Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-05@00:28:35 GMT

لکه های بر دیوارمانده، بلای جان دیوارها

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۸۳۴۶

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، دیوار بسیاری از خنه های سبزوار از انواع برچسب های تبلیغاتی رنگارنگی پر شده است که شاید شهروندان سال ها نیازی به استفاده از خدمات آنها نداشته باشند با این حال دیوارها با وجود ممنوعیت استفاده از این نوع تبلیغات مجال تمیزی ندارند.

مدت های زیادی است که عده ای برای کار بیشتر، شروع به نصب آگهی بر در و دیوار خانه ها و خیابان ها کرده اند، گویی خبر ندارند که دیوارها نماد زیبایی یک شهر محسوب می شوند و نباید جلوه زشتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزها وقتی از خانه بیرون می رویم چشممان به در و دیوارهای شهر که می خورد غمگین می شویم چرا که انگار قرار نیست روی زیبای آنها را هرگز ببینیم.

شهروند سبزواری که دل پری از نصب کنندگان این برچسب های تبلیغاتی دارد، می گوید: "تاکنون به شماره‌هایی که تبلیغ کرده‌اند زنگ نزده‌ایم؛ اصلا به کارمان نیامده، به نظرم این‌گونه تبلیغات بنابراین برای آنان که پول خرج این برچسب‌ها می‌کنند سود که ندارد هیچ، ضرر هم دارد. وقتی ما راضی نیستیم و بی خبر و دور از چشمان ما این کاغذها را می چسبانند واقعا غیر اخلاقی است".

 

از در و دیوار که بگذریم به صندوق های کمیته امداد، جعبه های برق، تیر چراغ برق و ایستگاه های اتوبوس می رسیم که نصب کنندگان برچسب های تبلیغاتی حتی به آنها هم رحم نمی کنند.افرادی که برچسب های تبلیغاتی را نصب می کنند حتی به برچسب "نصب هرگونه آگهي پيگرد قانوني دارد" هم توجه نمی کنند.

 

براستی جدای از این مباحث، قانون برای تبلیغات شهری چه می‌گوید، آیا حرفی برای گفتن دارد یا مثل بسیاری از موارد با خلاهایی روبروست. قانون می گوید: هر فعل یا ترک فعلی را که قانون برای آن مجازات تعیین کرده باشد، «جرم» محسوب می‌شود و یکی از اقداماتی هم که در قانون شهرداری‌ها غیرمجاز اعلام شده و برای آن جریمه در نظر گرفته شده است، موضوع نصب و الصاق اعلانات در محل‌های غیرمجاز است.

بر اساس ماده 92 قانون شهرداری‌ ها مصوب 1334 «نوشتن هرنوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف‌مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات‌معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع‌است‌.» البته در ادامه این ماده قانونی در خصوص میزان مجازات متخلفان قید شده است است که «متخلف علاوه بر تادیه خسارت مالکین به پرداخت 500 ریال تا یک هزار ریال جریمه محکوم‌خواهد شد.»

این قانون به لحاظ گذشت زمان و از بین رفتن ارزش تعیین شده برای جریمه نقدی متخلفان، به طور عملی کارایی و بازدارندگی خود را از دست داده است و حتی اگر کسی در مراجع قضایی هم شکایت کند، به دلیل نقص قانونی، دستگاه قضایی تنها می‌تواند متخلف را به پرداخت مبلغ اندکی جریمه نقدی محکوم کند؛ موضوعی که نه تنها بازدارندگی ندارد، بلکه بیشتر به جری شدن متخلفان منجر می‌شود.

 

تلاش‌های بی‌ثمر برای اصلاح قانون

اشکالات موجود در قوانین فعلی باعث شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرحی که اردیبهشت ماه 93 تقدیم هیات رییسه مجلس شد، درصدد اصلاح قانون برآیند. بر اساس ماده واحده پیشنهادی مقرر شد تا صدر ماده 92 قانون شهرداری‌ها اصلاح و چهار تبصره نیز به این قانون الحاق شود.

در طرح پیشنهادی نمایندگان آمده بود که «نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوشته، عکس، برچسب و نظایر آنها در کلیه فضاها و اماکنی از قبیل در و دیوار املاک و کف خیابان که در منظر عموم بوده و برخلاف مصوبات شورای اسلامی شهر باشد، ممنوع است. مگر در محل‌هایی که شهرداری برای این منظور معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است و متخلف علاوه بر تادیه خسارت مالکان به پرداخت 10 میلیون تا 50 میلیون ریال جریمه نقدی به نفع شهرداری و معادل مبلغ هزینه شده جهت پاکسازی و مرمت محل محکوم و در صورت وجود شماره تلفن با اعلام شهرداری، نسبت به قطع خطوط تلفن مورد استقاده ظرف یک روز اقدام خواهد شد.»

 

نمایندگان در ادامه ماده واحده و در تبصره‌های الحاقی پیشنهاد کرده بودند تا «وصل مجدد تلفن و یا واگذاری و انتقال هرگونه خطوط جدید تلفن به متخلف منوط به اجرای کامل حکم و اعلام شهرداری باشد»، همچنین «در صورت تکرار متخلف، مرتکب به مجازات‌های مقرر در ماده 690 قانون مجازات اسلامی در باب تعزیرات مصوب 1375 محکوم شود. » و «دادگاه‌ها هم مکلف شدند تا به دعاوی ناشی از اجرای این ماده خارج از نوبت رسیدگی نمایند.»

این طرح مجلس که با استقبال خوبی برای مقابله و برخورد با شرکت‌های غیرقانونی از سوی شهرداری‌ها و مردم روبرو شده بود، در کمیسیون شوراها و آیین‌‌نامه داخلی مجلس در آبان‌ماه 93 تصویب شد اما ارجاع آن به صحن علنی مجلس تا آذرماه 94 طول کشید. اما با وجود قرار گرفتن در نوبت رسیدگی صحن مجلس، هرگز رسیدگی به آن در صحن علنی مجلس پیگیری نشد و با اتمام مجلس نهم، این طرح هم به بایگانی سپرده شد تا همچنان همان قانون قدیمی با اشکالات و ضعف‌هایی که دارد مورد اجرا باشد.

 

راهکارهای قانونی دیگر

 

اگرچه اصلاح ماده 92 قانون شهرداری‌ها می‌توانست گام موثری برای مقابله جدی با اینگونه تبلیغات باشد، اما در حال حاضر هم امکان توسل به همان قانون قدیمی برای مقابله با این شرکت‌ها وجود دارد؛ به طوری که با شکایت شهرداری‌ها و مردم به مراجع قضایی و از باب اقدامات تامینی برای پیشگیری از وقوع جرم، دادستان محل می‌تواند دستور قطع شماره تلفن‌های مندرج در برچسب‌ها و تبلیغات غیرمجاز را صادر کند.

علاوه بر قطع تلفن، با توجه به تاکید ماده 92 قانون شهرداری‌های فعلی بر «تادیه خسارت مالکین» توسط متخلفان و با توجه به ماده یک قانون مسئولیت مدنی مصوب 1339 مبنی بر لزوم جبران خسارت‌های مادی، هرکسی که از اقدام متخلفان متضرر شده باشد، می‌تواند جبران خسارت وارده در نتیجه الصاق برچسب، یا نوشتن آگهی یا هر اقدام غیرقانونی دیگر در این جهت را از مرجع قضایی درخواست کنند.  شهرداری‌ها می‌توانند هزینه انجام شده برای پاکسازی اماکن را به واسطه جبران خسارت، از متخلف مطالبه کنند.

 

تبلیغات و حال ناکوک شهر در زمان انتخابات

 

حال با این توضیح، کمی به عقب باز می گردیم شاید اردیبهشت ماه پارسال را به یاد داشته باشید، ماهی که روزهای پر تب و تابی برای تبلیغات نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر می گذراند. در آن زمان اما همین تبلیغات نسنجیده نامزدها خسارت 6 میلیارد ریالي را به شهرداری تحمیل کرد و گلایه های فراوانی را از سوی شهروندان در پی داشت.

 

مجوزی که صادر نمی شود اما...

 

در ادامه گزارش با معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار به گفتگو نشستیم که وی در این رابطه گفت: شهرداری در طول سال ها همواره نسبت به پاکسازی و جمع آوری تبلیغات غیر مجاز اقدام نموده و بیشترین حجم فعالیت مربوط به اسفندماه و آغاز سال جدید است که بعد از پاکسازی دیوارها، نقاشی های زیبا جایگزین آن می شود.

سعیدرضا فصیحی به نقش مهم مشارکت شهروندان و بخش خصوصی در بازپیرایی مبلمان شهری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه شهرداری سبزوار توانسته با مشارکت بخش خصوصی نقاشی دیوارهایی را بر تن فرسوده دیوارهای شهر ترسیم کند که بعضا این مهم با استقبال خوب شهروندان سبزواری روبرو بوده است.

وی همچنین اظهار کرد: متاسفانه در طول سال های اخیر شاهد نوع جدیدی از تبلیغات هستیم که مورد انتقاد شهروندان و کارشناسان شهری قرار گرفته است و آن نصب برچسب های رنگی کوچک و بزرگ روی درب و دیوار منازل شهروندان توسط افرادی است که حتی مجوزی ندارند و تنها با یک شماره تلفن فعالیت می کنند.

فصیحی بیان کرد: پارسال دو نمونه از این تبلیغات شهری جمع آوری و طرح دعوی گردید که اقدام کننده در مرحله بررسی و تعیین خسارت کارشناسی متعهد به پاکسازی معابر شد و در این خصوص اقدام نمود. 

معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار همچنین گفت: برابر قوانین فعلی شهروندان و ادارات خدمات رسان شهر که از این نوع تبلیغات( تبلیغات برچسب های رنگی) متضرر شده اند می توانند نسبت به طرح دعوی در مراجع قضایی جهت اعمال قانون، تعیین خسارت و قطع خطوط شامل تلفن اقدام کنند.

 

ضرورت پیگیری و رفع خلا قانونی ماده 92 شهرداری توسط نمایندگان مجلس

 

در دنیای امروز یک شهر مدرن، پیشرفته و توسعه یافته یقینا نیازمند تبلیغات مدرن است و بخش مهمی از کیفیت فضای آن شهر به سیما و منظر شهری اش باز می گردد. بی تردید شهروندان بر سر اینکه یک شهر با دیوارها، نماها، مبلمان شهری، چرک و آلوده به انواع کاغذهای چاپی و رنگی مانند انواع تراکت، پوستر، اطلاعیه، برچسب تخلیه چاه و... که بر رویشان چسبیده و نصب شده است، روح و روانشان آزرده می شود و معتقدند که حقوق شهرنشینان تضییع می شود. شهر یک محیط متعلق به مردم و طراوت و شادابی آن نیز نه تنها وابسته به اقدامات شهری شهرداری سبزوار بلکه به مشارکت همه اقشار حقیقی و حقوقی برای حفظ تمیزی و پاکیزگی شهری است، تهیه کتاب های تبلیغاتی مرجع مشاغل، استفاده از ظرفیت های نشریات محلی، رسانه های دیجیتال، سایت ها، تلویزیون شهری ، پرتابل و بیلبوردها و انجام اقدامات آموزشی برای سنین مختلف و از همه مهمتر پیگیری و رفع خلا قانونی ماده 92 قانون شهرداری توسط نمایندگان مجلس به صورت ویژه می تواند نقش موثری در کاهش تبلیغات غیرمجاز داشته باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: آگهی های تبلیغاتی ماده 92 قانون شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۸۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است

ایسنا/مازندران عضو شورای اسلامی شهرستان نور با بیان اینکه خودگردان کردن شهرداری ها و کاهش کمک به آنها جفا در حق آبادانی شهر و کشور است، گفت: امروزه نباید منابع مالی شهرداری‌ها از فروش تراکم یا جریمه‌های کمیسیون ماده صد تامین شود؛ چرا که بزرگترین اشتباه است.

مجید گودرزی عضو شورای اسلامی شهرستان ۱۳ اردیبهشت  در همایش شوراهای اسلامی شهرستان نور با اشاره‌ به اینکه ضعف جایگاه شوراها در قوانین کشور است، اظهار کرد: متاسفانه از اولین قانون شوراهای محلی مصوب ۱۳۵۸ شورای انقلاب تا آخرین اصلاحیه قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها هر چه قانون اصلاح شده است از حوزه اختیارات و عمل شوراها کاسته شد و به طور مشخص از روح حاکم بر جایگاه شورا در قانون اساسی فاصله گرفته شده است. 

وی تصریح کرد: حق نظارت شورای استان در اجرای بودجه استان، وضع آیین نامه در اداره شوراها، حضور در کمیته برنامه ریزی استان با حق رای، تایید پیمانکاران پروژه های استانی، حضور دو نماینده شورای استان در هیات حل اختلاف استان و غیره از جمله موارد قانونی بود که با اصلاحیه‌های مکرر حذف شده است.

 گودرزی با اشاره به اینکه بدون شک راه توسعه کشورها از مشارکت‌های محلی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه تقلیل شوراها به ویژه شوراهای فرادست به نهادهای تشریفاتی مخالف مردم سالاری دینی است.

عضو شورای اسلامی شهرستان نور با اشاره به درآمدهای پایدار شهری گفت: در کشور ما ایران که اقتصادی به شدت دولتی دارد متاسفانه سهم کمک‌های دولت به شهرداری‌ها که بزرگترین سازمان خدمات رسان به مردم هستند زیر ۱۰ درصد است در حالی که کشورهایی با اقتصاد غیر دولتی و آزاد شهرداری‌ها بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه خود را از کمک‌های دولت دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به صورت قانونی، شفاف و دقیق انجام شود، ادامه داد: تامین منابع مالی از خلاف سازی در حقیقت تشویق و کمک به توسعه تخلفات شهری است.

عضو شورای اسلامی شهرستان نور با اشاره به اینکه شهرداری‌های ما امروزه با بحران کمبود درآمد روبرو هستند، اظهار کرد: گره زدن درآمد شهرداری‌ها به عوارضی چون پروانه ساختمانی، جریمه تخلفات و غیره باعث شده است با کاهش میزان ساخت و ساز و رکود و تورم قیمت مسکن، درآمدهای شهرداری با افت زیادی روبرو شود و در خدمت رسانی به مردم با معضل جدی روبرو شوند. 

وی ادامه داد: اخیراً ورود دیوان عدالت اداری به مصوبات شوراها و حذف برخی از عوارض دریافتی توسط شهرداری‌ها باعث ایجاد مشکلات فراوان برای آنها شده است. 

گودرزی با اشاره به اجرای قانون مدیریت هماهنگ شهری گفت: دولتمردان و متصدیان امور، مجلس شورای اسلامی و همه دست اندر کاران نباید از واگذاری امور شهر به مردم هراس داشته باشند، چرا که راهی غیر از این برای رهایی از معضلات شهری وجود ندارد و مسیر توسعه روستاها و شهرها و کشور تنها از این مسیر می‌گذرد.

عضو شورای اسلامی شهرستان نور یادآور شد: اعتماد به مردم و شوراها در کنار واگذاری وظایف به شهرداری‌ها، تامین مالی، اصلاح حقوقی و ساختاری و نظارت صحیح بر آنها راه برون رفت از مشکلات شهری است. 

وی ادامه داد: فراموش نکنیم شاید انجام این جراحی در نظام برنامه ریزی شهری دردناک باشد و با مقاومت روبرو شود اما تنها راه نجات بیمار است.

گودرزی با اشاره به اهمیت آموزش شوراها و مسئولین خاطرنشان کرد: بسیاری از پرونده‌های مطرح در هیات‌های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها چه در سطح شهرستان و چه در سطح استان ناشی از نبود آگاهی اعضای شوراها و همچنین مسئولین دولتی از قوانین و مقررات شوراهاست و آموزش حجم عظیمی از این پرونده ها را کاهش خواهد داد.

عضو شورای اسلامی شهرستان نور تاکید کرد: شورای شهرستان با توجه به وظایف قانونی خود این آمادگی را دارد که همکاری و همراهی لازم را در جهت انجام آموزش‌ها دارد.

وی بیان کرد: وظایف شورای روستا بسیار گسترده است و قانون در این مورد مسئولیت‌های زیادی را متوجه آنان کرده است. حمایت نهادهای دولتی، شوراهای فرادست و سایر ارگان‌ها و نهادها از شوراهای روستا باید بیشتر شود و منابع و امکانات مالی مناسب در اختیار آنها قرار داده شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بلای جان رامین رضاییان مقابل پرسپولیس (عکس)
  • ۶ هزار نفر به برگزاری انتخابات مرحله دوم کمک می کنند
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر، منصوب و معرفی شدند
  • خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر معرفی شدند
  • تمام رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها در فضای حقیقی و مجازی رصد می‌شود
  • رفتار تبلیغاتی کاندیدهای انتخابات مجلس رصد می‌شود
  • آماده سازی ۴۰۰ نقطه در کرمانشاه برای تبلیغات کاندیداهای مجلس
  • استفاده از ظرفیت ۵۰ نفر امین برای مدیریت موقوفات متصرفی سمنان
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت با لایحه عفاف و حجاب