Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - با وجود گذشت بیش از 90 سال از تصویب قانون توسعه ورزش در مدارس، فعالیت های بدنی دانش آموزان تحت تاثیر توسعه نامتوازن امکانات آموزشی قرار گرفته و فقر حرکتی در برخی از مدارس کشور در حال گسترش است.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام «سید محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش با آغاز سال تحصیلی 97- 98 بیش از 14 میلیون دانش آموز راهی کلاس های درس می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این تعداد یک میلیون و 414 هزار نفر نخستین سال حضور خود را در کلاس درس و مراکز آموزشی تجربه خواهند کرد. بنا به قانون توسعه بر پایه استفاده از ظرفیت های نیروی انسانی در صورت استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های این حجم عظیم جمعیت دانش آموزی، می شود امیدوار بود در دهه های آینده کشور از نخبگان بخش های مختلف بی نیاز باشد.
یکی از زمینه هایی که می تواند در کنار توسعه علم آموزی و تعلیم در مدارس رشد چشمگیری داشته باشد ورزش و کشف استعدادهای ورزشی است. این ظرفیت زمانی در مسیر توسعه و شکوفایی قرار خواهد گرفت که 2 بعد آموزش و پرورش در مدارس کشور به صورت همزمان رشد کرده و توزیع امکانات ورزشی در بین آموزشگاه ها متوازن باشد. اما با وجود این مهم هستند مدارسی که از زنگ ورزش و درس تربیت بدنی کمترین بهره ممکن را دارند و این امر موجب شده تا در زنگ ورزش برخی از مدارس، توپ پلاستیکی سرگرم کننده دانش آموزان در ساعت فراغت از کلاس های آموزشی باشد.
فقر امکانات ورزشی و آموزشی در کشور موجب شده تا برخی از کارشناسان با انتقاد از رویه نوسازی مدارس و اهمیت بحث فضا در توسعه آموزش و پرورش، مدارس کشور را فاقد شرایط لازم برای کلاس های درسی بدانند و ادعا کنند مدارس برخی از استان های کشور شرایط لازم را برای فراگیری علم ندارند و تنها سرپناهی برای برگزاری کلاس های چند پایه است. همچنین توزیع نابرابر امکانات آموزشی در مدارس کشور موجب شده تا نقش معلم تربیت بدنی در زمینه آموزش ضرورت های سواد حرکتی، جای خود را به این ذهنیت بدهد که مربیان ورزش مدارس به خاطر درگیر نبودن با درس و تصحیح اورق امتحانی، راحت ترین افراد حاضر در سیستم آموزشی کشور هستند.
البته این ذهنیت شامل مدارسی خواهد شد که در طرح استخدام مربی ورزشی قرار دارند زیرا هستند مدارسی که در مقطع شش ساله ابتدایی زنگ ورزش توسط معلمان دیگر اداره می شود و آنان نیز این ساعت را به درس هایی مانند علوم و ریاضی اختصاص خواهند دارد. این معلمان در صورت ارفاق به دانش آموزان، کودکان و نوجوانان را با یک توپ پلاستیکی سرگرم کرده و در پایان سال نیز بدون هیچ معیاری کلماتی مانند خوب، بسیار خوب و قابل قبول در کارنامه ورزشی دانش آموزان درج خواهند کرد.
این شیوه ارزشیابی ورزشی در کارنامه آموزشی کودکان در حالی به یک رویه پذیرفته شده در مدارس منطقه محروم تبدیل شده که وظیفه مربی تربیت بدنی مدارس، نگاه به توپ زدن دانش آموز یا دویدن های کودکانه آنان نیست بلکه مربی ورزش باید فراتر از تعریف خاص خود، دنبال کننده مسیر پیشرفت یک استعداد باشد تا بتواند با شناختی که از میزان توانایی ورزشی دانش آموزان دارد برای فصل تابستان و اوقات فراغت آنان نیز نسخه هایی خاص بنویسد. نسخه هایی که می تواند با درج در کارنامه درسی، والدین را تشویق کرده به جای چشم و هم چشمی های مخرب انتخاب کلاس ورزش، به دنبال پرورش استعداد های ویژه دانش آموزان باشند.
البته ضعف امکانات ورزشی نمی تواند قابل تعمیم به تمامی مدارس کشور باشد بلکه بنا به قانون مصوب نخستین سال های قرن خورشیدی حاضر، نگاه به زنگ ورزش در مدارس ویژه بوده و هستند مدارسی که امکانات لازم برای پیشرفت استعدادهای ورزشی را در اختیار دارند.
همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرح های فراوانی مانند ارسال محموله های ورزشی به سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت اما نبود کار زیرساختی و سایه توسعه نامتوازن بر فضاهای آموزشی، موجب شده تا میزان استفاده بهینه از این امکانات پایین باشد.
لازم است برای توسعه ورزش در مدارس، نخست طرح جامع و ضربتی نوسازی مدارس فرسوده و مدارس گلی و کپری در دستور کار قرار گیرد و در ادامه نیز فضای آموزشی تنها محدود به چند کلاس نباشد بلکه اهمیت میزان بعد پرورشی استعداد در زمینه های مختلف به ویژه بخش ورزش به عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گیرد. با عملیاتی شدن این مهم و پایان نوسازی آموزشی و ورزشی مدارس پس از 90 سال قانون تدوین شده توسعه ورزش در مدارس به اجرا در خواهد آمد.
در صورت اجرای متوازن توسعه ورزش مدارس، در کنار پرورش استعدادهای ورزشی، نشاط و تحرک به آموزشگاه های کشور خواهد آمد و میزان کار جمعی و تعامل های کودکانه نیز در این فضاها افزایش پیدا خواهد کرد.
ورزشی** 2052**1597

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش ورزش مدارس درس تربيت بدني توسعه نامتوازن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۴۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت

          به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.      مجید فدوی روز پنج شنبه افزود: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.   وی ادامه داد: برای هوشمند سازی هر کلاس درس به صورت متوسط ۳۲۰ میلیون ریال هزینه شده است.   رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: ۴۲ مدرسه در مناطق شهری و روستایی این شهرستان با مشارکت خیران و اعتبارات نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در یک سال گذشته بازسازی شدند.   فدوی سر و سامان دادن به ۶۵ ملک مازاد آموزش و پرورش، توجه ویژه به حوزه تربیت بدنی و نصب ۶ چمن مصنوعی را از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش گناباد در این مدت برشمرد.   کلاس های هوشمند فرصت های یادگیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم، فرآیند یادگیری را سرگرم کننده و به دانش آموزان کمک می کند فناوری های جدید را بهتر فرا بگیرند و در مجموع در ارتقاء بهره وری آموزشی و مشارکت پذیری آنان نقش مهمی دارند.   از مجموع ۱۷ هزار و ۶۱۴ دانش آموز که در ۹۱۱ کلاس درس و ۲۲۴ مدرسه در مناطق شهری و روستایی گناباد شاغل به تحصیل هستند، ۹ هزار و ۵۶۵ نفر در دوره ابتدایی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در دوره اول متوسطه و ۲ هزار و ۲۸۸ نفر در دوره دوم متوسطه هستند.   هشت هزار و ۸۳۶ نفر از دانش آموزان در مدارس دولتی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در مناطق روستایی، ۹۲۷ نفر در مدارس شاهد و بقیه در مدارس استثنایی و غیرانتفاعی به تحصیل اشتغال دارند.   مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • مسابقات ورزشی کارکنان دولت استان کرمان در ایستگاه آخر
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با ۹۵ میلیارد تومان اعتبار
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت