Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛محمدتقی محمدی رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان جم  گفت: طی گزارشی از دوستداران محیط زیست در شهرستان جم راس ساعت ۲۳:۳۰ دیروز به محیط زیست، عقرب بالدار در حیاط منزل یکی از اهالی جم کشف شد.

 

وی افزود: سریعا پیگیری‌ها را با رئیس اداره حیات وحش استان بوشهر انجام دادیم که ضمن تصویر برداری از این گونه جدید، راهکار‌های ایمنی در صورت زنده گیری و آسیب نرسیدن، به این موجود زیبا ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس محیط زیست جم بیان کرد: قدیمی‌ترین و کهن‌ترین متن در آثار دانشمندان اسلامی که از عقرب پرنده یا به تعبیر دیگر عقرب بالدار سخن به میان آمده از شخصی بنام عمروبن بحر معروف به جاحظ متوفای ۲۵۵ قمری دوازده قرن پیش است.

وی افزود: او از دانشمندان و نویسندگان صاحب نظر در بسیاری از موارد علمی با آثار مختلفی در حوزه‌های تاریخی، عقیدتی، جانورشناسی، اخلاق و ... بوده است.

محمدی ادامه داد: از این شهریار دریانورد و ناخدای شهیر ایرانی متوفای قرن چهارم هجری در کتاب عجایب الهند بره و بحره که بین سال‌های ۲۸۸ تا ۳۴۲ قمری دوازده قرن پیش تحقیق و تالیف نموده از وجود عقرب پرنده در ناحیه وقواق نام شهر و مجموعه جزایری در دریای چین گزارش شده است.

وی اضافه کرد: در جای دیگر اداره پست ایالات متحده عربی در میان تمبر‌هایی با موضوع حشرات تمبری اختصاصی در سال ۱۹۹۹ میلادی با تصویر عقرب پرنده منتشر و در اختیار مردم قرار داد که در ۱۰ قرن پیش شهر بغداد مورد هجوم عقرب پرنده قرار گرفته که امروز ما شاهد این گونه در استان بوشهر، شهرستان جم و روستای تشان بودیم.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان جم تصریح کرد: گونه به صورت زنده، صحیح و سالم به اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر جهت مراحل بعدی ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/پ

کشف گونه‌ای نایاب از عقرب بالدار

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیاط وحش محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۶۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از گله بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در این جنگل‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

وی ادامه داد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم‌نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 747472

دیگر خبرها

  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • ساماندهی محل دفن پسماند گتوند در کوتاه مدت
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)
  • پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد
  • پرنده نادر غواص گلوسیاه به طبیعت برگشت