Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@10:17:41 GMT

پومیس، تفاله روغن زیتون است

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۱۳۵۸

پومیس، تفاله روغن زیتون است

دانیال فرهیخته شنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اغلب فروشندگان این تفاله را به نام روغن زیتون عرضه می‌کنند در حالی که استانداردهای لازم برای مصارف انسانی را ندارد و لازم است مردم از خرید و مصرف آن خودداری کنند.
وی ادامه داد: پومیس یا روغن تفاله زیتون، روغنی مضرتر از پالم است که سال‎هاست وارد کشور می‌شود ولی کمتر کسی در می‌داند این روغن چطور به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرهیخته گفت: پومیس به معنای تفاله است و روی شیشه‌های وارداتی روغن زیتون این کلمه قید شده است و به زبان ایتالیایی و اسپانیایی سانسا و اروخ نام دارد.
وی بیان کرد:وقتی روغن زیتون گرفته می‌شود، برخی سودجویان تفاله‌ٔ آن را که هنوز مقداری روغن دارد با حَلّال‌های شیمیایی چون هگزان که بسیار خطرناک است در درجه حرارت‌های بسیار بالا استخراج می‌کنند و تحت عنوان روغن زیتون پومیس که نامی ناآشنا و در عین حال گول‌ زننده است، به فروش می‌رسانند.
این کارشناس بهداشت گفت: روغن زیتون با درجات فرابکر، بکر، معمولی (بودار)، تصفیه‌شده(بی‌بو) و پومیس اولویت‌ بندی می‌شود و اغلب نوع روغن زیتون روی بطری آن قید شده است و مصرف‌کنندگان باید به آن توجه کنند تا بتوانند به درجه‌ٔ کیفیت روغن پی ببرند.
فرهیخته افزود:بهترین نوع روغن زیتون فرابکر است که معمولاً از بهترین و باکیفیت‌ ترین نوع میوهٔ زیتون و بدون استفاده از حَلّال‌های شیمیایی به دست می‌آید.
9910 /1876
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت روغن زیتون روغن فرهیخته پومیس تفاله رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۱۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت غلات مازندران، فقیر است

به گزارش قدس آنلاین، عباسعلی وفایی‌نژاد که خبرنگاران رسانه‌های گروهی را به شهر نکا دعوت کرد تا اهالی خبر از نزدیک با فعالیت سیلوی غله شهید میرزاپور، تنها سیلوی مکانیزه گندم مازندران آشنا شوند، اظهار کرد: بیشترین جابجایی گندم در کشور در شهید میرزاپور نکا صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید سرمایه‌گذاری بیشتری در مازندران در زمینه زیرساخت‌های غلات انجام دهد، افزود: مازندران نباید نادیده گرفته شود و این ظلم است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه امسال یکی از سال‌های موفق دولت در تامین گندم بوده است، ادامه داد: تا زمانی که دولت اراده نکند، بخش خصوصی ریسک نخواهد کرد.

وفایی‌نژاد خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید باور کند که شمال کشور می‌تواند در زمینه غلات اثرگذار و مفید به فایده است.

وی با بیان اینکه برای ترانزیت کالا از شمال به جنوب کشور، ۴۵ روز زمان نیاز است، گفت: تامین روغن خام و غلات باید در شمال کشور صورت گیرد و در این میان نقش استراتژیک مازندران نباید نادیده گرفته شود.

وفایی‌نژاد یادآور شد: طی دو سال گذشته ۵۸۰ هزار تن گندم از کشورهای شمال حوزه خزر وارد مازندران شد و این مساله نشان می‌دهد که می‌توانیم از قابلیت و ظرفیت‌های استان همچون انتقال دریامحور استفاده کنیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با تاکید بر اینکه باید شرایط را به سمت تهاتر کالا سوق دهیم، خبرنگاران را وارد محوطه‌ای کرد که قرار است در آنجا مخازن روغن احداث شود.

وفایی‌نژاد افزود: بر ایجاد مخازن روغن در مازندران تاکید داریم و این موضوع را بعنوان یک مطالبه جدی دنبال می‌کنیم.

به گفته وی طرح اولیه ایجاد مخازن روغن تدوین و مجوز ایجاد مخازن به ظرفیت ۲۵ هزار تن اخذ شد، اضافه کرد: برآورد اولیه و خاک‌شناسی، منابع داخلی جی تی سی و موارد دیگر انجام شد و اجرای این طرح به ده‌ها پروژه خواهد انجامید.

وفایی‌نژاد با اعلام اینکه ۱۳ واحد روغن‌کشی در مازندران وجود دارند، گفت: نیاز بالای این واحدها به روغن خام، ضرورت احداث مخازن را دوچندان کرده است.

گفتنی است: خبرنگاران رسانه‌های گروهی در این تور رسانه‌ای قابلیت تخلیه گندم از واگن‌ها را مشاهده و از نحوه اتصال این سیلو به شبکه سراسری راه‌آهن دیدن کردند.

دیگر خبرها

  • توقیف کامیون حامل روغن نباتی قاچاق در زنجان
  • اصلاح تابلوی راهنمای ورودی شهر رودبار از سمت آزادراه منجیل
  • شیرینی نان پنجره ای + طرز تهیه، مواد لازم و فوت و فن
  • ایجاد ۴ پارکینگ موقت نوروزی در قشم
  • کشف کالای قاچاق در خرمشهر
  • زیرساخت غلات مازندران، فقیر است
  • تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن در روزه‌داری
  • کشف ۱۵۰ لیتر روغن سوخته از قنادی‌های اردبیل
  • پاک کننده‌های طبیعی آرایش صورت
  • خواص و فایده‌های غذایی تفاله هویج