Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزارت نيرو اعلام کرد: تابستان گرم امسال در حالي به روز پاياني خود رسيده که ذخاير سدهاي استان تهران نسبت به پارسال کاهش 25 درصدي داشته و پرونده سال آبي جاري با افت 560 ميليون مترمکعبي ورودي آب به سدهاي استان در حال بسته شدن است.

به گزارش روز شنبه ايرنا از وزارت نيرو، ميزان بارندگي‌هاي استان تهران از آغاز سال آبي (ابتداي مهرماه 96) تاکنون به 256 ميليمتر رسيده است که در مقايسه با سال آبي گذشته 21 درصد کاهش نشان مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برپايه اين گزارش، افت نزولات جوي استان تهران موجب شده که حجم آب ورودي به سدهاي پنجگانه استان (کرج، لتيان، طالقان، لار و ماملو) نيز در همسنجي با پارسال 32 درصد کاهش پيدا کند.
کاهش بي‌سابقه بارندگي‌هاي پاييز و زمستان پارسال و به دنبال آن افت ذخيره برفي استان سبب شد تا کل حجم آب ورودي به سدهاي استان تهران از ابتداي سال آبي تاکنون به يک ميليارد و 163 ميليون مترمکعب برسد، درحالي که سال گذشته در همين زمان يک ميليارد و 723 ميليون مترمکعب بود و براين اساس ورودي رواناب‌ها به سدهاي استان بيش از 560 ميليون مترمکعب کاهش داشت.
وزارت نيرو در گزارش خود افزوده است: ذخيره فعلي سدهاي پنجگانه استان تهران به 642 ميليون مترمکعب رسيده که در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش يافته و بيش از 210 ميليون مترمکعب حجم آب ذخيره شده در سدهاي استان نسبت به سال قبل کمتر شده است.
از بين پنج سد تامين کننده آب استان تهران، سد کرج به مراتب وضعيت بهتري را نسبت به ساير سدها تجربه مي‌کند به طوري که اکنون 79 درصد اين سد پر است و حجم ذخيره آن نيز به 144 ميليون مترمکعب رسيده است که در مقايسه با پارسال 6 درصد کاهش نشان مي دهد.
سد لار که در شمال شرق تهران نقش تامين آب شرب و کشاورزي منطقه را بر عهده دارد کاهش 61 درصدي حجم ذخيره آب را نسبت به پارسال تجربه مي‌کند و 95 درصد مخزن اين سازه آبي خالي است که در واقع بدترين شرايط را از نظر ميزان ذخيره منابع آبي به خود اختصاص داده است.
«حجم فعلي سد لار به 43 ميليون مترمکعب رسيده که در مقايسه با پارسال 68 ميليون مترمکعب کمتر شده است.»
به گزارش ايرنا، ايران داراي 6 حوضه آبريز اصلي شامل «درياي خزر»، «خليج فارس و درياي عمان»، «درياچه اروميه»، «فلات مرکزي»، «مرزي شرق» و «قره قوم» است.
امسال تا پايان خرداد ماه گذشته اعلام شده بود که بارش ها فقط در 2 حوضه درياي خزر و درياچه اروميه مثبت بوده و به ترتيب 14 و 46 درصد افزايش يافته است.
بارندگي ها در ساير حوضه ها با افت روبرو بوده، به طوري که بيشترين کاهش مربوط به حوضه خليج فارس و درياي عمان با 41.4 درصد نسبت به پارسال بود.
پس از حوضه خليج فارس و درياي عمان، بيشترين کاهش بارندگي به ترتيب فلات مرکزي، مرزي شرق و قره قوم ثبت شد.
اقتصام*3065 **1559
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۴۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بارندگی‌های یک هفته اخیر بیشترین میزان ذخیره‌سازی رواناب در سد‌های حاجی آباد زیرکوه و نهرین شهرستان طبس انجام شد. 

عباس سارانی افزود: یک میلیون و ۶۴۰ هزار مترمکعب در سد حاجی آباد زیرکوه و ۹۷۰ هزار متر مکعب در سد نهرین طبس رواناب مهار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: در بارندگی‌های چند روز گذشته حجم فعلی مخازن سد‌های استان به ۱۸.۵ میلیون مترمکعب رسید.

به گفته وی در حال حاضر ۲۴ درصد مجموع ظرفیت هشت سد مخزنی استان که معادل ۷۵ میلیون مترمکعب است آبگیری شده است.

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی