Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برنا، بعضی کارشناسان معتقدند که پیروی کردن از یک جریان مانند کمدی سازی جزو خصلت های اجتناب ناپذیر ایرانی هاست؛ در صورتی که گاهی فیلم هایی به پیروی از فیلم های پرفروش ساخته می شود، اما بازار خوبی ایجاد نمی کند و تنها عرصه را برای بروز و ظهور فیلم های جدی تنگ می کند. 

سید امیر سیدزاده: برقراری عدالت در اکران برای هر دو نوع فیلم جدی و کمدی تنها راه است

سید امیر سیدزاده تهیه کننده فیلم «آمین خواهیم گفت» در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم های کمدی به فیلم های جدی لطمه می زند، به برنا گفت: قطعا فیلم های کمدی ضرر و زیان زیادی به فیلم های اجتماعی می زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی توقع و سطح سلیقه مخاطب به سمت فیلم های کمدی سوق پیدا می کند، فیلم های اجتماعی جایگاه خود را نزد مخاطب از دست می دهند. 

او ادامه داد: با مقایسه فیلمی مثل «هزارپا» که بالای 30 میلیارد فروش کرد، جا برای تمام فیلم های دیگر کنار «هزارپا» تنگ شده است. به عنوان مثال «شماره 17 سهیلا» که به عنوان کاندید اسکار معرفی شد، بر اساس المان هایی تا این مرحله پیش آمده است، اما به دلیل اینکه همزمان با «هزارپا» اکران شد، در اکران نابود شد. این فیلم می توانست تأثیر مثبتی در نسل جوان و ازدواج دختران به جای بگذارد.

تهیه کننده فیلم «گاو زخمی» در خصوص راهکارهای مورد نظر برای ممانعت از لطمه خوردن فیلم های جدی توضیح داد: راهکار مشخص عدالت در اکران و قائل شدن امتیاز برای تمام فیلم هاست؛ یعنی اگر فیلم اجتماعی را از لحاظ تبلیغات حمایت کنیم و با فیلم های کمدی یکسان در نظر بگیریم، شرایط برای فیلم های جدی هموار می شود. متأسفانه وقتی فیلمی قاب گیشه و تجاری سازی ندارد، از آن حمایت نمی کنیم و به نوعی فراموش می شود. 

او خاطرنشان کرد: گاهی به دلیل اینکه فیلم های کمدی سخیف درآمدزا هستند، از آن ها حمایت می شود و به آن بها می دهند و در مجموع فیلم کمدی با جایگاه تفننی جای خود را باز می کند. بنابراین این تنها راه برقراری عدالت در اکران است که یک فیلم از 15 هفته نمایش برخوردار نشود و فیلمی دیگر از اکران برخوردار است، اما به دلیل فروش پایین به اکرانش پایان می دهیم.

تهیه کننده «زندگی جای دیگری است» در پاسخ به اینکه آیا می توانیم سلیقه مخاطب را تغییر دهیم، گفت: این نیاز به فرهنگسازی دارد و ما در بخش فرهنگسازی برای تغییر سلیقه مخاطب خیلی ضعیف عمل کردیم و بعید می دانم در وضعیت فعلی این اتفاق بیفتد، چون سطح سلیقه مخاطب به سمت فیلم های تفننی پیش رفته است. در حال حاضر در وضعیتی نیستیم که به راحتی سلیقه مخاطب را تغییر دهیم و فکر می کنم زمان زیادی باید بگذرد. 

بهمن گودرزی: فیلم های کمدی نازل تنها عرصه را برای حضور جدی ها تنگ می کنند

بهمن گودرزی کارگردان فیلم های کمدی نظیر «ثبت با سند برابر است» در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم های کمدی به جدی لطمه می زند، به برنا گفت: فکر می کنم ساخت این نوع کمدی است بیشتر روی بورس است تا اینکه در اکران بخواهند به موفقیتی برسند. ایرانی ها معمولا دنباله روی جریان های مختلفی مثل ساخت کمدی هستند. 

او با بیان اینکه ساخت فیلم های کمدی نیازمند تخصص ویژه ای است، افزود: کمدی ساختن و خنداندن ایرانی ها بدون امکان شوخی با هرکسی خیلی سخت است. ما هیچ کدام از پارامترهای شوخی با سیاستمداران یا دیگر مباحث را در کشورمان نداریم. 

کارگردان «آتیش بازی» بیان کرد: به دلیل اینکه در طول سال به طور محدود این اتفاق می افتد که فیلمی مانند «هزارپا» رکورد فروش را می زند، تبی راه می افتد که تهیه کننده و کارگردان فکر می کند که باید این کار را انجام دهند و نوعی بیزینس و فیلمسازی تضمین شده است، اما در حال حاضر بعد از «هزارپا» چندین فیلم کمدی ساخته شد که نتوانست موفقیت این فیلم را در فروش تکرار کند و یک سری هم در حد فاجعه فروش داشتند. 

او ادامه داد: این فروش کم دیگر فیلم های کمدی باعث می شود بازاری که می تواند به صورت کارشناسی به بقای خود ادامه دهد را به خطر بیندازد و ملت را از یک سری شبه کمدی دلزده کند و این ژانر به فنا می رود. 

گودرزی با اشاره به اینکه فیلم کمدی به تخصص خاص خود در حوزه های کارگردانی، بازیگر و عوامل نیاز دارد، افزود: فیلم های کمدی باید به تعدادی ساخته شود که بازار اشباع نشود. وقتی سری دوزی می شود، به ناچار برای انتخاب کارگردان سراغ کسی می روند که تخصصی در زمینه کمدی ندارد. 

گودرزی یادآوری کرد: معتقدم فیلم های کمدی به گونه جدی آسیب نمی رساند، بلکه تنها فضایی اشغال می کند که زمان و امکان فیلم های جدی را به تعویق می اندازد. 

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تغییر سلیقه مخاطب برای دیدن فیلم های بهتر کمدی و جدی وجود دارد، گفت: مردم فیلم خوب را می بینند و زمانی که فیلمی جواب ندهد، خودشان تشخیص می دهند. در حال حاضر مردم خیلی سخت به سینما می روند و باهوش هستند و زمانی که فیلمی فروش زیادی دارد، نشان می دهد آمار جماعت سینماروی ما بالاست و اگر خوراک خوبی به آن ها ارائه دهیم، می آیند و فیلم ها را می بینند.

نسرین بختیاری

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۰۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | افزایش مخاطبان برنامه‌های نوروزی صدا‌وسیما

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رو به سوی بحران؛ چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب
  • نبض گیشه در دستان «تمساح خونی»
  • تداوم رونق سینمایی در نوروز رمضانی؛ گیشه به ۷۶ میلیارد تومان رسید
  • آمار فروش اکران نوروزی؛ یکه‌تازی تمساح خونی
  • 3 اشتباه دیگر فروش
  • ببینید | افزایش مخاطبان برنامه‌های نوروزی صدا‌وسیما
  • آیات قرآنی در دل و جان شهر
  • آبزیان حرام گوشت در بوشهر معدوم سازی شدند
  • آبزیان حرام گوشت در شهرستان بوشهر معدوم سازی شد
  • قسمت دوم و سوم فیلم‌های کمدی چه سرانجامی داشته‌اند؟