Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@22:41:07 GMT

پاتوق فرهنگی موفق در منطقه شمال غرب تهران

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۳۱۵۳۷

پاتوق فرهنگی موفق در منطقه شمال غرب تهران

مسجد پیامبراعظم(ص) با بخش هایی همچون بسیج، کانون فرهنگی هنری،صندق قرض الحسنه قرض الحسنه و خیریه توانسته در بخش های مختلف به مخاطبان خدمات ارایه دهد.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش فعالی را در محله‌ها ایفا کرده اند. در دوران دفاع مقدس، این مكان‌ها، پایگاه‌های جنگ و مبارزه را برعهده داشتند و امروزه، با فعالیت‌ها و كاركردهای اجتماعی و فرهنگی كه دارند؛ نقش پر رنگ خود را در محله‌ها حفظ كرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این مساجد فعال که به همت امام جماعت و اهالی محله توانسته به عنوان قطب فرهنگی منطقه تبدیل شود، مسجد پیامبر اعظم(ص) در منطقه سعادت آباد تهران است.


 

مسجد پیامبراعظم(ص) در سال 88 با مساحت یک هزار متر مربع در منطقه شمال غرب تهران افتتاح شد و از آن زمان تاکنون با برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مذهبی به عنوان یکی از مساجد فعال‌ این منطقه شناخته می شود. این مسجد در 5طبقه دارای امكاناتی مانند شبستان، سالن اجتماعات، بسیج، کانون فرهنگی هنری  و صندوق قرض الحسنه است.


كانون فرهنگی و هنری
كانون فرهنگی هنری مسجد پیامبر اعظم(ص) از جمله بخش های این مسجد است که  رسما از سال ۸۹ با مجوز رسمی دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را آغاز کرد، به گفته حجت الاسلام جلال صدر، امام جماعت این مسجد برپایی کارگاههای متعدد فرهنگی و اجتماعی، مشاوره های تحصیلی و ازدواج، سه شنبه های مهدوی، پاسخ به شبهات دینی و احکام  و برگزاری برنامه های علمی، مذهبی و هنری ویژه نوجوانان از جمله برنامه های شاخصی است که در این کانون مورد توجه قرار می گیرد.

 

 وی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد باید هنرمندان محلات را شناسایی و جذب مسجد کنند، می افزاید: این امر می تواند در رونق حضور‌ آنان در مساجد موثر باشد، به همین جهت کانون پیامبراعظم(ص) با برگزاری برنامه های هنری و آموزشی مانند خوشنویسی، طراحی، دوره های رایانه کار، کارگاه تخصصی اینترنت و برنامه نویسی و طراحی سایت و نرم افزارهای گرافیکی سعی در جذب نوجوانان در مسجد دارد.

 

 

وی نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در استعداد یابی جوانان را موثر دانسته و می گوید: کانون های مساجد می توانند در جذب جوانان به مسجد و انتقال آموزه های دینی در قالب های فرهنگی هنری نقش بسزایی داشته باشند.متولیان مساجد باید بدانند بسیاری از مفاهیم دینی را می توان از طریق هنر به مردم به خصوص به نوجوانان و جوانان انتقال داد.


صندوق قرض‌الحسنه مودت
از جمله اقدامات مشترك مسجد و اهالی این منطقه راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه است، حجت‌الاسلام صدر در رابطه با فعالیت های این صندوق قرض الحسنه می گوید: موجودی صندوق فقط با مشاركت اهالی جمع‌آوری شده است و اهالی محل حتی با مبالغ اندک به عضویت صندوق درآمده اند، زیرا همه اهالی معتقدند حتی با مبالغ ناچیز شاید بتوانند به کمک افراد نیازمند بشتابند.

 

خیریه محبت

از دیگر كارهای مشترك مسجد و مردم راه‌اندازی خیریه «محبت» است. این خیریه با مشاركت عده‌ای از نمازگزاران مسجد راه‌اندازی شده و هدف از راه‌اندازی آن كمك به فقرا و نیازمندان است. به گونه ای که در اول هر ماه چند گوسفند با کمک مردم خریداری و قربانی و گوشت آن همراه با برنج، روغن، چای و دیگر بسته های ارزاق میان نیازمندان توزیع می شود.

 

علاوه برآن مسجد در تهیه جهیزیه به نوعروسان اقدامات قابل توجه انجام می دهد. صدر در این زمینه  اظهار می کند: با تشویق مردم برای شرکت در کمک های مردمی برای تهیه جهیزیه برای نوعروسان راهکاری را در پیش گرفتم، یکی اینکه از خیرینی که اطراف مسجد حضور داشتند و می‌شناختم  برای جلسه‌ای دعوت و طرح تهیه جهیزیه را به آنها توضیح دادم و از آنها خواستم اگر برای برایشان امکان دارد به صورت اختیاری و نه اجباری، هر کسی که مایل است در این طرح شرکت کند، خوشبختانه با این اقدام شاهد استقبال گسترده از سوی نمازگزاران و اهالی محل شدیم و هر ماه برای تعدادی از نوعروسان نیازمند با کمک خیرین اقلام ضروری برای زندگی مشترک خریداری می شود.

 

پایگاه بسیج

یكی دیگر از بخش‌های مسجد پایگاه بسیج برادران و خواهران است که در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی برنامه های متنوعی برگزار می کند، برپایی حلقه های صالحین، برنامه های قرآنی، کامپیوتر،اردوهای زیارتی و سیاحتی و طب اسلامی و فعالیت های سایبری از جمله فعالیت های شاخص پایگاه بسیج مسجد است.

 

مشاوره حقوقی رایگان

 مشاوره حقوقی رایگــان برای اهالی محل یكی دیگر از فعالیت‌های مسجد است. براساس این طرح هر هفته یك وكیل پایه یك دادگستری در مسجد حضور می یابد و جوابگوی مشـــكــلات حقوقی اهالی است. امام جماعت مسجد پیامبراعظم(ص) معتقد است، اگر مردم به متولیان مسجد اعتماد کنند و بدانند که آنها می توانند در گره گشایی از مشکلاتشان قدمی بردارند، بدون شک متولیان مساجد می توانند به کمک آنها حساب باز کنند.

باشگاه ورزشی

باشگاه ورزشی ویژه برادران و آشپزخانه تهیه غذا، سالن آمفی‌تئاتر و امكانات سمعی و بصری از دیگر بخش های این مسجد است که می توان به آن اشاره کرد.
 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: محرم هفته دفاع مقدس ماه محرم دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح آیت الله خامنه ای عاشورا خامنه ای تاسوعای حسینی عزاداری محرم کانون فرهنگی هنری مساجد مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۱۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، احسان آهنگرافزود: این  بسته های گوشت قربانی مشارکتی ماه شوال به همت موسسه و کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها قم وبا همکاری برنامه تلویزیونی سمت خدا شبکه ۳ سیما توسط ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مازندران جهت کمک به نیازمندان آبرومند و مسجدی فراهم شد.

وی تصریح کرد نیازمندان از قبل به همت مدیران مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مازندران شناسایی شده اند وبسته ها در جامعه هدفی. اعضای کمیته امداد امام. بهزیستی و زنان بی سر پرست یا بد سرپرست یا قشر آسیب پذیر جامعه تفسیم می‌گردد

آهنگر بیان کرد: از زمانیکه کرونا آغاز شده در این طرح خیرین محترم در اول هرماه قمری بسته های گوشت را آماده کرده  ودر اختیار نیازمندان آبرومندقرار می‌گیرد وهربسته آن ۱.۵ کیلوگرم استکه جمعا ۱ تن میباشد و ارزش تقریبی آن حدود ۷۵۰تا ۸۰۰ میلیون تومان می‌باِشد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین