Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-03@19:01:24 GMT

کشف دو سیاره جدید توسط ناسا

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۶۸۳۵

کشف دو سیاره جدید توسط ناسا

تلسکوپ فضایی "تس"(TESS) که چند ماه پیش به فضا ارسال شد، اولین تصاویر رسمی خود را به زمین فرستاد. این تلسکوپ فضایی موفق به کشف دو سیاره در دوردست شد.
به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، ماهواره "نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران" ناسا که به اختصار "تس"(TESS) نامیده می‌شود، اولین تصاویر رسمی علمی خود را به زمین فرستاد و موفق به کشف دو سیاره فراخورشیدی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


"تس" ۵ ماه پس از پرتابش از پایگاه فضایی "کیپ‌کارناوال"(Cape Canaveral) موفق به کشف این دو سیاره شد.
این دو سیاره که "تس" کشف کرده است به سیاره‌های "ابر زمین" و "زمین داغ" شناخته شده‌اند که در خارج منظومه شمسی وجود دارند.

ماهاره "تس" در تاریخ ۱۹ آوریل سال جاری با استفاده از موشک "فالکون ۹"(Falcon ۹) به فضا پرتاب شد.
قیمت این تلسکوپ فضایی ۳۳۷ میلیون دلار است.
"تس" این توانایی را دارد که با استفاده از ۴ دوربین خود ۸۵ درصد از کل آسمان را رصد کند.

بنابر گزارشات منتشر شده، ناسا امیدوار است که تس به جست‌وجو و کشف سیاره‌هایی در خارج از منظومه شمسی کمک کند و سرنخ‌هایی از زندگی در این جهان‌ها را بیابد.
"سارا سیگر" "معاون علمی فضاپیمای "تس" اظهار کرد، این دو سیاره به اندازه‌ای داغ هستند که امکان حیات در آن‌ها وجود ندارد.
سیگر ادامه داد، ما باید منتظر اکتشافات بعدی "تس" باشیم.
در مقایسه با حدود ۳ هزار و ۷۰۰ سیاره فراخورشیدی که در ۲۰ سال اخیر توسط "کپلر"کشف شده است، انتظار می‌رود که این فضاپیما موفق به پیدا کردن بیش از ۲۰ هزار سیاره دیگر شود.
متخصصان ناسا همچنین انتظار دارند که سیاره‌هایی به اندازه زمین توسط "تس" کشف شوند.

دانشمندان معتقدند، تس در مطالعات آتی خود به کاوش ۱۰۰ سیاره سنگی فرازمینی خواهد پرداخت.
محققان دانشگاه "ام‌آی‌تی"(MIT) اعلام کردند که یکی از سیارات "Pi Mensae c" است و به عنوان سیاره "ابر زمین" شناخته می‌شود و ۶۰ سال نوری با ما فاصله دارد و هر ۶.۳ روز یک‌بار خورشید خود را دور می‌زند.
سیاره دیگر نیز " LHS ۳۸۴۴ b" نام گرفته است و به عنوان "زمین داغ" شناخته می‌شود و ۴۹ سال نوری با ما فاصله دارد و هر ۱۱ ساعت یک‌بار خورشید خود را دور می‌زند.
جالب است که ثبت اولین تصاویر رسمی "تس" با روشن شدن دوربین‌های ماهواره تنها به مدت ۳۰ دقیقه صورت گرفته است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ناسا سیاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ فضانورد چینی به زمین بازگشتند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، آنها حدود ۹ ساعت قبل از ایستگاه فضایی تیانگونگ سفرشان به زمین را آغاز کرده بودند.

هر ۳ خدمه شنژو ۱۷ یعنی تانگ هونگبوُ تانگ شنگجی و جیانگ شینلین سالم و ایمن هستند. کپسول شنژو ۱۷ همراه یک موشک لانگ مارچ۲F در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به فضا ارسال شد و ۶.۵ ساعت بعد به تیانگونگ رسید.

این دوازدهمین ماموریت ارسال فضانورد چین به فضا در کل و ششمین ماموریت سرنشین دار به تیانگونگ بود. علاوه بر آنچه گفته شد شنژو ۱۷ شامل جوانترین خدمه ای بودند که در ایستگاه تیانگونگ اقامت کردند.

خدمه ماموریت شنژو ۱۷ شش ماه پر ماجرا را در مدار پایین زمین گذراندند. آنها مجموعه ای از آزمایش های علمی انجام دادند و چند پیاده روی فضایی برای تعمیر پنل های خورشیدی تیانگونگ نیز انجام دادند که به دلیل برخورد زباله ها یا ریز سیارک ها آسیب دیده بود.

کد خبر 6093860 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • حقایق پنهان درباره ماه
  • انتقال پیام لیزری توسط ناسا به زمین
  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • فضانوردان چینی پس از ۶ ماه به زمین بازگشتند
  • ۳ فضانورد چینی به زمین بازگشتند
  • فضانوردان چین به زمین بازگشتند
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!