Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@07:51:36 GMT

آثار تاریخی؛ گنجینه ای از هویت ملی

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۳۲۹۰۷

آثار تاریخی؛ گنجینه ای از هویت ملی

تهران- ایرنا- آثار و بناهای تاریخی بیانگر نوع فرهنگ و تمدن هر قوم هستند که می توانند هنر، اندیشه و زیبایی شناسی مردم را به تماشا بگذارند و به گنجینه ای ارزشمند از هویت ملی تبدیل شوند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «بناهای تاریخی؛ آینه تمام نمای تمدن ایرانی؛ ضرورت توجه به جذب گردشگران خارجی و شجریان؛ خسرو آواز ایران» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (یکشنبه) برجسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**بناهای تاریخی؛ آینه تمام نمای تمدن ایرانی
شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است. آثار باستانی قدمت، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را مشخص می کند، بنابراین حفاظت و حراست از آنها امری ضروری است و نسل های مختلف نیز چون پیشینیان باید از این میراث اجدادی پاسداری کنند. ایران به عنوان یکی از بزرگترین تمدن های بشری دارای آثار تاریخی فراوانی است که به عنوان گنجینه ای بزرگ از آثار گذشتگان و آینه ای تمام نما از تمدن ایرانی معرفی می شود.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «صیانت از آثار تاریخی باور می خواهد» نوشت: هنوز برخی از آثار تاریخی و میراثی در اقصی نقاط کشور از سوی مسئولان امر شناسایی نشده است. در این میان با توجه به آثار میراثی و تاریخی باید گفت که قصور در حفظ و نگهداری برخی از آثار مشاهده می‌شود. برای مثال هم اکنون هیچ یک از آثار تاریخی و میراثی کشور در برابر زلزله مقاوم نیست. در حالی که بسیاری از این آثار ارزشمند و هویت ملی در معرض آسیب قرار دارند. یک کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری درباره کم و کیف رسیدگی به وضعیت آثار میراثی در پایتخت می‌گوید: به‌طور کلی به دلیل توجه اغلب مردم به میراث فرهنگی به عنوان سرمایه اجتماعی وضعیت کلی آثار میراث مناسب‌تر از قبل شده است. برای مثال امروزه برخی از خانه‌های قدیمی به عنوان نمایشگاه، کتابخانه، کافه، کتاب فروشی و... کاربرد دارند. سید محمد محیط طباطبایی می‌افزاید: توجه مردم به آثار تاریخی باعث شده تا سطح توقع افراد در جامعه بیش از گذشته باشد. در این شرایط رفتارها با بناهای تاریخی منطبق با شان آن بنا باشد.

در ادامه آمده است: حسن خلیل‌آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران درباره حفظ آثار میراثی پایتخت می‌گوید:‌ بر اساس قوانین موجود باید از آثار تاریخی و میراث از طریق رعایت سازه‌ها اقدامات حفاظتی انجام شود. برای مثال در سال‌های قبل برخی از آثار را شهرداری خریداری کرده و اقداماتی عمرانی برای آنها انجام شده است. این در حالی است که برخی از آثار به‌دلیل اینکه ثبت میراثی نشده‌اند، در شرایط مناسبی قرار ندارند. برخی از این اماکن به‌دلیل اینکه صاحبان آنها مشخص نیست، از وضعیت مناسب برخوردار نیستند.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «مال سازی در قلب تاریخ» می نویسد: برج‌ها و مال‌ها یکی پس از دیگری در بافت تاریخی یا خانه‌های ارزشمند تاریخی سبز می‌شوند و در اکثر مواقع هنگامی فعالان و دوستداران میراث فرهنگی از این مساله مطلع می‌شوند که دیگر دیر شده و میراث تاریخی ایران زمین تخریب شده است. مدیریت شهری در کشور به‌نحوی است که به‌صورت مقطعی و بدون وجود یک طرح جامع برای بافت‌های تاریخی، پروژه‌های عمرانی را اجرا می‌کند. به‌عنوان مثال شهرداری تهران در هر محله از بافت تاریخی که مشکل ترافیک دارد، زیرگذر و پل احداث می‌کند. آیا این پروژه‌ها دردی از مشکلات ترافیکی بافت‌های تاریخی دوا کرده است؟ اگر چنین بوده چرا همچنان در بافت‌های تاریخی تهران شاهد معضل ترافیک هستیم. به‌دلیل اجرای چنین پروژه‌هایی، بسیاری از فضاهای مفید شهری از بین رفته است. به‌عنوان مثال در میدان ملاصدرا، تجاری‌سازی انجام شده ومانند این پروژه نیز در میدان ولیعصر اجرا شده است. شواهد حاکی از آن است که مدیران شهری به‌دنبال اجرای طرحی مشابه میدان ولیعصر و ملاصدرا در میدان توپخانه هستند.

در ادامه می خوانیم: یکی از مهم‌ترین مشکلات بافت‌های تاریخی، نبود برنامه‌ بلندمدت و یک طرح جامع برای آن است. ساخت و سازهای غیرقانونی که بدون توجه به ضوابط میراث‌فرهنگی انجام می‌شود، ارزش‌های فرهنگی، معماری و تاریخی شهر را نابود کرده است. عدم رعایت و پایبندی به ضوابط بافت‌های تاریخی، مهم‌ترین عامل این تخریب‌هاست.

روزنامه «ایران» در یادداشتی با عنوان «مسجد جامع فرح‌آباد؛ بنایی الگو گرفته از مسجد امام اصفهان» به قلم رضا سلیمان نوری خبرنگار آورد: مسجدجامع شاه عباسی روستای فرح آباد ساری یکی از مساجدی است که به سبک معماری مسجد امام اصفهان در دوره صفویه ایجاد شده است.این اثر مذهبی تاریخی که در 25 کیلومتری ساری واقع شده از آجر و ملات ساروج ساخته شده است.ساختمان این مسجد به صورت چهار ایوانی بنا شده و سردر ورودی بزرگی دارد. در قسمت جنوبی مسجد شبستانی بزرگ با طاق ‌های هلالی روی ستون‌های عظیم آجری قرار گرفته و در اطراف حیاط یا میانسرا حجره‌های یک طبقه برای درس طلاب وجود دارد.

در ادامه می خوانیم: در دو طرف ایوان دو شبستان بزرگ قرار دارد که گنبد شبستان جنوبی از نوع دوپوش پیوسته است. در وسط حیاط مسجد، حوضی دیده می‌شود که در گذشته از ضلع شمالی مسجد آب وارد آن می‌شده است. کاشی‌های نقش‌دارِ به دست آمده از مسجد بازگو کننده استفاده از کاشی در نمای قدیم صحن و سردرِ این مسجد است.

**ضرورت توجه به جذب گردشگران خارجی
ایران کشور خاصی با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های طبیعی و فرهنگ‌های مختلف است. بنابراین به دلیل پتانسیل گردشگری به یک مقصد عالی برای گردشگران خارجی محسوب می‌شود که تاکنون نیز میزبان گردشگران خارجی بسیاری بوده است. از این رو باید نهادهای مسوول به توسعه زیرساخت های این حوزه توجه داشته باشند تا بتوانند به جذب گردشگران خارجی کمک کنند.

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «گردشگران عراقی، مسافر بومگردی ایران می‌شوند» در گفت وگو با پیمان نبهانی معاون سازمان گردشگری خوزستان نوشت: شهرهای ایلام، همدان، اصفهان، شیراز و... در مسیر گردشگران عراقی قرار گرفت. آمار دقیق از میزان خرج کردن گردشگران عراقی وجود ندارد اما معمولاً آنها بین 900 تا 1200 دلار بابت بلیت هواپیما و خرج اقامت و خوراک می‌پردازند. گردشگران عراقی تا پیش از افزایش قیمت دلار، تنها برای زیارت و بحث پزشکی به ایران می‌آمدند اما در حال حاضر به‌دنبال مقاصد جدید گردشگری در کشور هستند.

در ادامه آمده است:بومگردی، آداب و رسوم مختلف و همچنین جاذبه‌های مردم شناسی می‌تواند به حضور بیشتر گردشگران عراقی در کشور منجر شود. خوزستان در سال 2025 پایتخت بومگردی ایران است. یک مسیر گردشگری با محوریت شهر باستانی شوش برای گردشگران عراقی تعریف کردیم. آنها می‌توانند زندگی ساده، بومی و بیابانی عشایر ایرانی را در این مسیر تجربه کنند.

روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «گردشگری شبانه عامل مهم اشتغالزایی» در گفت وگو با فاطمه ذوالقدر نماینده تهران و نایب ‌ریس کمیسیون‌فرهنگی و گردشگری مجلس آورده است: شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و تهران توریستی هستند، این شهرها در بسیاری از مناطق بافت سنتی داشته یا مناطق گردشگرپذیری مانند دربند و درکه دارند و در فصل‌ تابستان پذیرای توریست داخلی و خارجی هستند. این مناطق نیازمند توجه بیشتری‌ بوده و باید امکانات بیشتری در اختیار داشته باشند تا 24 ساعت شبانه‌روز به مسافران خدمات ارائه کنند. باید بتوان بازار، بخش خصوصی، بازارچه‌های سنتی، مساجد و مناطق دیدنی در اختیار عموم و مسافران را شبانه‌روزی کرد تا گردشگران مانند حرم مطهر امام‌رضا(ع) به صورت شبانه‌روزی زائر بپذیرند.

در ادامه می خوانیم: در واقع مناطق توریستی مانند نقشه جهان، بازارها، خیابان‌ها و مساجد نیز به صورت 24 ساعته باز باشند تا برخی از زائران علاقه‌مند به حضور شبانه در این اماکن که آرامش شب را به هیاهوی روز ترجیح می‌دهند به آنها دسترسی داشته باشند. علاوه براین توسعه گردشگری شبانه به منافع اقتصادی کشور و استان‌ها نیز کمک می‌کند و هرچه به این مساله توجه شود بخش خصوصی نیز امکان 24 ساعته کردن خدمات‌رسانی را پیدا می‌کند و قطعا سه شیفت نیروی کار می‌گیرد. برخی جوانان در بخش گردشگری فعال می‌شوند و این اقدامات به رونق اقتصادی و اشتغالزایی کمک بسزایی می‌کند.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «ایران در صدر ارزان ترین کشورها برای سفرهای طولانی» می نویسد: روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» درحالی ارزان‌ترین مقاصد را برای سفرهای طولانی‌مدت پیشنهاد کرده که در بین آن‌ها ایران به عنوان انتخاب نخست پیشنهادی به «گردشگران مقتصد» معرفی شده، این درحالی است که وزارت خارجه انگلیس اخیرا به شهروندان دو تابعیتی برای سفر به ایران هشدار داده است. مجمع جهانی اقتصاد در «گزارش رقابت‌پذیری سفر و گردشگری»، کشورها را براساس قیمت‌های رقابتی مقایسه کرده که ایران به عنوان انتخاب نخستِ «گردشگران مقتصد» معرفی شده است. رتبه‌های بعدی به کشورهای مصر، مالزی، اندونزی و بوتان اختصاص پیدا کرده، این درحالی است که هند به عنوان ارزان‌ترین کشور به انتخاب Numbeo، رتبه دهم این فهرست را بدست آورده و تایلند در جایگاه هجدهم قرار گرفته و سریلانکا رتبه بیستم را بدست آورده است.

در ادامه می خوانیم: برخی از این کشورها پروازهای مستقیم محدودی دارند که هزینه‌های سفر را بیشتر از حد معمول می‌کند و همین مساله آن‌ها را از اولویت گزینه‌های سفر خارج کرده است. از طرفی برخی از این مقاصد ارزان از جمله ایران به خاطر کاهش ارزش پولی، فقط برای گردشگران خارجی، مقصدی به‌صرفه و یا اقتصادی به شمار می‌آیند، درحالی‌که قیاس سطح تفاوت درآمد شهروندان یا تابعین آن کشور با مخارج و هزینه‌های داخلی، معادله مقصد ارزان را به هم ریخته و این کشورها را به مکانی غیراقتصادی یا گران برای شهروندانشان تبدیل کرده است.

**شجریان؛ خسرو آواز ایران
محمدرضا شجریان در یکم مهر 1319خورشیدی در مشهد به دنیا آمد. این موسیقی‌دان، آهنگساز، خواننده مشهور و پرآوازه، از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی است و آلبوم‌های بسیاری را در این زمینه منتشر کرده است. شجریان سال‌های بسیاری است که همچون برخی از آثارش دیگرتعلق خاطری به خود ندارد و تبدیل به صدای یک ملت شده و نامش بر قله موسیقی ایران می‌درخشد و به حق باید او را خسرو آواز ایران نامید.

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «شجریان میراث ملی ایران است» در گفت وگو با حسام‌الدین سراج موسیقیدان وخواننده موسیقی ایرانی نوشت: آشنایی من با موسیقی به دوران خردسالی‌ام برمی‌گردد. آن زمان ٨ ساله بودم وصدای استادانی چون ایرج، اکبرگلپایگانی، محمودی خوانساری، حسین قوامی، عبدالوهاب شهیدی و دیگربزرگان آواز که در برنامه گل‌های رادیو پخش می‌شد سبب شد علاقه‌مندی من به موسیقی و آواز بیش ازگذشته شود. ابتدا با نوازندگی به عرصه موسیقی وارد شدم، علاقه بسیاری به صدای سنتوراستاد پایورداشتم وآموختن این ساز را درشهر اصفهان نزد استاد سیروس ساغری دنبال کردم و بعد از آن به تهران آمدم و در محضر استاد پایور نوازندگی سنتور را ادامه دادم. همچنین ازاستادان عزیز دیگر چون (پشنگ کامکار) و(رضا شفیعیان) نیز دراین زمینه بسیار بهره بردم.در کنار نوازندگی به موسیقی آوازی هم بسیارعلاقه داشتم.آن زمان استاد شجریان با اسم مستعار سیاوش بیدگانی دربرنامه گل‌ها فعالیت می‌کردند وبعد از آن با نام محمدرضا شجریان آثارشان منتشر شد.کارهای استاد وانتخاب راه هنری ایشان به چند دلیل برایم مورد اهمیت بود، نخست انتخاب شعر، که بسیار حساب شده ودقیق بود و دوم ارائه آواز بود که هم انطباق بر ردیف داشت و هم متناسب با مضمون شعربود.

در ادامه این گفت وگو آمده است: ایشان در شرایط و مناسبت‌های مختلف کارهایی را منتشرکرده اند که تأثیرگذاربوده است.استاد شجریان به‌عنوان استاد آوازایرانی مانند میراث فرهنگی- هنری و ملی ما محسوب می‌شوند وهرکدام ازاستادان دیگردر زمینه آواز، خوشنویسی، آهنگسازی و... نیز هنرشان جزئی ازمیراث ملی ما است. آثار این بزرگان را هرچه بیشتر ببینیم وبشنویم سبب رشد فکری ما بوده وعلاوه برآن هنر و فرهنگ کشورمان نیز ارتقا پیدا می‌کند.

روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «مردم سلامت می کنند» نوشت: خسروی آوازِ را می توان گذاشت کنار بزرگان تاریخ، پرآوازه ترین هنرمند می دانندش در موسیقی ایران، می گویند یکی از مهم ترین موسیقیدانان جهان است، رادیوی عمومی ملی (NPR) در سال 2010 یکی از پنجاه صدای برتر دنیا انتخابش کرد، بسیاری شاید شنیده باشند تنها «مستان سلامت می کنند» را، شاید ندانند خطی خوش دارد و قلم را در لیقه‌ی خیس به دوات آغشته می کند و می رقصاند روی کاغذ، شاید ندانند چندین ساز ابداع کرد؛ صراحی، شهرآشوب، ساغر، کرشمه، سبو و چندین و چند ساز دیگر را هدیه داد به موسیقی اصیل سرزمینش. شاید تنها و تنها صدای جادویی اش را به یاد بیاورند با «ربنا»، دمِ افطار وقتی انتظار می کشیدند پای سفره برای شنیدن صدای اذان، خوانشی که قرار بود الگویی باشد تمرینی اما ماندگارتر شد از هزاران نهاییِ دیگر، تحریرهای شرقی اش، ثانیه ها را شتاب می داد؛ محمدرضا شجریان.

در ادامه می خوانیم: شجریان موسیقی اصیل ایرانی را در هیاهوی پاپ و راک، زنده نگه داشت، حافظ، سعدی و مولانا به لطف آواز خوشش متصل ماندند با مردمی که هر لحظه دورتر می شدند از شعر و ادبیات. چند سالی است خسروی آواز را دیوِ بیماری، زمین گیر کرده، از موهای پرکلاغی و خوش حالتش خبری نیست، تارهای صوتی اش دیگر دست به دست هم نمی دهند، اما او هنوز هم محمدرضا شجریان است؛ آوازه خوانی که ورای یک موسیقیدان بود و جایش را در گوشه ای از قلب مردم سرزمینش باز کرد.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «صدای بی تکرار آواز ایران» می نویسد: «هنرمند متعهد همواره از مردم و جغرافیای زندگی، مطالبی را در جنین هنری خود می‌پرورد که کسی را از آن خبری نیست جز خود او. هر گاه که این جنین با ابزار هنری هنرمند ‌زاده می‌شود و نوید زندگی و رهنمود بهتر زیستن را شادی بخش و شادمانی دیدار منتظران می‌کند، بهترین لحظه زندگی هنرمند است. به دیگر سخن ما و مردم خوشبختی را با هم می‌نوشیم».این ها بخشی از سخنان استاد محمدرضا شجریان است. او به راستی توانسته تمام فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را در جنین هنری خود محفوظ بدارد. محمدرضا شجریان را نمی توان تنها یک هنرمند دانست، او خود به تنهایی یک جریان هنری اصیل است و به لطف تلاش‌های مکرر اوست که موسیقی ایرانی همچنان حفظ شده و باقی مانده است.

در ادامه آمده است: امروز اول مهر است و شروع فصل پاییز و 78 ساله شدن استاد آواز ایران. اگرچه محمدرضا شجریان همواره دغدغه های اجتماعی داشته اما هرگز خود را وابسته به گروه یا حزب خاصی ندانسته و همین اصالت است که او را برای نسل دیروز، امروز و فردا تبدیل به یک جریان درخشان هنری کرده است.

پژوهش**9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه ها اجتماعي و فرهنگي 1مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۲۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس

آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا حیدری بیان کرد: در حین حفاری در عمق یک و نیم متری در این خیابان یک دیواره تاریخی مشاهده شد که قدمت آن هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: میراث‌فرهنگی به این موضوع به عنوان یک پتانسیل نگاه می‌کند و چه بسا پس از آشکارسازی آثار، سایت موزه دیگری در مرکز شهر همدان در معرض دید گردشگران داشته باشیم.

۱۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری آغاز شد.

عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی همدان با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

در پی بازدید میدانی خبرنگار مهر از پروژه، متوجه نمایان شدن شواهدی از آثار تاریخی در حین اجرای این عملیات شده و انتظار می‌رود هماهنگی و همکاری بین شهرداری و اداره کل میراث‌فرهنگی همدان سبب حفظ این آثار شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • جمع آوری گنجینه‌های تاریخی گیلان توسط حوزه هنری
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین