Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست از حوزه هنری، در متن فراخوان جشنواره خشت فیروزه آمده است: بی‌شک از مهم‌ترین جلوه‌های تمدن نوین اسلامی که از مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده، شکل‌گیری و ترویج سبک معماری اسلامی ایرانی متناسب با جامعه و نیازهای امروز است.
برای شکل‌گیری این مسیر و در راستای بازیابی، احیا و تقویت هویت اسلامی- ایرانی در شهر و معماری معاصر متناسب با شان و جایگاه آن در فرهنگ و تمدن اسلامی و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی و به‌کارگیری مبانی اندیشه اسلامی و انقلابی در زمینه معماری و شهرسازی امری ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این راستا جشنواره ملی خشت فیروزه با رویکرد ترویج معماری اصیل اسلامی ایرانی برنامه‌ریزی شد.
 
**اهداف جشنواره
تبیین و معرفی وجوه گوناگون و ویژگی‌های ذاتی و فنی هنر و معماری اسلامی ایرانی، رشد استعدادها و خلاقیت‌ها در زمینه معماری و شهرسازی از طریق شناسایی، تربیت، تقویت و معرفی معماران برجسته تراز انقلاب اسلامی و مقابله فرهنگی و هنری با جریان‌های هنری معارض با تفکر انقلاب اسلامی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره هنری ذکر شده است.
این جشنواره همچنین اهدافی همچون ترویج فضای نقد و گفتمان هنری پیرامون معماری متعهد به بوم و فرهنگ ایران، بسترسازی برای رشد و شکوفایی معماری مبتنی بر معرفت اسلامی و متعهد به ارزش‌های اسلامی و توجه به تجربیات بومی و اقلیمی و آیینی سرزمین ایران و معرفی استادکاران و معماران سنتی به جامعه تخصصی و بازآموزی مفاهیم از یاد رفته را دنبال می کند.
 
**بخش‌های هنری جشنواره خشت فیروزه
جشنواره در 3 بخش با عناوین خشت فیروزه، خشت خام، کهن خشت و نقد خشت برگزار می شود.
 
*مسابقه‌ خشت فیروزه
پروژه‌هایی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند که الزاما ساخته شده باشند و سال ساخت یا بازسازی (شامل تغییر کاربری) آن‌ها مربوط به چهل سال گذشته باشد. هیچ محدودیتی برای شرکت در مسابقه وجود نخواهد داشت و همه معماران و شرکت‌های متخصص در قالب شخصیت‌های حقیقی و حقوقی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.
طرح‌های بازسازی (مجاز برای شرکت در مسابقه) شامل طرح هایی است که ضمن حفظ و تقویت ساختار سازه‌ای بنا، تغییرات کاربری و یا جداره‌ای و ماهیتی در بنا ایجاد شده است.
طرح‌های مرمتی (غیر مجاز برای شرکت در مسابقه) شامل طرح‌هایی می‌شود که اثر تاریخی، مرمت سطحی یا سازه‌ای شده و کارکردشان بر مبنای کارکرد سنتی و تاریخی آن‌ها حفظ شده است.
*شاخص‌های ارزیابی مسابقه خشت فیروزه :
آثار ارسالی به بخش مسابقه خشت فیروزه براساس چهار شاخص اصلی شامل آموزه‌های آیینی (اسلامی)، هویت ملی و الگوهای بومی (ایرانی)، ارزش‌های فرهنگی و خلاقیت و زیبایی‌شناسی (معمارانه) مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
 
*مسابقه‌ خشت خام
مسابقه خشت خام با هدف شناسایی معماران جوان برتر سال در حوزه معماری ایرانی اسلامی و معرفی معمار برتر جوان به جامعه تدارک یافته است و در آن، «معمار» حائز جایگاه برگزیده در مسابقه می‌شود.
موضوع مسابقه طراحی معماری «خانه هنر انقلاب اسلامی» است و برای همه اقشار جامعه متخصص معمار اعم از معمار حرفه‌ای و دانشجوی معماری با محدودیت سنی زیر 40 سال اجرا می‌شود (متولدین 22بهمن1357 به بعد).
شرکت‌کنندگان صرفا می‌توانند در قالب افراد حقیقی در روند مسابقه شرکت کنند و در کارهای گروهی باید نماینده‌ای از گروه به عنوان سرگروه جهت معرفی در مدارک مشخص شود.
 
*کهن خشت
هدف این بخش، شناسایی، معرفی و تجلیل از معماران و استادکاران با تجربه و پیش‌کسوت به جامعه تخصصی معماری است.
 
*نقد خشت
در این بخش به منظور ارتقای فرهنگ و جایگاه نقد و گفتمان هنری حاکم بر معماری ایرانی اسلامی معاصر، منتقدان عرصه معماری می‌توانند بناها و سازه‌های موجود در سطح کشور را به نقد بگذارند.
علاقه‌مندان برای اطلاع از جوایز و اسامی داوران می توانند به سایت www.artfest.ir مراجعه کنند و در همین محل ثبت نام و آثار خود را ارسال کنند.
افراد برای شرکت در جشنواره می‌توانند آثار خود را به صورت حضوری یا از طریق پست نیز به نشانی تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، طبقه منفی یک، جنب تالار سوره، دبیرخانه مرکزی سپهر سوره ارسال کنند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۵۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر آئین ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: نمایش ۱۹۴۸ به نویسندگی و کارگردانی «یاسر خالقی» از شهرستان لنده، تولید حوزه هنری استان به پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

وی بیان داشت: این نمایش با زبانی طنز به اشغال فلسطین توسط اسرائیل غاصب می‌پردازد و از کمدی تازه‌ای در بیان درام خود استفاده می‌کند که برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارد.

آئین تصریح کرد: پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

وی افزود: پس از بازبینی آثار تولید شده از استان‌های مختلف کشور، ۱۴ گروه نمایشی توانستند برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امتیاز لازم را کسب کنند.

کد خبر 6095107

دیگر خبرها

  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» منتشر شد
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر منتشر شد
  • تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد آموزش هنر یزد
  • انتشار نخستین فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در اصفهان
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • تشکیل خانه طراحان فیروزه‌ای بر آمده از تلاش جوانان گرافیست است
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت