Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سمنان - ايرنا - عرصه هاي کويري استان سمنان به دليل واقع شدن روي کمربند خورشيدي مستعد بهره برداري سلول هاي خورشيدي است که مي توان از اين ظرفيت با بهره گيري از علوم روز براي افزايش اشتغال و رونق کسب وکار بهره برد.

يکي از ظرفيت هاي بالقوه در سمنان که مي تواند به فعل تبديل شده و موجب رونق اقتصادي و اشتغالزايي شود هواي صاف و آفتابي اين استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس آمار اداره کل هواشناسي سمنان، اين استان از 365 روز سال، 325 روز هواي آفتابي دارد و به عبارتي اين استان در حدود سه هزار ساعت در سال از هواي صاف بهره مند است.
با توجه به شفافيت جو در اين استان مي توان از اين فرصت براي توليد انرژي هاي نو براي مقابله، رونق توليد و اشتغالزايي استفاده کرد.
به باور کارشناسان، کشور آلمان، اکنون با يک سوم نور خورشيد استان سمنان، يک سوم ظرفيت صنعت برق به توان 40 هزار مگاوات را از نيروگاه هاي خورشيدي تامين مي‌کند از اين رو به نيروگاه خورشيدي به عنوان يک منبع درآمد مطمئن و پايدار مي توان نگاه کرد که هم از آلودگي هوا مي کاهد و هم موجب توسعه ملي مي شود.
امروز با توجه به افزايش جهاني مصرف انرژي و نگراني هاي مرتبط با آن و تمرکز بر روي پايداري انرژي، استفاده از انرژي هاي تجديدپذير در راس سياست هاي اکثر کشورهاي دنيا قرار گرفته است.
براساس آمار، ظرفيت نصب شده توليد برق کشور در حدود 76 هزار مگاوات است و از اين نظر، ايران در رتبه نخست منطقه و چهاردهم جهان قرار دارد.
کارشناسان معتقدند، توليد برق به شيوه سنتي هم منابع گران فسيلي و حتي آبي را تلف مي‌ کند و هم در مسير انتقال و توزيع تلفاتي بيش از 20 درصدي دارد، به اين زيان نجومي بايد آلودگي ‌هاي زيست محيطي را هم اضافه کرد.
در شرايطي که اکنون کشور دچار تنگناهاي اقتصادي شده است ضرورت استقلال اقتصادي و خودکفايي در همه ابعاد بيش از بيش خودنمايي مي کند.
يکي از راهکارهاي رسيدن به استقلال اقتصادي استفاده و به کار گماردن افراد متخصص واقف به علم روز است و در شرايط امروز که تغييراقليم فلات ايران برهمگان مسجل است مي توان با استفاده از نيروهاي متخصص و ايده هاي نو در جهت سازگاري با تغيير اقليم گام برداشت.
بنابراين راهکار حل مشکلات اقتصادي در گرو سازگاري با طبيعت است چرا که اگر در کشور اعتقاد بر استفاده از نيروهاي جوان متخصص باشد مي توان با کمک ظرفيت هاي بالقوه در طبيعت به سمت توسعه توليد ، اشتغالزايي ، رونق اقتصادي ، بهبود وضيعت معيشت و در نهايت به استقلال اقتصادي رسيد.
توليد برقي که نه به آب و نه سوخت فسيلي احتياج دارد و نه آلايندگي دارد و به يقين براي کشور و به ويژه استان سمنان که داراي آب و هواي خشک و نيمه خشک است از اهميت زيادي برخوردار است.
علاوه برآن ،نيروگاه ‌هاي خورشيدي به صورت شبکه‌ هاي کوچک و ناحيه ‌اي امکان استقرار دارند و به علت نزديکي به محل مصرف هزينه و تلفات شبکه‌هاي انتقال و توزيع سنتي را ندارند.
براساس داده هاي تجربي بدست آمده از يک نيروگاه خورشيدي در تهران يک پنل خورشيدي 250 واتي مي تواند بين يک هزار و 200 تا 950 وات ساعت در روز برق توليد کند و همچنين براي اينکه بتوان حداقل برق مورد نياز يک خانه را تامين کرد بايد از چهار پنل خورشيدي 250 واتي استفاده کرد.
کارشناسان هزينه احداث هر کيلووات نيروگاه خورشيدي را در زمان ثبات قيمت به طور متوسط، پنج ميليون تومان ارزيابي کرده و اظهار دارند در مدت چهار سال تمامي سرمايه گذاري ، فعالان اقتصادي باز مي گردد و از آن پس حداقل 16 سال قطعي درآمد کسب مي‌کند.
هم اکنون آن طور که بايد از انرژي خورشيدي در استان سمنان به اندازه کافي استفاده نشده و آمار دقيقي از آن موجود نيست اما با توجه به رويکرد دولت براي حمايت از راه اندازي پنل هاي خورشيدي مي توان آينده روشني در اين زمينه را شاهد بود.
* خبرنگار ايرنا
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۲۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، احسان عارفیان دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی با اشاره به اینکه ایران در جایگاه سیزدهم تولید علم سلول بنیادی در دنیا قرار گرفته است، گفت: همچنین شاهد هستیم که ایران در منطقه نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه جامع راهبردی ۱۰ ساله ستاد، چند هدف کلان تعریف شده که دسترسی ایران به رتبه ۱۰ تولید دانش سلول بنیادی یکی از اصلی‌ترین این اهداف بوده است گفت: در همین راستا، با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ایران تاکنون توانسته رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان را به خود اختصاص دهد و باید این جایگاه را تا پایان سال ۱۴۰۴ به رتبه ۱۰ ارتقا دهد.

به گفته او، با توجه به اینکه ایران در جایگاه سیزدهم تولید دانش در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی قرار گرفته اما در منطقه خاورمیانه و شرق مدیترانه رتبه نخست را دارد و بالاتر از ترکیه و رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته است.

وی، مشارکت بخش‌های غیر دولتی، استقلال و خودکفایی در انواع بانک‌های سلولی، تولید ثروت ملی و خوداتکایی در قابلیت تولید را از دیگر اهداف اصلی ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی برشمرد و خاطر نشان کرد: در بررسی‌های آماری مشخص شده که تولید دانش ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با رشد ۷۰ درصدی از سال ۲۰۲۰ نیز همراه بوده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در مقایسه با بسیاری از حوزه‌های علم و فناوری در کشور بسیار جوان است، تصریح کرد: با این وجود، ایران توانسته است جایگاه خوبی را در میان سایر کشورهای دنیا و خاورمیانه کسب کند و با توجه به پیشرفت‌های حوزه سلول‌های بنیادی توسط محققان داخلی، ایران جز پیشتازان این حوزه است. ‌

کد خبر 6099347

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • نیروگاه تجمیعی خورشیدی در استان یزد احداث می‌شود
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در مارس ۲۰۲۴
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • ۳۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در سمنان ایجاد می‌شود
  • ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در روستاهای سمنان افتتاح می‌شود
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد