Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، تازه‌ترین اثر تدوین شده توسط امیرحسین مدرس با عنوان «جام باقی» که به تازگی از سوی نشر ستاک منتشر شده است، طی مراسمی در فرهنگسرای اندیشه رونمایی می‌شود.

جام باقی حاصل چند سال بررسی و تدقیق در غزلیات فارسی از ابتدا تا دوران معاصر است که توسط امیرحسین مدرس انجام شده است. وی در این کتاب با بررسی این اشعار دست به انتخاب برخی از ابیات غزلیات فارسی برای شرح احوال حاضران در ماجرای عاشورای سال۶۰ هجری قمری پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرس در این کتاب با تشریح برنامه سفر امام حسین(ع) از مکه به سوی کربلا و در ادامه سفر کاروان اهل بیت(ع) از کربلا به شام و مدینه، ابیاتی از غزل‌های فارسی در طول اعصار و قرون را که مناسب شرح حال هر یک از حاضران در این رویداد بوده است را در این کتاب گردآوری کرده است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: مجموعه‌ی حاضر، برگزیده‌ی بیت یا ابیاتی از «غزلیات» بیش از یک‌صد غزل‌سرای قدیم و جدید است که آثار آنان در طی چهار سال، مصراع به مصراع بررسی شده است. در نخستین نگاه و به‌صورت عام، این غزلیات و اساساً غزل دیگر شاعران، هیچ ارتباطی با موضوعات و مفاهیم مذهبی و به‌اصطلاح مشهور: «آیینی»، ندارند و موضوعاتی همچون شوق به دیدار و وصل معشوق، شکایت از هجران، گلایه از روزگار و بیچارگی و نظایر این‌هاست. اما اگر از زاویه‌ای دیگر، یعنی نگاه مذهبی و به عبارت بهتر و روشن‌تر: «مدح و مرثیه» به آن‌ها بنگریم، تناسبات شگرفی خواهیم یافت که با توجه به اصل «مناسب خوانی» کاملاً با آن هم‌طراز و هماهنگ است. اگر در مواجهه با غزلیات عاشقانه‌ی تمامی شاعران، همین زاویه‌ی دید و موضوع را مدنظر قرار دهیم، چنین در می‌یابیم که غیرممکن است این بیت یا این غزل، در موضوع – مثلاً – وداع حضرت سیّدالشّهداء (علیه‌السلام) سروده نشده یا بیان (زبان) حال اصحاب ایشان نباشد. به‌بیان‌دیگر، ابیات و شعرها، در عین بی‌ارتباطی ظاهری، گویی برای همین موضوعات (روضه یا مدح و منقبت) سروده شده‌اند؛ اگر با دیده‌ی ذوقی و استحسانی به آن‌ها بنگریم.

در مراسم رونمایی از این کتاب ساعد باقری و مهدی امین فروغی به سخنرانی خواهند پرداخت و چند نفر از مداحان اهل بیت(ع) نیز به مرثیه‌سرایی خواهند پرداخت.

این مراسم رونمایی روز دوشنبه دوم مهر ماه از ساعت ۱۶:۳۰ در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

کد خبر 4408994 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات امیرحسین مدرس شعر ادبیات کتاب و کتابخوانی گردشگری عاشورا بازار نشر ترجمه ماه محرم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شعر آئینی خانه کتاب جایزه ادبی معرفی کتاب سازمان اسناد و کتابخانه ملی هفته دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۲۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در مدرسه علمیه مروی

مراسم رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۳، با حضور رضامراد صحرایی وزیر محترم آموزش و پرورش و اعضای کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حوزه علمیه مروی برگزار می‌شود.

در این کتاب اندیشه رهبر انقلاب در خصوص آموزش و پرورش به صورت منظومه‌ای محور بندی، دسته بندی شده و جامع، مورد نظر قرار گرفته است و اگر کسی بخواهد اندیشه ایشان را در خصوص جایگاه آموزش و پرورش، بایدها و نبایدهای آموزشی و پرورش، الزامات تحول بنیادین، الزامات محتوای کتب درسی، نظام الگویی، منزلت معلم، کارکرد معلم، الزامات معیشت معلم و… را به صورت یک کل منسجم و ساختار مند مورد نظر و مداقه قرار دهد مطالعه کتاب پیش رو به وی توصیه می‌شود.

کتاب که به قلم احمد نادری بوده و توسط انتشارات حوزه علمیه مروی به چاپ رسیده است به هشت فصل با عناوین، جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش، الزامات آموزش و پرورش؛ بایدها، مشکلات نظام آموزشی فعلی، گفتمان رهبری؛ نظام الگویی، هویت معلم؛ معلم کیست؟، سند انحرافی ۲۰۳۰، ضرورت وجود معاونت پرورشی، الزامات محتوای کتب درسی؛ تقسیم شده و شامل تمام بیانات رهبر معظم انقلاب تا سال ۱۴۰۲ می‌باشد.

گفتنی است مراسم رونمایی از کتاب ساعت ۱۳ در سالن اجتماعات حوزه علمیه مروی واقع در خیابان ناصر خسرو، کوچه مروی، حوزه علمیه مروی ۲، با حضور اساتید، طلاب و مقامات ملی و کشوری برگزار می‌گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • مجموعه مقالات سومین همایش فرهنگ و شعایر حسینی رونمایی می شود
  • کتاب «سه چهارده» رونمایی شد
  • رونمایی از کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در مدرسه علمیه مروی
  • رونمایی کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان
  • کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی در شیراز رونمایی می‌شود
  • کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی رونمایی می‌شود
  • رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان
  • رونمایی از چهار قرآن نفیس خطی در دانشگاه بین المللی
  • رونمایی از کتاب هم نفس در ایذه