداب و خرده آیین‌های متعلق به خود را داشتند که از دالان‌های تاریخ عبور کرده و امروز در اختیار نسل جدید قرار گرفته است.

برخی از آداب و رسوم چندین قرن است که بین مردم این دیار رونق دارد هرچند که زندگی امروزی و پیشرفت تکنولوژی برخی از آنها را به تاریک‌خانه تاریخ سپرده اما رسوم کهن مردمان استرآباد در ماه محرم، نشان از عشق و ارادت این مردم به اهل بیت (ع) دارد و همچنان زنده است.

آیین‌های دسته چوبی و طوق‌بندان و چهل‌منبر و غیره از گذشته‎های دور تا به امروز، در قلب تاریخی دیار گرگان به شور خاصی برگزار می‌شود، هرچند شاید اطلاعات درستی از فلسفه و پیشینه برخی از این خرده آیین‌ها در دست نباشد اما هرآنچه که مایه شکل‌گیری این آداب و رسوم شده، نشان ولایتمداری مردمان این سرزمین کهن است.

" دسته چوبی" یکی از همین آیین‌ها است. در این نوع از عزدارای همراه خواندن اشعار و نوحه‌سرایی، عده‌ای با چوب‌های بلندی که در دست دارند، چوب‌ها را تکان می‌دهند و گاهی هم چوب به چوب می‌کنند یا اینکه سرچوب‌ها را به هم می‌کوبند. اگر هم مراسم در شب اجرا شود، عده‌ای هم مشعل در دست می‌گیرند.

این آیین در شب دوازدهم ماه محرم مصادف با روز سوم شهادت امام حسین (ع) برگزار می‌شود و مردم از بعضی محلات قدیم گرگان مانند سبزه مشهد، سر پیر، دباغان و میخچه‌گران با دسته چوبی عازم محلات دیگر می‌شوند.

در واقع دسته چوبی شبیه دسته زنجیرزنی است، با این تفاوت که افراد یک چوب یا نی به طول یک متر را به شکل عمودی به دست می‌گیرند و بر بالای سر می‌برند، آن را به بالا و پایین حرکت می‌دهند و با دست دیگر سینه می‌زنند و اشعار خاصی را در مسیر راه می‌خوانند.

انتهای پیام/

R41471/P41362/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۰۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ، آیین افتتاح رسمی این دوره از نمایشگاه از ساعت ۱۵ چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کوشک کتاب واقع در شبستان مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

در این آیین محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان فرهنگی کشور و اصحاب صنعت نشر ایران حضور دارند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

۲۴۵۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903939

دیگر خبرها

  • آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • «هلال» و دنیایی که از خرده فرهنگ می‌سازد
  • شادی مردم دیار هگمتانه از بارش باران بهاری
  • عکس هوایی از روستای چوبی شفت قبل از اینکه در آتش بسوزد!
  • پیکر مطهر شهید ستواندوم «جلال اعتماد» در قروه تشییع شد
  • دسته عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) -یزد
  • عزاداری سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در استان گلستان
  • فیلم | لحظاتی قبل از خاکسپاری شهید گمنام در رفسنجان
  • آئین عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق (ع) در ورامین
  • دسته‌روی سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در لاهیجان