Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@19:32:17 GMT

جانی دوباره در خانه بی پناهان

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۱۷۱۸

جانی دوباره در خانه بی پناهان

کرمانشاه - ایرنا - در سال های اخیر اردوگاه ترک اعتیاد چشمه سفید با کمبود فضای فیزیکی و نبود امکانات مناسب رفاهی و بهداشتی مواجه بود که از سال گذشته با تدابیر ارگانهای مربوطه برای سروسامان دادن و بازگشت شور زندگی به تنها اقامتگاه بی خانمان های کرمانشاهی، گام های بزرگی برداشته شد.

به گزارش ایرنا، متکدیان خیابانی نمونه ای از ناهنجاری اجتماعی هستند که پرسه زدن آنها در سطح شهر نه تنها برای شهروندان مزاحمت ایجاد می کنند بلکه چهره ژولیده و به هم ریخته آنان، جلوه ای ناخوشایند به منظر شهری می بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وجود متکدیان با هر رده سنی در شهر کرمانشاه معضلی است که نمی توان آن را نادیده انگاشت که دل رحمی شهروندان برای یاری رساندن به آنها و نیز کمبود فضای فیزیکی برای نگهداری از آنان در افزایش روزافزون کارتن خواب ها و متکدیان تاثیرگذار بوده است.
براساس آمار اعلام شده، بیش از 70 درصد متکدیان معتاد هستند و به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند که وجود معتادان متجاهر، زنگ خطری دیگر برای زندگی شهری و شهروندی به حساب می آید.
اردوگاه اقامتی چشمه سفید، مکانی است که با مشارکت دستگاه‌های مختلف برای ساماندهی و نگهداری متکدیان و افراد درگیر با اعتیاد در نظر گرفته شده تا بتوان علاوه بر ارائه خدمات به این قشر ، در کاهش سیمای نامناسب شهری، احترام به حقوق شهروندی و داشتن شهری ایمن و پاکیزه یاری رسان باشد.
در سال های اخیر این اردوگاه با کمبود فضای فیزیکی و نبود امکانات مناسب رفاهی و بهداشتی مواجه بود که از سال گذشته تاکنون با تدابیر استانداری، فرمانداری، شهرداری و دیگر ارگان های مربوطه برای سروسامان دادن به آن ، گام های بزرگی برداشته شده که اکنون جذب اعتبار برای توسعه و یا در نظر گرفتن مکانی دیگر می تواند در جمع آوری بیشتر متکدیان تاثیرگذار باشد.

** 97 نفر اضافه بر ظرفیت در اردوگاه چشمه سفید نگهداری می شوند
سرپرست اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: اردوگاه چشمه سفید از ظرفیت نگهداری تقریبی 100 نفر برخوردار است و با این وجود نزدیک به 197 نفر هم اکنون در این مکان نگهداری می شوند که 97 نفر اضافه بر ظرفیت است.
علیرضا بهرامی با بیان اینکه متکدیانی که از سوی شهرداری از سطح شهر جمع آوری می شوند در اردوگاه چشمه سفید نگهداری می شوند، اظهار داشت: اردوگاه ماده 16 واقع در جاده سراب نیلوفر نیز مکمل اردوگاه چشمه سفید است و معمولا معتادان متجاهر جمع آوری شده در این اردوگاه نگهداری می شوند.
وی با بیان اینکه در این اردوگاه قرنطینه تنها به سم زدایی منتهی شده، ادامه داد: متکدیان و معتادانی که وارد اردوگاه می شوند مستقیم به آسایشگاه منتقل نمی شوند بلکه تا 48 ساعت در قرنطینه نگهداری می شوند تا اگر مشکل و بیماری وجود دارد مشخص شود با این وجود در اردوگاه جای قرنطینه درمانی خالی است.

** چشمه سفید قرنطینه درمانی می خواهد
بهرامی با بیان اینکه نبود قرنطینه درمانی در اردوگاه چشمه سفید در جلسه اخیری که در فرمانداری و استانداری تشکیل شد، مطرح شد، افزود: در نظر گرفتن مکان دیگر، راهکار مناسبی است چرا که حداکثر استفاده از زمین اردوگاه چشمه سفید به عمل آمده و دیگر امکان توسعه فضای آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال 2 چشمه سرویس بهداشتی موجود در اردوگاه تنها برای همان ظرفیت 100 نفر کافی است و جوابگوی 197 نفر نیست.

** اقدام های شهرداری برای سروسامان دادن به چشمه سفید
بهرامی به اقدام های شهرداری در زمینه ساماندهی فضای سبز، زیباسازی، رنگ آمیزی، ایجاد سالن مجهز غذاخوری، تجهیز تختخواب، تعویض موقتی البسه برای ورود با لباس تازه و پاکیزه در آسایشگاه، تهیه برنامه غذایی و احداث آشپزخانه جدید و اتاق ملاقات اشاره کرد.
بهرامی یادآور شد، نگهداری متکدیان و معتادان در این اردوگاه بسته به نظر مقامات قضایی از 10 روز تا یک ماه و یا 45 روز متفاوت است و به صورت معمول متکدیان نزدیک به یک ماه در این مکان نگهداری می شوند.

** ارائه خدمات رایگان شهرداری به متکدیان اردوگاه
سرپرست اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری کرمانشاه ادامه داد: برخی از معتادان متجاهر توسط خانواده به ماده 15 که کمپ اجباری است ، اعزام می شوند که اگر از اعتیاد به مواد مخدر دست نکشند به نزد قاضی می روند و با توجه به اینکه بودجه ای برای ترک اعتیاد عضو خانواده خود ندارند ، خواهان انتقال فرد معتاد به اردوگاه چشمه سفید می شوند چرا که ارائه خدمات شهرداری در این اردوگاه رایگان است.
بهرامی با تاکید براینکه افزایش ظرفیت نگهداری و انتقال یکی از 2 اردوگاه به مکان دیگر نیازمند اعتبار است، افزود: به فرماندار نیز وعده داده ایم که اگر مکانی دیگر ایجاد شود متکدیان سطح شهر ظرف یک هفته جمع آوری خواهند شد.
این مقام مسئول از سامانه 137 به عنوان اطلاع رسانی در راستای جمع آوری متکدیان خبر داد.

** فضای اردوگاه چشمه سفید توسعه یافته است
فرماندار کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه عملیات توسعه اردوگاه چشمه سفید به پایان رسیده، افزود: در این پروژه چندین اتاق تخریب و نوسازی شد و به بخش های متعددی همچون اتاق مدیریت، پزشک، نگهبانی و بخش غربالگری مجهز شده است.
فضل اله رنجبر با بیان اینکه این اردوگاه تا 150 نفر ظرفیت پذیرش متکدیان را دارد، ادامه داد: علاوه بر اقدام های فیزیکی، 200 میلیون تومان هم با حمایت استاندار برای گازکشی به اردوگاه و تامین برخی تجهیزات مورد نیاز اختصاص یافت.
وی افزود: فاضلاب کشی از جمله پروژه های در دست اقدام است و اردوگاه با همت شورای شهر و شهرداری رنگ آمیزی شده و توسعه فضای سبز و زیباسازی آن نیز انجام شده است.

**غربالگری به صورت هفتگی انجام می شود
فرماندار کرمانشاه اظهار داشت: در آخرین جلسه قرار بر این شد تا غربالگری در محل اردوگاه با همکاری نمایندگان کمیته امداد، علوم پزشکی، و بهزیستی به صورت هفتگی انجام شود.
رنجبر یادآور شد، همچنین در انتهای سال گذشته به میزان 800 میلیون تومان از سوی استاندار کرمانشاه برای توسعه اردوگاه ماده 16 واقع در جاده سراب نیلوفر کمک شد.
وی ادامه داد: بخش دوم اردوگاه که محلی برای نگهداری زنان متکدی است از ظرفیت 30 نفر برخوردار است و در تلاش هستیم مشکلات جزیی آن رفع شود که بیشتر به تجهیزات خدمات مورد نیاز اشاره دارد و هم اکنون اتاق نگهبانی ورودی اردوگاه در حال ساخت است.

** فرهنگ سازی، فرصت تکدی گری را تنگ می کند
در ادامه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه اظهار داشت: تکدی گری بر وضعیت اجتماعی و فرهنگی استان تاثیر می گذارد و جلوه نامطلوب بصری آن برای مهمانان و مسافران ناخوشایند است.
علیرضا گودرزی با تاکید براینکه بیش از 70 درصد افرادی که تکدی گری می کنند معتاد هستند و برای تامین مواد مخدر به این کار روی آورده اند، افزود: متکدیان پس از غربالگری در صورتی که معتاد و متجاهر باشند به اردوگاه ماده 16 واقع در سراب نیلوفر منتقل می شوند، همچین افرادی که به دلیل نیاز، تکدی گری را به عنوان حرفه انتخاب کرده اند باید به کمیته امداد ارجاع داده شوند و متکدیانی که دارای سابقه کیفری هستند نیز با واگذاری به دستگاه قضا، به زندان منتقل می شوند.
گودرزی اظهار داشت: تا فرهنگ سازی نشود و تا زمانی که مردم در زمینه ساماندهی متکدیان مشارکت نکنند نمی توانیم در این زمینه موفق شویم، چرا که به صورت حرفه ای از احساسات مردم استفاده می کنند.
وی معتقد است، کمک ها باید سازمان دهی شده باشد و از طریق سازمان های مربوطه و نهادهای خیریه به جامعه هدف برسد.
وی بر کمک سازمان برنامه و بودجه در راستای جذب اعتبارات نیز تاکید کرد و گفت: اگر جلسات تیم غربالگری به صورت منظم برگزار شود ، مشکلات اردوگاه ماده 16 و اردوگاه چشمه سفید رفع خواهد شد.

** برخورد جدی با متکدیان حرفه ای
گودرزی یادآور شد، با توجه به اینکه تنها یک محل آن هم اردوگاه چشمه سفید برای نگهداری متکدیان در استان وجود دارد لذا در صورت اعزام افراد جمع آوری شده از طریق فرمانداری های شهرستان های تابعه، شهرداری کرمانشاه به عنوان مدیریت مرکز موظف است نسبت به پذیرش و غربالگری افراد اقدام کند.
وی تاکید کرد که پس از انجام مراحل غربالگری توسط دستگاه های مربوطه ، برخورد قانونی و جدی با متکدیان حرفه ای انجام شود.
کمپ اقامتی میان مدت در اردوگاه چشمه سفید در سال 94، با 300 میلیون تومان اعتبار ساخته شد که اکنون همکاری سازمان برنامه و بودجه و سایر ارگان های مربوطه در جذب اعتبار می تواند به توسعه فضای فیزیکی و ایجاد مرکزی دیگر در شهر برای ساماندهی متکدیان و داشتن شهری به دور از جلوه نامناسب تکدی گری تاثیرگذار باشد.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۱۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس هیات دوچرخه سواری گلبهار گفت: این مسابقات انتخابی تیم ملی بوده که در تقویم فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان نیز ثبت شده است.

مجتبی گلمکانی  افزود: چند کشور آسیایی برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کردند.

وی بیان کرد: ارتقاء سطح دو چرخه سواری، استعداد یابی  و معرفی برای حضور در کلاس جهانی از جمله اهدافی است که دنبال می شود.

گلمکانی اظهار کرد: این دوره از مسابقات در دو رده سنی برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری
  • برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان
  • کشف یک قلاده «توله شیر» از خانه باغی در ساری
  • کشف یک قلاده شیر از خانه یک متخلف در ساری
  • یک قلاده « توله شیر» از خانه باغی در ساری کشف شد
  • کشف توله شیر در خانه‌باغی در ساری
  • شهادت ده‌ها زن و کودک فلسطینی در بمباران نوار غزه
  • بمباران وحشیانه خانه‌ها و مدرسه‌ها در غزه