Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-28@11:39:14 GMT

یک روستا، یک خانواده، یک کلاس، یک معلم

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۱۱۳۷

یک روستا، یک خانواده، یک کلاس، یک معلم

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ آموزگار تنها خانوار ساکن در روستای علی آباد، سختی و دشواری راه را طی می کند تا مهمان تنها خانواده باقی مانده در روستا شود. تدریس برای خواهر و برادر تنها خانواده ساکن در این روستا, مشکلات خاص خود را دارد. اما اینجا مدرسه و روستا و کلاس و دانش آموز و معلم در یک جا جمع شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزگار تنها خانوار ساکن در روستای علی آباد، سختی و دشواری راه را طی می کند تا مهمان تنها خانواده باقی مانده در روستا شود. تدریس برای خواهر و برادر تنها خانواده ساکن در این روستا، مشکلات خاص خود را دارد. اما اینجا مدرسه و روستا و کلاس و دانش آموز و معلم در یک جا جمع شده اند.

   سقفی که در زیر آن هم تنها خانواده ساکن در روستا گذران عمر می کنند, هم صدای شور و نشاط مدرسه می پیچد و هم سر و صدای آموزگار به گوش می رسد آنهم در فضایی صمیمی و خاص پر از محبت و صفا. اما دشواری عبور و مرور به این روستای صعب العبور برای آموزگار , بسی شیرین است و پر از خاطره و جذاب.

علی کریمی آموزگاری که 20 سال از عمر خود را صرف تدریس در اقصی نقاط این استان کرده, امسال راهی این روستا شده است تا معلم تنها خانوار ساکن در روستا باشد با دو شاگرد. فرزندان همان تک خانواده. با عشق و علاقه ای خاص و آرامشی مثال زدنی.

  این فرصت بهانه ای شد تا در استودیو الفبا میزبانش باشیم و شنونده سخنش و صحبت ها و دغدغه هایش.

می گوید تدریس در روستا را دوست دارد. برای او دشواری راه و اقامت در بین جمعیت تک خانواری این روستا شیرین است.  آنچنان شیرین که برف و بوران و کولاک زمستان را به جان خرد تا فرزندان این خانواده را باسواد کند.

  فارغ التحصیل تربیت معلم شهید بهشتی زنجان در سال 1379 با مدرک آموزش ابتدایی است که در ادامه کارشناسی آموزش ابتدایی را در سال 1383 از دانشگاه آزاد و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه پیام نور زنجان در سال 1396 دریافت کرده است.

او انگیزه خود برای انتخاب این روستا و تدریس برای خواهر و برادر دوقلوی پایه پنجم این خانواده را رسالت معلمی و شوق تدریس عنوان می کند.

- در این روستا علاوه بر تدریس به فرزندان این خانواده، آشنایی اولیه با شرایط موجود در این روستا را پیدا کردم و می خواستم ضمن سنجش توانایی خودم در یک منطقه جغرافیایی خاص،آموخته ها و تجارب 20 ساله ام را در اختیار این دانش آموزان قرار دهم.

کریمی شرایط محیطی این روستا را این چنین بیان می کند:

-روستای علی آباد در یک منطقه صعب العبور از توابع روستای تهم ناحیه دو زنجان واقع شده است و در حال حاضر یک خانواده با دو خواهر و برادر دوقلو که در پایه پنجم ابتدایی تحصیل می کردند در آن جا ساکن هستند. علی آباد دارای ساختمان مجزا به عنوان مدرسه نیست و بنده نیز در یکی از اتاق های استیجاری این خانواده تدریس می کردم که هم کلاس درس بود و هم محل سکونت و بیتوته اینجانب در شرایط خاصی مثل فصل زمستان.

وی در پاسخ به موفقیت شاگردان خود طی 20 سال گذشته این چنین توضیح می دهد:

 یکی از دانش آموزان سال های اول خدمت اینجانب در روستای چرلانگوش منطقه ی زنجان رود در حال حاضر در زمینه ی شعر و موسیقی به صورت حرفه ای مشغول فعالیت می باشند که احساس می کنم بنده نیز نقش کوچکی در موفقیت وی داشته ام و وقتی پیشرفت شاگردانم را می بینم خستگی تدریس چندین و چند ساله از تنم خارج می شود. این تنها مورد نیست بلکه در بخش های مختلف اداری و ... شاهد بالندگی شاگردان خود بوده ام که دیدن و شنیدن چنین پیشرفتهایی مایه آرامش من می شود.

آموزگار روستای علی آباد جایگاه و شان معلم و آموزش و پرورش را چندان مناسب نمی بیند و معتقد است جایگاه آموزش و پرورش در حال حاضر چندان مناسب نیست و ایراداتی در این خصوص وارد است.

-همانطور که می دانیم شرایط اقتصادی هم در خود دستگاه تعلیم و تربیت رسمی کشور و هم در وضعیت زندگی قشر شریف فرهنگیان کشور تاثیر گذار بوده است و تا این مشکل مرتفع نگردد شاهد تغییرات آنچنانی چه در حوزه ساختار و تجهیزات مدارس و چه در حوزه کیفیت آموزش و پرورش نخواهیم بود و هم اینکه انگیزه و بهبود شرایط زندگی معلمان نیز مستقیما به وضعیت اقتصادی وابسته است.

کریمی از جمله نقاط قوت آموزش و پرورش را جذب دانش آموزان و اختصاص معلم برای تدریس در روستاهای دورافتاده کشور  حتی با یک دانش آموز عنوان می کند و نقطه ضعف موجود را هم نابسامان بودن وضعیت معیشتی معلمان می باشد که بایستی تغییرات اساسی در میزان دریافتی فرهنگیان صورت گیرد.

او البته تمام مسائل مرتبط را در اعتبارات خلاصه نمی کند و می گوید:

به طور یقین تمامی مشکلات مربوط به کمبود اعتبارات نیست ولی در صورت ایجاد شرایط مناسب به نفع دستگاه تعلیم و تربیت، فرهنگیان و دانش آموزان نیز دچار تحول خواهند شد و کیفیت آموزشی بهبود خواهد یافت.

- چون آموزش و پرورش دستگاه رسمی برای تعلیم و تربیت فرزندانمان است، توانسته در حوزه خدمت رسانی به میزان قابل توجهی انتظارات خانواده ها را برآورده کند ولی نکته ای که وجود دارد این است که برخی کارها مثل دریافت کمک مالی از اولیا نارضایتی هایی را به همراه دارد و باعث اختلاف بین اولیا و مدارس می شود.

آینده آموزش و پرورش در نظر این معلم روشن است

-آموزش و پرورش با شیب ملایمی رشد خود را آغاز کرده است و در این سال ها تحول زیادی در آن روی داده است به طوری که در بحث جذب دانش آموزان و زیر پوشش قرار دادن دانش آموزان لازم التعلیم عملکرد آن ستودنی است و در خصوص تجهیز مدارس نیز تغییرات زیادی حاصل شده است در سالهای اول خدمتم چنین امکانات و تجهیزات رفاهی و...بسیار کمتر بود.

کریمی سه تن از معلمان تاثیر گذار در طول تحصیل خود را این چنین بر می شمرد:

-در مقطع ابتدایی آقای رمضان علی خلیفه لویی، در مقطع متوسطه دوره اول آقای منصور مازندرانی دبیر ریاضی و مدیر وقت آموزشگاه و در مقطع متوسطه دوره دوم نیز آقای احمدی به عنوان دبیر ریاضی سه نفر از بهترین معلمانی بودند که همواره در خاطر بنده هستند و برایم یک الگو در زندگی به حساب می آیند.

سخن آخر...                                                                           

-با آرزوی توفیق برای تمام فرهنگیان کشور عزیزم، خواهشمندم تلاش معلمان به خصوص همکارانی که در مدارس روستاهای دور افتاده تدریس می کنند بیشتر مورد توجه قرار گیرد و به آن ها بها داده شود و اینکه لازم می دانم از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل برای طراحی و اجرای استودیو الفبا با هدف انعکاس فعالیت های آموزشی و پرورشی و نشان دادن معلمان و دانش آموزان موفق قدردانی نمایم.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دومین میهمان استودیو الفبا یک روستا یک خانواده یک کلاس یک معلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۱۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها راه جذب قانونی معلم از طریق دانشگاه‌های تربیت معلم است‌

رضامراد صحرایی٬ وزیر آموزش و پرورش با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: تنوع مدارس دولتی باید کمتر شود.

وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی صف اول گفت: امروز موضوع کیفیت آموزش روی میز شخص رئیس جمهور است.

او ادامه داد: در اثر اجرای مصوبه تاثیر قطعی امتحانات نهایی در کنکور تعداد قابل توجهی از دانش آموزان مناطق محروم جزء ۴۰ نفر برتر کنکور در گروه های آزمایشی مختلف شدند. اجرای برنامه درسی  ملی یکی دیگر از  مهمترین اهداف اجرای این مصوبه است.

صحرایی بیان کرد: سال گذشته‌ ۲۵ درصد بر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزوده‌ شد.

وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی گفت:‌ دانش آموزان ارزشمندترین سرمايه خانواده ها و بزرگترین گنج آینده کشورند؛ بنابراین مهمترین دغدغه ما تربیت معلم است. مصوبه کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان در این جهت است که آزمون اختصاصی تربیت معلم بخشی از آن است. سال گذشته‌ ۲۵ درصد بر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزوده‌ شد و طبق برنامه هفتم سالانه ۲۵ درصد بر ظرفیت دانشگاه افزوده خواهد شد.

او همچنین گفت: قانون باید اجرا شود و قانون می‌گوید تنها راه جذب معلم از طریق دانشگاه های تربیت معلم است‌.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش بهاباد برگزار شد
  • سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش قم داده شد
  • تنها راه جذب قانونی معلم از طریق دانشگاه‌های تربیت معلم است‌
  • شعر یک معلم برای دانش‌آموز بیمارش در حضور رهبر انقلاب + فیلم
  • راه اندازی هشت پایگاه اعتکاف علمی ویژه دانش آموزان در شهرستان سبزوار
  • صحرایی: تنها راه جذب معلم، دانشگاه‌های تربیت معلم است
  • ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی، اولویت دولت و آموزش و پرورش
  • تهدید معلم با لهجه شیرین یزدی؛ فردا مدرسه نیا!
  • ماجرای معلم روشندل طراح ابزارهای آموزشی / بی‌توجهی آموزش و پرورش به کودکان با نیازهای ویژه