Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «بر بلندای کورک» روایتگر خاطرات سرداری از سرداران دوران دفاع مقدس این مرز و بوم است که رشادت‌های رزمندگان در سال‌های حماسه و ایثار را روایت می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد ، ((عملیات در مقابل منافقین بود، من آن زمان برای انجام عملیات نصر 8 به منطقه ماووت رفته بودم که خبر دادند به یکی از گردان های تیپ در جبهه راست تنگاب توسط منافقین حمله شده و آنها به طرز فجیعی تعدادی از نیروهای یکی از گروهان‌های گردان را به شهادت رسانده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من بلافاصله شبانه حرکت کردم و قبل از اینکه هوا روشن شود به منطقه رسیدم. عملیات منافقین تمام شده بوداز نیروهایی که بازمانده عملیات بودند، پرسیدم: «چه اتفاقی افتاده است؟» گفتند: «منافقین با تاریک شدن هوا به خط ما نفوذ کردند و با نارنجک های آتش زا به طرف سنگرهای ما شلیک کردند و تعدادی از نیروهای ما را به شهادت رساندند.»

و بعد تعریف کردند که منافقین چطور فرمانده گروهان و مسئول اطلاعات گروهان را به شهادت رسانده بودند.

گویا منافقین برادر قربانی  که فرمانده گروهان و از جوانان دلاور منطقه جان جان آسمان آباد بود را با لهجه محلی صدا می‌زنند و بدون اینکه با او درگیر شوند از یک منطقه  دیگری او را جلوی خط می‌برند و می گویند:«جلوی خط مشکلاتی هست، تشریف بیاورید و سر بزنید.»

بعد هم او را می‌برند جلوی خطی که نیروهای خودشان (منافقین) آنجا مستقر هستند و در آنجا منافقین دورش را می‌گیرند و آنقدر با تیزبر به بدنش می‌زنند که شهید می‌شود...))

این ها بخشی از روایت خاطرات سردار سرتیپ دوم پاسدار رضا شاهویسی در کتاب «بر بلندای کورک» است؛ زمانی که فرماندهی تیپ مسلم‌بن‌عقیل (ع) را بر عهده داشت.

کتابی که تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس و عملیات‌هایی است که سردار شاهویسی در آنها شرکت‌ کرده است؛ این کتاب در 10 فصل به قلم آذر آزادی نگارش و تدوین شده است.

سردار شاهویسی مسئولیت های مختلفی را در دوران دفاع مقدس و پس از آن بر عهده داشته که مسئول عملیات بسیج کرمانشاه، مسئول عملیات سپاه کرمانشاه، مسئول عملیات کرند غرب، مسئول عملیات لشکر الزهرا (س)، مسئول عملیات قرارگاه شهید کاظمی، فرمانده تیپ نبی اکرم (ص)، فرمانده تیپ انصارالحسین (ع) همدان، فرمانده تیپ مسلم‌بن‌عقیل (ع) و ... از این جمله‌اند.

این کتاب روایت‌هایی ناب از دوران دفاع مقدس و جنایات منافقین دارد که مخاطب را مشتاق می‌کند تا پایان کتاب آنها را دنبال کند.

ماجرای همراهی فرمانده گردان ارتش عراق در شناسایی تنگه «دالامار»

زمانی که سردار شاهویسی به عنوان فرمانده تیپ ویژه کماندویی 77 نبوت انتخاب می‌شود، بیشتر ماموریت‌های این یگان در مرز پاوه و جوانرود بود که به پیشنهاد سردار شاهویسی به این تیپ زیر نظر قرارگاه رمضان مسئولیت های فرامرزی هم محول شد.

اولین ماموریت فرامرزی این تیپ به شناسایی یک گردان 130 میلی‌متری توپخانه مستقر در تنگه دالامار عراق بود که به راحتی بخشی از شهرهای غربی ایران را مورد هدف قرار می‌داد.

(( راننده ما در طول مسیر(از پاوه تا مرز شیخان) گریه می‌کرد و می‌گفت: «شما دیگر از این ماموریت برنمی‌گردین!» خلاصه ما با تمام امکانات از پاوه به طرف روستای شیخان – که بقعه احمدبن‌اسحاق در آنجا قرار دارد و یکی از روستاهای مرزی ایران است  - حرکت کردیم.

در روستای شیخان پایین نیروهای ضدانقلاب مستقر بودند و لب مرز بود. ما باید از طرف مرز ایران و عراق حرکت می‌کردیم که در اختیار نیروهای عراق قرار داشت.

وقتی به آنجا رسیدیم، کاک عمر گفت: «بایستید! دموکرات‌ها جلوی راهمان هستند... ))

در ادامه اتفاق‌هایی برای سردار شاهویسی و همراهش محسن رخ می‌دهد و در نهایت به دست «کاک حسن» به عنوان بلد راه سپرده می‌شوند و به خانه وی می‌روند تا ادامه راه را با کاک حسن همراه شوند.

«تازه فهمیدم کاک حسن فرمانده یکی از گردان‌های ارتش عراق است! از اینکه جرات کرده بود و ما را به خانه‌اش آورده بود خیلی تعجب کردم...»

کاک حسن به آنها کمک می‌کند و با نفوذی که دارد سردار را به منطقه دالامار می‌برد تا عکس‌هایش را از ادوات و مقر عراقی‌ها بگیرد و بعد هم وی را برمی‌گرداند.

 

روایت بمباران پادگان ابوذر و اشک‌های سردار همدانی

در فصل دیگری از این کتاب که به عملیات میمک و والفجر 9 اختصاص دارد به ماجرای بمباران پادگان ابوذر اشاره می‌شود.

«با آغاز جلسه، آقای رحیم صفوی صحبت کردند و بعد نوبت به سردار همدانی رسید که ایشان بلند شد و مشاهدات خود را از بمباران پادگان ابوذر را گزارش داد، چون خودش در حین بمباران در پادگان حضور داشت افرادی را دیده بود که لباس‌های تنشان پاره شده بود و گوشت‌های بدنشان از بین رفته و اسکلتش باقی مانده بود، وقتی داشت تعریف می‌کرد به شدت اشک می‌ریخت...»

 

انهدام سایت راداری کورک

((یگان ویژه پاسداران ماموریت عملیات‌های برون مرزی را بر عهده داشت. در عملیات فتح 4 که در بهمن‌ماه 1365 اجرا شد، از طرف قرارگاه رمضان ، عملیات منطقه شمال عراق یعنی شهرهای دیانا، رواندوز، میدان و شهر حریر از استان اربیل به این یگان واگذار شد.

دلیل اینکه ما می‌خواستیم در شمال عراق عملیات کنیم وجود تاسیسات راداری دشمن بر روی ارتفاعات کورک واقع در کردستان عراق بود. عراقی‌ها تاسیسات راداری‌شان را در ارتفاع 2800 متری از ارتفاع کورک نصب کرده بودندکه به راحتی می‌توانستند از طریق این رادار مناطق شمال غرب کشور ما را از نظر هوایی زیر نظر داشته باشند.

یعنی اگر در غرب تهران و شمال غرب کشور هواپیمایی در آسمان پرواز می‌کرد، از طریق این رادار عراقی‌ها متوجه می‌شدندو فورا آنرا ردیابی و منهدم می‌کردند... ))

و این موضوع باعث شد مسئولان کشور به فکر انهدام این سایت رادارای با اجرا کردن عملیات فتح 4 بیفتند؛ ارتفاعات صعب‌العبور کورک که این سایت بر آن بنا شده بود کار را سخت‌تر کرده بود اما با همکاری یکیتی‌ها ( نیروهای جلال طالبانی) نیروهای ایرانی به این ارتفاعات می‌رسند و با وجود لو دادن عملیات توسط برخی از عراقی‌ها رزمندگان ایرانی در یک درگیری سنگین موفق می‌شوند 40 درصد این سایت را در نهایت تخریب کنند و تا مدت‌ها آسمان ایران را با انهدام آن امن کنند.

سراسر این کتاب به روایت سردار پاسدار شاهویسی نقل شده است و خاطرات جالبی را بیان می‌کند؛ این کتاب یکی از آثار ارزشمند حوزه دفاع مقدس است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۴۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار احمد رضا رادان در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستاد کل انتظامی کشور برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدا از همراهی مردم، دختران و بانوان عزیز ایران که در اجرای این طرح با پلیس همکاری و همراهی می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تشکر بعدی را هم از همکارانی دارم که دغدغه‌مندانه در اجرای این طرح پای کار هستند و به صورت جهادی اجرای آن را دنبال می‌کنند.

فرمانده کل انتظامی کشور افزود: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.

سردار رادان خاطر نشان کرد: اجرای این طرح همراهی همگان را در پی داشت و از مجلس و خاصه کمیسیون فرهنگی که جز اولین واحدها و بخش‌هایی بود که در این موضوع پای کار بود تقدیر و تشکر می‌کنم.

کد خبر 6086255

دیگر خبرها

  • سردار فدوی: دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • پاسخ جانشین فرمانده کل سپاه به سؤالی درباره صنعت خودروسازی
  • سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
  • ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه داعش
  • فرمانده کل انتظامی: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم
  • سردار رادان: طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد
  • طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم
  • سردار رادان: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم
  • طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد
  • اولین فرمانده گردان شهید استان کهگیلویه و بویراحمد را بشناسید