Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، نماز جمعه این هفته شهر هامبورگ به امامت حجت الاسلام محمد هادی مفتح، رئیس جدید  مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد. متن خطبه های آن در زیر آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِه کُلِّهَا عَلَی جَمِیعِ نِعَمِهِ کُلِّهَا اَلْحَمْدُ لِلّهِ مالِکِ الْمُلْکِ مُجْرِی الْفُلْکِ مُسَخِّرِ الرِّیاحِ فالِقِ الاْصْباحِ دَیّانِ الدّینِ رَبِّ الْعَالَمینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ عَلی حِلْمِهِ بَعْدَ عِلمِهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ عَلی عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ عَلی طُولِ اَناتِهِ فی غَضَبِهِ وَهُوَ قادِرٌ عَلی ما یُریدُ

ثم الصلاه و السلام علی محمد عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه، و اخوفکم من عقابه

در هفته های گذشته گفتیم که تقوی و عبودیت به معنای اطاعت محض از اوامر و نواهی خداوند و پیروی از ادیان الهی است، که چنین اطاعتی مقتضای عقل و خرد نیز می‏باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و گفتیم که دستورات خداوند به منزله نسخه شفابخشی است که سعادت و خوشبختی ابدی را برای بشر تضمین می‏ کند. حال اضافه می‏کنیم که این دستورات در طول زمان و متناسب با شرایط زندگی بشر بالطبع دچار تغییر خواهند شد، و البته اصول حاکم بر این اوامر و نواهی و جهت گیری آنها همواره ثابت خواهند بود.

دینداری و پرستش خداوند تاریخی به بلندای زندگی بشر دارد، و زندگی نوع انسان هیچگاه خالی از وجود دین و اعتقاد به خدای خالق نبوده است. این احساس فطری نیاز بشر به دین و از میان نرفتن اعتقادات دینی در فراز و نشیب های تاریخ گاه به «سخت جانی» دین تعبیر می‏شود، و گاه به «صد جان داشتن» دین!

انبیا بعنوان پیام آوران از جانب خداوند و حاملان آموزه‏ های دینی، از ابتدای خلقت و در همه عصرها و نسلها با بشر همراه بوده‏اند. سلسله پیامبران منحصر به انبیایی که در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه می‏شناسیم همچون نوح، ابراهیم، اسحاق، اسماعیل، یعقوب، موسی، عیسی و غیرهم نیستند، بلکه مسلماً در سایر نقاط کره زمین، چنانچه انسانی زندگی می‏کرده است پیامبرانی نیز وجود داشته‏ اند. خدای سبحان در قرآن کریم در بیان این مطلب می‏ فرماید:

وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ (نحل:۳۶)

و همانا در هر امتی پیامبری فرستادیم که [اعلام کند که‏] خدا را بپرستید و از [پرستش‏] طاغوت بپرهیزید

قرآن کریم راز تعدد ادیان و کثرت انبیا در طول تاریخ بشر را «آزمایش الهی» نسبت به انسانها دانسته و می‏فرماید:

لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجًا ۚ وَ لَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فِی مَا آتَاکُمْ ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ ۚ إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ(المائده:۴۸)

برای هر یک از شما شریعت و راه روشنی قرار دادیم. و اگر خدا می‏خواست همه شما را امت واحدی قرار می‏داد، ولی می‏خواهد شما را در آنچه به شما داده امتحان کند؛ پس به سوی کارهای نیک بر یکدیگر پیشی گیرید. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ پس شما را به آنچه همواره درباره آن اختلاف می‏کردید، آگاه می‏کند.

نکته مهم در مورد تمامی ادیان بجز دین اسلام، همانا موقتی و قومی بودن (محدودیت زمان و مخاطب) آنهاست. قرآن کریم در گزارش پیامبران الهی اینچنین تعابیری دارد:

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَیٰ قَوْمِهِ ...( هود: ۲۵)

وَإِلَیٰ عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا ۚ ...( هود: ۵۰)

وَإِلَیٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۚ ... (هود: ۶۱)

وَإِلَیٰ مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْبًا ۚ ... (هود: ۸۴)

در ادیان بزرگ ابراهیمی این محدودیتها بخوبی آشکار است:

 دین موسی: مخصوص قوم بنی‏ اسرائیل بوده و در تعلیمات موسی علیه السلام وعده ظهور پیامبری از نسل داود با لقب «ماشیح» (تطهیر شده) داده شده است. پیروان عیسی علیه السلام او را آن پیامبر موعود دانستند، که معتقد شدند که او همان «ماشیح» (مسیح) می‏باشد.

 دین عیسی: مخصوص قوم بنی‏ اسرائیل بوده و در تعلیمات عیسی علیه السلام وعده ظهور پیامبری به نام «فارقلیط» داده شده است. قرآن کریم هر دو این موارد را گزارش می‏دهد. هم محدودیت مخاطب دین عیسی علیه السلام و هم وعده ظهور پیامبر بعدی (احمد، به تعبیر قرآن) در این آیه شریفه بیان شده است:

 وَ إِذْ قَالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَ مُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ ۖ(صف:۶)

و [یاد کن‏] هنگامی را که عیسی پسر مریم گفت: ای بنی‏اسرائیل! به یقین من فرستاده خدا به سوی شمایم، تورات را که پیش از من بوده تصدیق می‏کنم، و به پیامبری که بعد از من می‏آید و نامش «احمد» است‏

ادیان غیر ابراهیمی نیز دارای محدودیت بوده و در آنها نیز وعده به پیامبر و موعود بعدی گزارش شده است:

دین زرتشت: موعود این دین پیامبری است به نام «سوشیانس»

دین بودا: موعود این دین پیامبری است به نام «میتریا»

دین  اسلام، طبق آیات قرآن کریم دینی است جهانی، و ابدی. هم مخاطب این دین تمامی انسانها هستند و هم دوران معتبر بودن این دین انتهایی ندارد. قرآن در مورد مخاطبان دعوت پیامبر اسلام می‏فرماید:

قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا (الاعراف:۱۵۸)

 بگو : ای مردم! یقیناً من فرستاده خدا به سوی همه شمایم؛

و در مورد عدم محدودیت زمانی دعوت رسول اکرم، و ابدی بودن این دین قرآن کریم می ‏فرماید:

 مَا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِکُمْ وَلَٰکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ ۗ(الاحزاب:۴۰)

محمّد پدر هیچ یک از مردان شما نیست، ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران است‏

اقتضای عمومی و ابدی بودن دین اسلام آنست که این دین دربردارنده تمامی نکات انسان ساز ادیان الهی سابق بوده، و بلکه بیش از آن را نیز واجد باشد، و «مهیمن» بودن قرآن کریم به عنوان متن الهی دین اسلام بر کتب آسمانی سایر ادیان اشاره به همین نکته است. کلام قرآن کریم نیز مؤید همین امر است که می‏فرماید:

وَ  أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتَابِ وَ مُهَیْمِنًا عَلَیْهِ ۖ(المائده:۴۸)

و ما این کتاب [قرآن‏] را به‏ درستی و راستی به سوی تو نازل کردیم در حالی که تصدیق کننده کتاب‏های پیش از خود و نگهبان و گواه بر [حقّانیّت همه‏] آنان است؛

کد خبر 4408900 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: خطبه های نماز جمعه مرکز اسلامی هامبورگ هامبورگ عاشورا ماه محرم امام حسین ع معرفی کتاب فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مراسم عزاداری فلسفه رادیو گفتگو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نقد کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرآن کریم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۰۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی هفته آینده عازم پاکستان می‌شود

به گزارش جماران؛ رییس‌جمهور کشورمان سوم اردیبهشت ماه با هدف تقویت مناسبات دوجانبه به پاکستان سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان در خصوص سفر آتی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به این کشور، گفت: اسلام آباد به زودی میزبان رئیس جمهور ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد: اسلام آباد میزبان رئیس جمهور ایران خواهد بود و ما برای میزبانی و پذیرایی از هیأت ایرانی مطابق با فرهنگ و سنت مهمان نوازی خود آماده هستیم.

اسحاق دار در پاسخ به سوالی پیرامون تحولات خاورمیانه به ویژه حملات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی، گفت: پاکستان بابت پیامدهای حمله اسرائیل به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق هشدار داده بود، از این رو بی توجهی جامعه جهانی به این اقدام باعث شد ایران دست به پاسخ نظامی علیه اسرائیل بزند.

وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه گسترش تنش‌ها و شروع جنگ جدید در منطقه به نفع هیچ‌کس نیست از جامعه جهانی و تمام ذی‌نفعان خواست برای تنش زدایی و کنترل اوضاع در خاورمیانه تلاش کنند.

گفتنی است، حجت السلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان قرار است ۳ اردیبهشت ماه در یک سفر رسمی با هدف تقویت مناسبات دوجانبه عازم پاکستان شود.

 

منبع: ایلنا

دیگر خبرها

  • یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ ۴ هزار حافظ قرآن کریم
  • نوجوان نخبه روشندل اردبیلی، مبلغ قرآن کریم در جهان اسلام
  • رئیسی هفته آینده عازم پاکستان می‌شود
  • نانوای حافظ قرآن کریم مورد تقدیر قرار گرفت
  • آمادگی پاکستان برای میزبانی رئیس جمهور ایران
  • تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین
  • انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • برگزاری سه کارگاه علمی تخصصی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»
  • کرسی ثابت تلاوت و تدبر در قرآن کریم در یاسوج