Web Analytics Made Easy - Statcounter

به درستی که کشور پهناور چین، کشور عجایب دنیای امروزی است. هر سال در هر گوشه از این کشور باستانی، بناها و محوطه هایی تاریخی و بسیار عجیب از دل خاک بیرون می زنند. در انتهای شرقی صحرای سوزان و متروک تاکلاماکان (Taklamaka Desert) و صدها کیلومتر آن طرف تر از اولین سکونتگاه انسانی، بقایایی سنگ قبرهایی چوبی از دل خاک بیرون زده اند که نشانه ای از وجود یک قبرستان ۴ هزار ساله در این منطقه دارند!

گورستان ترسناک و دور افتاده صحرای تاکلاماکان، بر بلندای یک تپه ماسه ای بسیار بزرگ قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چوب هایی که از میان ماسه های این کویر سر برآورده اند، در واقع سنگ قبرهایی هستند که در طول زمان به دلیل باد و طوفان های شن شدید، صدمات زیادی دیده اند. تابستان های بسیار خشک، زمستان های بسیار سرد و وجود شن و ماسه، در طول زمان باعث شده اند تا جنازه هایی که در این قبرستان دفن شده اند، سالم بمانند. به طوری که هنوز هم می توان خطوط چهره و قیافه این افراد را به خوبی تشخصیص داد!

جسد مومیایی شده در گورستان صحرای تاکلاماکان

یکی از این اجساد مومیایی شده، "زیبا روی ژیائوهی” (Beauty of Xiaohe) نام دارد. به نظر می رسد که این زن در زمان حیاتش یکی از زیباترین افراد این منطقه بوده است. بدن او بسیار سالم باقی مانده است، به طوری که حتی مژه های فر خورده او هنوز هم مشخص هستند. گورستان صحرای تاکلامان در چین، در اوایل قرن بیست میلادی به وسیله یک شکارچی محلی به نام "Ördek” کشف شده است. این شکارچی بومی، هنگامی که در حال گشت و گذار در منطقه ای از صحرای تاکلاماکان چین بود، ناگهان با منظره عجیب چوب هایی از خاک در آمده و بقایای استخوان ها و اجساد انسانی رو به رو شد. او در این زمان بسیار وحشت زده شد و سریعا کویر را ترک کرد و دیگر به آنجا باز نگشت!

چند دهه بعد، یک کاوشگر و باستان شناس حرفه ای سوئدی به نام "Folke Bergman” در حال مطالعه صحرای تاکلاماکان برای یافتن نشانه هایی از جاده ابریشم بود، که شخصی او را با Ördek آشنا کرد. Ördek قبول کرد که راه گورستان صحرای تاکلاماکان را به او نشان بدهد، ولی به دلیل وحشت زیاد، حاضر نشد تا خودش دوباره به آن مکان باز گردد. برگمن پس از ماه ها تلاش، سرانجام این گورستان را پیدا کرد و نام "گورستان اوردک” را بر آن نهاد.

سنگ قبرهای گورستان صحرای تاکلاماکان --- --- --- ---

برگمن در حفاری های خود حدود ۱۲ جنازه را از دل خاک بیرون کشید. او همچنین حدود ۲۰۰ اثر باستانی را از این منطقه کشف کرد. او یافته ها و نتایج مطالعات و حفاری هایش را به طور دقیق در کتابی با عنوان تحقیقات باستان شناسی در سینکیانگ مخصوصا منطقه لوپنور (Archaeological Researches in Sinkiang Especially the Lop-nor Region) منتشر کرد. اگر شما هم می خواهید، می توانید نسخه دیجیتالی این کتاب را به طور آنلاین از اینترنت دانلود کنید. یکی از مواردی که توجه برگمن را به خود جلب کرد، شکل عجیب و غریب تابوت های این قبرستان بود که شبیه به قایق هایی واژگون شده بودند.

طبق گفته های برگمن، پس از اینکه این اجساد در این تابوت های عجیب قرار داده می شدند، روی این تابوت ها را با چرم خالص گاو می پوشاندند و آن ها را به همراه سبدهایی پر از گندم و سایر دانه های خوراکی در دل ماسه های کویر دفن می کردند. بعد از دفن کردن اجساد، آن ها سنگ قبرهایی چوبی را برای شناسایی قبور درون ماسه ها قرار می دادند. کل این سایت باستانی، با چوب هایی به اشکال عجیب و غریب پر شده است.

دومین حفاری در گورستان صحرای تاکلاماکان

این قبرستان تقریبا تا سال ۲۰۰۰ میلادی به فراموشی سپرده شد، تا اینکه دوباره گروهی از باستان شناسان چینی به این منطقه سفر کردند. آن ها متوجه شدند که کشف برگمن، بسیار بزرگتر و ارزشمندتر از چیزیست که تصورش را می کردند. آن ها صدها جسد باستانی را از لایه های مختلف زمین به بیرون کشیدند، اجسادی که به عنوان سالم ترین مومیایی های کشف شده در منطقه Tarim Basin چین شناخته می شوند. به گفته باستان شناسان چینی، تا به حال در هیچ سایت باستانی در دنیا، این حجم از اجساد سالم و مومیایی شده کشف نشده اند. این دانشمندان در حفاری های خود همچنین مجسمه های چوبی کوچک و بزرگ به شکل انسان و حیوانات، ماسک های کوچک چوبی و اشیای ارزشمند دیگری هم کشف کردند.

خانم ایدلیسی یکی از باستان شناسان این سایت در این رابطه می گوید:
ما با یک فضای خوفناک و مرموز مذهبی طرف هستیم. نمونه مجسمه ها، اجساد و سنگ قبرهای گورستان صحرای تاکلاماکان تا به حال در هیچ کجای دیگر دنیا مشاهده نشده است.


اجساد گورستان باستانی

امروزه نام این قبرستان را گورستان ژیاوهی (Xiaohe Cemetery) گذاشته اند. البته باستان ترجیح می دهند که آن را به خاطر وجود یک رودخانه خشک شده در مجاورتش، قبرستان رودخانه کوچک بنامند. یکی از ویژگی های جالب توجه این قبرستان این است که با اینکه گورستان صحرای تاکلاماکان در چین قرار دارد، ولی جنازه هایی که در آن دفن شده اند، بیشتر شبیه به افراد اروپایی هستند که موهایی قهوه ای دارند. آزمایش این مومیایی ها نشان داد که نسل مادران این اجساد به مردم چین باز می گردد، در حالی که پدران آن ها افرادی از نژاد اروپایی بوده اند. دانشمندان معتقدند که جمعیتی از اروپا و سیبری، در حدود ۴ هزار سال قبل با مردمانی از شرق آسیا ازدواج کرده اند.

مومیایی های گورستان باستانی صحرای تاکلاماکان

به نظر می رسد که این افراد مجبور شده اند تا در این صحرای بی آب و علف که در حدود ۴۰۰ قبل از میلاد خشک شده است، تا آخر عمر زندگی کنند. امروزه گورستان صحرای تاکلاماکان یکی از خوفناک ترین جاذبه های گردشگری چین شناخته می شود و گردشگران بسیاری برای تماشای آن راهی صحرای بی آب و علف تاکلاماکان می شوند./ روز نو 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۱۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ژنتیکی مرگ زودهنگام را تا ۶۲ درصد کاهش دهد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، دکتر ژو لی (Xue Li)، رئیس دانشکده بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیان در چین، گفت با تغییر سبک زندگی و پیروی از یک سبک زندگی سالم، خطر مرگ زودهنگام می‌تواند تا حدود ۶۲ درصد در افراد دارای استعداد ژنتیکی کاهش یابد.

بسیاری از مطالعات ارتباط بین سبک زندگی سالم و طول عمر را نشان داده‌اند و برخی دیگر بر مولفه ژنتیکی در طول عمر تاکید کرده‌اند، اما گزارشی که در نشریه «بی ام جی اویدنس بیسد مدیسین» (BMJ Evidence Based Medicine) منتشر شد، چگونگی تاثیر این دو را بررسی کرده است.

افزایش ۶ سال به طول عمر با سبک زندگی سالم

دکتر علاءالدین شادیاب، دانشیار بهداشت عمومی و پزشکی در دانشگاه «کالیفرنیا سن دیگو» که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت که این مطالعه با داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار نفر و اطلاعات مربوط به ژنتیک، تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سابقه بیماری آن‌ها، دارای روش شناسی قوی بود.

در جریان این مطالعه، محققان به هر فرد یک نمره «خطر پلی ژنتیکی» دادند، که نمره‌ای است که حجم زیادی ازانواع مختلف ژن‌های متعددی را که بر طول عمر انسان تاثیر می‌گذارند ترکیب می‌کند. شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین بر اساس نحوه رعایت اصول سبک زندگی سالم نمره‌ای دریافت کردند و سپس محققان به طور متوسط وضعیت سلامت آن‌ها را به مدت ۱۳ سال مورد پیگیری قرار دادند تا مشخص شود این افراد عمر کوتاه، متوسط یا طولانی دارند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که همه افراد، صرف‌نظر از خطرات ژنتیکی‌شان، در صورت داشتن سبک زندگی ناسالم، ۷۸ درصد بیشتر احتمال دارد که زودتر بمیرند. دکتر ژو لی، که همچنین مدیر موسسه ملی علوم داده در دانشکده بهداشت و پزشکی دانشگاه ژجیان است، گفت: افرادی که هم خطر ژنتیکی برای یک عمر کوتاه و هم سبک زندگی ناسالم دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که خطر ژنتیکی ندارند و سبک زندگی سالم‌تری دارند، زودتر می‌میرند.

داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که در معرض خطر ژنتیکی قرار دارند می‌توانند با یک سبک زندگی سالم، طول عمر خود را تا ۵.۵ سال افزایش دهند.

عوامل معکوس کننده مرگ زودهنگام

این مطالعه مشاهده‌ای بود، به این معنی که می‌توانست ارتباط‌ها را تعیین کند، اما نمی‌توانست با اطمینان بگوید که این رفتار‌ها علت مستقیم تغییرات در طول عمر هستند. اما محققان توانستند چهار عامل را شناسایی کنند که بیشترین تأثیر را بر معکوس کردن خطر مرگ زودهنگام دارند.

لی گفت: این مطالعه یک ترکیب سبک زندگی بهینه شامل چهار عامل سبک زندگی: عدم مصرف سیگار، فعالیت بدنی منظم، مدت زمان خواب کافی و رژیم غذایی سالم را شناسایی کرده که مزایای بهتری برای افزایش طول عمر انسان ارائه می‌کند.

خواب کافی در این مطالعه هفت تا هشت ساعت در شب تعریف شد. دستورالعمل‌های فعلی فعالیت بدنی در آمریکا حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط و دو روز تمرین قدرتی در هفته را برای بزرگسالان توصیه می‌کند.

چطور سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای داشتن زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر، گزینه مناسبی است، رژیم مدیترانه‌ای سبکی از غذا خوردن است که بر پخت و پز مبتنی بر گیاه تمرکز دارد و اغلب غذا‌های آن حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، دانه‌ها و روغن زیتون است. در این رژیم غذایی از گوشت قرمز کم استفاده می‌شود.

وقتی نوبت خواب کافی می‌رسد، اگر نمی‌توانید هفت یا هشت ساعت بخوابید، سعی کنید یک روال خواب ایجاد کنید، زمانی که نمی‌توانید بخوابید از رختخواب خارج شوید و اتاق خواب را خنک و تاریک نگه دارید.

اگر تلاش کرده‌اید و نتوانسته‌اید یک برنامه ورزشی بسازید که می‌توانید به آن پایبند باشید، آن را به بخشی از برنامه روزمره خود تبدیل کنید، به آرامی شروع کنید و فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آبرسانی به ۵۱۱ روستای فاقد آب شُرب سالم در کرمانشاه ظرف ۳ سال
  • بیماری مخفی هیتلر / لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی
  • یسنا دختر ترکمن صحرا سالم پیدا شد
  • روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه
  • منش طلبگی | الماس گرانبهای روحانیت
  • گور‌های جمعی، مکان‌هایی که ابعاد نقض حقوق شهدای غزه را افشا می‌کند
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی
  • گزارش تکان‌دهنده نهاد فلسطینی از جنایات اسرائیل | از بریدن سر، دست، پا و شکم و درآوردن لباس شهدا تا دفن آنها در زباله‌ و...
  • گزارش تکان‌دهنده نهاد فلسطینی از جنایات اسرائیل/ از مثله کردن شهدا تا دفن آنها در زباله‌