Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-25@10:38:29 GMT

عمده سپرده‌های مردم در کدام بانک‌هاست ؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۳۵۱۷

عمده سپرده‌های مردم در کدام بانک‌هاست ؟

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   در شبکه بانکی، این بانک‌های خصوصی هستند که بیش از ۱۰۷۷ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۷۰ درصد از مجموع سپرده‌های بانکی را در اختیار داشته و فاصله زیادی از این نظر با بانک‌های تجاری و تخصصی دارند.

 

مجموع سپرده‌های بخش غیردولتی در شبکه بانکی در آخرین آمارها به حدود ۱۵۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این رقم عمده نقدینگی بیش از ۱۶۰۰ هزار میلیاردی را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که از بین سپرده‌های شبکه بانکی که در سه بخش بانک‌های خصوصی، تخصصی و تجاری قرار دارند، ‌عمده آن در بانک‌های خصوصی سپرده‌گذاری شده است.

 

به طوری که در پایان تیرماه مجموع سپرده‌های بانک‌های خصوصی به حدود ۱۰۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با رقم ۷۵۷ هزار میلیارد تومانی تیرماه ۱۳۹۵ حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رشد را در دو سال اخیر نشان می‌دهد.

 

به هرحال این بانک‌ها هم از نظر تعدادی بخش زیادی از حدود ۳۵ بانک و موسسه اعتباری فعال دارای مجوز در شبکه بانکی را تشکیل می‌دهند و هم اینکه بانک‌های خصوصی در سال‌های اخیر در پرداخت سود و طرح‌های تشویقی برای جذب سپرده نیز فعالیت‌های خاص خود را داشته‌اند.

 

اما بانک‌های تجاری با حدود ۳۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده در رده دوم سپرده‌های بانکی قرار دارند، که این رقم در مقایسه با تیرماه ۱۳۹۵ که حدود ۱۸۵ هزار میلیارد تومان سپرده بخش غیردولتی در این بانک‌ها قرار داشت تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد. بانک‌های تخصصی نیز که تعدادشان محدودتر است فقط ۱۶۷ هزار میلیارد تومان از مجموع سپرده‌های بانکی را در اختیار دارند که به نسبت تیرماه ۱۳۹۵ این رقم حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

 

در حال حاضر نرخ سود سپرده در بانک‌ها بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۵ درصد برای سپرده سالانه و تا ۱۰ درصد برای سپرده کوتاه‌مدت است. در دو سال اخیر شورای پول و اعتبار مصوبه جدیدی برای کاهش نرخ سود نداشته، اما در سال گذشته با توجه به انحرافی که بانک‌ها در سود داشتند، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای آنها را ملزم به کاهش نرخ سود تا حداکثر ۱۵ درصد کرد.

 

این در حالی است که با وجود نقدهایی که به بالا بودن نرخ سود مطرح می‌شود، بعید است با توجه به شرایط موجود اقدامی در این باره انجام شود، آنهم در شرایطی که بهم ریختگی بازارهایی مانند ارز و سکه در ماه‌های گذشته و ورود نقدینگی به این بازارها، موجب شد تا بانک‌ها در طرح‌های دست به بالابردن نرخ سود برای جذب منابع به سمت شبکه بانکی بزنند.

 

اما با توجه به جذب سپرده‌ای که بانک‌ها انجام می‌دهند باید در ازای آن رقمی را که بین ۱۰ تا ۱۳ درصد است از سپرده‌های دریافتی را نزد بانک مرکزی به عنوان سپرده قانونی قرار دهند. این سپرده‌ها در کنار اینکه ابزاری برای سیاست‌گذاری بانک مرکزی به شمار می‌روند به نوعی پشتوانه سپرده‌گذاران نیز محسوب می‌شوند.

 

آخرین آمار از این حکایت دارد که در تیرماه سال جاری حجم سپرده‌های بانک‌ها در بانک مرکزی به حدود ۱۶۸ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با تیرماه ۱۳۹۵ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. سپرده‌های قانونی بانک‌های تجاری تا ۳۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، بانک‌های تخصصی ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و بانک‌های خصوصی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: نرخ سود گوناگون سپرده بانک جام نیوز بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۳۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کارکنان تسلا اخراج شدند؟

شرکت تسلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تضعیف بازار فروش خودروهای الکتریکی در حال حاضر تسلا را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

به گزارش ایسنا، تسلا اعلام کرد حدود ۴۰۰ نفر از کارکنانش در کارخانه بزرگ آلمانی خود در نزدیکی برلین یا حدود سه درصد از کل نیروی کار این کارخانه را کاهش می‌دهد و امیدوار است بدون اخراج اجباری به این مهم دست یابد.

این اخراج‌ها برای کاهش بیش از ۱۰ درصدی از بیش از ۱۴۰ هزار کارمند جهانی تسلا و پاسخی به تشدید جنگ قیمت برای خودروهای الکتریکی است که خودروسازان را برای کاهش هزینه‌ها تحت فشار قرار می‌دهد.

این شرکت اعلام کرد که امیدوار است کاهش در سایت گروئنهاید تسلا، تنها کارخانه بزرگ آن در اروپا، به صورت داوطلبانه محقق شود. این سایت بیش از ۱۲ هزار پرسنل دارد و این خودروساز هفته گذشته اعلام کرد که حدود ۳۰۰ کارگر موقت خود را با گسترش برنامه جهانی کاهش شغل خود اخراج خواهد کرد.

شرکت خودروسازی تسلا همچنین اعلام کرد ۶۰۲۰ کارمند خود را در تگزاس و کالیفرنیا پیش از اعلام نتایج سه ماهه خود با توجه به کاهش تقاضا و کاهش حاشیه‌های سود اخراج خواهد کرد.

هفته گذشته، تسلا از کاهش بیش از ۱۰ درصد از نیروی کار خود در جهان، تحت فشار کاهش فروش و تشدید جنگ قیمت در میان سازندگان خودروهای برقی، بدون فاش کردن تعداد کارمندان مشمول کاهش مشاغل اعلام کرد.

بر اساس گزارش رویترز، سهام این خودروساز، حدود دو درصد در آستانه نتایج سه ماهه اول این شرکت افزایش یافت. کاهش مشاغل در تگزاس نشان‌دهنده ۱۲ درصد از کل نیروی کار تسلاست که ۲۲ هزار و ۷۷۷ نفر در منطقه بزرگ آستین است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • کدام کارکنان تسلا اخراج شدند؟
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • رونمایی از پست بانک متحول شده
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • جزئیات و شرایط وام فوری بانک ها در سال 1403 | کدام بانک‌ها وام فوری می‌دهند؟