«پرده واقعه عاشورا» اثر تاریخی حسین قوللر آقاسی در کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمد
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۵۳۹۰
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، «پرده واقعه عاشورا» اثر حسین قوللر آقاسی به شیوه رنگ روغن روی بوم به اندازههای 188 در 148 سانتیمتر اجرا شده است. خانواده مرحوم ماشاءالله بای قزوینی (فروتن) این اثر تاریخی را به کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسین قوللر آقاسی یکی از بنیانگذاران شیوه مردمی در نقاشی ایرانی معروف به نقاشی قهوهخانهای به شمار میآید. او در نقشپردازی حماسهسازان ملی و مذهبی، رمزپردازی و قهرمانسازی با رنگ و روغن، و بهرهگیری از واقعیتها و انباشتههای ذهن و خیال، چیرگی و مهارتی برجسته از خود به نمایش گذاشته است. قوللر آقاسی را میتوان شناختهشدهترین هنرمند مکتب نقاشی قهوهخانه یا خیالیسازی دانست. وی در کنار محمد مدبر، سبکی در نقاشی ایرانی پی گرفتند که در دوران نفوذ نقاشی مدرن و مکتب کمال الملک به عنوان واپسین شیوه نقاشی مردمی، بومی و خودانگیخته شناخته شد.
نقاشی قهوهخانهای پدیدهای نوپدید در تاریخ نقاشی ایرانی در دورهای است که به دلیل دگرگونی شرایط فرهنگی و اجتماعی و دگرگونیهای زمانه و جامعه، بساط ساده و محقر نقاشان و هنرشان برچیده شده بود. این نقاشی، گونهای نقاشی روایی رنگ و روغنی با درونمایههای رزمی، مذهبی و بزمی است که در اواخر عهد قاجار و اوایل دوران پهلوی تقریبا همزمان با جنبش مشروطه در ایران اوج گرفت. نقاشی قهوهخانهای در برههای از زمان شکل گرفت که توده مردم از رخنه و نفوذ دو قدرت بزرگ سیاسی همعصر خود (روسیه و بریتانیا) بر ایران به ستوه آمده بودند، از اینرو برای حفظ وحدت ملی و جلوگیری از تاثیر بیش از اندازه هنر بیگانگان بر فرهنگ و هنر ایران به ویژه نقاشی، گرایش جامعه به مضمونهای حماسی شاهنامه فردوسی گسترش یافت. این گرایش با بروز جنبش مشروطیت ایران بیش از پیش افزایش یافت.
تجلی شاهنامه در مضمونهای حماسی به روشنی در نقاشی قهوهخانهای دیده میشود؛ در اینباره به ویژه میتوان به صحنههایی مانند نبرد رستم و سهراب، نبرد رستم و اشکبوس و دیگر داستانهای قهرمانی شاهنامه اشاره کرد. خاستگاه این هنر، سنت قصهخوانی، مرثیهسرایی و تعزیهخوانی در ایران است که پیشینه آن به سدهها پیش از پیدایش قهوهخانهها بازمیگردد و به دست هنرمندانی مکتبندیده پدیدار شده است. هنرمندان مدرنگرای ایرانی به این سبک نقاشی در دهههای ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ خورشیدی روی آوردند و اهالی مکتب سقاخانه نیز بعدها آن را به کار گرفتند. از نقاشان مشهور سبک قهوهخانهای، استاد حسین قوللر آقاسی و استاد محمد مدبر نامدارترند؛ حسین قوللر آقاسی را سردمدار خلق نقاشیهایی با مضامین حماسی میشناسند. محمد مدبر نیز بیشتر به دلیل به تصویر کشیدن مضمونهای مذهبی در نقاشیهایش شهرتی چشمگیر یافته است. قوللر آقاسی در نقشپردازی حماسی، مذهبی و رمزپردازی پهلوانی با شیوه نقاشی رنگ روغن و کاربست تجربیات خود در نقاشی کاشی توانست به شیوهای دست یابد که در آن داستانهای برآمده از شاهنامه و روایات مذهبی با وقایع انباشته در ذهن و خیال هنرمند آمیخته میشد و با مهارت و چیرهدستی تمام بر پرده بوم جان میگرفت. وی از پرداختن به طبیعت و طبیعتسازی پرهیز میکرد و میان شیوه کار خود و نقاشان طبیعتساز تفاوتی عمده قایل بود. روش او در عین حال وامدار سنتهای تصویرپردازی نگارگری ایرانی بود. او به دلیل تلاش برای سایهپردازی از نقاشی مینیاتور دور میشد و همزمان به دلیل دوری از کاربرد تکنیک پرسپکتیو اروپایی، از مرزهای هنر طبیعتگرای غربی نیز فاصله میگرفت. نقاشیهایی فراوان از قوللر آقاسی یا به نام او برجای مانده است که در موزهها و مجموعههای خصوصی یا خانههای مردم نگهداری میشود. حسین قوللر آقاسی سرانجام در آذر ۱۳۴۵ در بیمارستان درگذشت. او را در گورستان مسگرآباد تهران به خاک سپردند.
نمایشگاه «روز واقعه» با نمایش «پرده واقعه عاشورا» اثر تاریخی حسین قوللر آقاسی تا سه ماه (فصل پاییز 1397 خورشیدی) در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا خواهد بود. کتابخانه و موزه ملی ملک دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی را به دیدار این نمایشگاه جذاب در ساختمان اصلی گنجینه در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» فرامیخواند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: کتابخانه و موزه ملک روز واقعه نمایشگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایعدستی نیاز دارد
حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد امروز در نخستین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: صنعت گردشگری یکی از شاخصهای توسعهای شهرستان مسافرپذیر مهاباد بوده که توسعه زیرساخت و تقویت این بخش در دستور کار قرار دارد.
وی بر حفظ و نگهداری از اماکن تاریخی تاکید کرد و ادامه داد: مکانهای باستانی در مناطق مختلف نیز باید با استفاده از تابلو و علائم صیانت شوند.
واحد جولایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری مهاباد هم اظهار کرد: پارسال برای ۱۰ اثر فاخر شهرستان با هدف ثبت ملی تشکیل پرونده شده که امسال نسبت به لوح رسمی ثبتملی آنها اقدام خواهد شد.
وی بیان کرد: همچنین پارسال ۵ کارگاه آموزشی در حوزه صنایعدستی با حضور اساتید برجسته برگزار شد و مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفت.
وی یادآورشد: بازسازی مساجد تاریخی، مرمت موزه، توسعه روستاهای هدف گردشگری، سکوسازی اماکن تاریخی و ساماندهی زیرساختهای گردشگری از دیگر اقدامات پارسال بود.
بابک رستمپور شهردار مهاباد هم در این جلسه بیان کرد: ۲۳ میلیارد ریال برای مرمت، بازسازی و حفظ اماکن تاریخی سطح شهر در بودجه امسال پیشبینی شده است.
وی بیان کرد: محوطهسازی، حفظ بافتهای تاریخی، کمک به اجرای طرحهای گردشگری از دیگر برنامههای شهرداری در حوزه گردشگری شهرستان است.
باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد