Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر با انتقاد از شیوه‌های آموزشی رایج به کودکان گفت: ما با شیوه‌های غلط آموزشی کودکان‌ و نوجوانان را از تاریخ دل‌زده می‌کنیم و آن‌ها را به این باور می‌رسانیم که گذشته‌ چیزی جز حرف‌های قدیمی و تکراری نیست و همین مواجهه را با میراث فرهنگی هم داریم.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از موضوع‌های اصلی در هفته‌ی ملی کودک امسال که با شعار «آینده را باید ساخت» برگزار می‌شود، توجه به رابطه‌ی کودک با میراث فرهنگی است و روز ۱۵ مهر ماه  نیز با عنوان «کودک، محیط ‌زیست و میراث فرهنگی» نام‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدرضا شاه‌آبادی- پژوهش‌گر تاریخ و نویسنده‌ی کودک‌ونوجوان- به تاثیر متقابل ادبیات و میراث فرهنگی و نقش آن در پرورش نسل‌های آینده پرداخته است.

نویسنده‌ی کتاب «انقلاب مشروطه» (مجموعه‌ی فکر ایرانی) با اشاره به این‌که بشر برای تفسیر دنیای اطراف و فهم محیطی که در آن زندگی می‌کند دست به داستان‌پردازی می‌زند، معتقد است داستان‌ها چکیده‌ی تجربه‌ی بشر از جهان اطراف‌ هستند.

او با بیان اینکه ادبیات از این جهت نقش مهمی برای شناخت هویت انسان‌ها دارد و ابزار مناسبی برای انتقال داشته‌های فرهنگی و تاریخی به نسل‌های آینده به حساب می‌آید، افزود: استفاده از ادبیات در هویت‌بخشی به کودکان مفید است و میراث فرهنگی بستری است که می‌توان با کمک آن شاخصه‌های هویتی را پیدا و تفسیر کرد. این پژوهش‌گر معتقد است تلفیق ادبیات و میراث فرهنگی لازمه‌ی هویت‌سازی و پاسخ به سوال‌های فرهنگی، اجتماعی و فلسفی کودک‌ونوجوان است.

شاه آبادی همچنین معتقد است رابطه‌ی میراث فرهنگی با ادبیات متقابل است و در عین این‌که می‌توان از طریق ادبیات، میراث فرهنگی را به کودکان شناساند، تاریخ و میراث فرهنگی نیز می‌تواند باعث جذابیت آثار این حوزه و جذب بچه‌ها به مطالعه شود.

خالق آثاری چون «لالایی برای دختر مرده» و «هیچ‌کس جراتش را ندارد» بیان کرد: در نتیجه‌ی این برخورد کودکان ما مفهوم یک بنای قدیمی، یک سازه‌ی باستانی و تنفس زیر یک سقف کهن را درک نمی‌کنند و ارتباط حسی لازم را با گذشته ندارند.

با این‌ حال، این پژوهشگر معتقد است که ما می‌توانیم با آموزش‌های درست و تغییر نگرش نسبت به این مفاهیم بچه‌ها را با تاریخ و میراث فرهنگی آشتی دهیم. برای مثال به استفاده از آثار داستانی تاریخی در کلاس‌های درس می‌توان نسل‌های آینده را پرورش داد و این کار در گرو به‌روزرسانی این آموزش است.

شاه‌آبادی با بیان اینکه بازنویسی ادبیات کهن در شاخه‌های مختلف مانند ساده‌نویسی، خلاصه‌نویسی و استفاده از بن‌مایه‌های نهفته در آثار گذشتگان برای خلق آثار جدید می‌تواند برای گروه‌های مختلف مخاطبان مفید باشد، گفت: انتخاب هر کدام از این شیوه به تمرکز نویسنده بر اسناد تاریخی، نوع علاقه‌اش، نیازی‌های روز و همچنین سلیقه‌ی مخاطبان بستگی دارد.

نویسنده‌ی مقاله‌ی «در غیاب کودکی؛ تلاشی در شناخت تاریخ کودکی در ایران دوره‌ی قاجار» تاکید کرد: در هر صورت توجه به ادبیات کهن در انتقال تجربه‌های گذشتگان به نسل‌های آینده و هویت‌بخشی به آن‌ها بسیار موثر است.

ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر ماه در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام ادبيات فرهنگ سازی میراث فرهنگی هفته ی ملی کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، خسرو امیدوار اظهار کرد: همچنین کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، از سال ۱۴۰۲ بر اساس شیوه نامه مراقبت موقت، به عنوان مهمان به خانواده‌های متقاضی میزبانی سپرده می‌شوند تا پیگیری‌ها جهت بازپیوند ایشان با خانواده نسبی یا ایجاد شرایط فرزندخواندگی این دسته از عزیزان، به عمل آید و این کار با هدف حمایت از اقامت کودکان و نوجوانان در محیط خانوادگی صورت می‌گیرد.
وی افزود: نگرش جامعه به قبول سرپرستی کودکان در سنین بالاتر در سایه آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی خوب شده است و از سال ۱۳۹۹ با راه اندازی سامانه فرزندخواندگی تاکنون ۴۷۱ درخواست فرزندخواندگی در سامانه فرزندخواندگی ثبت شده و تعداد زیادی از این درخواست‌ها به دلیل عدم احراز شرایط متقاضیان رد شده است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل گفت: انتظار داریم زوجین فرزند پذیر، حضانت فرزندان گروه‌های خاص (دارای معلولیت یا نیازمند درمان) را نیز برای فرزندپذیری در نظر بگیرند و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۸ مورد حکم حضانت صادر شد که ۱۰ فرزند واگذار شده از بین آنها در سنین بالای ۶ سال قرار داشتند.
امیدوار در تشریح چگونگی فرزندخواندگی گفت: فرایند فرزندخواندگی از زمان ثبت تقاضای زوجین در "سامانه فرزندخواندگی" شروع می‌شود و چنانچه زوجین پس از بررسی‌های کارشناسی، حائز شرایط باشند تا زمان تحویل کودک، تداوم خواهد داشت و پس از واگذاری کودک، نظارت‌های کارشناسی توسط کارشناسان مربوطه به صورت تماس تلفنی و بازدید‌های دوره‌ای تا سن ۱۸ سالگی فرزندان ادامه خواهد یافت.
وی افزود: از مزایای این طرح این است که کودکان و نوجوانان علاوه بر بهره مندی از امکانات و خدمات خانواده میزبان، مجبور به اقامت در مراکز شبانه روزی نخواهند بود و از آنجایی که یکی از مهمترین کارکرد خانواده، تعاملات عاطفی بین اعضای خانواده در راستای رشد تربیتی و اجتماعی است، سیاست اصلی دفتر امور کودکان و نوجوانان تقویت برنامه مراقبت از فرزندان در درون خانواده است.
طبق اعلام اداره کل بهزیستی استان اردبیل بیش از ۲۷ هزار خانوار در این استان تحت پوشش هستند و از این تعداد ۱۵ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز