Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش مهمی از گردشگری ترکیه و بخصوص شهر استانبول، «گردشگری خرید» است. عده زیادی از گردشگران روسیه و مردمان خاورمیانه به استانبول می‌روند تا از حضور تعداد زیادی از برندهای مهم دنیا در کنار یکدیگر استفاده و خرید کنند.

به غیر از لباس و محصولات آرایشی و بهداشتی و نام‌های مشهور تجهیزات ورزشی و ...،‌ این روزها استانبول یک محصول هیجان‌انگیزتر هم برای فروش دارد: «عکس‌های خانوادگی» و «کارت‌پستال‌های قدیمی».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین که از خیابان‌های اصلی فاصله می‌گیرید و در کوچه‌پس‌کوچه‌ها می‌گردید،‌ پیدا کردن کتاب‌فروشی‌ها و عتیقه‌فروشی‌هایی که پاکت‌های بزرگ عکس‌های خانوادگی ناشناس و کارت‌پستال‌های ارسال‌شده قدیمی را در پاکت‌های بزرگ روی پیشخوان گذاشته‌اند یا روی استندهایی در خیابان چیده‌اند،‌ کار سختی نیست.

این تجارت تازه خیلی از کتاب‌فروشی‌های کوچک است؛ فروش عکس‌های بی نام و نشان در همه اندازه از عکس‌های پرسنلی گرفته تا عکس‌های دسته‌جمعی مراسم ازدواج و عکس‌های یادگاری ختنه‌سوران، بعضی‌هایشان با نوشته اسامی یا آدرس عکاسی روی سپیدی کاغذ لبه یا پشت عکس‌ها.

عتیقه‌فروشی‌های شیک کمی از این جلوتر هستند. در این مغازه‌ها می‌توانید آلبوم‌های کامل خانوادگی پیدا کنید؛ دقیقا شبیه آلبوم‌هایی که از صندوق مادربزرگ‌ها درمی‌آید،‌ خاک‌گرفته با عکس‌هایی که گوشه و کنارشان خورده شده است؛ تمام اعضای یک سلسله خانوادگی،‌ عکس‌هایی از کودکی تا سن پیری،‌ عکس‌های دسته‌جمعی و تنهایی،‌ عکس نوزادها در آغوش مادرانشان،‌ عکس پدربزرگ‌ها در حال احتضار و مردان جوان وقتی به جنگ می‌رفتند.

قیمت این عکس‌ها اصلا کم نیست. یک عکس یک‌نفره یک در دو سانتی‌متری متعلق به حدود 80 سال پیش می‌تواند تا 25 لیر ترکیه قیمت داشته باشد که با احتساب هر لیر به قیمت 2300 تومان (تا لحظه انتشار این مطلب)، قیمتش به 57 هزار و 500 تومان می‌رسد. عکس‌های بزرگ‌تر بسیار گران‌تر از این تمام می‌شوند. همین طور کارت‌پستال‌های امضادار و آنها که تمبر و نشانی داشته باشند و بیش از 50 سال از سنشان گذشته می‌توانند تا صد لیر قیمت داشته باشند و اگر بخواهید یک آلبوم کامل بخرید دیگر واقعا باید میلیونر باشید.

عمر، فروشنده‌ای که در یکی از فروشگاه‌های لوازم تزئینی خیابان استقلال کار می‌کند، می‌گوید: «یک آلبوم با 50 عکس خانوادگی که تازه‌ترینشان متعلق به 40 سال پیش است، می‌تواند تا 3000 لیر هم فروش برود. هرچه قدمت عکس‌ها و تعدادشان بیشتر باشد قیمت آلبوم‌ها هم بیشتر می‌شود.»

کتاب‌فروش‌ها می‌گویند برخی از این عکس‌ها و یادگاری‌ها اتفاقی بین کتابخانه‌هایی که می‌خرند پیدا می‌شوند،‌ بعد دسته می‌شوند و از کتاب‌فروشی‌های دسته‌دوم‌فروشی و جاهایی که خرت و پرت‌های فرهنگی می‌فروشند سر در می‌آورند. اما آلبوم‌ها داستان متفاوتی دارند. مردم واقعا میراث خانوادگی‌شان را مثل لاله‌عباسی‌ها و بشقاب‌های چینی به حراج می‌گذارند و آنها را هم مثل باقی عتیقه‌هایی که ارزش موزه‌ای ندارند به سمساری‌ها می‌فروشند. آلبوم‌ها معمولا تا رسیدن به خرده‌فروشی‌های گران‌قیمت خیابان‌های اصلی شهر استانبول چند دست می‌چرخند اما فروشنده‌های آنها می‌گویند امکان ندارد بشود این آلبوم‌ها را به قیمتی کمتر از 1500 لیر خرید.

گردشگران ایرانی خیلی کمی هستند که در جریان گشت و گذار در استانبول گذرشان به چنین فروشگاه‌هایی بیفتد. همین طور گردشگران عرب و مردمان اهل روسیه معمولا کمتر سراغ این طور چیزها می‌روند. پس خریدار اصلی این عکس‌ها و آلبوم‌ها چه کسانی هستند؟ مهتاب،‌ فروشنده یکی از کتاب‌فروشی‌های دورافتاده محله کاباتاش استانبول می‌گوید: «بیشتر از همه گردشگرهای جوان اهل کشورهای اروپای غربی مشتری این عکس‌ها هستند. بعضی وقت‌ها دانشجوهای فیلم‌سازی یا باقی هنرهای زیبا هستند که برای کارهای کلاسی یا فراهم کردن مقدمات یک فیلم به این عکس‌ها احتیاج دارند اما خیلی‌ها هم واقعا بدون دلیل خاصی این عکس‌ها و خاطره‌های دیگران را می‌خرند. شاید دنبال نوعی داستان گمشده از خودشان می‌گردند یا می‌خواهند به گذشته‌ای که نشانه‌ای از آن باقی نمانده وصل شوند.»

ایسنا - فاطمه کریمخان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام استانبول تركيه گردشگری فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۰۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (۳ تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد.

بازار میوه

قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر نیز به شرح زیر است؛

هر کیلو گرم سیب زرد ۳۸.۸۰۰ تا ۵۹.۸۰۰، سیب قرمز ۴۴.۸۰۰ تا ۵۹.۸۰۰، لیمو شیرین ۴۴.۸۰۰، نارنگی ۲۰، کیوی ۷۹.۸۰۰ تا ۹۸، توت فرنگی ۱۶۰ تا ۱۸۹، گریپ‌فروت ۲۴.۸۰۰ و پرتقال ۲۹.۸۰۰ تا ۵۹.۸۰۰ تومان است.

در بازار میوه‌های نوبرانه هر نیم کیلو چاقاله بادام ۱۴۹ تا ۱۹۰ و گوجه سبز ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. همچنین هر کیلو گرم شلیل ۳۴۰ هزار تومان در میوه فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

در بازار میوه‌های آبدار هر کیلو هندوانه بین ۶ تا ۲۰، طالبی ۲۷ تا ۳۶، دستنبو ۲۳.۸۰۰، ملون ۲۲.۸۰۰ تا ۲۸.۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلو ۶۹.۸۰۰ تا ۸۸.۸۰۰ تومان، هر دانه نارگیل بین ۵۰ تا ۷۵ و آناناس ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

بازار سبزی‌جات

در ادامه قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر می‌آید.

هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۱۹.۸۰۰ تا ۲۳، هویج ۱۲.۸۰۰، کاهو ۲۵، کدو ۲۲.۸۰۰، کرفس ۲۴.۸۰۰، کلم پیچ ۱۵.۸۰۰، کلم بروکلی ۶۸، خیار ۲۶.۸۰۰ تا ۲۹.۸۰۰، باقالی ۲۳، لیمو ترش ۵۹.۸۰۰ تا ۱۲۰، لوبیا سبز ۴۶.۸۰۰ و سیر تازه ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین هر بسته گوجه گیلاسی ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیب زمینی در این بازار هر کیلو ۲۳.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۹.۸۰۰ تا ۳۴.۸۰۰ و پیاز زرد ۲۶.۸۰۰ تا ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است؛ انواع میوه ۴۲ درصد و سبزیجات ۲۹ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش رسید. همچنین مواد پروتئینی ۶۴ درصد، غلات ۱۲ درصد، مرغ ۸ درصد، تخم مرغ ۱۸ درصد، قند ۱۸ درصد، شکر ۲۴ درصد و حبوبات ۱۶ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است.

در ادامه جدول قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران قابل مشاهده است.

کد خبر 6086192 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403
  • کاسبی کپسولی
  • توزیع روزانه قارچ به ۵۵ تن رسید
  • فیلم/ بهادری جهرمی: افزایش قیمت بدون مبنا گران فروشی است
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • کاسبی با ترس و لرز/ چرا کاسبان در هر معامله بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند (فیلم)
  • مغازه تشک فروشی در آتش سوخت
  • قیمت دکور مغازه چگونه تعیین می شود؟
  • ماجرای چند نوجوان شیرازی که حساب و کتاب سیاسی‌شان درست بود
  • قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول