Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار سین گفت: در صدد ثبت اثر معنوی سنگ زنی سین در آثار ناملموس کشور هستیم و تا کنون با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان مقدمات اولیه آن صورت پذیرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ مراسم سنگ زنی در شهر تاریخی و مذهبی سین برخوار قدمت چند صد ساله دارد و این آیین نسل به نسل تا به امروز به نسل جوان منتقل شده است و همه ساله در دهه اول ماه محرم در این شهر برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنگ زنی شهر سین ریشه در سوگواری و عزاداری قوم بنی اسد دارد که پس از واقعه روز عاشورا به کربلا می‌رسند و وقتی با پیکر‌های بی‌سر و پاره پاره امام حسین (ع) و یاران با وفایش مواجه می‌شوند، به نشانه عزاداری سنگ‌هایی را بر می‌دارند و به سر و صورت خود می‌زنند.

در این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم در دسته های ۲۰ تا ۳۰ نفری برگزار می شود ابتدا عزاداران با در دست گرفتن دو چوب به اندازه کف دست در حالی که به سمت پایین خم شده، چوب ها را به هم کوبیده و با صدای بلند می گویند «مظلوم حسین» و سپس بلند شده و چوب ها را به سمت پشت گردن برده و ذکر «یا علی» می گویند.

چوب های آئین سنگ زنی از جنس مخصوصی ساخته شده که برای استحکام بیشتر آن را در روغن سرخ می کنند تا در زمان به هم زدن چوب ها که به آن در اصطلاح سنگ می گویند، ترک بر ندارند.

محمد طرمه فروشان طهرانی شهردار سین در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: با توجه به اینکه آئین ویژه سنگ زنی شهر سین برخوار به بلندای تاریخ است و ریشه در فرهنگ کهن این شهر دارد، شهرداری و شورای اسلامی در صدد ثبت این اثر معنوی در آثار ناملموس کشور هستند و تا کنون با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان مقدمات اولیه آن صورت پذیرفته است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۴۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  آئین افتتاحیه مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، فرمانده پایگاه بسیج ادارات، مسئولین شهرستانی، کارکنان ستادی، مربیان، هنرمندان و خانواده‌ها در محل سالن آمفی تئاتر شهید دربندی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

زهرا آب سوران در آئین افتتاحیه این جشنواره با تقدیر و تشکر از همه‌ی دست اندرکاران این جشنواره گفت: آذربایجان غربی ماه‌ها قبل آمادگی برگزاری این جشنواره را داشت که سرانجام امروز با برگزاری آئین افتتاحیه این جشنواره برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • ساخت مراحل اولیه اسکله آمریکایی‌ها آغاز شد/ کشتی نظامی آمریکا در ساحل غزه پهلو گرفت
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • ۱۰ واحد صنعتی اردستان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت