Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه پژوهش سینمایی گفت: جایزه پژوهش سینمایی موجب افزایش کیفیت تولیدات سینما می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مدرسه ملی سینمای ایران، روح‌الله حسینی درباره برگزاری جایزه پژوهش سینمایی گفت: همانند اتفاقی که با برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال‌ها و دهه‌‌های آغازین، از نظر کمیت و کیفیت برای تولیدات سینمای ایران افتاد، برگزاری مستمر جایزه پژوهش سینمایی سال نیز می‌‌تواند باعث افزایش کیفیت تولیدات شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه پژوهش سینمایی افزود: این جایزه از این جهت که بر انجام پژوهش حول محور موضوعات و مسائل سینمای ایران تعریف شده، قاعدتاً در پی حل مسائل سینما است و در نتیجه تولیدات سینمای ایران از آن بهره می‏‌برند؛ البته همه چیز مشروط به توجهی است که از طرف سینماگران به این پژوهش‏‌ها خواهد شد، که این خود نیاز به زمان و ترویج فرهنگ مراجعه به پژوهش‏‌ها پیش از اقدام، در نزد فعالان سینما دارد.

وی درباره حضور و مشارکت دانشگاه‌ها در این رویداد فرهنگی، گفت: فیلم‏نامه و تولید یا نگارش فیلمنامه بخشی از چرخه «صنعت» سینمای ایران است و در نتیجه ضعف یا قوت آن وابسته به عوامل و عناصر مختلفی است که نیاز به پژوهش و مطالعه دارند. نظارت و ممیزی از عوامل مؤثر بر چند و چون نگارش فیلم‏نامه‌‌ها محسوب می‌‌شوند، همان‌طور که بضاعت تکنولوژیک سینمای ایران یا سواد میان‏ رشته‏‌ها و به‌ویژه ادبی نویسندگان سینمای ما نیز در تولید فیلم‏نامه‌‌ها نقش مهمی داشته و دارند.

حسینی افزود: اگر ورود پژوهشگران دانشگاهی توجه به این گستره از عوامل و مطالعه آنها باشد، قطعاً مؤثر و مفید خواهد بود، ضمن اینکه در طول زمان قطعاً گفتگوی نزدیک اهل نظر و فعالان سینما، منجر به بازنگری و بازشناسی واقعی‏ و درست‏‌تر مسائل و نظرات هریک از دو طرف می‏‌شود.

وی درباره ملاک ارزیابی پژوهش‌ها توضیح داد: علاوه بر معیارها و استانداردهای معمول انجام یک کار پژوهشی، آنچه در ارزیابی آثار این جشنواره اهمیت ویژه‏‌ای دارد، توجه به مسائل و موضوعات سینمای ایران است که چنانچه مد نظر پژوهشگران نباشد، هر اندازه اثر به لحاظ علمی و تحقیقاتی متقن و محکم باشد، مورد استقبال هیأت‏‌های داوری قرار نخواهد گرفت.

حسینی درباره کم‌رنگ بودن مقوله پژوهش در کشور گفت: دلایل مختلف و متعدد تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این ماجرا دخالت دارند که فرصت پرداختن به آنها در این مجال نیست. آنچه مهم است این است که اندک‏ اندک در حوزه‌‌های مختلف و از جمله سینما، مطالعه و تحقیق اهمیت پیدا کرده است. شاید هم لطماتی که به‌ویژه در حوزه اقتصادی، کارهای بی‏‌مطالعه و پژوهش، به بار آورده، موجب شده تا ضرورت و اهمیت تحقیق درک شود، که به هر حال مبارک و مغتنم است.

وی با اشاره به محورهای پژوهشی این جایزه اظهار کرد: این محورها در ارتباط با یکدیگر معنا و اهمیت پیدا می‌کنند و در نتیجه، همگی از اهمیت و اعتبار یکسانی برخوردارند.

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه پژوهش سینمایی گفت: اگر در نهایت نتوانیم آرشیوی از پژوهش‌های برتر داشته باشیم، یعنی اگر دانشی که تولید می‏‌شود انباشته نگردد، نغض غرض رخ داده است. این خود از آداب و قواعد مسلم پژوهش است که هر تحقیق جدیدی باید بر مبنای مطالعات گذشته و پیشینی، انجام شود و لذا نه‌تنها پژوهش‏‌های برتر بلکه کل پژوهش‏‌ها باید در سامانه‌‌ها بایگانی شود و هر یک مقدمه‏‌ای برای مطالعات بعدی باشد.

انتهای پیام/4072/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۰۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی برنامه، «سینما زاویه» به تهیه‌کنندگی رقیه زهرا پرندآور امشب شانزدهم اردیبهشت ماه با نگاهی به فیلم «مست عشق» به بحث و بررسی درباره تعلیم و تربیت از نگاه سینما می‌پردازد.  

اجرای این برنامه به عهده وحید رونقی است و در میز سینمای ایران فیلم «مست عشق» با حضور زینب احقر مدرس دانشگاه و محمد قربانی منتقد سینما مورد بحث قرار می‌گیرد.   

در بخش دیگری از این برنامه حسام آبنوس با واکاوی «مست عشق» و «کیمیا خاتون» روایت سینما از معلم عشق را بررسی می‌کند.  

میز سینمای جهان این هفته «سینمازاویه» به فیلم «جاماندگان» محصول ۲۰۲۳ می‌پردازد.  

فاطمه دلاوری پاریزی در بخش دیگری از برنامه با عنوان «تعلیم و تربیت به سبک پاندای کنگ‌فوکار» موضوع تعلیم و تربیت را در سینمای کودک و برای کودکان بررسی می‌کند.  

بحث‌ و گفت‌وگو درباره اخبار سینمای ایران در این هفته بر عهده الهه زواره‌ئیان خبرنگار سینمایی است.  

«سینما زاویه» به سردبیری مریم شوندی و پیمان خزلی و تهیه‌کنندگی رقیه پرندآور، یکشنبه شب‌ها از ساعت ۲۲ روی موج رادیو گفت‌وگو می‌رود.

دیگر خبرها

  • تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • تشکیل شورا فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • خزاعی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصه‌ی کارگردانی حرفه‌ای از همینجا آغاز می‌شود
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • گریمور سینمای ایران در اردبیل تشییع شد
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی