Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-19@19:40:19 GMT

چادرملو زیستگاه یوز ایرانی را تسخیر کرد

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۵۸۰۱

چادرملو زیستگاه یوز ایرانی را تسخیر کرد

صراط:

بهره برداری از پهنه ی معدنی D19 از مدتها قبل بر سر زبانهاست جایی که به زیستگاه یوز پلنگ ایرانی بسیار نزدیک است و به گفته ی بسیاری از کارشناسان محیط زیست بیش از نیمی از این پروژه در زیستگاه این پدیده ی در حال انقراض قرار دارد.این پرونده از زمان معصومه ابتکار روی میز سازمان حفاظت محیط زیست قرا دارد و هربار وارد فاز تازه ای می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره ی ریاست ابتکار این سازمان، به طور قاطع مخالفت خود را جهت معدن کاوی در محیط زیست یوز ایرانی اعلام کرد .

در همان موقع هم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بهره برداری از این معدن را قطعی می دانست. البته تا همینجا یک سؤال مطرح می شود و آن اینکه این سازمان از کجا و با چه اطمینانی بهره برداری از این پهنه ی معدنی را قطعی می دانست؟

چادر ملو با همه ی مخاطره های زیست محیطی که برای این گونه ی ارزشمند جانوری وجود دارد چندسالی است که با حمایتهای همه جانبه دست اندرکاران به دنبال اکتشاف و بهره برداری از آنومالی D19 است و این با همه ی عکسهایی که به در و دیوار برخی مدیران چادر ملو در خصوص یوز ایرانی آویخته شده در تضاد است.

پناهگاه درانجیر به مساحت 175 هزار هکتار جزو 5 زیستگاه اصلی یوز ایرانی به شمار می رود و از یاد نبریم در سال 1389 لاشه ی دو یوز در سال 1389 نیز در نزدیکی یکی از معادن در دست بهره برداری در منطقه راور کرمان یافت شد که به دلایل نامعلومی از بین رفته بودند.

با همه ی مخالفتهایی که طی چندسال گذشته با این اکتشاف صورت گرفته و دلائل آن به صورت کاملا مدون بیان شده امسال نقشه برداری از پهنه ی D19 مجوز گرفته و به گفته ی نوریان پس از ماه‌ها بررسی و برگزاری جلسات کارشناسی و رفع برخی دغدغه‌های کارشناسان سازمان محیط‌زیست، با موافقت این سازمان کار نقشه‌برداری از پهنه معدنی D۱۹ تا صدور مجوز نهایی آغاز شد.

مطالبه ی مردمی و زیست محیطی ما را بر آن می دارد که در خصوص این مسئله پی گیری های رسانه ای را انجام دهیم تا مشخص شود مسئله ای که تا دیروز خط قرمز بود چطور امروز با آن موافقت می شود و آیا تسخیر این حجم از زیستگاه یوزپلنگ ایرانی سرنوشت محتومی را برای آن رقم نمی زند؟

تقارن انقراض یوز ایرانی با تمام شدن ذخایر معدنی چادر ملو مسئولین و متولیان امر را در دوراهی یک تصمیم مهم قرار می دهد که باید بین مخاطرات زیست محیطی و حفظ یک گونه ی ارزشمند جانوری و یا نایده گرفتن آن یکی را انتخاب کنند که تا امروز برای نادیده گرفتن آنچه که ما می خواستیم آن را به دنیا معرفی کنیم کمر همت بسته شده. با پیراهن تیم ملی که نقش یوز ایرانی را داشت در دو جام جهانی شرکت کردیم و اگر می دانستیم که روزی چادرملو به آن ترجیح داده می شود شاید عکس مهندس نوریان مدیرعامل این مجموعه را روی پیراهن تیم ملی طراحی می کردیم!

در پایان مجموعه ی صراط این آمادگی را دارد که جهت تنویر افکار عمومی توضیحات سازمانهای ذیربط و متولی را انعکاس دهد.

 

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: چادرملو پهنه معدنی D19 یوزپلنگ ایرانی محیط زیست نوریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۵۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی گلستان با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان

علیرضا نورانی گفت: در سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه پروژه‌های عمرانی استان رخ داد و توانستیم، پروژه‌های عمرانی استان را با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان با محاسبه قیمت روز تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

او افزود: همچنین تنها در اسفندماه سال گذشته مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های کلیدی و مهم استان در حوزه آب، راه و دیگر زیرساخت‌ها ترزیق شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: در روز‌های پایانی سال گذشته، مبلغ ۲۷۴ میلیارد تومان از محل منابع استانی برای رفع مشکلات آب‌ شرب روستایی تخصیص پیدا کرد و تلاش داریم تا امسال بخش مهمی از مشکلات آب‌شرب روستایی را برطرف کنیم.

او ادامه داد: استان گلستان در سال‌های گذشته دچار عقب‌ماندگی‌های بسیاری در حوزه‌های مهم زیرساختی شده‌است و برای رفع فقر استان، نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و اجرایی هفت ساله با رشد ۱۸ درصدی هستیم تا بتوانیم به میانگین نرمال رسیده و از فقر خارج شویم.

نورانی گفت: دولت سیزدهم با راهبری استاندار در گلستان تلاش‌های زیادی برای رفع این عقب‌ماندگی‌ها دارد و نیاز است در کنار تلا‌ش‌های شبانه‌روزی دولت، مردم و دیگر مسئوولان نیز مشارکت و همکاری داشته‌ باشند.

منبع:فارس

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی
  • بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی گلستان با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان
  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • بهره برداری از عملیات تعریض مرحله نخست پل فلاورجان تا پایان سال
  • تعظیم در برابر قدرتی که ساعت‌ها آسمان سرزمین‌های اشغالی را تسخیر کرد
  • بزودی؛ بهره برداری از جاده احمدآباد ورامین