Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@07:48:17 GMT

افزایش شفافیت به واسطه تقویت بورس کالا

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۴۰۷۲

افزایش شفافیت به واسطه تقویت بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه درباره عملکرد بورس کالا در آستانه یازده سالگی گفت: نگاهی به سال‌های ابتدایی راه‌اندازی بورس کالا و مقایسه کارکردهای این بورس با شرایط فعلی، نشان می‌دهد که این بورس از منظر ابزارسازی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور و معامله انواع کالاها عملکرد مثبتی برای اقتصاد داشته است.

علی تیموری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ۱۱ سال فعالیت بورس کالا و تاثیر آن در بازار افزود: بورس کالا در این مدت توانسته ابزارهای متنوعی را طراحی و معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین پذیرش انواع محصولات در بازارهای این بورس، افزایش عمق بازارها و کمک به شفافیت در بازار کالای کشور از دیگر نقاط قوت این بازار نظامند کالایی است.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا با وجود تلاش مضاعف در مسیر توسعه همواره با موانع بیرونی زیادی مواجه بوده است، گفت: مرور مسیر توسعه بورس کالا و حضور فعالان صنایع و تولیدکنندگان بزرگ و کوچک در این بازار طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که به دلیل شرایط اقتصادی کشور در فواصل زمانی مختلف، انواع و اقسام موانع بر سر راه پیشرفت بورس کالا قرار داشته، اما با حمایت مسوولان ارشد اقتصادی کشور، بورس کالا پس از حل چالش‌های مقطعی دوباره در مسیر توسعه خود قرار گرفته است.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه بورس کالا، مانعی برای سوء استفاده در بازارها است، گفت: کلیت اقتصاد و مسوولان باید تلاش بیشتری کنند تا از مزیت مهم بورس کالا برای افزایش شفافیت و سلامت بازارها نهایت بهره را ببرند تا دیگر شاهد همین چالش‌های مقطعی که از کلیت اقتصاد به سایر بخش‌ها از جمله بورس کالا می‌رسد نیز جلوگیری شود.

تیموری با بیان اینکه متاسفانه در برخی مواقع شاهد اظهارات غیرکارشناسی و ارائه آدرس‌های غلط در بازار کالای کشور هستیم، گفت: بحث‌ها و چالش‌های اخیر در خصوص بازار رسمی کالای کشور نیز گواه این موضوع است به طوریکه برخی مشکلات بیرونی به بورس کالا نسبت داده می‌شود در شرایطی که بورس کالا به معنای کشف واقعی قیمت‌ها در بستری امن و شفاف و بر اساس عرضه و تقاضاست.

وی معتقد است: در صورت حمایت همه جانبه از بورس کالا به عنوان مرجع بازار کالای کشور، قطعا شاهد بزرگتر شدن این بورس و بهبود روند دادوستدهای سنتی کشور خواهیم بود، اظهار کرد: بورس کالا برای آماده‌سازی زیر ساخت‌های خود همواره در تلاش است اما نکته حائز اهمیت، همراهی اقتصاد ما با ابزارهای نوین مالی و اعتماد به اثربخشی مثبت این بازارهاست؛ همان طور که امروز شاهد تاثیرگذاری بالای بورس‌های کالایی دنیا در اقتصادهای بین‌المللی و قیمت‌های منطقه‌ای و جهانی هستیم.

تیموری تاکید کرد: اگر قرار است در کشور از تولید و تولید کننده حمایت شود، باید زمینه افزایش شفافیت را به واسطه تقویت بورس کالا فراهم کنیم؛ با این اقدام است که با حذف واسطه های غیر ضروری، فضای رقابتی سالم مهیا می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بورس کالا نباید با چالش‌های مختلف در مسیر توسعه خود روبه رو شود و امیدوارم با حمایت همه جانبه مسوولان در بخش‌های مختلف به خصوص نگاه ویژه تیم اقتصادی دولت، شاهد قدرت و نفوذ هر چه بیشتر بورس کالا در بازار کالای کشور باشیم تا در آینده‌ای نزدیک اهداف این بورس در راستای توسعه ابزارهای مالی و ارائه خدمات متنوع‌تر به فعالان صنایع به طور کامل محقق شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام بورس كالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۴۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنجره‌ای رو به شفافیت

به گزارش همشهری آنلاین، سعید لطفی؛ دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در روزنامه همشهری نوشت، از خبرها چنین برمی‌آید که به‌زودی قرار است هویت ارکان آگهی‌های ملکی احراز شود و سکوهای اینترنتی فقط مجاز به انتشار آگهی‌های با اصالت باشند؛ یعنی فقط آگهی‌هایی منتشر شوند که پاسخ استعلام آنها از سامانه ملی املاک و اسکان مثبت باشد. طبیعتاً در این آگهی‌ها هویت مالک، ملک و آگهی‌دهنده احراز شده و می‌توان اطمینان داشت که ملک، واقعی است و آگهی‌دهنده به ‌قصد قیمت‌سازی، اخلال در بازار یا هر مقصود دیگری اقدام به درج آگهی نکرده است.
اگر بگوییم چنین کاری که منجر به اصالت‌بخشی به آگهی‌های حوزه مسکن می‌شود کار مهمی نیست و اثری در فضای بازار ندارد، بی‌انصافی است، اما با این کار هر اندازه هم که خوب و کارشناسی باشد، نمی‌توان انتظار معجزه داشت. حتماً متولیان این سیاست هم می‌دانند که درد بازار مسکن و اجاره، فقط آگهی‌های توخالی، تکراری یا دروغ نیست و در این ‌سوی ماجرا، بازار با کسری تولید مسکن، حرفه‌ای نبودن بازار اجاره و بدتر از همه، پایین آمدن قدرت خرید مردم مواجه است.
آگهی‌های بااصالت مانع از سردرگمی مردم خواهند شد و نمای بازار و برآوردهای قیمتی آن را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کنند، اما از این کار نمی‌توان بیش از شفاف‌سازی ویترین بازار انتظاری داشت. واقعیت این است که هر اندازه کار خوبی باشد، نمی‌تواند راه را برای خانه‌دار شدن کسی که قدرت خریدش را از دست داده، کوتاه کند.
دولت در طرح نهضت ملی مسکن به ‌دنبال خانه‌دار کردن اقشاری است که در مقابل تورم افسارگسیخته سال‌های اخیر در بازار مسکن خلع سلاح شده‌اند و رؤیای خانه‌دار شدن آنها در بازار آزاد، محقق شدنی نیست. امیدواریم گره‌های این نهضت، باز شود و بخشی از نیازمندان مسکن کشور، خانه‌دار شوند.
در این میان، دولت و مجلس در تلاش هستند با استفاده از ابزارهای قانونی، سفته‌بازی، احتکار و قیمت‌سازی را در بازار مسکن حذف کنند یا به حداقل برسانند.
در آن‌سوی ماجرا، سال‌هاست که راه‌اندازی اجاره‌داری حرفه‌ای، حداقل روی کاغذ، یکی از برنامه‌های متولیان حوزه مسکن برای ساماندهی بازار و کمک به مستأجران است و هر سال، تدابیری برای حمایت مالی از مستأجران نیازمند از طریق پرداخت وام کمک ‌ودیعه مسکن اندیشیده می‌شود.
همه این اقدامات تلاش‌هایی هستند که برای جبران کاستی‌های حوزه مسکن انجام می‌شوند و صرفاً پرداختن به آنها نشان می‌دهد که سیاستگذاران هم از دردهای واقعی بازار مسکن اطلاع دارند.
آگهی‌های اینترنتی مسکن هم یکی از اجزای این بازار هستند و برنامه‌هایی که برای اصالت‌سنجی آنها اجرا می‌شود، ناشی از نیازهایی هستند که در این حوزه احساس شده و هرگز نمی‌توانند خلأهای ناشی از کمبود تولید، نبود اجاره‌داری حرفه‌ای یا پایین بودن قدرت خرید مردم را جبران کنند، اما در جای خودش یک اقدام درست و ضروری برای شفاف‌سازی بازار است.
صنف مشاوران املاک سال‌هاست که به شیوه درج آگهی‌های مسکن و عملکرد سکوهای اینترنتی انتقاد داشته و از اقداماتی که اوضاع این حوزه را بهتر کند، حمایت خواهد کرد. در جریان طرحی که اکنون برای اصالت‌سنجی آگهی‌ها در دستور کار قرار گرفته، هیچ‌گونه مشورت یا نظرخواهی با این صنف نشده، اما ما امیدواریم که نتایج آن به نفع مردم باشد؛ به‌خصوص در آستانه فصل نقل‌وانتقال مسکن، گرهی از کار مستأجران و جویندگان بازار اجاره باز کند. شیوه فعلی درج آگهی‌های ملکی، در وضعیت بازار بی‌تأثیر نیست و ما بارها دیده‌ایم که عده‌ای حتی اشخاص حقوقی نظیر بانک‌ها، چگونه با درج انبوهی از آگهی‌های بدون اصالت، به‌دنبال فضاسازی و قیمت‌سازی بوده‌اند. اینکه احراز هویت و استعلام آگهی‌ها، دست منتشرکنندگان آگهی دروغ را کوتاه کند، بسیار عالی است و امیدواریم در کنار سایر اقدامات مثبت برای تولید و عرضه مسکن، به بهبود شرایط ناگوار بازار کمک کند.

کد خبر 846870 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها قیمت مسکن و زمین ثبت‌ اسناد و املاک کشور مسکن مسکن اجاره سامانه ملی املاک و اسکان کشور

دیگر خبرها

  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • صعود شاخص بورس به بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد