Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@17:55:33 GMT

80 درصد عشایر خراسان جنوبی در مرزها مستقر هستند

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۳۵۹۹۹

80 درصد عشایر خراسان جنوبی در مرزها مستقر هستند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: اکنون 58 طایفه مستقل عشایر در استان زندگی می کنند و 80 درصد عشایر در شهرستان های مرزی خراسان جنوبی مستقر هستند.

غلامرضا قوسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خراسان جنوبی 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و بیشتر عشایر استان در شهرستان های مرزی سربیشه، زیرکوه، درمیان و نهبندان استقرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: براساس سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال 1387 خراسان جنوبی دارای 15 هزار و 676 خانوار عشایری با جمعیت 81 هزار نفر است.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: هر سال این استان در فصل ییلاق میزبان بیش از 300 خانوار عشایر استان سیستان و بلوچستان است و عمده کوچ عشایر خراسان جنوبی درون استانی است ولی به صورت محدود به استان خراسان رضوی نیز کوچ داریم.
وی گفت: براساس نقشه برداری که سال 1393 انجام شد، 6 هزار و 18 کیلومتر ایل راه عشایری در استان مشخص شده که براساس وضعیت بارندگی و طوفان های منطقه ای سالانه 2 یا سه نوبت مرمت و موج تراشی می شود.
قوسی افزود: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی دارای آب و هوای تقریبا یکسانی است لذا کوچ عشایر براساس میزان علوفه مرتع تعیین می شود.
وی بیان کرد: سال هایی که بارندگی خوب است از 15 اسفند تا 15 فروردین کوچ بهاره انجام می شود.
وی گفت: براساس میزان علوفه مرتع، زمان کوچ بین سه تا هشت ماه متغیر است، کوچ پاییزه نیز زمان دقیقی ندارد و به نسبت میزان علوفه حداکثر تا آبان ماه کوچ قشقایی صورت می گیرد.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال های اخیر با توجه به وقوع خشکسالی های چندین ساله و اینکه بیشترین میزان بارندگی را در ماه های فروردین و اردیبهشت شاهد هستیم لذا کوچ بهاره عشایر با یک ماه تاخیر از 15 فروردین آغاز می شود.
در حال حاضر 10 شرکت تعاونی و یک اتحادیه عشایری در استان خراسان جنوبی فعال است و بیش از 10 هزار خانوار عشایر زیرپوشش این شرکت ها هستند.
اکنون 49 درصد عشایر استان خراسان جنوبی از ایل راه مناسب و 54 درصد از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند و پایان برنامه ششم توسعه باید برخورداری عشایر از ایل راه مناسب به 74 درصد و آب آشامیدنی به 70 درصد افزایش یابد.
خراسان جنوبی با دارابودن 11 شهرستان و 15 هزار و 676 خانوار عشایری چهارمین استان عشایرخیز کشور است.
7557*3028

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عشاير كوچ خراسان جنوبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۵۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن جاده خوسف - معدن قلعه زری


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، با توجه به بارندگی های شدید شب گذشته  و جاری شدن رودخانه های فصلی ، جاده خوسف به معدن قلعه زری مسدود شد. 

به گفته هلال احمر خراسان جنوبی هم استانی ها از سفرهای غیر ضرور پرهیز کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی




دیگر خبرها

  • بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر
  • ببینید | آب‌گرفتگی معابر عشق‌آباد خراسان‌جنوبی و درخواست کمک توسط مردم
  • فیلم/جاری شدن سیلاب شدید در روستای ماخونیک خراسان جنوبی
  • مسدود شدن جاده خوسف - معدن قلعه زری
  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • فیلم/ وحیدی: انسداد مرزها با پشتکار بیشتری انجام می‌شود
  • انعقاد ۷ تفاهم‌نامه رهاورد اکسپو برای خراسان جنوبی
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی