Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:34:48 GMT

میانگین بارش در آذربایجان شرقی 56.8 درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۰۹۴۹

میانگین بارش در آذربایجان شرقی 56.8 درصد افزایش یافت

تبریز- ایرنا - مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: بررسی ایستگاه های هواشناسی استان در سال زراعی جاری (ابتدای مهر تا 30 شهریور) نشانگر افزایش 56.8 درصدی بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

فرخ مطلبی فر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، میانگین بارش های سال زراعی جاری در استان را 335.4 میلی متر اعلام کرد و گفت: افزایش 15.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 درصدی را نسبت به بلند مدت نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین بارش سال زراعی جاری در شهرستان کلیبر به میزان 512.7 میلی متر ثبت شده است، افزود: کمترین بارش در شهرستان سراب به میزان 220.6 میلی متر اتفاق افتاده است.
مطلبی فر بیشترین افزایش بارندگی امسال در استان نسبت به سال زراعی گذشته را مربوط به شهرستان بناب با 90 درصد افزایش اعلام کرد و گفت: در شهرستان میانه کمترین افزایش بارندگی به میزان 28.2 درصد افزایش را شاهد هستیم.
وی در مورد تغییرات بارندگی امسال نسبت به بلندمدت هم گفت: بیشترین میانگین بارش سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت در بندر شرفخانه به یمزان 42.7 درصد اتفاق افتاده است.
مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به اینکه در شهرستان های ورزقان، سراب و مراغه شاهد کاهش بارندگی نسبت به بلند مدت هستیم، گفت: بیشترین کاهش در ایستگاه ورزقان به میزان 11.2 درصد ثبت شده است.
آذربایجان‌شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به‌ طور کلی سرد و خشک است ولی به‌ علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ درشمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.
3071/6183

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي جغرافيا بارش آذربايجان شرقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۰۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت

صادق نامدار ناظر گمرکات آذربایجان شرقی میزان صادرات سال گذشته از گمرک‌های استان بدون احتساب صادرات نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و صادرات از محل تجارت چمدانی را ۲ میلیون و ۹۳۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این کالا‌ها به ۱۰۳ کشور مختلف دنیا صادر شده است.

وی، پنج کشور عمده مقصد صادراتی آذربایجان شرقی را به ترتیب کشور‌های ترکیه ۳۰.۸ درصد، عراق ۲۰.۲ درصد، ارمنستان ۱۷.۵۷ درصد، جمهوری آذربایجان ۳.۶ درصد و گرجستان ۳.۵ درصد اعلام کرد و گفت: پنج قلم کالای عمده صادراتی استان نیز به ترتیب شامل انواع میلگرد فولادی، پلیمر‌های استایرن، قیر نفت، سیم مفتول و کشمش انگوری بود.

نامدار افزود: در بخش واردات ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ در مجموع ۵۴۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ دلار از مبداء ۶۳ کشور مختلف از طریق گمرکات استان وارد شد که رشد ۲۹ درصد در وزن و ارزش دارد و از این نظر بین استان‌های کشور در رتبه نهم قرار داریم.

وی، پنج کشور عمده مبدا واردات کالا از گمرکات استان بر اساس میزان واردات را به ترتیب کشور‌های ترکیه ۵۷درصد، امارات متحده عربی ۱۲درصد، چین ۱۱درصد، آلمان پنج درصد و کره جنوبی ۲ درصد عنوان کرد و گفت: پنج قلم عمده کالای وارداتی به ترتیب شامل، کامیون‌های کشنده، شمش طلا، انواع توتون، گوشت منجمد گاوی و پودر کاکائو بوده است.

نامدار افزود: در بخش ترانزیت خارجی در ۱۲ ماهه سال گذشته ۶۰۷ هزار تن کالا از گمرکات استان منتقل شد که با اختصاص ۳.۴ درصدی از کل ترانزیت کشور به خود، رشد چهار درصدی دارد.

وی گفت: پنج کشور عمده مقصد ترانزیتی از گمرکات آذربایجان شرقی به ترتیب شامل کشور‌های جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و عراق بوده است.

نامدار اضافه کرد: در بخش درآمد، وصولی گمرکات استان ۷۰ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۳ درصد افزایش دارد.

آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی ۴۱ درصد افزایش یافت
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها
  • افزایش ۲۸ درصدی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌ شرقی