Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز شنبه به ریاست  محسن رضایی تشکیل جلسه داد.

رضایی در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، قیام اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را تراژدی بزرگ تاریخ بشریت برشمرد و تاکید کرد: ایثار بی‌نظیر امام حسین علیه السلام که همه هستی خود را در راه اعتلای اسلام و ارزش‌های الهی و انسانی به قربانگاه برد، برای همگان بویژه ما مسئولان حاوی پیام های مهمی از جمله توجه به مسئولیت ها در قبال دین مبین اسلام، نظام اسلامی و ارزش های دینی و مبارزه با ظلم و انحراف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این نشست، انطباق لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی با سیاست‌های کلی نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در نشست هیات عالی نظارت مجمع که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز حضور داشتند پس از ارائه گزارش کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع، دیدگاه‌های نمایندگان دولت، مجلس و اعضای هیات عالی در رابطه با رعایت بندهای ۱۱ و ۱۷ و بند ۱ جزء "د" سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مورد بحث قرار گرفت و قرار شد، با برگزاری نشست های مشترک، مصوبه نهایی مجلس‌ شورای اسلامی اصلاح و مغایرت‌های آن با سیاست‌های کلی ابلاغی، رفع شود.

کد خبر 4408934 حامد حسین عسگری

منبع: مهر

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی مجمع تشخیص مصلحت نظام مناطق آزاد ایران وزارت امور خارجه ایران مجلس شورای اسلامی حسن روحانی ارتش جمهوری اسلامی ایران محمد جواد ظریف ایالات متحده آمریکا برجام سپاه پاسداران علی لاریجانی بهرام قاسمی رئیس جمهور اسلامی ایران وزارت کشور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۱۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه تایید شده است

به گزارش «نماینده»، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۲۶ اسفند ماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: انتخابات در روز ۱۱ اسفند برگزار شد و ما تا ۱۷ اسفند باید گزارش‌ها و شکایات را بررسی می‌کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تاکنون صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، قزوین، قم، لرستان و مرکزی توسط شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفت.

وی اظهار کرد: لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در مراحل قبل اشکالات و ابهاماتی داشت که با رفت و برگشت‌هایی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان داشت، ایرادات آن مرتفع شد و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در مراحل قبل اشکالات و ابهاماتی داشت که با رفت و برگشت‌هایی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان داشت، ایرادات آن مرتفع شد و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

طحات نظیف اظهار کرد: لایحه برنامه هفتم توسعه کشور رفت و برگشت‌هایی بین مجلس و شورای نگهبان داشت و مجلس هم اصلاحاتی داشت، اما هنوز ایراداتی دارد که باید از سوی مجلس اصلاح شود.

وی درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، گفت: مجلس اصلاحاتی را در مصوبه خود انجام داده بود که برخی از اعضای شورای نگهبان معتقد هستند که با اصلاحاتی که انجام شده است، مجدداً یکسری ایرادات به وجود آمده است که باید از سوی مجلس شورای اسلامی رفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در همه ادوار انتخابات تنوع حضور کاندیداها را داشته‌ایم. حضور و تنوع سلایق سیاسی در میزان مشارکت تأثیرگذار است که در انتخابات اخیر هم شاهد حضور سلایق مختلف سیاسی در انتخابات بودیم.

طحان نظیف تصریح کرد: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند حضور مردم در انتخابات یک جهاد بود و مردم با وجود همه دشمنی‌ها و عملیات روانی دشمن در انتخابات حضور یافتند. خیلی‌ها می‌گفتند که انتخابات اثربخش نیست اما در برخی حوزه‌ها آنقدر رقابت نزدیک بود که اختلاف نفر اول و دوم بسیار کم بود.

وی افزود: منتخبان ملت باید به وعده‌هایی که دادند توجه کنند و خود را نماینده همه مردم بدانند و به طور جهادی در پی حل مشکلات، مطالبات و دغدغه‌های مردم باشند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: نظام انتخاباتی ما هنوز نیاز به اصلاحاتی دارد و سیاست‌های کلی انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد و همچنان یکسری اصلاحات را می‌توان در قوانین انتخاباتی ایجاد کرد.

وی درباره گزارش تخلفات انتخاباتی، گفت: انتخابات مثل ادوار گذشته در کمال صحت و سلامت برگزار شد و ما با مشکلی روبه‌رو نشدیم. البته گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که برخی مستنداتی ندارد و نمی‌توان به آن استناد کرد اما برخی گزارش‌ها مستند بود که بازرسان به آن حوزه‌ها رفتند. فعلاً صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه تأیید شده است و مابقی نتایج را به محض بررسی اعلام خواهیم کرد.

طحان نظیف درباره ادعای برخی از افراد و نمایندگان مبنی بر خرید و فروش آرا، اظهار کرد: در فرآیند انتخابات برد و باخت وجود دارد و طبیعتاً این بحث‌ها مطرح می‌شود. مجری انتخابات وزارت کشور است و ما هم صحت انتخابات را بررسی می‌کنیم. اگر نیاز باشد، بازرس ارسال می‌شود و اگر در جایی هم لازم باشد، بازشماری آرا انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایراد مهم طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، گفت: مهم‌ترین ایراد به طرح شفافیت آن است که برخی موارد از شفافیت مستثنی شده بودند و ایراد ما به سازوکاری بود که برای مستثنی کردن برخی موارد از شفافیت در نظر گرفته شده بود.

طحان نظیف یکی از نمایندگان ادعا کرده است که با کد ملی افرادی که خودشان خبر نداشته‌اند رأی داده شده است، اظهار کرد: چنین مستندی برای ما ارسال نشده است؛ برخی افراد در فضای رسانه‌ای مواردی را مطرح می‌کنند اما گزارش و مستنداتی را برای ما ارسال نمی‌کنند. با صرف یک عکس و فیلم نباید کل انتخابات را زیر سوال برد؛ انتخابات در کشور ما در صحت و سلامت کامل برگزار شد.

طحان نظیف درباره تکلیف لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، گفت: بخشی از ایرادات لایحه بودجه سال آینده رفع شد و بخشی هم با اصرار مجلس برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. بر این اساس احتمالاً بخش اول لایحه بودجه به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به طور میانگین هر ساله یک انتخابات داشتیم و همواره صحت انتخابات تأیید شده است. عوامل اجرایی و نظارتی همواره در جهت صیانت از آرای مردم تلاش کرده‌اند و در آینده هم اینگونه خواهد بود.

وی درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت، گفت: ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه برطرف شد، اما هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای اعلام کرد که همچنان ایراداتی را نسبت به این مصوبه وارد می‌داند.

طحان نظیف تاکید کرد: اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است.

وی ادامه داد: بر اساس اصلاحیه قانون انتخابات، ۵ مدرک جهت رأی دادن به رسمیت شناخته شده است که در کنار شناسنامه مدارکی از جمله کارت ملی، کارت نظام وظیفه، گواهینامه و گذرنامه مورد تأیید است که این مدارک باید در شعب اخذ رأی با فرد رأی دهنده تطبیق داده شود. اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد، حتماً بررسی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره ادعای یکی از روزنامه‌ها مبنی بر اینکه می‌توانستند میزان مشارکت را بیشتر اعلام کنند اما این کار را نکردند، گفت: اینگونه نیست.

وی تاکید کرد: انتخابات همواره در نهایت صحت و اتقان برگزار شده و نتایج آن نیز در گذشته و امروز به صورت دقیق اعلام شده و در آینده نیز ان‌شاءالله اینگونه خواهد بود.

طحان نظیف گفت: احساس می‌کنم که در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال فرآیند ابلاغ بخش اول بودجه طی شود. درباره جداول و بخش دوم بودجه نیز دولت باید نهایتاً تا پایان اردیبهشت جداول را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و در این مدت بر اساس جداول سال ۱۴۰۲ عمل خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال، درباره آخرین وضعیت بررسی مصوبات لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان، گفت: آخرین مصوبه‌ای که از مجلس شورای اسلامی دریافت کردیم، مربوط به لایحه عفاف و حجاب بوده است.

طحان نظیف تصریح کرد: لایحه عفاف و حجاب در نوبت بررسی و در دستور کار شورای نگهبان است. شورای نگهبان در این ایام در حال بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه مختلف و مصوبات مهمی مانند لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ است.

وی تاکید کرد: هنوز بررسی‌های شورای نگهبان درباره مصوبات لایحه عفاف و حجاب کامل نشده است. در ظرف زمان قانونی، مصوبات این لایحه را بررسی و اعلام نظر خواهیم کرد.

طحان نظیف درباره برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در ۴ حوزه انتخابیه، گفت: هم روز انتخابات و هم بعد از آن نسبت به ۴ حوزه‌ای که انتخابات تمام الکترونیک برگزار شد، ارزیابی‌هایی را داشتیم که رضایت نسبی را در این مورد شاهد بودیم و با زحمتی که در وزارت کشور کشیده شد، با مشکل خاصی مواجه نبودیم و رضایت‌بخش بود.

وی ادامه داد: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی هم بنا بر این است که ان‌شاءالله اگر هماهنگی‌ها انجام شود و به نتیجه برسد، در حوزه‌های انتخابیه بیشتری انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت کشور پیشنهاداتی است که در حال جمع‌بندی هستیم و به محض تصمیم‌گیری اعلام خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت بررسی یکی از مصوبات مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر کاهش مدت زمان خدمت سربازی، اظهار کرد: اصل حکم کاهش مدت خدمت سربازی در چارچوب ستاد کل نیروهای مسلح، خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف درباره تمهیدات اندیشیده شده برای مرحله دوم انتخابات مجلس، گفت: جلساتی را با مجری انتخابات در این مدت داشتیم و تمهیداتی را اندیشیده‌ایم. وی تاکید کرد: ناظران ما در دور دوم انتخابات مجلس در شعب اخذ رأی حضور دارند و به صورت جدی بر فرآیند انتخابات نظارت دارند و ان‌شاءالله سامانه‌های مردم ناظر و داوطلب مانند دور اول فعال خواهند بود و نگرانی خاصی وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در زمان انتخابات مجلس اخباری مبنی بر اقدام پسر محمدباقر قالیباف برای دریافت اقامت در کانادا مطرح شد و حمید رسایی هم صحبت‌هایی در این زمینه داشت، آیا این موارد در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ شده است و اگر نه، چرا علی لاریجانی به دلیل اقامت دخترش ردصلاحیت شد اما این اتفاق برای قالیباف نیفتاد، گفت: هر انتخابات از جمله ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی شرایط خودش را دارد؛ تاکنون هیچ فردی به صرف وضعیت خانواده ردصلاحیت نشده است.

طحان نظیف درباره نحوه پاسخگویی شورای نگهبان نسبت به نامه حسن روحانی، گفت: شورای نگهبان به صورت مکتوب مستندات و نیز دلایل عدم احراز را به وی اعلام کرده است؛ هم به صورت حضوری از طریق نماینده وی و هم به صورت تلفنی توسط یکی از اعضای شورا، عدم احراز را به آقای روحانی اعلام کردیم؛ حتی بیش از قانون نسبت به وی عمل کردیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمار تخلفات انتخاباتی نسبت به قبل تفاوتی داشته‌ است، گفت: مثل همه ادوار گزارش‌ها و شکایاتی داشتیم و در حال بررسی هستیم و تاکنون با موضوع خاصی مواجه نبودیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صلاحیت منتخبان تا پیش از تایید اعتبارنامه توسط مجلس در چه صورتی از سوی شورای نگهبان رد می‌شود، اظهار کرد: اصل بر این است که افرادی که به تازگی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند، همچنان صلاحیت داشته باشند اما اگر مواردی وجود داشته باشد، بر اساس قانون عمل می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال برگزاری انتخابات دور دوم در حوزه انتخابیه تهران به صورت الکترونیکی وجود دارد، گفت: این موضوع در دست بررسی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ابهام نسبت به فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری که صلاحیت آن‌ها برای دور بعدی تایید نشده است، گفت: شورای نگهبان بررسی صلاحیت را برای انتخابات دور بعد انجام می‌دهد و فعالیت این افراد در دوره فعلی منعی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند و اینکه آیا قرار است شورای نگهبان در این زمینه آسیب شناسی کند، تصریح کرد: در این دوره تلاش خود را انجام دادیم تا فرآیند انتخابات روان‌تر و با تسهیل بیشتری برای مردم انجام شود و برای ادوار آینده نیز باید فکر کنیم و برای تسهیل شرایط برای مردم اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: از قبل از انتخابات عده‌ای بر طبل دلسردی و ناامیدی و سیاه‌نمایی می‌کوبیدند و به صورت علنی می‌گفتند که انتخابات اثر گذار نیست اما شاهد بودیم که مردم آمدند و حضور موثری داشتند. وی تاکید کرد: امیدوارم کسانی که مردم را از صندوق رأی دلسرد می‌کردند به این نکته توجه کنند که هر تغییری از صندوق رأی انجام می‌شود.

در حال تکمیل...

دیگر خبرها

  • ارسال لایحه اصلاح ماده ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار به مجلس
  • ارسال لایحه اصلاح مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار به مجلس پس از عید
  • بررسی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات امسال کامل نشد/ ادامه بررسی از ۱۵ فروردین
  • بانک ملی در اجرای سیاست های نظام و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب پیشتاز بوده است
  • تا اردیبهشت سال آینده اساسنامه منطقه آزاد دوغارون به تصویب می‌رسد
  • سخنگوی شورای نگهبان: بررسی لایحه حجاب هنوز به پایان نرسیده/ مستندات عدم‌ احراز صلاحیت روحانی به وی اعلام شد/ لایحه برای کولبرها تایید شد
  • لایحه حمایت از کولبر‌ها تایید شد
  • صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه تایید شده است
  • سنای آمریکا عجله‌ای برای بررسی ممنوعیت «تیک تاک» ندارد
  • تاکنون صحت انتخابات در چند حوزه انتخابیه تایید شده است؟