Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:43:46 GMT

صادرات داروهای انسانی به 79 میلیون دلار افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۵۱۲۰

صادرات داروهای انسانی به 79 میلیون دلار افزایش یافت

تهران- ایرنا- مسئول کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: صادرات خالص داروهای انسانی در سال 1395، 60 میلیون دلار و در سال 1396، 79 میلیون دلار بوده که امید است به رغم مشکلات امسال نیز افزایش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، روز شنبه مهرداد علیان در نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته در مصلی امام خمینی (ره) افزود: در مراجعه به سازمان توسعه تجارت آمارهای مختلفی برای صادرات دارو وجود دارد؛ صادرات آینه تولیدات داخل کشور است که با توجه به وضعیت کشور با مشکلاتی روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: البته تمهیداتی برای صادرات داریم و شرکت های دارویی نیز در این زمینه به رغم همه مشکلات بی تجربه نیستند. در واقع سربازان گمنامی در صادرات دارو داریم که می دانند چکار کنند.
علیان درباره کیفیت دارو نیز گفت: هنگامی که در بازارهایی مانند روسیه، داروی ایرانی را ثبت می کنیم یعنی از نظر کیفیت به جایی رسیده ایم که آنها ما را قبول دارند. حتی برخی شرکت های دارویی ایران در حال تاسیس شرکت در ترکیه هستند.

* داروی ایران به رغم ادعاهای آمریکا تحریم است
مرتضی خیرآبادی عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی نیز در این نشست با اشاره به رفتار متناقض ترامپ در تحریم ها گفت: ترامپ در زمان تحریم ها اعلام کرد که لوازم کشاورزی، دارویی و تجهیزات پزشکی از تحریم مستثنی هستند اما در سیر تحریم ها شاهد بودیم این حرف، دروغی بزرگ است.
وی افزود: با شرکت های خارجی تماس گرفته بودند و حتی به برخی شرکت های دارویی، مکتوب نوشته شده است که حق ندارند با ایران در زمینه دارو، همکاری داشته باشند.
خیرآبادی اضافه کرد: حتی با ارسال پول از طریق بانکی نیز شرکت های خارجی از ارسال کالا خودداری می کنند. درست است که ایران 97 درصد داروهای مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید می کند و خودکفا است اما برای برخی کارهای آزمایشگاهی به واردات نیاز است.
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی گفت: صنعت داروسازی نیاز به بازسازی دارد؛ برای خطوط جدید باید تکنولوژی جدید خریداری کرد که در تحریم است. روزی که فرمان تحریم امضا شد، متوجه شدیم 100 شرکت خارجی که برای حضور در نمایشگاه ثبت نام و تعدادی از آنها هزینه پرداخت کرده بودند، از حضور در نمایشگاه ایران منصرف شدند و حتی از هزینه خود نیز گذشتند.
خیرآبادی تصریح کرد: ورود داروی خارجی به ایران مشکل دارد. به عنوان نمونه کارخانه های ایتالیایی برای درمان بیماران تالاسمی حتی نگذاشتند ماده اولیه وارد ایران شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر ایران نمی توانست 97 درصد دارو را داخل کشور تولید کند، امروز مانند ونزوئلا مردم باید در خیابان ها می ریختند.
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی گفت: در چهار ماه گذشته در مسائل بانکی با مشکلات زیادی روبرو بودیم؛ دولت ارزی که مصوب کرده بود تا پایان شهریور به دارو اختصاص دهد، کمتر از 50 درصد آن را اختصاص داد. بانک مرکزی در زمان تحریم، ارز ما را تخصیص نداده است اما صنعتگران دارو تلاش می کنند دارو به دست مردم برسد.
خیرآبادی تصریح کرد: اگر دولت 10 درصد حمایت و پشتیبانی که از صنعت خودرو می کرد، از صنعت دارو انجام می داد مطمئنا هیچ مشکلی برای تولید دارو در داخل کشور نداشتیم.

* ایران قطب دارویی منطقه منا است
محمدرضا زرگر زاده عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی نیز در این نشست گفت: ایران قطب دارویی منطقه منا MENA (منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) است.
وی افزود: یکی از موانع بزرگ تامین دارو، بحث تثبیت قیمت ها است؛ ما نمی خواهیم قیمت دارو افزایش یابد اما متناسب با شرایط باید بتوانیم نهاده های تولید را فراهم کنیم.
زرگر زاده تصریح کرد: اولین لبه های تیز تحریم متوجه دارو شد و به رغم گفته ها، اولین بخشی که در تحریم صدمه خورد، دارو بود. سال هاست شرکت های ایرانی حق شرکت رسمی در نمایشگاه های بین المللی دارویی را ندارند و حتی اگر شرکت دارویی غرفه ای بزند و در آن کاغذ A4 تبلیغ کند، فورا کاغذها و نام ایران را جمع آوری می کنند.
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی خاطرنشان کرد: قیمت دارو هنوز افزایش پیدا نکرده است اما کمبود دارویی داریم که ناشی از عدم تامین به موقع ارز برای تامین نهاده های تولید است. اتفاقاتی که برای صنعت چاپ افتاده هنوز برای صنعت دارو نیفتاده است و تلاش می کنیم این اتفاق نیفتد.
زرگر زاده با اشاره به چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته یادآور شد: شعار امسال چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته، «توسعه ملی، نگاه جهانی و توسعه پایدار» است.

* داروهای ایرانی قابل رقابت با محصولات خارجی است
حسن ریاحی عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات دارو گفت: برای اینکه صادرات داشته باشیم باید شرکت های دارویی بین المللی مانند سازمان غذا و دارو آمریکا FDA از کارخانه های ایران بازدید داشته باشند و آن را تائید کنند.
وی افزود: بسیاری از مواد اولیه امکان صادرات به خارج کشور را دارند. داروهای تولید ایران از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است.
چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته در مصلی امام خمینی (ره) در فضایی بالغ بر 35 هزار مترمربع با حضور 360 شرکت داخلی و خارجی درحال برگزاری است.
این نمایشگاه از دوم تا چهارم مهرماه از ساعت 9 تا 18 پذیرای عموم هموطنان است و در کنار نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته، 52 کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.
اجتمام**9185*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۵۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ۹۶ داروی جدید به بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: ۹۶ داروی جدید به بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲ عرضه شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد پیکانپور اظهار کرد: با رفع عوامل بروکراتیک و تسهیل و سرعت بخشی به امورات تولیدکنندگان داخلی در سال گذشته، 44 خط جدید تولیدی و 96 داروی جدید به بازار دارویی کشور عرضه شد.

وی افزود: این داروها شامل "تراستوزومب امتانسین، سیستئامین، الترومبوپگ، اپرمیلاست، تیوتروپیوم استنشاقی، گوسلکومب، اتوپوزاید تزریقی، ایمیکیمود، ویگاباترین، ایربزارتان، تاکرولیموس تزریقی، لارونیداز، تراستوزومب دروکستکان، روپی واکائین، وینورلبین خوراکی، نیولومب، فولوسترانت، بوپی واکائین، پاپاورین تزریقی، رانیبیزومب و سیتارابین است.

پیکانپور با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 200 میلیون دلار از منابع ارزی برای خرید داروهای جدید تولید شده صرفه جویی شده است، گفت: به منظور احصای مشکلات صنعت، طی مدت کوتاهی از حدود دو سوم از شرکت‌های داروسازی اصلی بازدید میدانی شد و اقدامات لازم جهت رفع چالش‌ها در سطح اختیارات سازمان صورت پذیرفت.

خطر مرگ در کمین مصرف کنندگان داروهای گیاهی لاغری غیرمجاز

به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو 56 مولکول جدید نیز طی 1.5 سال گذشته و پس از تایید شورای بررسی فهرست رسمی داروهای ایران وارد فهرست شده‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به داروهایی نظیر کلادریبین، سیلودوسین، اتزولیزومب، سفتازیدیم-آوی باکتام، ودولیزومب، دورناز آلفا، انسولین رایزودگ و سولیکوا، توپوتکان، انزالوتاماید، پالیویزومب، رگورافینیب، اوزانیمود، فوسکارنت، ایبروتینیب، الاپاریب و اسیمرتینیب اشاره کرد.

پیکانپور یادآور شد: این در حالی است که در سال 1398 و 1399 داروی جدیدی وارد فهرست داروهای رسمی کشور نشده بود.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با توسعه برون‌سپاری در برخی از اجراییات سازمان، تسریع قابل ملاحظه‌ای در روند اقدامات شرکت‌های دارویی صورت گرفته است که با ایجاد مسیر موازی "بررسی پرونده‌های ثبت" در خصوص پرونده‌های مشمول مسیربندی چهار و پنج، زمان انتظار ارزیابی و تایید این پرونده‌ها به کمتر از یک چهارم مدت قبل، کاهش پیدا کرده و شرکت‌های دارویی می‌توانند بنا به درخواست خود، از مسیر موازی استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • تسریع صدور مجوزها در سازمان غذا و دارو
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • ورود ۹۶ داروی جدید به بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲
  • بازی با جان، تجارت پرسود برخی عطاری‌ها
  • ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل تولید داروهای جدید
  • ورود ۹۶ داروی جدید در سال ۱۴۰۲ به بازار
  • ورود ۹۶ داروی جدید به بازار در ۱۴۰۲